Ковачки с пълна тяга
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ковачки с пълна тяга

Мините на Христо Ковачки са осигурили 41% от товарите на държавния жп превозвач за 2014 г.

Ковачки с пълна тяга

Първите курсове на "ТБД-Товарни превози" се очакват през октомври

Калина Горанова
15999 прочитания

Мините на Христо Ковачки са осигурили 41% от товарите на държавния жп превозвач за 2014 г.

© Георги Кожухаров


Трябваше да видите с каква жар преди няма и два месеца депутатите от парламентарната комисия се противяха на една дребничка корекцийка в железопътен закон, позволяваща на индустриалните производители сами да возят продукцията си до първата гара без жп лиценз. Всички веднага се сетиха за Христо Ковачки и директно обвиниха ресорната администрация, че прави поправката в негова услуга. Какво се случи през изминалото лято не е ясно, но последната сряда, разисквайки отново финансовия колапс в железниците, същите тези депутати изобщо не споменаха името на Ковачки. А през това време новият му жп превозвач суперскоростно се сдоби със сертификат за безопасност, еманципира се от "БДЖ-Товарни превози" и подготвя първите си превози за октомври. За справка - въпросният сертификат е същият документ, за който от жп администрацията пак преди лятната ваканция на депутатите твърдяха, че е по-трудно постижим и от лиценза. За разлика от разрешителното, за което Ковачки чака година и половина, сертификатът му беше издаден за под два месеца.

В същото това време в правителството отлежава нов проект за промяна на жп закона, намаляващ таксите за ползване на железния път. Но вероятно той не е привлякъл ничие внимание, защото е още само проект. Също толкова вероятно, колкото и наближаващите избори и пословичната дисциплина по време на вот в редиците на партията на Ковачки (доскоро ЛИДЕР, а вече БДЦ) да нямат нищо общо с мълчаливата сговорчивост на властта.

Златна есен в Бобов дол

През седмицата на страницата на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" в раздела "Железопътни превозвачи" се появи едно ново дружество. Това е "ТБД - Товарни превози" - 100% собственост на "ТЕЦ Бобов дол", част от енергийната палитра на Христо Ковачки (през "Консорциум Енергия МК"), състояща се от множество мини и топлоелектрически централи.

Появата на новия жп превозвач беше очаквана. През февруари 2014 г. БДЖ заплаши, че ще спре да вози въглищата от мините, свързани с Христо Ковачки, тъй като не може да си събере 15 млн. лв. за извършения транспорт от две спедиторски компании, които една след друга са отговаряли за превозите. Първоначално това е "Ти рейл България", а от пролетта на 2013 г. тази дейност и трупането на задължения са поети от "Ти Би Ел". В разгара на спора стана ясно, че от своя страна Ковачки се опитва да се еманципира от БДЖ, като създаде собствен товарен жп превозвач. На 2 септември 2014 г. първият опит за лицензиране завърши с отказ от транспортното министерство, тъй като комисията констатира пропуски и недостатъци по отношение на изискванията за финансова стабилност и наличие на материална база.

Вторият опит се оказа по-успешен и през юни тази година компанията се сдоби с лиценз. Уж сложният сертификат за безопасност пък му беше издаден през септември. Още по-скорострелно се очаква да започнат и първите превози на "ТБД - Товарни превози". Според източници от сектора, близки до компанията, Ковачки ще започне да вози собствени въглища от началото на октомври. Това означава, че "БДЖ -Товарни превози" е на път да се раздели с най-големия си клиент. Което, от една страна, поставя въпроса какво ще прави държавният превозвач с намаляващи приходи с част от служителите си. А от друга - ще успее ли да си прибере парите, които спедиторът на Ковачки му дължи, след като досега действащата заплаха "платете или ще спрем да ви возим въглищата" вече няма да върши работа. Сега впрочем пред риска да бъде сполетяна от същото е поставена Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), която събира таксите за преминаването по жп линиите. Надеждите са "ТБД - Товарни превози" да бъде коректен платец, но нееднократно новата история помни случаи, в които към дружества на Ковачки е проявявана специална толерантност с мантрата "да спасим българския въгледобив".  

Превозвач в мащаб

Материалната база на новата компания не е известна официално. На въпросите на "Капитал" с какъв подвижен състав разполага дружеството от Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" отговориха, че това е търговска информация и не могат да я предоставят на трети лица. Ръководството на превозвача също не беше открито за коментар. От източници, близки до компанията, обаче стана ясно, че към момента тя има два магистрални локомотива (тези, които дърпат вагоните по жп линиите). Освен тях компанията по неофициална информация има още няколко, които са в ремонт. Мините на Ковачки имат и 6-7 маневрени локомотива (работещи на територията на добивни предприятия). Отделно, пак по неофициална информация дружеството има около 400 вагона за въглища. Колкото до служителите, от "Железопътна администрация" отговориха, че "ТБД - Товарни превози" е от клас "малко предприятие" с численост на персонала от 10 до 49 души. С оперативното управление на компанията пък се занимава един от бившите директори на "БДЖ - Товарни превози".

Пак според неофициални източници компанията вече има договор за достъп до мрежата на НКЖИ. Към момента товарите на Ковачки пътуват по седем направления в страната. Пет от мините изпращат въглищата си към ТЕЦ "Бобов дол", където доставките се получават на гара Големо село. Това са мините "Станянци", "Бели брег", "Мини открит въгледобив Перник", "Чукурово" и "Мини Бобов дол". Останалите две направления са от "Брикел", Гълъбово с получател ТЕЦ "Марица - 3" и от мина "Черно море" (гара Сарафово) за гара Сливен, където топлоелектрическата централа се свързва с Ковачки. 

Скачени вагони

Единственото положително е, че от февруари 2014 г. задълженията на спедиторите на Ковачки все пак намаляват. Според отчета за полугодието на 2015 г. вземанията на "БДЖ - Товарни превози" от 15 млн. лв. са се свили до 7.1 млн. лв. Дали обаче след транспортната независимост всичко ще бъде изплатено не е ясно. Не е ясно и дали проблемите с несъбраните вземания няма да се прехвърлят към НКЖИ, която също има сериозни финансови трудности. А въпрос на време е да разберем дали и новият превозвач ще се ползва с толерантност, на каквато Ковачки в ролята си на товародател разчиташе досега. В името на въгледобива, разбира се.

Трябваше да видите с каква жар преди няма и два месеца депутатите от парламентарната комисия се противяха на една дребничка корекцийка в железопътен закон, позволяваща на индустриалните производители сами да возят продукцията си до първата гара без жп лиценз. Всички веднага се сетиха за Христо Ковачки и директно обвиниха ресорната администрация, че прави поправката в негова услуга. Какво се случи през изминалото лято не е ясно, но последната сряда, разисквайки отново финансовия колапс в железниците, същите тези депутати изобщо не споменаха името на Ковачки. А през това време новият му жп превозвач суперскоростно се сдоби със сертификат за безопасност, еманципира се от "БДЖ-Товарни превози" и подготвя първите си превози за октомври. За справка - въпросният сертификат е същият документ, за който от жп администрацията пак преди лятната ваканция на депутатите твърдяха, че е по-трудно постижим и от лиценза. За разлика от разрешителното, за което Ковачки чака година и половина, сертификатът му беше издаден за под два месеца.

В същото това време в правителството отлежава нов проект за промяна на жп закона, намаляващ таксите за ползване на железния път. Но вероятно той не е привлякъл ничие внимание, защото е още само проект. Също толкова вероятно, колкото и наближаващите избори и пословичната дисциплина по време на вот в редиците на партията на Ковачки (доскоро ЛИДЕР, а вече БДЦ) да нямат нищо общо с мълчаливата сговорчивост на властта.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Мини Бобов дол се сдобили с 2 магистрални и 7 маневрен локомотива и толкова е достатъчно, за да загуби БДЖ-Товарни превози най-големия си клиент. Значи сумарният капацитет на държавното дружество е вероятно 5-6 локомотива в ефективна употреба, с които се оправдава щат от 2-3 хиляди човека, с дребната подробност, че са синдикални членове. Апропо, мога да събера една педя дебела камара изрезки от вестници, по темата какво ще се случи с тези офшорки, задлъжнели до уши към БДЖ-Товарни. Пак ли никой не е разбрал, чул и видял нищо? Транспортният сектор е новата енергетика, като основната повеля в работата гласи "Да не стане сакатлък баш преди избори, както стана феврурари 2013 г.". Догогава заеми ще се теглят, финансови отчети ще се прекрояват, от бюджета пари ще се наливат...БДЖ, РВД, НКЖИ, Летище София, Български пощи - всичко ще я кара на инжекции.

    Лошото е, че избори има през година, тоест рискуваме процесът да се проточи безкрайно. Пък колкото по-късно дойде сметката, толкова по-дебела ще бъде.

  • 2
    42 avatar :-|
    42

    Жалко, че българите не сме като циганите. Иначе щяхме да излезем на един трудов съботник, всеки с флекс и плазмена резачка в ръка и всеки да си вземе дял от БДЖ кой колкото може да носи, релси и медни кабели и отавна да сме приключили с тоя тумор. Така и приватизацията ще е по-честна. Иначе се получава че субсидираме бизнеса на Ковачки.

  • 3
    llg13434546 avatar :-|
    llg13434546

    Така както е тръгнало всеки който носи нещо по релсите ще си купи локомотиви и ще си го кара сам. Време е за приватизация. Тогава ще остане само НКЖИ, която ще събира такси за превоз и ще поддържа ЖП линиите. Време е и БИОМЕТ да вземе лиценз за превоз на пътници и да почне да вози хората по ЖП релсите.

  • 4
    anl41366230 avatar :-|
    anl41366230

    държавата да сключи договор с тецо-вете да си плати ел. енергията с уговорката мините да си платят на държавата и готово проблема с НКЖИ е решен.

  • 5
    bobsyn avatar :-|
    Batezuzi

    Еми съвсем нормално е всяка фирма да гледа как да си ограничи разходите и ако това става с лиценз за транспортна фирма е въпрос на сметки и в случая тези на Ковачки излизат. Очевидно БДЖ е още една държавна фирма със социални функции, която вместо да търси нови клиенти, да предлага по-добри услуги и т.н. си кротува тихичко и само чар пат иска субсидии от нашите данъци. Кой знае може и някои партии да имат интерес това да е така...

    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK