"Булгартрансгаз" влага 47 млн. лв. за разширяване на транзита към Турция

С новия газопровод капацитетът ще се повиши с 3 до 5 млрд. куб. метра годишно

В момента България транзитира 45-46 млн. куб.м газ дневно за Турция
В момента България транзитира 45-46 млн. куб.м газ дневно за Турция    ©  Мария Съботинова
В момента България транзитира 45-46 млн. куб.м газ дневно за Турция
В момента България транзитира 45-46 млн. куб.м газ дневно за Турция    ©  Мария Съботинова

"Булгартрансгаз" обяви обществена поръчка за изграждане на газопровод "Лозенец - Недялско", свързан с разширение на транзитното трасе към Турция. Проектът е един от приоритетните за дружеството. Индикативната му стойност е 47 млн. лв., което е доста повече от обявената в 10-годишния план на компанията сума от 32 млн. лв. Разликата идва от това, че работният проект на трасето е бил изработен, след като 10 годишния план вече е бил готов, обясниха пред "Капитал Daily" от "Булгартрансгаз". Оттам допълниха, че при разработването на плана за развитие не са разполагали с актуални цени и затова са определили по-ниска прогнозна стойност. Самият план, който беше публикуван за обществено обсъждане през април, предстои да бъде одобрен от Комисията за енергийно и водно регулиране. Средствата, с които ще бъде изграден газопроводът, са на самата компания.

Въпрос на приоритети

Проектът за разширение на газопровода към Турция е един от приоритетните за "Булгартрансгаз", защото 87% от транзитираните количества от България са насочени именно натам. От останалите 13% около 12% са за Гърция и 1% е за Македония. В момента страната изпитва и трудности с доставката на природен газ, което увеличава необходимостта от по-голям капацитет на тръбите за пренос. Според изпълнителния директор на "Булгартрансгаз" Иван Гегов в момента дружеството транзитира към Турция на границата на възможностите си, което означава 45-46 млн. куб. метра дневно - количество, което почти напълно удовлетворява нуждите на Турция от природен газ. С новия газопровод капацитетът ще се повиши с 3 до 5 млрд. куб. метра газ годишно. За сравнение - това е планираният капацитет и на българско-гръцката газова връзка. За разлика от нейната дължина (общо 180 км) разширението към Турция ще бъде 17.5 км.

Условията за участие

С обявената обществена поръчка газовото дружество на практика търси изпълнител на цялостния проект за доставка, строително-монтажни работи и въвеждане в експлоатация на трасето. Обявеният срок за изпълнение е година и половина, което означава, че разширението ще е готово през 2017 г., каквито бяха и предварителните планове на самото дружество.

Участниците в откритата процедура трябва да дадат гаранция за участие от 300 хил. лв. "Булгартрансгаз" ще плати авансово на изпълнителя 20% от стойността на поръчката. Кандидатите трябва да разполагат и със свободни средства от 14 млн. лв., за да отговорят на условията на процедурата. Критериите за възлагане са два, с равна тежест при оценката - цена и организация на изпълнение на строително-монтажните работи. Между техническите изисквания фигурира и опит при изпълнението на подобни проекти. Срокът за внасяне на офертите е 16 октомври, а отварянето им ще бъде на 19-и същия месец.

Търси се строител на тръбата до Румъния

"Булгартрансгаз" обяви нова обществена поръчка за строител на подводната част от интерконектора между България и Румъния. Това се наложи, след като избраната през юни фирма - "Станилов", се отказа. Проектът, който трябва да свърже газовите трасета на двете страни, не може да бъде завършен повече от две години, а сроковете му постоянно се удължават. За прокарването на тръбата по дъното на Дунав вече са обявявани общо пет поръчки – три от румънска и две от българска страна.

"Станилов" се отказа заради притеснения, че няма да се справи със задачата - по дъното на Дунав беше открита трудно пробиваема геоложка структура, която е основна причина проектът да се бави. Договорът с румънската "Кала", която беше избрана да прокара тръбопровода, беше прекратен, а по информация на "Медиапул" освен неустойките фирмата е загубила и оборудването си. Точно това е било притеснението и на "Станилов" и немския му подизпълнтел "ЛМР Дрилинг".

Сега поръчката е с индикативна стойност от 4.67 млн. лв. без ДДС. Толкова беше и при предишната процедура през март. Крайният срок за изпълнение е седем месеца.