Германският медиен гигант Axel Springer се оттегля от Русия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Германският медиен гигант Axel Springer се оттегля от Русия

Решението на медийния концерн е токова политическо, колкото и икономическо

Германският медиен гигант Axel Springer се оттегля от Русия

Компанията смята да продаде изданията си, преди суровите закони за чуждестранни издатели да влязат в сила

2415 прочитания

Решението на медийния концерн е токова политическо, колкото и икономическо

© HANNIBAL HANSCHKE


Купувач е Artcom Media на бизнесмена Александър Федотов.
"Съжаляваме, че трябва да напуснем заради новия медиен закон."

Ралф Бюхи, президент на международните операции на Axel Springer

След 11 години бизнес в Русия най-големият медиен издател в Европа Axel Springer се съгласи да продаде операциите си в страната. Това става малко преди през 2017 г. да влязат в сила новите законови промени, забраняващи на чужденци да притежават повече от 20% от излизащи в Русия медии. Бизнесът на германския концерн купува местната медийна група Artcom Media на бизнесмена Александър Федотов. С тази сделка издателят на модни списания Федотов щe издава и руските варианти на списанията Forbes и OK!.

Информационната война на Путин

Като основна причина за оттеглянето на Springer от руския пазар се посочва затягането на медийната регулация в страната. През октомври 2014 г. Владимир Путин подписа промените на медийния закон, според които чужди медии няма да имат право да притежават повече от 20% от местни медии, припомня Bloomberg. Ограниченията трябва да влязат в сила през 2017 г., а на тях се гледа като на мерки за противодействие в "информационната война" с Европа и САЩ. Във връзка с геополитическото напрежение в Украйна Москва наложи и ограничения, затягащи медийното съдържание и в интернет.

Axel Springer не е първата компания, която напуска медийния пазар на Русия или преструктурира бизнеса си през последните няколко месеца. Според Bloomberg законовите изменения са само едната причина за отстъплението на медиите, а другата е чисто икономическа - рецесията в Русия.   

"Не" на миноритарната собственост

"Съжаляваме, че трябва да напуснем заради новия медиен закон", казва Ралф Бюхи, президент на международните операции на германското издателство, в официално съобщение. Според него германският концерн е взел решение да продаде 100% от бизнеса си, тъй като миноритарен дял във влиятелни издания като руския вариант на Forbes не би го устройвал. "Когато влязохме на пазара през 2009 г., вярвахме в бъдещото икономическо развитие и либерализирането в страната", добавя още Бюхи. Портфолиото на Axel Springer включва списанията, които издава с лицензионни права, Forbes, "Гео", "ОК!" и "Gala Биография", както и интернет сайтовете Forbes.ru и finanz.ru.

Сделката и някои размествания

Каква е стойността на сделката не може да се изчисли, но тя може да бъде и символична, смятат експерти. "В тази ситуация сумата на транзакцията силно зависи от сумата, която купувачът е готов да плати за активите на губещия", е казал руски издател, цитиран от "Ведомости". Запознати смятат, че единственият печеливш актив на Axel Springer е било списание Forbes, но неговите приходи не покриват разходите за други издания. Според "Интерфакс-SPARK" през 2014 г. приходи на Axel Springer Russia са намалели с 12.3% до 872 млн. рубли, а загубите са нараснали три пъти до 155 млн. рубли срещу 49 млн. година по-рано.

Все пак бизнесът на Axel Springer  няма да премине изцяло в руско владениe. Досегашният изпълнителен директор за Русия Регина фон Флеминг може би ще купи 20% от активите на местния пазар през следващите няколко седмици, съобщават от Artcom, като преговорите с нея са били на финала. В същото време Федотов смята да обедини придобитите издания в нова компания. Artcom Media е създадена през 2008 г. и издава списанията L’Officiel (в Германия и Русия), Numero, Port, Interni, Objekt Russia и Golf Digest.

Купувач е Artcom Media на бизнесмена Александър Федотов.
"Съжаляваме, че трябва да напуснем заради новия медиен закон."

Ралф Бюхи, президент на международните операции на Axel Springer

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    dgerald avatar :-|
    dgerald

    Тук нещата трябва да са точно в другата плоскост- българско участие до 20 %. И без офшорки естествено


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK