BILLA планира да отвори още 60 магазина в България за три години
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

BILLA планира да отвори още 60 магазина в България за три години

BILLA ще продължи да е в топ 3, каза управителят Бойко Сачански, който е убеден, че изтеглянето на Penny няма да промени сектора

BILLA планира да отвори още 60 магазина в България за три години

Оптимистичните намерения идват няколко месеца след като компанията майка REWE Group не успя да продаде българския си бизнес

Александра Козбунарова
17093 прочитания

BILLA ще продължи да е в топ 3, каза управителят Бойко Сачански, който е убеден, че изтеглянето на Penny няма да промени сектора

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


150 трябва да достигнат търговските обекти на веригата според плановете на ръководството

За три години Billa планира да разшири търговската си мрежа в България и от сегашните 92 магазина да ги направи 150. Това съобщи управителят Бойко Сачански на пресконференция по повод 15 години от присъствието на компанията в страната. Експанзията е насочена предимно към четирите най-големи града - София, Пловдив, Варна и Бургас, но не е изключено отваряне на филиали и в по-малки градове. От ръководството не обявиха инвестицията, но потвърдиха сумата от 200 млн. евро, обявена през април тази година.

Плановете на BILLA се появяват на фона на оттеглянето на Penny от българския пазар и няколко месеца след като REWE безуспешно се опита да се освободи и от двете свои вериги в България. Очевидно невъзможността да продаде бизнеса си на добра цена накара REWE да се преструктурира на пазара в България и да се концентрира върху по-успешната си и по-добре развита марка в по-високия ценови сегмент. С това групата ще се опита да запази челните си позиция на местния пазар, където се конкурира с друг голям германски играч - собственика на Kaufand и Lidl, Schwarz Group.

Част от експанзията си BILLA ще осъществи, като поеме някои от магазините на Penny, но българското ръководство отказа да коментира колко и къде ще бъдат погълнатите филиали. Според източници на "Капитал" в близко бъдеще между шест и осем супермаркета ще преминат от едната към другата верига.

По-добри финансови резултати

"За пръв път "BILLA България" излиза на печалба през 2014, като положителните финансови резултати се дължат на вътрешния консолидиран отчет на групата", обясни Ваня Динева, главен финансов мениджър на веригата. Данните се различават от официално публикуваните досега.

През изминалата година "BILLA България" е реализирала оборот от 521 млн. лв., подобрявайки резултатите си от предходната година с 4.8%, и е намалила загубите си от 11.5 на 9.5 млн. лв., сочат индивидуалните данни за дружеството от секторната класация "Капитал 100". Наличният консолидиран отчет на "BILLA България" за 2014 г. показва същото - по-малка загуба. През 2013 г. BILLA държи 4.8% от пазара за бързооборотни стоки, сочат данни на дружеството. BILLA ще продължи да е в топ 3, беше категоричен Сачански, като подчерта, че изтеглянето на Penny и освободеният пазар за 200 млн. лв. по никакъв начин няма да променят пренареждането в сектора, а според това колко филиала на Penny погълне BILLA, ще се прекроят и пазарните дялове.

За 15 години на бългaрския пазар германската верига за бързооборотни стоки BILLA е минала през различни етапи - усилена експанзия и откриване на до 20 магазина годишно до 2010 г., битка за дялове вследствие на навлизането на конкуренти вериги като Kaufand и Lidl и бавно възстановяване на позициите през 2014 г. Според Динева конкуренцията в сектора е много изострена. Последното е видно от подреждането на веригите по приходи за 2014 г. - първи са Kaufand с приход от 1.2 млрд. лв., трета е веригата на същата група Lidl с 538 млн. лв., а на второ място са Metro с 676 млн. лв., показват данните на "Капитал 100".

Празничен оптимизъм

По повод юбилея ръководството съобщи, че ще предложи на клиентите си две нови собствени марки в близко бъдеще. Едната - BILLA Premium, може да се очаква и до края на годината, и ще бъде в по-високия ценови клас. С това развитие веригата ще има скоро в търговската си мрежа четири собствени бранда. Така, от една страна, BILLA ще има по-голям контрол над качеството на предлаганите продукти, а от друга, ще бъде по-малко обвързана с външни производители и снабдители. "В момента оборотът ни от собствени марки е около 10%. Целта ни е по-голям дял от оборота от собствени марки", уточни оперативният директор Христо Атанасов.

150 трябва да достигнат търговските обекти на веригата според плановете на ръководството

За три години Billa планира да разшири търговската си мрежа в България и от сегашните 92 магазина да ги направи 150. Това съобщи управителят Бойко Сачански на пресконференция по повод 15 години от присъствието на компанията в страната. Експанзията е насочена предимно към четирите най-големи града - София, Пловдив, Варна и Бургас, но не е изключено отваряне на филиали и в по-малки градове. От ръководството не обявиха инвестицията, но потвърдиха сумата от 200 млн. евро, обявена през април тази година.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Личното ми мнение е че REWE имат доста смотана стратегия за България. В малките и средни градове, основната им марка магазини, BILLA, бяха набутани под кооперации или офис-сгради тип "квартална бакалия", без място за паркинг или колички. Другата марка Penny обаче, отвори самостоятелни, просторни магазини тип "градски супермаркет", всеки един със собствен паркинг. Kaufland естествено се възползваха от тази недалновидна стратегия на конкурента си, и отвориха големи супермаркети навсякъде. Резултатът е Kaufland No.1 в България (с огромна преднина в оборота пред всички други), а BILLA все още не знае какъв точно тип магазини иска да прави.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    botro avatar :-P
    botro

    Ами Билла влезе първа в Бг. В големите градове направи супер магазини за онова време. Пени има в по малките градове. Мисля че има договорка между веригите, където има Пени няма Кауфланд. Сега потреблението се сви, оборотите падат. Реве изтеглят Пени (евтино) и набутват Билла (скъпо). Инфраструктурата е изградена. То си е написано: "Плановете на BILLA се появяват на фона на оттеглянето на Penny от българския пазар и няколко месеца след като REWE безуспешно се опита да се освободи и от двете свои вериги в България. Очевидно невъзможността да продаде бизнеса си на добра цена накара REWE да се преструктурира на пазара в България и да се концентрира върху по-успешната си и по-добре развита марка в по-високия ценови сегмент."
    Малките населени места ще плащат повече и ще хранят повече австрийски пенсионери. Честито!

  • 3
    bgw01358180 avatar :-|
    bgw01358180



    До коментар [#2] от "botro":

    И как точно "Малките населени места ще плащат повече и ще хранят повече австрийски пенсионери"?
    Толкова, колкото фабриките на Цветан Василев в Сърбия "хранят българските пенсионери."
    Да не говорим, че REWE Group (собственикът на Billa) е германска компания.

  • 4
    virgin avatar :-|
    Virgin

    Честно казано нямам спомен за продукти продавани собтвената марка BILLA Premuim.
    Да не би да става въпрос за BILLA Corso?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK