Проблемите на Volkswagen застрашават цялата германска икономика
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Проблемите на Volkswagen застрашават цялата германска икономика

За канцлера Ангела Меркел скандалът с Volkswagen може да се окаже по-голямо предизвикателство от гръцката криза.

Проблемите на Volkswagen застрашават цялата германска икономика

Рискът за Берлин може да се окажа по-голям, отколкото от гръцката криза

6686 прочитания

За канцлера Ангела Меркел скандалът с Volkswagen може да се окаже по-голямо предизвикателство от гръцката криза.

© Reuters


Автомобилната индустрия отговаря за 2% от работните места и една пета от износа на страната.

"Ако продажбите на коли спаднат, това може да удари и доставчиците, а оттам и цялата икономика."

Мартин Горинг, експерт по автомобилната индустрия в DIW

"Не смятам, че цялата германска автомобилна индустрия ще бъде ударена. Няма да се стигне до рецесия само заради една компания."

Йорг Кремер, главен икономист на Commerzbank

Скандалът с фалшифицираните от Volkswagen тестове за вредни емисии в САЩ може да доведе до политическа и икономическа криза, която в бъдеще може да се превърне в най-голямата заплаха за германската икономика, пише Reuters.

Volkswagen е най-големият производител на автомобили в Германия и един от най-големите работодатели в страната. Компанията дава директно работа на 270 хил. души в Германия, а още повече работят във фирмите доставчици. Главният изпълнителен директор на Volkswagen Мартин Винтеркорн вече плати цената за скандала и подаде оставка в сряда вечерта, но анализаторите насочват вниманието си върху потенциалните  ефекти върху най-голямата икономика в Европа.

Заплаха отвътре

"Изведнъж Volkswagen се превърна в по-голям риск за германската икономика, отколкото гръцката дългова криза. Ако продажбите на компанията  в САЩ се сринат през идните месеци, това ще има последствия не само за Volkswagen, но и за икономиката като цяло", предупреждава главният икономист на ING Карстен Брзески. Той вижда и известна ирония в тежката ситуация, която идва, след като германската икономика устоя на дълговата криза в еврозоната и засега се справя със забавянето в Китай. "Иронията във всичко това е, че заплахата сега идва отвътре, а не отвън", заявява той.

През миналата година Volkswagen е продал близо 600 хил. автомобила в Съединените щати, което представлява 6% от всички продажби на компанията, които достигат 9.5 млн. Американската агенция по опазване на околната среда обяви, че заради измамите компанията може да бъде глобена с до 18 млрд. долара, което е повече от цялата й оперативна печалба за 2014 г.

Макар че дори такива глоби могат да бъдат покрити от паричните резерви на компанията, достигащи 21 млрд. евро, скандалът създава страхове от съкращения. Друго притеснение за властите в Германия е, че последствията от скандала ще се разпространят и върху другите местни производители на автомобили като Daimler и BMW. Засега обаче няма индикации за подобни нарушения и от други компании, което дава надежда ефектът за целия сектор да е ограничен.

В сряда германското правителство заяви, че автомобилната индустрия остава важен стълб на икономиката въпреки задълбочаващите се проблеми на Volkswagen. "Това и много успешна и силни иновативна индустрия, която осигурява много работни места", подчертава говорителят на икономическото министерство. Анализаторите обаче подчертават, че точно тази зависимост от автомобилния сектор може да постави под риск постигането на официалната прогноза за растеж на икономиката с 1.8% през тази година. Скандалите идват в момент, в който германските производители вече са изправени пред забавяне на търсенето в Китай.

"Ако продажбите на коли спаднат, това може да удари и доставчиците, а оттам и цялата икономика", изтъква експертът по автомобилната индустрия в DIW Мартин Горинг. През миналата година броят на работещите в автомобилната индустрия в Германия е бил 775 хил. души, или 2% от цялата работна сила. В добавка към това колите и автомобилните части са най-успешният износ за Германия. През 2014 г. секторът е реализирал продажби за 200 млрд. евро в чужбина, което представлява близо една пета от целия износ на страната. Износът като цяло отговаря за 45% от БВП на страната. "Ето защо този скандал не е дреболия. Беше ударена основата на германската икономика", отбелязва Майкъл Хютер, ръководещ германския икономически институт IW.

"Произведено в Германия"

Скандалът с Volkswagen също така може подкопае доверието в марката "Произведено в Германия". След серия от други удари по репутацията на бизнеса в страната - от многократните забавяния на новото летище в Берлин до серията финансови измами на водещата Deutsche Bank - бизнес имиджът на Германия изглежда опетнен, отбелязва Reuters.

"Произведено в Германия" означава качество и доверие. Сега доверието е загубено. Никой не може да си представи мащаба на това и вредата, която ще причини на германската индустрия. Това е само върхът на айсберга", казва Фердинанд Дуденхофер от Университет Дуисбург-Есен. "Големият успех на Германия като износител почива върху етикета за качество "Произведено в Германия". Volkswagen стоеше зад това качество и беше символ на съвършенство, доверие и надеждност." "Дори и да не знаем как точно случилото се ще се отрази на германската икономика, рискът е голям поради зависимостта от износа", отбелязва Марсел Фратзшер, ръководител на икономическия институт DIW в Берлин.

Все пак се чуват и гласове, според които последствията за икономиката като цяло не трябва да бъдат преувеличавани. "Не смятам, че цялата германска автомобилна индустрия ще бъде ударена. Няма да се стигне до рецесия само заради една компания", казва главният икономист на Commerzbank Йорг Кремер. Германската търговска асоциация BGA също се опита да успокои обществото със заявления, че няма сигнали клиентите в чужбина да са почнали да се съмняват в качествата и надеждността на германските компании.

"Като цяло няма подозрение срещу продуктите с етикет "Произведено в Германия", изтъква управляващият директор на асоциацията Андре Шварц. Той обаче признава, че сред компаниите има известни притеснения за евентуален домино ефект от скандала с  Volkswagen, който може да ерозира доверието.

каре

Марката Volkswagen 

Консултантската компания "Интербранд" определя стойността на марката Volkswagen на 10 млрд. евро и една от най-ценните в Германия. Първите 50 германски марки са оценени на 170 млрд. евро, а производителите на автомобили доминират в челото на класацията.

Автомобилната индустрия отговаря за 2% от работните места и една пета от износа на страната.

"Ако продажбите на коли спаднат, това може да удари и доставчиците, а оттам и цялата икономика."

Мартин Горинг, експерт по автомобилната индустрия в DIW

"Не смятам, че цялата германска автомобилна индустрия ще бъде ударена. Няма да се стигне до рецесия само заради една компания."

Йорг Кремер, главен икономист на Commerzbank

Скандалът с фалшифицираните от Volkswagen тестове за вредни емисии в САЩ може да доведе до политическа и икономическа криза, която в бъдеще може да се превърне в най-голямата заплаха за германската икономика, пише Reuters.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    zhl23475044 avatar :-|
    zhl23475044


    24 сеп 2015 18:51 1
    -
    +

    На слогана в последната щатска реклама на Волксваген " Време е за немско инженерство" биг брадър отговори със слогана " По добре е със Финансов инженеринг". Отговорът беше микс от философията двете най/древни професии. -Трябва да съм най -добър във всичко и да съм най-информиран , а ако някой не слуша-пускам го на моралистите. Без да взимам страна по случая- трябва да се признае .че да вкараш всички в собствената си игра , в който си най-добрия /информационни технологии, борси и финансов гейм инженеринг/ е достойно за признание..дори да боли. А болката и страданието често води до преоценка. Малко по задълбочено инфо от извора тук-
    http://geopolitica.eu/2008/1285

  • 2
    townboy avatar :-|
    townboy

    хАмериканците по приятелска линия им го "наденаха" на германците. Ха сега пак да гласуват за другарката меркел дето така добре отстоява националните интереси на Германия.

  • 3
    gembirdkz avatar :-(
    gembirdkz

    Някой много здраво клати ЕС,ама много здраво!

  • 4
    detelinka29 avatar :-|
    detelinka29

    Германците ги подгони параноя. Колко сме яелики, колко сме велики. Ама велики ли сме всъщност.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 5
    germanec avatar :-P
    Germanec

    Гай Юлий Цезар е казал–„Важно е да се говори за теб.Дали е лошо или добро няма значение.“


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK