С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 24 сеп 2015, 16:45, 6312 прочитания

Проблемите на Volkswagen застрашават цялата германска икономика

Рискът за Берлин може да се окажа по-голям, отколкото от гръцката криза

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Скандалът с Volkswagen

Винтеркорн напуска Volkswagen с 28 млн. евро пенсия

Очакват се нови оставки в групата

Главният изпълнителен директор на Volkswagen подаде оставка

От 2007 г. насам Винтеркорн отговаря за изследванията и разработките, както и за бранда Volkswagen

Автомобилната индустрия отговаря за 2% от работните места и една пета от износа на страната.

"Ако продажбите на коли спаднат, това може да удари и доставчиците, а оттам и цялата икономика."
Мартин Горинг, експерт по автомобилната индустрия в DIW

"Не смятам, че цялата германска автомобилна индустрия ще бъде ударена. Няма да се стигне до рецесия само заради една компания."
Йорг Кремер, главен икономист на Commerzbank
Скандалът с фалшифицираните от Volkswagen тестове за вредни емисии в САЩ може да доведе до политическа и икономическа криза, която в бъдеще може да се превърне в най-голямата заплаха за германската икономика, пише Reuters.

Volkswagen е най-големият производител на автомобили в Германия и един от най-големите работодатели в страната. Компанията дава директно работа на 270 хил. души в Германия, а още повече работят във фирмите доставчици. Главният изпълнителен директор на Volkswagen Мартин Винтеркорн вече плати цената за скандала и подаде оставка в сряда вечерта, но анализаторите насочват вниманието си върху потенциалните  ефекти върху най-голямата икономика в Европа.


Заплаха отвътре

"Изведнъж Volkswagen се превърна в по-голям риск за германската икономика, отколкото гръцката дългова криза. Ако продажбите на компанията  в САЩ се сринат през идните месеци, това ще има последствия не само за Volkswagen, но и за икономиката като цяло", предупреждава главният икономист на ING Карстен Брзески. Той вижда и известна ирония в тежката ситуация, която идва, след като германската икономика устоя на дълговата криза в еврозоната и засега се справя със забавянето в Китай. "Иронията във всичко това е, че заплахата сега идва отвътре, а не отвън", заявява той.

През миналата година Volkswagen е продал близо 600 хил. автомобила в Съединените щати, което представлява 6% от всички продажби на компанията, които достигат 9.5 млн. Американската агенция по опазване на околната среда обяви, че заради измамите компанията може да бъде глобена с до 18 млрд. долара, което е повече от цялата й оперативна печалба за 2014 г.



Макар че дори такива глоби могат да бъдат покрити от паричните резерви на компанията, достигащи 21 млрд. евро, скандалът създава страхове от съкращения. Друго притеснение за властите в Германия е, че последствията от скандала ще се разпространят и върху другите местни производители на автомобили като Daimler и BMW. Засега обаче няма индикации за подобни нарушения и от други компании, което дава надежда ефектът за целия сектор да е ограничен.

В сряда германското правителство заяви, че автомобилната индустрия остава важен стълб на икономиката въпреки задълбочаващите се проблеми на Volkswagen. "Това и много успешна и силни иновативна индустрия, която осигурява много работни места", подчертава говорителят на икономическото министерство. Анализаторите обаче подчертават, че точно тази зависимост от автомобилния сектор може да постави под риск постигането на официалната прогноза за растеж на икономиката с 1.8% през тази година. Скандалите идват в момент, в който германските производители вече са изправени пред забавяне на търсенето в Китай.

"Ако продажбите на коли спаднат, това може да удари и доставчиците, а оттам и цялата икономика", изтъква експертът по автомобилната индустрия в DIW Мартин Горинг. През миналата година броят на работещите в автомобилната индустрия в Германия е бил 775 хил. души, или 2% от цялата работна сила. В добавка към това колите и автомобилните части са най-успешният износ за Германия. През 2014 г. секторът е реализирал продажби за 200 млрд. евро в чужбина, което представлява близо една пета от целия износ на страната. Износът като цяло отговаря за 45% от БВП на страната. "Ето защо този скандал не е дреболия. Беше ударена основата на германската икономика", отбелязва Майкъл Хютер, ръководещ германския икономически институт IW.

"Произведено в Германия"

Скандалът с Volkswagen също така може подкопае доверието в марката "Произведено в Германия". След серия от други удари по репутацията на бизнеса в страната - от многократните забавяния на новото летище в Берлин до серията финансови измами на водещата Deutsche Bank - бизнес имиджът на Германия изглежда опетнен, отбелязва Reuters.
 
"Произведено в Германия" означава качество и доверие. Сега доверието е загубено. Никой не може да си представи мащаба на това и вредата, която ще причини на германската индустрия. Това е само върхът на айсберга", казва Фердинанд Дуденхофер от Университет Дуисбург-Есен. "Големият успех на Германия като износител почива върху етикета за качество "Произведено в Германия". Volkswagen стоеше зад това качество и беше символ на съвършенство, доверие и надеждност." "Дори и да не знаем как точно случилото се ще се отрази на германската икономика, рискът е голям поради зависимостта от износа", отбелязва Марсел Фратзшер, ръководител на икономическия институт DIW в Берлин.
 
Все пак се чуват и гласове, според които последствията за икономиката като цяло не трябва да бъдат преувеличавани. "Не смятам, че цялата германска автомобилна индустрия ще бъде ударена. Няма да се стигне до рецесия само заради една компания", казва главният икономист на Commerzbank Йорг Кремер. Германската търговска асоциация BGA също се опита да успокои обществото със заявления, че няма сигнали клиентите в чужбина да са почнали да се съмняват в качествата и надеждността на германските компании.

"Като цяло няма подозрение срещу продуктите с етикет "Произведено в Германия", изтъква управляващият директор на асоциацията Андре Шварц. Той обаче признава, че сред компаниите има известни притеснения за евентуален домино ефект от скандала с  Volkswagen, който може да ерозира доверието.

каре
Марката Volkswagen 

 
Консултантската компания "Интербранд" определя стойността на марката Volkswagen на 10 млрд. евро и една от най-ценните в Германия. Първите 50 германски марки са оценени на 170 млрд. евро, а производителите на автомобили доминират в челото на класацията.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Алиансът на Renault и Nissan може да пропадне след ареста на Карлос Гон Алиансът на Renault и Nissan може да пропадне след ареста на Карлос Гон

Съвместните дейности и персоналът все повече намаляват, а двете компании се държат като конкуренти вместо като партньори

20 юни 2019, 460 прочитания

Трилентовата търговска марка на Adidas беше обявена за невалидна от Съда на ЕС Трилентовата търговска марка на Adidas беше обявена за невалидна от Съда на ЕС

Причината е, че не е могла да придобие отличителен характер на територията на Европейския съюз

19 юни 2019, 5954 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Винтеркорн напуска Volkswagen с 28 млн. евро пенсия

Очакват се нови оставки в групата

Случаят "Голунов": Делото е закрито, последствията остават

Обратният завой по аферата с арестувания журналист е сигнал за нарастващата нервност в Кремъл от всякакво надигане на недоволство

Изборите: Технология на подчинението

Резервът от зависими гласове, който ГЕРБ и ДПС си осигуряват в малките населени места и ромските махали, може да превърне всеки вот в свирен мач

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Кино: "Момиче"

Млада балерина е родена момче и се бори с това

Ядрен резонанс: на какво се дължи безпрецедентният успех на сериала "Чернобил"

Сериалът е смразяващо актуален днес, когато темата за размитите граници между истинно и лъжливо вълнуват обществото