Цената за "Близу"... и за пазара
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Цената за "Близу"... и за пазара

След като два пъти не подаде оферта за "Близу", сега Telekom Aistria бърка дълбоко в джобовете си.

Цената за "Близу"... и за пазара

Срещу сума под 120 млн. евро "Мобилтел" получава сделка 3 в 1 и променя целия сектор

Паулина Михайлова
22410 прочитания

След като два пъти не подаде оферта за "Близу", сега Telekom Aistria бърка дълбоко в джобовете си.

© Цветелина Белутова


"Близу" беше близо до банкрута и най-важното беше да спасим компанията." Думите са на изпълнителния директор на оператора - Харалд Рош, в интервю за "Digital TV Europe" по време на Европейския кабелен конгрес през март в Брюксел. Периодът, който той визира, е идването му в компанията в началото на 2014 г.

При тази картина е странно, че само година и половина по-късно "Близу" се оказа най-голямата сделка в сектора на телекомуникациите в България за годината (ако в оставащите месеци не се продаде БТК).

Стойността й продължава да се пази в тайна и след като Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) даде одобрението си за нея. Според източници на "Капитал", предпочели имената им да не се цитират, "Мобилтел" ще плати за 100% от "Близу" малко под 120 млн. евро.

В случая обаче точното ниво на сделката в милиони не е най-важното. Извън факта, че с нея досегашния собственик - шведския фонд EQT, най-сетне успява да излезе от инвестиция, която отдавна опитва да приключи, с неочаквано добър резултат, покупката на "Близу" точно от "Мобилтел" променя много както за самия телеком, така и за целия пазар.

Сделка от трети опит

"Близу" беше създаден преди повече от пет години от сливането на "Евроком кабел" и "Кейбълтел" и покупката на двете от базирания в Швеция фонд EQT V за 120 млн. евро. Всъщност сделката беше финансирана със синдикиран кредит с агент Уникредит Булбанк, а в резултат българското дружество се оказа заложено пред банката. Според партидата му в Търговския регистър "Близу" има кредит от 185 млн. евро. По думите на Харалд Рош наскоро пред "Капитал" обаче реалното задължение вече е под половината от тази сума, а според източници на "Капитал" става дума за общ дълг от 83 млн. евро.

След два неуспешни опита на EQT V да продаде оператора това лято офертите, които преди това се колебаеха между нула и една, се оказаха пет: от трите големи телекома в България, американския фонд KKR и една поддържаща интереса - от прохождащия доставчик на мобилен интернет "Макс телеком". Изходът беше очакван - след бърза класация на предложенията начело излезе "Мобилтел" с цена, която според източници от консултантските среди "не е повече от 120 млн. и не е по-малко от 110 млн. евро".

Последното развитие е, че КЗК, която неведнъж е проучвала пазара на тв доставка, сравнително бързо разреши сделката, без да препоръчва налагане на специфични задължения на новосформираното обединение за достъп до мрежата му (каквито искания имаше). Следващата стъпка е транзакцията да бъде довършена, което се очаква в идните седмици, а по-нататък важното за "Мобилтел" е да запази клиентите на "Близу".

Да си купиш лидерство

За "Мобилтел" покупката на най-големия в България кабелен доставчик на телевизия и интернет е стратегически ход и това недвусмислено се потвърждава от факта, че цялата подготовка за участието в процедурата е била проведена в Telekom Austria Group (TAG), а местният мениджмънт - тогава начело с подменения вече Танасис Кацирубас, не е имал нито достъп, нито информация за офертата.

Австрийският телеком, вече контролиран мажоритарно от мексиканския магнат Карлос Слим, ясно поставя фокус върха пазара на тв разпространение в региона. Именно TAG купи преди година и половина македонското поделение на "Близу". През септември 2013 г. компанията влезе в партньорство със спътниковия оператор Eutelsat, за да предложи DTH (Direct To Home) доставка на тв сигнал в Централна и Източна Европа както на дребно, така и на едро (в недотам успешния случай с България). В началото на този месец TAG обяви още един договор - със словашкия ANTIK Telecom, целящ също DTH доставки на телевизия в Словакия и Чехия.

Предвид решимостта на групата да расте в този сегмент в региона щедрата й оферта за "Близу" не е изненадваща. Кабелният оператор има приходи за 2014 г. по данни на TAG приблизително 47 млн. евро и оперативна печалба преди данъци, такси, лихви и амортизация (EBITDA) 19 млн. евро. Нетният финансов резултат е отрицателен, но точното число не е оповестявано.

Така "Мобилтел" има пълните шансове, ако успее да запази клиентите на новопридобития оператор, да стане най-големия телеком по приходи в България, изпреварвайки БТК. За 2014 г. дружеството на TAG в България има 746.5 млн. лв. приходи при почти 802 млн. на БТК. С още над 90 млн. лв. годишно от "Близу" числото за "Мобилтел" определено го прави лидер.

По-важното обаче е друго. След сделката операторът се сдобива със силни позиции на няколко пазара: на тв разпространение, на доставка на фиксиран интернет, на пакетни услуги, и на инфраструктура - факт, който установява и КЗК в решението си.

Според данните от проучването на антимонополния регулатор към края на 2014 г. "Близу" има 11.2% дял на пазара на платена дв доставка в България като приходи и 18.3% - като брой абонати, което го поставя на второ място след "Булсатком", който държи 33% от абонатите. В същото време "Мобилтел" има 4.3% от клиентите на платен тв сигнал. По данни от регистъра на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) пак за същия период общо абонатите на телевизия на "Мобилтел" и "Близу" са 412 157 при почти 600 хил. на "Булсатком". Тоест "Мобилтел" излиза на втора позиция в този сегмент пред БТК с почти 322 хил. клиенти на тази услуга.

При фиксирания интернет, пак по данни от регистъра на КРС, към 31 декември 2014 г. "Близу" има 241 156 абонати, а "Мобилтел" - 143 658. Сборът от двете прави 384 814 при 357 912 на БТК. Тоест в този сегмент телекомът става най-голям.

Извън тези очевидни ефекти за "Мобилтел" "Близу" означава допълнителна важна инфраструктура. Което има два ефекта.

Първо - дава му възможност да предлага абсолютно всякакви видове пакети с телеком услуги - до момента той предлагаше телевизия през сателит и IPTV, а вече ще може и да го прави по кабел през мрежа с възможен достъп до 1.3 млн. домакинства с телевизия и интернет. А именно пазарът на пакети е този, който отчита непрекъснат ръст.

И второ - към 2 хил. километра собствена оптика в основна инфраструктура (backbone) и обща дължина на оптичната мрежа 5 хил. км "Мобилтел" добавя с "Близу" около 2 хил. километра оптични кабели, достигащи до разпределителните шкафове в сградите. Като се има предвид, че придобиващият оператор разполага на места и със свои канали, единственото, което му остава като инвестиция, е да подмени коаксиалните кабели вътре до домовете на клиентите с оптични. Което според източници на вестника се и очаква да се случи, за да може операторът да предложи нелинейна тв доставка - възможност каналите да се приемат на всякакви устройства като таблети и смартфони.

Добавете към всичко това и националния роуминг, който "Мобилтел" договори с LTE доставчика "Макс телеком", и картината става пълна.

Пазар за трима или триста

За целия пазар на телевизия и интернет в страната транзакцията също е ключова. Най-важният ефект от нея е, че при тв доставката вече 74% от абонатите ще са концентрирани при три играча, макар и в тази ниша общо участниците да са близо 300. Според числата в анализа на КЗК "Булсатком" държи 33% от абонатите, "Мобилтел" ще има почти 23%, а БТК - 18%. Така за останалите почти 300 фирми остава доста малко пространство.

Концентрация на над 50% от пазара в три оператора се получава и при фиксирания интернет. Според данните на КЗК, "Мобилтел" ще има 18.3% от абонатите, БТК държи 24.5%, а "Булсатком" - 9.6% - тоест общо 52.4%.

Хубавата новина за потребителите е, че за момента това няма как да се отрази в по-високи цени на услугите. Най-вече защото малките оператори са изцяло квартални и регионални. Което означава, че във всяко населено място всеки клиент има избор по всяко време не просто между трите големи, а между тях и поне един-два малки.

Очакваното развитие пък е предимно в полето на "Теленор", който остава изолиран от тв и интернет пазара без възможност за пакетни услуги. Неофициалните информации са, че операторът планира редица покупки на средни по големина тв и интернет доставчици. Въпросът е дали до сделки ще се стигне реално.

Другите очаквания са за реакция от страна на "Булсатком", който, ако иска да запази позициите си, ще трябва да включи в пакетите си и мобилна услуга. Най-логичният път към която е националния роуминг от БТК - единственият друг на пазара с пазарните и технически позиции да конкурира "Мобилтел" във всички сегменти.

"Близу" беше близо до банкрута и най-важното беше да спасим компанията." Думите са на изпълнителния директор на оператора - Харалд Рош, в интервю за "Digital TV Europe" по време на Европейския кабелен конгрес през март в Брюксел. Периодът, който той визира, е идването му в компанията в началото на 2014 г.

При тази картина е странно, че само година и половина по-късно "Близу" се оказа най-голямата сделка в сектора на телекомуникациите в България за годината (ако в оставащите месеци не се продаде БТК).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    bojko84 avatar :-|
    Компетентен

    Засега ще остана още 1 година при Близу, въпреки че договорът ми изтича скоро. ще видим как ще се промени услугата.

  • 2
    edin131 avatar :-|
    edin drugii

    пазим се надалеч от услугите на известната компания на която снасяхме по един лизинг на луксозен автомобил години наред ,купихме им поне 2-3 автомобила , е ,вече не сме там и сме безкрайно доволни ,ще си купим истински автомобил ,каквито и услуги да ни предлагат , ползвам малък оператор ,който ми снабдява дома със супер канал над 200 канала ,над 40 ХАй ди , а и тел ми е 4К и работата е перфектна ,не могат ме излъжат вече големите оператори за нищо на света

  • 3
    peaspiring avatar :-|
    peaspiring

    Рядко безсмислен анализ.

  • 4
    poptcheva avatar :-|
    Free person

    А Мтел не става ли монополист?
    И ако това е така,дано поне намали цените на услугите на Близу

  • 5
    rapidfire avatar :-|
    gigabyte

    Както вече съм писал, "банкрут" означава умишлен фалит с цел завличане на кредиторите. Така и не разбрах дали "Близу" са имали намерение да завлекат инвеститорите/кредиторите си, или просто произволно се заменят "фалит" и "банкрут" с надеждата да са еднакви по смисъл? Това ли е било намерението на "Близу"- да се потопи и да остави кредиторите си с пръст в устата? Или пък Ментел са се бръкнали за да ги спасят от фалит? Или нещо друго?!

  • 6
    bojko84 avatar :-|
    Компетентен

    До коментар [#2] от "edin drug":

    А задаваш ли си въпроса как този малък оператор може да си позволи да плаща права върху тези 200 канала, които ти предлага? Или това не те интересува.

  • 7
    ivan_l avatar :-|
    ivan_ll

    Обединение на най-скапаните оператори. За мен промяна няма да има, само ще продължат да губят клиенти.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 8
    grosskopf avatar :-|
    Grosskopf

    Да купуват и продават каквото си искат, само да не пипат Нет 1!

    Публикувано през m.capital.bg

  • 9
    ceco avatar :-P
    Цецо

    До коментар [#8] от "Grosskopf":

    И аз това си помислих.

  • 10
    primaxm avatar :-|
    primaxm

    От няколко години всеки път като ùя името Близу и им пожелавам гласно да ФАЛИРАТ, да из


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.