"Близу" беше близо до банкрута и най-важното беше да спасим компанията." Думите са на изпълнителния директор на оператора - Харалд Рош, в интервю за "Digital TV Europe" по време на Европейския кабелен конгрес през март в Брюксел. Периодът, който той визира, е идването му в компанията в началото на 2014 г.
При тази картина е странно, че само година и половина по-късно "Близу" се оказа най-голямата сделка в сектора на телекомуникациите в България за годината (ако в оставащите месеци не се продаде БТК).
Стойността й продължава да се пази в тайна и след като Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) даде одобрението си за нея. Според източници на "Капитал", предпочели имената им да не се цитират, "Мобилтел" ще плати за 100% от "Близу" малко под 120 млн. евро.
В случая обаче точното ниво на сделката в милиони не е най-важното. Извън факта, че с нея досегашния собственик - шведския фонд EQT, най-сетне успява да излезе от инвестиция, която отдавна опитва да приключи, с неочаквано добър резултат, покупката на "Близу" точно от "Мобилтел" променя много както за самия телеком, така и за целия пазар.
Сделка от трети опит
"Близу" беше създаден преди повече от пет години от сливането на "Евроком кабел" и "Кейбълтел" и покупката на двете от базирания в Швеция фонд EQT V за 120 млн. евро. Всъщност сделката беше финансирана със синдикиран кредит с агент Уникредит Булбанк, а в резултат българското дружество се оказа заложено пред банката. Според партидата му в Търговския регистър "Близу" има кредит от 185 млн. евро. По думите на Харалд Рош наскоро пред "Капитал" обаче реалното задължение вече е под половината от тази сума, а според източници на "Капитал" става дума за общ дълг от 83 млн. евро.
След два неуспешни опита на EQT V да продаде оператора това лято офертите, които преди това се колебаеха между нула и една, се оказаха пет: от трите големи телекома в България, американския фонд KKR и една поддържаща интереса - от прохождащия доставчик на мобилен интернет "Макс телеком". Изходът беше очакван - след бърза класация на предложенията начело излезе "Мобилтел" с цена, която според източници от консултантските среди "не е повече от 120 млн. и не е по-малко от 110 млн. евро".
Последното развитие е, че КЗК, която неведнъж е проучвала пазара на тв доставка, сравнително бързо разреши сделката, без да препоръчва налагане на специфични задължения на новосформираното обединение за достъп до мрежата му (каквито искания имаше). Следващата стъпка е транзакцията да бъде довършена, което се очаква в идните седмици, а по-нататък важното за "Мобилтел" е да запази клиентите на "Близу".
Да си купиш лидерство
За "Мобилтел" покупката на най-големия в България кабелен доставчик на телевизия и интернет е стратегически ход и това недвусмислено се потвърждава от факта, че цялата подготовка за участието в процедурата е била проведена в Telekom Austria Group (TAG), а местният мениджмънт - тогава начело с подменения вече Танасис Кацирубас, не е имал нито достъп, нито информация за офертата.
Австрийският телеком, вече контролиран мажоритарно от мексиканския магнат Карлос Слим, ясно поставя фокус върха пазара на тв разпространение в региона. Именно TAG купи преди година и половина македонското поделение на "Близу". През септември 2013 г. компанията влезе в партньорство със спътниковия оператор Eutelsat, за да предложи DTH (Direct To Home) доставка на тв сигнал в Централна и Източна Европа както на дребно, така и на едро (в недотам успешния случай с България). В началото на този месец TAG обяви още един договор - със словашкия ANTIK Telecom, целящ също DTH доставки на телевизия в Словакия и Чехия.
Предвид решимостта на групата да расте в този сегмент в региона щедрата й оферта за "Близу" не е изненадваща. Кабелният оператор има приходи за 2014 г. по данни на TAG приблизително 47 млн. евро и оперативна печалба преди данъци, такси, лихви и амортизация (EBITDA) 19 млн. евро. Нетният финансов резултат е отрицателен, но точното число не е оповестявано.
Така "Мобилтел" има пълните шансове, ако успее да запази клиентите на новопридобития оператор, да стане най-големия телеком по приходи в България, изпреварвайки БТК. За 2014 г. дружеството на TAG в България има 746.5 млн. лв. приходи при почти 802 млн. на БТК. С още над 90 млн. лв. годишно от "Близу" числото за "Мобилтел" определено го прави лидер.
По-важното обаче е друго. След сделката операторът се сдобива със силни позиции на няколко пазара: на тв разпространение, на доставка на фиксиран интернет, на пакетни услуги, и на инфраструктура - факт, който установява и КЗК в решението си.
Според данните от проучването на антимонополния регулатор към края на 2014 г. "Близу" има 11.2% дял на пазара на платена дв доставка в България като приходи и 18.3% - като брой абонати, което го поставя на второ място след "Булсатком", който държи 33% от абонатите. В същото време "Мобилтел" има 4.3% от клиентите на платен тв сигнал. По данни от регистъра на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) пак за същия период общо абонатите на телевизия на "Мобилтел" и "Близу" са 412 157 при почти 600 хил. на "Булсатком". Тоест "Мобилтел" излиза на втора позиция в този сегмент пред БТК с почти 322 хил. клиенти на тази услуга.
При фиксирания интернет, пак по данни от регистъра на КРС, към 31 декември 2014 г. "Близу" има 241 156 абонати, а "Мобилтел" - 143 658. Сборът от двете прави 384 814 при 357 912 на БТК. Тоест в този сегмент телекомът става най-голям.
Извън тези очевидни ефекти за "Мобилтел" "Близу" означава допълнителна важна инфраструктура. Което има два ефекта.
Първо - дава му възможност да предлага абсолютно всякакви видове пакети с телеком услуги - до момента той предлагаше телевизия през сателит и IPTV, а вече ще може и да го прави по кабел през мрежа с възможен достъп до 1.3 млн. домакинства с телевизия и интернет. А именно пазарът на пакети е този, който отчита непрекъснат ръст.
И второ - към 2 хил. километра собствена оптика в основна инфраструктура (backbone) и обща дължина на оптичната мрежа 5 хил. км "Мобилтел" добавя с "Близу" около 2 хил. километра оптични кабели, достигащи до разпределителните шкафове в сградите. Като се има предвид, че придобиващият оператор разполага на места и със свои канали, единственото, което му остава като инвестиция, е да подмени коаксиалните кабели вътре до домовете на клиентите с оптични. Което според източници на вестника се и очаква да се случи, за да може операторът да предложи нелинейна тв доставка - възможност каналите да се приемат на всякакви устройства като таблети и смартфони.
Добавете към всичко това и националния роуминг, който "Мобилтел" договори с LTE доставчика "Макс телеком", и картината става пълна.
Пазар за трима или триста
За целия пазар на телевизия и интернет в страната транзакцията също е ключова. Най-важният ефект от нея е, че при тв доставката вече 74% от абонатите ще са концентрирани при три играча, макар и в тази ниша общо участниците да са близо 300. Според числата в анализа на КЗК "Булсатком" държи 33% от абонатите, "Мобилтел" ще има почти 23%, а БТК - 18%. Така за останалите почти 300 фирми остава доста малко пространство.
Концентрация на над 50% от пазара в три оператора се получава и при фиксирания интернет. Според данните на КЗК, "Мобилтел" ще има 18.3% от абонатите, БТК държи 24.5%, а "Булсатком" - 9.6% - тоест общо 52.4%.
Хубавата новина за потребителите е, че за момента това няма как да се отрази в по-високи цени на услугите. Най-вече защото малките оператори са изцяло квартални и регионални. Което означава, че във всяко населено място всеки клиент има избор по всяко време не просто между трите големи, а между тях и поне един-два малки.
Очакваното развитие пък е предимно в полето на "Теленор", който остава изолиран от тв и интернет пазара без възможност за пакетни услуги. Неофициалните информации са, че операторът планира редица покупки на средни по големина тв и интернет доставчици. Въпросът е дали до сделки ще се стигне реално.
Другите очаквания са за реакция от страна на "Булсатком", който, ако иска да запази позициите си, ще трябва да включи в пакетите си и мобилна услуга. Най-логичният път към която е националния роуминг от БТК - единственият друг на пазара с пазарните и технически позиции да конкурира "Мобилтел" във всички сегменти.
"Близу" беше близо до банкрута и най-важното беше да спасим компанията." Думите са на изпълнителния директор на оператора - Харалд Рош, в интервю за "Digital TV Europe" по време на Европейския кабелен конгрес през март в Брюксел. Периодът, който той визира, е идването му в компанията в началото на 2014 г.
При тази картина е странно, че само година и половина по-късно "Близу" се оказа най-голямата сделка в сектора на телекомуникациите в България за годината (ако в оставащите месеци не се продаде БТК).
16 коментара
Засега ще остана още 1 година при Близу, въпреки че договорът ми изтича скоро. ще видим как ще се промени услугата.
пазим се надалеч от услугите на известната компания на която снасяхме по един лизинг на луксозен автомобил години наред ,купихме им поне 2-3 автомобила , е ,вече не сме там и сме безкрайно доволни ,ще си купим истински автомобил ,каквито и услуги да ни предлагат , ползвам малък оператор ,който ми снабдява дома със супер канал над 200 канала ,над 40 ХАй ди , а и тел ми е 4К и работата е перфектна ,не могат ме излъжат вече големите оператори за нищо на света
Рядко безсмислен анализ.
А Мтел не става ли монополист?
И ако това е така,дано поне намали цените на услугите на Близу
Както вече съм писал, "банкрут" означава умишлен фалит с цел завличане на кредиторите. Така и не разбрах дали "Близу" са имали намерение да завлекат инвеститорите/кредиторите си, или просто произволно се заменят "фалит" и "банкрут" с надеждата да са еднакви по смисъл? Това ли е било намерението на "Близу"- да се потопи и да остави кредиторите си с пръст в устата? Или пък Ментел са се бръкнали за да ги спасят от фалит? Или нещо друго?!
До коментар [#2] от "edin drug":
А задаваш ли си въпроса как този малък оператор може да си позволи да плаща права върху тези 200 канала, които ти предлага? Или това не те интересува.
Обединение на най-скапаните оператори. За мен промяна няма да има, само ще продължат да губят клиенти.
Публикувано през m.capital.bg
Да купуват и продават каквото си искат, само да не пипат Нет 1!
Публикувано през m.capital.bg
До коментар [#8] от "Grosskopf":
И аз това си помислих.
От няколко години всеки път като ùя името Близу и им пожелавам гласно да ФАЛИРАТ, да из