Volkswagen и уроците от дизелгейт

Досегашният изпълнителен директор на Volkswagen Мартин Винтеркорн в едни по-щастливи дни

Volkswagen и уроците от дизелгейт

Скандалът с преправените тестове на германския автопроизводител може да постави бъдещето на дизеловите автомобили на карта

Юлиян Арнаудов, Константин Николов
14794 прочитания

Досегашният изпълнителен директор на Volkswagen Мартин Винтеркорн в едни по-щастливи дни

© reuters


В училище преписването на тест е хазартен ход - спестяваш си малко усилия, но пък рискуваш да копираш и грешките. И, разбира се, да те хванат с всички неприятни последствия.

През седмицата в тази на вид детинска ситуация се оказа автомобилният гигант Volkswagen. С тази разлика, че измамата на германския производител е в колосални мащаби, достигащи милиони автомобили. И съответно и последствията се измерват в милиарди и дори в риск за бъдещето на самата компания.

В продължение на повече от пет години чрез специален софтуер Volkswagen е преправял тестовете за вредни емисии на своите среден клас дизелови коли, продавани в САЩ. Чрез по-добрите, но фалшифицирани резултати германската компания е успяла да пробие на американския пазар, особено в западните щати, и така да стимулира продажбите си. След като стана ясно, че това е постигнато чрез измама на тестове, последиците се връщат като бумеранг към германската компания. Volkswagen е заплашен от глоби, които могат да достигнат 18 млрд. долара само в САЩ, акциите падат, а след известно колебание главният изпълнителен директор на дружеството Мартин Винтеркорн подаде оставка.

Жертвите от скандала, започнал да придобива известност като "дизелгейт", може тепърва да се увеличават и да не се ограничат само до германския концерн. Проблемът е, че тези факти подкопават сериозно доверието и позициите на дизеловите автомобили, което може да постави  бъдещето им на карта. А те са най-популярни в Европа. "Въпросът е колко "замърсена" ще се окаже индустрията за дизелови коли", коментира Майк ван Дулкен, главен анализатор в Accendo Markets, цитиран от CNBC.

Хитрият софтуер

Някои преподаватели казват: "Опитният студент знае как да препише на изпит, без да го хванат, и как да ползва библиографията за дипломната си работа." Като автомобилна компания с опит Volkswagen също знае как да излъже тестовете за вредни емисии, за да може моделите й да минат безпроблемно. Вече в колите има повече софтуер, отколкото в гражданските самолети, който отговаря за всичко – от работата и режимите на двигателя, състояние на различни агрегати и сензори до отварянето на прозорците и развлекателната уредба. Volkswagen инсталира специален софтуер на компютъра, който засича кога колата се намира в лабораторни условия и се тества за вредни емисии. Тогава програмата пуска двигателя и автомобилната система на режим, който отделя значително по-малко вредни емисии. Като компютърът засече, че колата вече се движи в нормални условия, се задейства друг режим и макар двигателят да работи по-оптимизирано, той отделя повече вредни газове в атмосферата. Разработването на специалния софтуер не е трудно, защото тестовете за вредни емисии са сравнително стандартни – колата се качва на стенд и изминава при точно определена скорост и положение на кормилото дадена дистанция за съответното време.

Причината да се прави това е, че всичките системи за пречистване на отделяните вредни емисии натоварват двигателя, повишават разхода на гориво и намаляват представянето на колата на пътя. Според експерти дизеловите двигатели могат да отговорят на изискванията на регулаторите, но потенциално да намалят основното им предимство спрямо бензиновите – по-ниския разход на гориво.

Хванати в крачка

Но, както се оказва, дори и най-добрите ученици не са застраховани, че в един момент могат да бъдат хванати. Това се случи и с Volskwagen, които в продължение на години са заблуждавали регулаторите. През октомври миналата година международната неправителствена организация ICCT изследва дизеловите автомобили на компанията в реални условия на пътя между Сан Диего и Сиатъл. Резултатите показват голямо разминаване с данните, показани от колите при тестовете за вредни емисии. Според изследването дизеловият модел Jetta отделя между 15 и 35 пъти повече азотен оксид от разрешения, докато при Passat разликата е между 5 и 20 пъти. Регулаторите в Калифорния започват разследване и след няколко месеца натиск от Volkswagen признават за несъответствията. Общо са обхванати седем дизелови модела на концерна, произведени в периода 2009 - 2015 г. (виж карето). В САЩ общият брой на продадените автомобили, които разполагат със софтуера за фалшифициране на тестовете за вредни емисии, е около 482 хил. Но в света са засегнати около 11 млн. коли, повечето от които се движат по пътищата на Европа.

Така, докато за момента разследването тече основно в САЩ, тепърва ще се изяснява дали тази практика е била прилагана и в страните от Стария континент, който е основен пазар за дизелови автомобили. Дотук сигналите за Volkswagen хич не са добри, дори и в родната Германия.

Последствията за Volkswagen

Един от най-уважаваните до неотдавна автогиганти е изправен пред потенциална глоба от близо 18 млрд. долара в САЩ. Само до петък покрай рязкото понижение на акциите групата е изгубила 30% от пазарната си стойност (виж графиката). Разходите по привикването на засегнатите автомобили в сервизите се изчисляват на милиарди евро (засега компанията е отделила 6.5 млрд. евро). Истинските щети няма да се измерят толкова бързо и лесно. Тепърва предстоят колективни искове от засегнати потребители в САЩ и Европа.

Но на първо място това е голяма черна точка за имиджа на Volkswagen, особено когато става дума за това колко вредни емисии отделят техните машини. Всички засегнати модели използват новата за 2009 г. технология clean diesel, за която се твърди, че колите отделят много по-малко азотен оксид от предшествениците си. През 2008 г. САЩ затягат регулациите и изискванията за дизелови автомобили, като приемат само такива, които отделят много малко от вредния газ в атмосферата. За разлика от бензиновите двигатели, които отделят въглероден диоксид, дизеловите им събратя отделят повече азотен оксид. Последният се смята за основен замърсител при формирането на смог над градовете и е една от основните причини дизеловите автомобили да не са популярни в САЩ. Същевременно в Европа, която е фокусирана повече в ограничаването на парниковия въглероден диоксид, дизелът донякъде беше дори поощряван.

Моделите с clean diesel на Volkswagen на хартия отговарят на новите щатски изисквания, като обещават по-ниски азотни емисии в комбинация с добро представяне и ниска консумация на гориво. Това е основен акцент в маркетинговата кампания на компанията в Щатите. Така продажбите на дизелови автомобили в САЩ скачат от 79 хил. бройки през 2010 г. на 140 хил. през изминалата година, като германският концерн е лидер в този сегмент именно заради обещаните характеристики на своите коли - нещо, което се оказва, че поне в частта с вредните емисии не е вярно. "Дизелгейт" най-вероятно ще прекрати лекия пробив на Volskwagen на пазара в САЩ, направен през последните няколко години.

В същото време в Европа

И докато в САЩ засегнатите автомобили са почти половин милион, голяма част от останалите 10.5 млн. са на Стария континент. Министърът на транспорта на Германия Александър Добринд заяви, че има данни, че компанията е манипулирала тестовете на определени модели от 2009 - 2015 г. и в Европа. "Бяхме информирани, че са засегнати автомобилите с дизелови двигатели 1.6 и 2.0 литра", заяви той пред журналисти в Берлин.  Volkswagen не отговори на твърденията му. Ако те все пак са верни, може броят на колите да скочи над споменатите 11 млн. 

Добринд все пак уточни, че не е ясен точният брой, и добави, че ще бъдат извършени тестове и на други производители. В Брюксел говорителката на Европейската комисия Лусия Коде заяви, че всяка от 28-те членки може да провери колко от автомобилите в съответната държава са използвали "лъжливите устройства". В същото време британският министър на транспорта Патрик Маклъфлин призова ЕК да въведе колкото се може по-бързо нови тестове.

При евентуален крах на пазара за дизелови автомобили европейските концерни са най-застрашени, защото голяма част от продажбите им се формира от този тип машини. При Volkswagen дизеловите коли са 25.6% от общите продажби, а на Ford и Toyota - по 20.8% и 11.6% съответно. При Volvo те са с дял от 90% на продажбите, а при френските производители Renault и Peugeot – 48.7% и 42.2% съответно.

И в България

Все още не ясно колко и кои ще са засегнатите автомобили в България. От вносителя на Volkswagen и Audi "Порше БГ" все още не са обявили официални данни. По данни за КАТ от миналата година в България има регистрирани над 9 хил. автомобила от марката Volkswagen, произведени през периода 2009 - 2014 г., и още над 3500 Audi. Не е ясно колко от тях са с дизелови мотори, но специално при Audi голяма част от продажбите са с такива двигатели, докато при Volkswagen делът е около половината. Не е ясно и колко от тях са използвали този софтуер. Със сигурност в България (а и в цяла Европа) ще бъдат засегнати и автомобили на други производители от групата Volkswagen като Seat и Skoda, които използват същата платформа двигатели. От същия период са и двулитровите дизелови агрегати в депутатските автомобили Passat. Не се знае и кога ще има кампания за привикване в сервизите на засегнатите модели, тъй като от Volkswagen все още не са обявили какво ще е решението. Сигурно е, че софтуерът не влияе на управлението и разхода, и евентуална кампания ще има доброволен характер (виж карето с въпросите и отговорите).

Краят на дизела?

Затварянето на американския пазар за дизелови автомобили е най-малкият проблем от цялата история. Много е вероятно историята с Volkswagen да засегне модели и на други компании, както и да се разпростре в Европа, където този тип двигатели са най-разпространени. В четвъртък акциите на друг голям автомобилен производител - BMW, се понижиха с 8% заради разкрития от ICCT, че един от техните дизелови SUV-та - X3, надвишава 11 пъти европейските стандарти. При това, независимо че първият доклад на организацията показва, че колите на баварския гигант покриват стандартите. От ВMW категорично отрекоха да са нарушавали правилата. Възможно е да излязат подобни доклади и срещу други компании и модели, въпреки че повечето обявиха, че не ползват софтуери за фалшифициране на резултатите както Volkswagen.

Друго опасно последствие за пазара е, че скандалът постепенно започва да се пренася в Европа – крепостта на дизеловите автомобили. В САЩ техният дял е едва 2.75%, като бензиновите коли заемат 93.7% от всички машини, продадени през 2014 г., докато в световен мащаб те са 19.8%. Положението в Европа е различно. Продажбите на дизелови автомобили съставляват 53% от общите през изминалата година и около три четвърти от всички по света. Така Старият континент е мястото, където този тип двигатели има най-силно разпространение и се ползват с най-много доверие. Европейската комисия обаче постепенно затяга изискванията за отделяне на вредни емисии, което ще затруднява все повече производителите на дизелови коли, в стремеж да намали замърсяването на въздуха. Много анализатори са на мнение, че случаят с Volkswagen ще наложи още по-стриктни регулации към този тип автомобили не само в САЩ, но и в Европа. Което може да доведе до потенциалния крах на дизеловите двигатели.

"Действията срещу Volkswagen ще са катализатор за засилване на спада на пазара за дизелови коли в Европа и за неговия крах в САЩ", коментира Макс Уарбъртън, анализатор в Bernstein Research, цитиран от Financial Times.

"Големите разлики между представянето на дизеловите двигатели по време на тестове в лаборатория и в реални условия от дълго време се смяташе за бомба със закъснител, като разкритията около Volkswagen просто ги направиха публични", коментира Ричард Гейн, директор и секторен специалист във Vendigital, компания за доставка на компоненти, цитиран от FT. Според него преориентирането на Европа от дизелови към бензинови автомобили може да стане буквално "за една нощ".

При тестване на 250 европейски дизелови автомобила за последните четири години само пет са покрили стандартите на ЕС, обяви Ник Молдън, главен изпълнителен директор на Emission Analytics, частна независима компания за тестване на коли за вредни емисии. ЕС ще започне да прилага и тестове в реални условия по пътищата на автомобилите паралелно с тези, които се извършват в лаборатория. Но това ще стане чак през 2017 г.

А междувременно по-вероятният сценарий е дизеловите двигатели да започнат да изчезват при ниския и средния клас автомобили – от Golf на Volkswagen до компактните градски коли. Там премахването на грешката може само да оскъпи прекалено много крайната цена на машината, коментира Филипе Хойчис, анализатор в UBS, цитиран от FT.

ВЪПРОСИ И ОТГОВОРИ

Кои са засегнатите модели?

Засега става въпрос за 11 млн. автомобила с двулитровия дизелов двигател EA189. Официално в САЩ засегнатите са Volkswagen Golf (2010-2015), Passat (2012-2015), Jetta (2009-2015), Audi A3 (2009-2015), Beetle (2012-2015). Все още не е ясен точният брой на колите на Seat и Skoda в Европа. Но този двигател е и в много други автомобили в групата като Audi A4, A5, A6, Q5, Skoda Octavia, Superb и др.

Колите дефектни ли са?

Не, единствено не отговарят на предварително обявените по характеристики данни за отделяните вредни газове и замърсяват повече от обявеното въздуха.

Какво следва?

Американските регулатори дадоха една година на Volkswagen да намери решение. Европейските все още не са се произнесли, но планират въвеждането на тестове в реални условия.

Кой извършва тестовете за вредни емисии в Европа?

В Европейския съюз автопроизводителите могат да тестват новите си модели в която и да е страна членка от наети от тях независими компании (на които плащат). Една от тези фирми е испанската Applus Idiada, която е използвана от много от гигантите в сектора.  

Ще бъде ли засегната колата ми в България?

Все още не е ясно кои точно са засегнатите модели. Ако Volkswagen и другите компании от групата обявят кампания за привикване на колите в сервизите, по всяка вероятност тя няма да е спешна, тъй като не касае застрашаващ здравето на шофьора и околните проблем.    

Ще ми струва ли нещо?

Не, ако сте купували колата си от някой от дилърите в България. За купувани от другаде или на старо коли все още не е ясно.

В училище преписването на тест е хазартен ход - спестяваш си малко усилия, но пък рискуваш да копираш и грешките. И, разбира се, да те хванат с всички неприятни последствия.

През седмицата в тази на вид детинска ситуация се оказа автомобилният гигант Volkswagen. С тази разлика, че измамата на германския производител е в колосални мащаби, достигащи милиони автомобили. И съответно и последствията се измерват в милиарди и дори в риск за бъдещето на самата компания.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


2 коментара
  • 1
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    В тоя ред на мисли как се движат акциите на Тесла?

  • 2
    rapidfire avatar :-|
    gigabyte

    Типично по немски! Детински хитрини от иначе умни хора. Цялата им нация е сбъркана, дано бежанците им се отразят положително на манталитета и т.н.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход