"Пикадили" наполовина
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Пикадили" наполовина

В четвъртък "Пикадили" на ул. "Солунска" вече не посрещаше клиенти

"Пикадили" наполовина

Търговската верига затваря 21 обекта в опит да оздрави останалите

Паулина Михайлова, Зорница Маркова
37876 прочитания

В четвъртък "Пикадили" на ул. "Солунска" вече не посрещаше клиенти

© Цветелина Белутова


Първият магазин за всяка верига е като първото дете - обсипван е с грижи и внимание и дори и да се представя зле, всичко му е простено. Затова и ако се стигне до затваряне именно на тази важна рожба, обикновено не става въпрос просто за изпразване на склада и рафтовете, а има и много символика.

Именно това се случва в момента с една от най-старите търговски вериги с български създатели - "Пикадили". През годините тя смени няколко пъти собственика си и беше в ръцете последователно на български, международни и отново на български инвеститори.

Последствията от всички рокади са, че сега компанията прилага пореден оздравителен план и затваря половината си магазини. По-точно – през следващите дни 21 магазина с логото на "Пикадили" предстои да изчезнат. Така веригата ще остане с около 20.

Информацията, както и точния списък, с който "Капитал" разполага (виж карето), бяха потвърдени официално от представители на "Пикадили". "Причините за решението са слабите финансови резултати. Бяха направени опити за промяна, но тези действия не доведоха до желания резултат. Това решение е необходима мярка за оздравяване на компанията", се казва в съобщение, изпратено от "Пикадили" до нейни партньори, което звучи доста по прямо от разпространеното до медиите.

Къде изчезват магазините

Общо 16 от обектите за затваряне са в София. Другите са в Бургас, Велико Търново, и три във Варна. Сред тях е и първият магазин на "Пикадили", с който веригата започна дейността си през 1995 г. - на ул. "Чаталджа" във Варна.

Обектите на "Пикадили" на ул. "Солунска" в София и в подлеза на НДК например в четвъртък вече не работеха. В писмото изпратено, до някои партньори в средата на месеца, се заявява, че промяната влиза в сила от 24 септември.

"Пикадили" ще концентрира усилията си върху модернизиране и обновяване на магазините си предимно в София и във Варна и вай-вече в големите търговски центрове", се казва в съобщение, изпратено в четвъртък до медиите. От компанията обявяват още, че ще се концентрират върху обектите си в средния и високия клас и ще привличат предимно платежоспособни клиенти. От официалното съобщение обаче не става ясно, че "Пикадили" ще намали търговската си мрежа наполовина.

По думите на Таня Косева-Бошова, която реално управлява "Пикадили" заедно с Петко Захариев (бивш кадър на Metro Cash&Carry, с опит в много ритейл проекти в България и неформален мениджър на "Пикадили"), затварянето на обектите е част от оптимизация на веригата, за да може тя да подобри резултатите си, да плаща редовно на доставчиците и да се развива. Според нея дейност приключват магазини, които не правят достатъчно добър оборот, както се казва и в писмата към партньорите.

"Не е ясно как обект в голям жилищен квартал, какъвто е случаят с Чаталджа, без конкуренция на друга голяма верига наблизо, може да се окаже с недостатъчен оборот, за да съществува. Явно след голямото изпразване на щандовете покрай опита за сливане с Carrefour сега "Пикадили" не може да си върне клиентите", каза източник от местния ритейл бранш.

Таня Косева-Бошова обяснява, че магазини в големите търговски центрове няма да се затварят. Напротив - някои от тях дори предстои да бъдат модернизирани. Това ще се случи например с обектите в моловете Serdika Center и в Mall of Sofia. Остава и планът за отваряне на нови обекти на топ места в столицата. "Водим преговори и съвсем скоро ще обявим къде ще имаме други магазини", каза Косева-Бошова.

Какво ще има на мястото на затворените обекти на "Пикадили" за момента не е ясно. Всички магазини на веригата са под наем, така че любопитен момент е и как ще бъдат прекратени договорите с наемодателите, с които отношенията обичайно са дългосрочни. Такъв е случаят например с обекта в подлеза на НДК в София - място, известно с високите наемни нива и дългогодишен договор.

Някои от собствениците, потърсени от "Капитал", твърдят, че нямат предизвестие от "Пикадили" за прекратяване на договора си. Интересен е случаят с Варна, където затворят обекти, собственост на основателя на веригата Георги Папуров. Според два независими източника от сектора от известно време се говори, че самият той ще ги отвори наново.

Живот след развода

През годините досега "Пикадили" няколко пъти приложи планове за преструктуриране. Сегашната промяна идва скоро след разпада на обединението с друга верига – френския франчайз на Carrefour. В края на 2014 г. двете вериги обявиха, че се сливат, а структурата на неслучилата се юридически сделка предвиждаше под шапката на собственика на "Пикадили" - "АП Март", с 50% да влезе "КМБ България" – българското дружество на гръцката Marinopoulos Group, която държи правата на Carrerour за региона. Още тогава беше ясно, че зад обединението всъщност стоят братята Валентин и Десислав Попови и енигматичният Николай Лазаров, за когото се знае само, че живее в Париж и е близък до мениджмънта на Marinopoulos в Гърция. По-късно участието на тримата беше описано в Търговския регистър.

По време на партньорството беше променена схемата на доставки за магазините на двете вериги. Тази дейност на практика беше поета от компанията "Селект трейд", която играеше ролята на байър – посредник между доставчиците и търговеца. Смисълът на тази операция беше доставчиците да имат срещу себе си компания с чисто досие, която да гарантира, че ще се получават парите. По информация от бранша "Селект трейд" се контролираше от Петко Захариев и Николай Лазаров.

Обединението обаче не проработи - веригите продължиха да имат проблеми с бизнеса си, които се материализираха основно в огромни задължения към доставчиците и празни рафтове в магазините. Разводът се случи през юли тази година, когато двете компании обявиха, че ще продължат да развиват мрежата си самостоятелно. Още тогава "Пикадили" заяви намерението си да се фокусира в средновисокия сегмент, където в момента няма реална конкуренция.

Доставчици на "Пикадили" сега обявиха пред "Капитал", че макар и с трудности и забавяния "Пикадили" плаща, като постепенно покрива и старите си задължения. Остава в сила и старата схема с посредник за зареждането на веригата. Само че този път на мястото на "Селект трейд" е поставена друга фирма - "Трейд пойнт", казаха пред "Капитал" някои от доставчиците.

Справка в Търговския регистър показва, че "Трейд пойнт" ЕООД е регистрирана през юли тази година с едноличен собственик на капитала Надежда Христова Захариева - съпругата на Петко Захариев. Така той се явява едновременно и мениджър, и доставчик на "Пикадили".

Без промяна, тоест без признаци за стабилизиране, остава веригата обекти на Carrefour в България. Според доставчици назначеният наскоро за управител на "КМБ България" (местното дружество, през което гръцката Marinopoulos Group стопанисва обектите) - Янис Лазаридис през август е имал поредица срещи с тях, на които е обещал, че още през септември ще бъде осигурено финансиране за стока. До момента обаче това не се е случило, част от доставчиците продължават делата си за несъстоятелност на "КМБ България", а други - по-големите, са готови да работят с фирмата, но само при предплащане. Последното обаче не се случва, заради което рафтовете на обектите продължават да са, меко казано, рехави.

Отново във високия сегмент

"Пикадили" поставя фокус върху качественото обслужване и предлагане на стоки от висок клас. По този начин компанията цели да привлече клиенти от средния клас, по-платежоспособни, търсещи модерното и изисканото. Стратегията за развитие на "Пикадили" стъпва върху последните маркетингови проучвания, които сочат, че именно това е типът клиенти, които харесват бранда и чрез които компанията ще се открои от своите конкуренти", обявяват официално от веригата. Освен това компанията планира и отварянето на специализирани магазини, например за риба или дрогерии. Таня Косева-Бошова потвърди тази информация. "За момента няма окончателно решение и не мога да кажа кои ще са магазините, но, да, обсъжда се такава специализация", обясни мениджърът.

Участници на пазара изразяват скептицизъм във връзка с тези планове на "Пикадили". Конкретно в случая с рибата - "Пикадили" и сега има такива специализирани шандове и не е ясно нито как ще успее да запълни цял магазин дори от най-малките си формати, с риба, нито пък как само с нея ще успее да направи по-голям оборот, отколкото с обект за хранителни стоки. "В повечето стокови групи 20% от асортимента правят 80% от оборота. Колкото и видове рибни продукти и деликатеси да предложиш, оборотът от риба няма да е драстично по-голям, отколкото на един правилно зареден щанд", каза търговец на едро с бързооборотни стоки.

Същото важи и за намеренията дрогерии да заменят хранителните обекти на "Пикадили". "Веригата и сега има по рафтовете си около 40% от асортимента например на DM, но това са по-търсените артикули. Дори и да покрие напълно типичното за дрогериите разнообразие от характерни за тях стоки, на вдигане на приходите над досегашното ниво на обекта няма как да се разчита", каза друг източник от сектора.

20 години постоянно нова концепция

През годините веригата "Пикадили" неведнъж е променяла своята концепция и съответно облика на магазините си. Това зависеше, от една страна, от собствениците, които поемаха магазините, а от друга, от нуждата от поредния оздравителен план. Компанията започна като българска, след това беше продадена на сръбския бизнесмен Мирослав Мишкович, който след няколко години я продаде на белгийската Delhaize. Преди няколко години белгийците се изтеглиха от пазара и "Пикадили" премина отново в български ръце (виж карето).

Компанията стартира през 1995 г. във Варна, после стъпи в София и започна да отваря магазини в другите градове. В първите години "Пикадили" се асоциираше със скъпи магазини, в които имаше богат асортимент и отчасти луксозни храни. С кризата през 2008 г. тя смени профила си и магазините придобиха "по-евтин" облик, в синхрон с общата тенденция на пазара в България. В този момент започнаха да се отварят и малки обекти, които трябваше да покрият нишата на "удобните магазини". През последните години веригата няма хомогенен облик и оставя впечатлението за постоянно напасване на пазара. Сега явно пак иска да се върне в луксозния сегмент. Но този път го прави в момент, в който конкуренцията е голяма, а на пазара няма сигнали за бърз растеж.

Двамата братя и недотам златната верига

Собственици на "Пикадили" са реално братята Валентин и Десислав Попови. Формално веригата е притежавана 100% от дружеството "АП Март", което пък е 100% на регистрираното в Люксембург "Юропиън ритейл инвестмънт", но не е тайна, че зад него стоят именно Попови, като не е ясно дали техен съдружник продължава да е и Николай Лазаров.

"АП Март" купи "Пикадили" за скромна сума от белгийската Delhaize през юни 2014 г. При регистрацията на дружеството негови собственици с равни дялове бяха Ангел Ангелов и Петър Дудоленски. От внесени през пролетта на тази година документи в Търговския регистър се вижда, че двамата са били акционери за кратко. От юни миналата година, когато беше плащането на цената за "Пикадили", се появяват Валентин и Десислав Попови и Николай Лазаров. През ноември, когато беше обявено сливането с Carrefour, собствеността не се променя. На 20 март тази година пък се прави прехвърляне, при което 100% капитала на "АП Март" се озовават в люксембургското European Retail Investment, за чиито акционери, разбира се, няма официални данни.

Въпреки че не фигурират официално в Търговския регистър, по информация на "Пикадили" и на партньорите на веригата компанията се управлява от Таня Косева-Бошова и от неотдавна - от Петко Захариев. Той беше дълги години в Metro, после през годините - в ЦБА и в други ритейл проекти, а последно беше мениджър на Starbucks за България.

Кои магазини затварят

- Коста Лулчев, София

- Редута, София

- Костенски водопад, София

- Рикардо Викарини, София

- Изгрев, София

- Антон Чехов, София

- Кораб планина, София

- Козяк, София

- Методи Андонов, София

- Стоян Чомаков, София

- Сити парк, София

- Христо Белчев, София

- НДК, София

- Патриарх Евтимий, София

- Солунска, София

- Стрелбище, София

- Чаталджа, Варна

- Ян Палах, Варна

- Владиславово, Варна

- Велико Търново

- Бургас

Първият магазин за всяка верига е като първото дете - обсипван е с грижи и внимание и дори и да се представя зле, всичко му е простено. Затова и ако се стигне до затваряне именно на тази важна рожба, обикновено не става въпрос просто за изпразване на склада и рафтовете, а има и много символика.

Именно това се случва в момента с една от най-старите търговски вериги с български създатели - "Пикадили". През годините тя смени няколко пъти собственика си и беше в ръцете последователно на български, международни и отново на български инвеститори.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    bgzdravec avatar :-|
    bgzdravec

    Затварят обекти собственост на Георги Папуров, не защото са губещи , а защото Пикадили дължи доста наеми на Папуров, било то за земята или за сградата, а той държи доста обекти отдадени под наем на веригата.

  • 2
    orchis avatar :-|
    orchis

    Публикувате поне десета статия за проблемите на пикадили/карфур като едни и същи имена се въртят по няколко пъти на статия. Та, или корпоративният живот у нас е наистина умрял и адски скучен, че ни занимате с тези хора и техните неуспехи, или това е някаква странна форма на промотиране. То вярно че лоша реклама няма, ама на тези герои историите почнаха да омръзват.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    tolex avatar :-|
    tolex

    90% от фалитите по света са не поради липса на оборот, а поради лош мениджмънт. Пикадили е типичен пример за такава некадърност!

    Очакванията ми са, че под "вещото" ръководство на другарката Косева-Бошова, обектите скоро ще се върнат при първоначалния си собственик - Г.Папуров. Мисля, че в крайна сметка това е за добро.

  • 4
    alex_a avatar :-|
    Ослик, суслик, паукан

    Във Видин затвори още преди няколко месеца. Беше хубаво магазинче преди 2-3 години.

  • 5
    adu1430618142399298 avatar :-|
    Dimitar Momchilov

    Във Варна магазините на Чаталджа и Ян Палах са на по няма и 500 м от Пикадили център. Никъде по света няма супермаркети на по 500 метра разстояние на една и съща верига. В същото време в много големи градове остават и без 1 магазин. Уникално лош мениджмънт.

  • 6
    evolutionary avatar :-|
    evolutionary

    Истината е, че на пазара има много повече магазини отколкото реално купувачи могат да напълнят.

  • 7
    smoothcriminal avatar :-|
    scmj

    Учудва ме че затварят магазина в Стрелбище. В тази част на квартала беше много удобен.

  • 8
    jorrex avatar :-?
    jorrex

    Истината е че при ниската платежоспособност на населението няма място да се вкара и наема в цената на продуктите които купуваме. Това е и причината дойчовците (кауфланд/лидл/метро) да не са под наем.

    Един пример:
    Хляб "Демеа" на варненския хлебозавод се продава на:
    1.10 в пикадили дейли
    1.00 в друг квартален супермаркет (от същия размер)
    0.95 във верига квартални магазинчета
    ... 0.95 е и цената в кауфланд

    Ако "средния и високия сегмент" за Пикадили е да продават същите стоки, но на по-високи цени, мога да им пожелая успех

  • 9
    panchovica avatar :-|
    panchovica

    Таня да ходи да продава апартмънти и билдинзи. Този бизнес е видно, че не й се отдава...


    Публикувано през m.capital.bg

  • 10
    leo_k avatar :-|
    Лео

    Интересно - дали Пикадили беше източено след като го продадоха на чужденци или го продадоха на чужденци, защото нямаше вече какво да вземат от него?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK