ЕСО все още чака обезщетение за съсипано имущество за 1 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ЕСО все още чака обезщетение за съсипано имущество за 1 млн. лв.

Изпълнителният директор на ЕСО Иван Йотов

ЕСО все още чака обезщетение за съсипано имущество за 1 млн. лв.

Фирмата, която повреди трансформатор, е платила само неустойка от 28 лв.

5349 прочитания

Изпълнителният директор на ЕСО Иван Йотов

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Почти година след като съоръжение за близо 1 млн. лв., собственост на Електроенергийния системен оператор (ЕСО), беше напълно повредено от фирмата, избрана да го транспортира, платените неустойки на държавното дружество са едва 28.13 лв. и то заради неспазени срокове.

Става въпрос за силов трансформатор, който през октомври 2014 г. трябваше да бъде закаран и монтиран в подстанция "Лазур" във Варна. Смолянската фирма "Стройинженеринг – В", която е избрана за изпълнител от ЕСО, въпреки че не отговаря на повечето от изискванията в конкурса, обаче не успява да го натовари, вследствие на което трансформаторът е напълно повреден.

Както "Капитал Daily" вече писа, фирмата не е отговаряла нито на финансовите изисквания, нито на изисквания опит за извършването на дейностите и техническите изисквания. От сайта на Агенцията за обществени поръчки става ясно, че на "Стройинженеринг – В" са платени от страна на ЕСО малко над 14 хил. лв., като дори е посочено, че договорът е изпълнен на 97%, като вероятно става въпрос за проваления транспорт на трансформатора.

Забавени действия

От ЕСО коментираха за "Капитал Daily", че от тяхна страна е предприето всичко необходимо, за да бъде защитен увреденият интерес на дружеството. Това на практика означава, че ЕСО е предявило искане за изплащане на тотална щета пред застрахователя "Булстрад", който все още продължава да извършва проверка. "След нейното приключване и изплащане на обезщетението ръководството на ЕСО ще обсъди възможността за евентуално предявяване на претенции към изпълнителя по съдебен ред", допълват още от ЕСО.

В началото на годината изпълнителният директор на ЕСО Иван Йотов беше коментирал, че поръчката се разследва от Икономическа полиция. Интересно обаче е дали това се прави и от Агенцията за държавна финансова инспекция, която в последните месеци се захвана да разследва ВЕИ проекти.

Нова поръчка

През май от от ЕСО са обявили нова обществена поръчка с предмет транспорт, монтаж и демонтаж на силови трансформатори. Този път тя е за три години и двойно по-висока обща сума от 800 хил. лв. в сравнение с предишната поръчка. В средата на септември обаче процедурата е прекратена, като мотивите за това са, че подадената оферта, "която отговаря на предварително обявените от възложителя условия", надвишава финансовия ресурс, който ЕСО може да осигури. Според информацията от регистъра на АОП най-ниската оферта е била за 115.300 лв., като вероятно това е сумата за един превоз.

Почти година след като съоръжение за близо 1 млн. лв., собственост на Електроенергийния системен оператор (ЕСО), беше напълно повредено от фирмата, избрана да го транспортира, платените неустойки на държавното дружество са едва 28.13 лв. и то заради неспазени срокове.

Става въпрос за силов трансформатор, който през октомври 2014 г. трябваше да бъде закаран и монтиран в подстанция "Лазур" във Варна. Смолянската фирма "Стройинженеринг – В", която е избрана за изпълнител от ЕСО, въпреки че не отговаря на повечето от изискванията в конкурса, обаче не успява да го натовари, вследствие на което трансформаторът е напълно повреден.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Булстрад извършва проверка в продължние на една година? По-скоро се скатава, като взимат парите за за застраховките го правят доста по-бързо.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    the_core avatar :-?
    The Core

    И в цялата тази "работа" ЕСО невинни ли са?

  • 3
    kilgore avatar :-P
    kilgore

    До коментар [#2] от "The Core":

    Разбира се!
    Просто са избрали изпълнител, който не отговаря на изискванията!
    Какво толкова?

  • 4
    chichka avatar :-|
    chichka

    Казуса не е сложен. Кой е избрал и подписал с изпълнителя? Кой прави застраховката за транспорта, ЕСО или изпълнителя? Ако е ЕСО, а е възложила транспорта неправилно... Булстрад нищо не дължи!!!
    Нещата са елементарни, но нещо автора на статията или не разбира или нарочно премълчава, манипулира???

  • 5
    vassilun avatar :-(
    vassilun

    [quote#4:"chichka"]Казуса не е сложен.[/quote]

    Казусът не бил бил сложен в държава, където има необходимите контролни ограни, които да зададат Вашите въпроси на отговорните лица и където има прокуратура да разследва как се избира изпълнител, който не отговаря на условията! За съжаление България всеоще не е такава страна! Не е достатъчно да се приемат (под натиска на ЕС) необходимите закони - трябва да има и ефективна система за контрол на спазването на законите! И най-важното - гражданско общество, което да оказва перманентен натиск над всяка власт!

  • 6
    korc avatar :-|
    Корки

    Дали трансформатора не е бил изработен от "приятелска фирма" и цялата история е за прикриване на следите?

  • 7
    kucarov_ic avatar :-|
  • 8
    kotovad avatar :-|
    А.Стоянова

    Защо напоследък все по-често се чуват думите "в Бг. няма държава"?. Една от причините е, тоталната липса на изпълнение на задълженията си от контролните органи и от най-високо управленско ниво, за спазване на Законите на страната ни. Случаят в горната статия, по-подробно описан в ст. "Как ЕСО нагласи поръчка и какви са щетите" от 09.12.2014 г., е нагледен пример.
    В началото на 2014 г., ЕСО обявява конкурс за поръчка с предмет "Транспорт монтаж и демонтаж на силови трансформатори" (ТМДСТ). Условията са стандартни-кандидатите да имат: 1.Документи за реализиран оборот през последните три години, включващ ТМДСТ, най-малко за 60 хил.лв.; 2.Да представят списък на минимум два договора за извършени услуги по т.1, придружен с препоръки за добро изпълнение. Оценителната комисия на ЕСО, през м.август 2014г. възлага поръчката за ТМДСТ на фирма "Стройинженеринг-В", която предлага 19.5 хил.лв. Класирана е на първо място, пред останалите два кандидата - "Централна енергоремонтна база"(ЦЕРБ) с-20.68 хил.лв и "Енергоремонт-холдинг" с-24.89 хил.лв.
    Очевидно е, че единственият критерий за първото място е по-низката цена. Оказва се обаче, че фирмата "първенец" е регистрирана през май 2013 г. и има приход от 7 хил. лв. от дейности в строителството. Да не говорим за липсата на сериозните изисквания на т.1 и т.2. Освен това, в обществената поръчка (ОП) на ЕСО е записано, че няма да се ползват подизпълнители. Нарушен е и Закона за обществените поръчки, защото в ОП на ЕСО няма описание на техническото оборудване и осигуряване на качеството. А съсипаното имущество е 1 млн. лв. наши пари.


    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK