Скандалът с Volkswagen осветлява политическите връзки на индустрията
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Скандалът с Volkswagen осветлява политическите връзки на индустрията

Канцлерът Ангела Меркел, новият изпълнителен директор на Volkswagen Матиас Мюлер и предшественикът му Мартин Винтеркорн

Скандалът с Volkswagen осветлява политическите връзки на индустрията

Германските власти са тясно обвързани с компаните от сектора

4394 прочитания

Канцлерът Ангела Меркел, новият изпълнителен директор на Volkswagen Матиас Мюлер и предшественикът му Мартин Винтеркорн


В доклад на ЕК от 2013 г. е било обърнато внимание на рисковете, свързани с коригиращите устройства.

Разразилият се скандал около фалшифицираните тестове за вредни емисии на Volkswagen насочи прожекторите върху близките връзки между германските политици и автомобилната индустрия. Причината за тези зависимости е лесно видима – автомобилните компании осигуряват директно 750 хил. работни места и подхранват много други сектори на икономиката. През 2014 г. Volkswagen, Daimler и BMW са реализирали приходи от 413 млрд. евро, което е повече от федералния бюджет, пише Reuters

Политически връзки

Сегашният канцлер Ангела Меркел научава за тесните връзки между политиката и автомобилния сектор още в началото на политическата си кариера. Като новоназначен министър на околната среда през 1995 г. тя се опитва да прокара пакет от амбициозно мерки за намаляване на смога. Тези нейни усилия обаче срещат съпротивата на тогавашния външен министър Матиас Висман, който също е член на Християндемократическия съюз (ХДС).

Днес Вайсман е главен лобист на германската автомобилна индустрия. Друг дългогодишен политик от ХДС - Екарт фон Кледен, оглавява отдела "Политика и външни връзки" в Daimler. Негов предшественик на тази позиция е Мартин Йегер, който в момента е говорител на финансовия министър Волфганг Шойбле. Тези връзки се простират и в други партии. Бившият говорител на социалдемократическия канцлер Герхард Шрьодер – Томас Стег, ръководи връзките с правителството във VW. Дори бившият "зелен" външен министър Йошка Фишер е участвал в реклами на BMW през последните години.

Политическите връзки са особено силни във VW, чиято акционерна структура осигурява значително влияние на правителството на Долна Саксония, което притежава 20% от акциите на групата. Премиерите на Долна Саксония, които са участвали в борда на компанията, включват Герхард Шрьодер, наричан понякога с прякора Автоканцлера, сегашния вицеканцлер Зигмар Габриел и бившия президент Кристиан Вулф.

Когато Шродер започва мащабна реформа на пазара на труда през 2003 г., той поверява ръководството й на отговарящия за човешките ресурси във VW Петер Харц, който няколко години беше съден заради корупционни скандали в компанията.

Слаби регулации

Скандалът в VW става причина опозиционни политици и експерти от индустрията да посочат слабостта на германския регулаторен режим. Основният регулатор на сектора е подчинен на транспортното министерство, което повдига въпроси за неговата независимост и възможност да осъществява контрол. "Най-лошото в случая е, че автомобилните компании са оставени да правят сами тестовете за вредни емисии без никакъв контрол", отбелязва Оливер Киршер, депутат от зелената партия.

Макар Меркел и други представители на правителството да реагират като изненадани на скандала, властите в Германия и ЕС от години са били наясно с разликите между вредните емисии, отчитани от автомобилите при лабораторни тестове и в реална обстановка. Още през 2013 г. в доклад на Европейската комисия е било обърнато внимание на рисковете, свързани с коригиращите устройства и софтуера за отчитане на ауспуховите емисии, които са в основата на скандала. Регулаторите в ЕС и на национално ниво обаче не са предприели действия по въпроса, макар тези технологии да са обявени за незаконни в Европа още през 2007 г.  Критиците на правителството отбелязват, че въпреки това Берлин се е противопоставил при опитите за налагане на по-строг контрол за индустрията на европейско ниво. Меркел защитава тези позиции с аргумента, че това е нужно за запазване на работните места в сектора.

"Скандалът с Volkswagen е предупредителен изстрел за политиците. Това показва, че те трябва да прекарват по-малко време в защита на автоиндустрията и повече в надзора й", отбелязва Кристина Деквирт от организацията Lobby Control.

В доклад на ЕК от 2013 г. е било обърнато внимание на рисковете, свързани с коригиращите устройства.

Разразилият се скандал около фалшифицираните тестове за вредни емисии на Volkswagen насочи прожекторите върху близките връзки между германските политици и автомобилната индустрия. Причината за тези зависимости е лесно видима – автомобилните компании осигуряват директно 750 хил. работни места и подхранват много други сектори на икономиката. През 2014 г. Volkswagen, Daimler и BMW са реализирали приходи от 413 млрд. евро, което е повече от федералния бюджет, пише Reuters


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.