КЗК и съдът спират Uber в България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

КЗК и съдът спират Uber в България

Uber е изправена пред регулаторни проблеми не само в България, но и в други държави по света

КЗК и съдът спират Uber в България

Регулаторът поиска компанията да спре услугата си в този вид, а ВАС окончателно потвърди искането на комисията

Юлиян Арнаудов
28799 прочитания

Uber е изправена пред регулаторни проблеми не само в България, но и в други държави по света

© CHARLES PLATIAU


Популярното мобилно приложение за споделени пътувания Uber трябва незабавно да прекрати работа в България, реши окончателно Върховният административен съд (ВАС). Той не уважи жалбата на компанията срещу незабавно изпълнение на решението на Комисията за защита на конкуренцията. Според антимонополния регулатор Uber трябва да спре да работи в България, докато не отговори на изискванията на българското законодателство за предоставянето на таксиметрова услуга.

През юли КЗК реши, че Uber извършва нелоялна конкуренция заради нерегламентирана таксиметрова дейност и трябва да прекрати незабавно тази практика. Комисията глоби регистрираните в Холандия дружества Uber и Rasier Operations с по 50 хил. лв. за нелоялна конкуренция на пазара на таксиметрови превози и с още по 50 хил. лева за непредоставянето на финансова информация. Общата санкция е 200 хил. лева. Съдът тепърва ще се произнася по същество по констатациите на КЗК и съответно има ли нарушение. Традиционно това отнема месеци, така че окончателното решение ще е ясно догодина.

Във вторник от компанията излязоха с официално съобщение, в което обаче се изтъква, че Върховният административен съд тепърва трябва да се произнесе по същество по нашата жалба срещу решението на КЗК. Също така става ясно, че Uber вече е информирал Европейската комисия за решението на КЗК, "тъй като вярваме, че то нарушава законите на ЕС".

Съдът мисли като КЗК

По закон КЗК има право (и много често го използва) решенията му да влизат в сила незабавно. От Uber обжалваха т.нар. предварително изпълнение. Но и тричленен и петчленен състав на ВАС излязоха с определения, че регулаторът е прав да иска моментално действие.

Магистратите са на мнение, че за да има отлагане, трябва да има доказателства за значителна или трудно поправима вреда. Независимо че загубите и пропуснатите ползи за дружествата имат имуществено измерение, ВАС приема, че установените от КЗК нарушения засягат обществен интерес, а именно "спазване добросъвестната търговска практика във връзка с въведените в страната изисквания за извършване на превоз на пътници".

Говорителят на КЗК Марио Гаврилов коментира пред "Капитал", че решението на ВАС означава, че от Uber трябва да спрат да работят по досегашния начин и да се приведат в съответствие с българското законодателство за таксиметрови услуги - да плащат данъци тук, да боядисат автомобилите си в жълт цвят, да направят застраховки на шофьора и пътниците, да обявяват тарифи и т.н.

Определението на съда е от 23 септември, показва сайтът на ВАС. То трябва да влезе в сила след уведомяването на страните. Определението на съда обаче не засяга жалбата на компанията по съществото на спора.

До редакционното приключване на броя от Uber не коментираха определението на ВАС и какво ще предприемат.

Кой срещу кого

До решението на КЗК се стигна, след като комисията започна разследване срещу компанията заради подадено писмо от Столичната община, в което се посочва, че законът не позволява превоз на пътници да се извършва без нужните регистрации. Подадена жалба имаше и от таксиметровата компания "О’кей Супертранс", която твърди, че "Юбер България" се явява пряк неин конкурент, че не отговаря на изискванията в Закона за автомобилните превози и че е предлагала дъмпинг на пазара за подобен тип услуги. Услугата UberX беше пусната в столицата през декември миналата година.

"Юбер България" притежава лиценз за предоставяне и използване на услуги за софтуерно приложение, свързващо физическите лица в България. Дружеството е предоставило лиценз на Rasier Operations, която влиза в договорни отношения с шофьорите на територията на страната, предоставяйки им достъп до мобилното приложение, и начислява такса за ползването на мобилната услуга. Според комисията от страна на българското "Юбер България" не е извършено нарушение, тъй като дружеството не участва непосредствено при предлагането на услугата UberX, а извършва спомагателна дейност.

В защитата на Uber до съда се посочва, че вече в българското звено на компанията работят 150 души. Те са част от изнесен център за бизнес услуги и аутсорсване на дейността на дружеството, което поддържа клиентите не само в България, но и в цяла Европа. Според ВАС спирането на дейността на Uber в страната няма да окаже влияние върху тези служители, тъй като те не обслужват само местната дейност на компанията.

Регулаторни неволи

България е само една от държавите, в които Uber води спорове с местните регулатори. Услугата е вече забранена в редица страни като Китай, Испания и в големи градове като Брюксел, Амстердам, а в още десетки други текат разследвания от властите. На доста места обаче компанията продължава да извършва дейност независимо от наложената забрана.

В Европа решението дали Uber е транспортна или дигитална услуга може да дойде на ниво ЕС, след като Брюксел започна през август проучване, което трябва да установи това. Ако бъде определено, че компанията все пак извършва транспортна услуга, то тогава проблемите с регулаторите на Стария континент може да се задълбочат.

*допълнено с официалната позиция на Uber във вторник

Популярното мобилно приложение за споделени пътувания Uber трябва незабавно да прекрати работа в България, реши окончателно Върховният административен съд (ВАС). Той не уважи жалбата на компанията срещу незабавно изпълнение на решението на Комисията за защита на конкуренцията. Според антимонополния регулатор Uber трябва да спре да работи в България, докато не отговори на изискванията на българското законодателство за предоставянето на таксиметрова услуга.

През юли КЗК реши, че Uber извършва нелоялна конкуренция заради нерегламентирана таксиметрова дейност и трябва да прекрати незабавно тази практика. Комисията глоби регистрираните в Холандия дружества Uber и Rasier Operations с по 50 хил. лв. за нелоялна конкуренция на пазара на таксиметрови превози и с още по 50 хил. лева за непредоставянето на финансова информация. Общата санкция е 200 хил. лева. Съдът тепърва ще се произнася по същество по констатациите на КЗК и съответно има ли нарушение. Традиционно това отнема месеци, така че окончателното решение ще е ясно догодина.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

37 коментара
  • 1
    glia avatar :-(
    shogun
    • -11
    • +176

    Най-добрата "такси" услуга, която съм ползвал досега.
    1.В реално време виждаш на телефона къде са близките коли и след колко време могат да бъдат при теб
    2.Шофьорите са мили и усмихнати, защото ако имат слаб рейтинг системата ги изхвърля
    3.Не търсиш пари, не чакаш ресто
    3.Получаваш детайлна разпечатка на имейла си след всяко пътуване, вкл.: км, маршрут, цена, кой е бил шофьора и тн.
    4. Бързо, лесно, вкусно :)

  • 2
    sjaakiie avatar :-(
    sjaakiie
    • -11
    • +113

    Нооооо традиционно милата ни страна иска да спъне смислеността във всяка нейна форма. А и мазният "бакшишов" сектор трябва да бъде подкрепен..

  • 3
    mickmick avatar :-|
    mickmick
    • -155
    • +31

    До коментар [#1] от "shogun":

    Като е толкова хубава услугата, Юбер да вземе да си изкара лиценз и да купи коли и наеме шофьори. Пари имат бол. Ама странно - не искат.

  • 4
    v_l avatar :-|
    v_l

    Айде някой си осигури подкрепата на бакшишите ... пък то избори идат ;)

    Що са правят на дръж ми шапката. Всички са доволни от Uber с изключение ясно на кого. Никой нормално мислещ политик не убива такъв бизнес просто така. Да му наложат някакви регулации, ок ... ама не разбира се смешните идеи да го напъхат в познатата схема.
    Сори, ама то бива ретроградно мислене, ама хората вече се раждат със смартфон в ръка ... събудете се! Скоро ще има аналози на Uber дори без нуждата от централен сървър и някой който да ги управлява. Тогава да ви видя кой ще регулирате.

  • 5
    silicone avatar :-|
    Anton Dimitrov Stoyanov

    Уф, толкова се уморих от тази държава.

  • 6
    pavelski avatar :-|
    pavelski

    В такъв случай да се въведат правила и за такситата. Да се забрани затъмняването на задните стъкла. Да се забрани отказване на курсове, защото са кратки или пазарене за твърда сума. Да се забрани на шофьора да говори без да го питат. Да се въведе централизирана система за подаване на сигнали за таксита. Всяка компания да е длъжна да въведе система за оценяване след ползване на таксито.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 7
    m_todorov avatar :-|
    m_todorov

    Бакшишите са избиратели на герб в голяма степен. Пази електората. Иначе, че се краде отвсякъде в държавата на съда не му пука. Юбер обаче пречи.

  • 8
    mirkoni avatar :-|
    Миркони

    Бързо да почват да точат ДДС, та белким си кажат "тия са от нашите" и да ги оставят :) Жалко...

  • 9
    _moi avatar :-|
    мой

    Моля обяснете на жълтурите, че ако днес забранят Юбер утре ще дойде Хрюбер със същата програма и пак ще реват, че има дъмпинг пък от КЗЛ им обещали лифтинг. То както е тръгнало ще искате и емейли да спрем да пишем, че да тръгнат пощите нагоре.

  • 10
    stonerboner avatar :-|
    Попа от Симитли

    До коментар [#9] от "therealmoi":

    тва е готин аргумент, с мейлите и конвенционалната поща, не се бях сещал, ...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK