С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
37 28 сеп 2015, 19:08, 27389 прочитания

КЗК и съдът спират Uber в България

Регулаторът поиска компанията да спре услугата си в този вид, а ВАС окончателно потвърди искането на комисията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Популярното мобилно приложение за споделени пътувания Uber трябва незабавно да прекрати работа в България, реши окончателно Върховният административен съд (ВАС). Той не уважи жалбата на компанията срещу незабавно изпълнение на решението на Комисията за защита на конкуренцията. Според антимонополния регулатор Uber трябва да спре да работи в България, докато не отговори на изискванията на българското законодателство за предоставянето на таксиметрова услуга.

През юли КЗК реши, че Uber извършва нелоялна конкуренция заради нерегламентирана таксиметрова дейност и трябва да прекрати незабавно тази практика. Комисията глоби регистрираните в Холандия дружества Uber и Rasier Operations с по 50 хил. лв. за нелоялна конкуренция на пазара на таксиметрови превози и с още по 50 хил. лева за непредоставянето на финансова информация. Общата санкция е 200 хил. лева. Съдът тепърва ще се произнася по същество по констатациите на КЗК и съответно има ли нарушение. Традиционно това отнема месеци, така че окончателното решение ще е ясно догодина.


Във вторник от компанията излязоха с официално съобщение, в което обаче се изтъква, че Върховният административен съд тепърва трябва да се произнесе по същество по нашата жалба срещу решението на КЗК. Също така става ясно, че Uber вече е информирал Европейската комисия за решението на КЗК, "тъй като вярваме, че то нарушава законите на ЕС".

Съдът мисли като КЗК

По закон КЗК има право (и много често го използва) решенията му да влизат в сила незабавно. От Uber обжалваха т.нар. предварително изпълнение. Но и тричленен и петчленен състав на ВАС излязоха с определения, че регулаторът е прав да иска моментално действие.
Магистратите са на мнение, че за да има отлагане, трябва да има доказателства за значителна или трудно поправима вреда. Независимо че загубите и пропуснатите ползи за дружествата имат имуществено измерение, ВАС приема, че установените от КЗК нарушения засягат обществен интерес, а именно "спазване добросъвестната търговска практика във връзка с въведените в страната изисквания за извършване на превоз на пътници".



Говорителят на КЗК Марио Гаврилов коментира пред "Капитал", че решението на ВАС означава, че от Uber трябва да спрат да работят по досегашния начин и да се приведат в съответствие с българското законодателство за таксиметрови услуги - да плащат данъци тук, да боядисат автомобилите си в жълт цвят, да направят застраховки на шофьора и пътниците, да обявяват тарифи и т.н.

Определението на съда е от 23 септември, показва сайтът на ВАС. То трябва да влезе в сила след уведомяването на страните. Определението на съда обаче не засяга жалбата на компанията по съществото на спора.

До редакционното приключване на броя от Uber не коментираха определението на ВАС и какво ще предприемат.

Кой срещу кого

До решението на КЗК се стигна, след като комисията започна разследване срещу компанията заради подадено писмо от Столичната община, в което се посочва, че законът не позволява превоз на пътници да се извършва без нужните регистрации. Подадена жалба имаше и от таксиметровата компания "О’кей Супертранс", която твърди, че "Юбер България" се явява пряк неин конкурент, че не отговаря на изискванията в Закона за автомобилните превози и че е предлагала дъмпинг на пазара за подобен тип услуги. Услугата UberX беше пусната в столицата през декември миналата година.

"Юбер България" притежава лиценз за предоставяне и използване на услуги за софтуерно приложение, свързващо физическите лица в България. Дружеството е предоставило лиценз на Rasier Operations, която влиза в договорни отношения с шофьорите на територията на страната, предоставяйки им достъп до мобилното приложение, и начислява такса за ползването на мобилната услуга. Според комисията от страна на българското "Юбер България" не е извършено нарушение, тъй като дружеството не участва непосредствено при предлагането на услугата UberX, а извършва спомагателна дейност.

В защитата на Uber до съда се посочва, че вече в българското звено на компанията работят 150 души. Те са част от изнесен център за бизнес услуги и аутсорсване на дейността на дружеството, което поддържа клиентите не само в България, но и в цяла Европа. Според ВАС спирането на дейността на Uber в страната няма да окаже влияние върху тези служители, тъй като те не обслужват само местната дейност на компанията.

Регулаторни неволи

България е само една от държавите, в които Uber води спорове с местните регулатори. Услугата е вече забранена в редица страни като Китай, Испания и в големи градове като Брюксел, Амстердам, а в още десетки други текат разследвания от властите. На доста места обаче компанията продължава да извършва дейност независимо от наложената забрана.

В Европа решението дали Uber е транспортна или дигитална услуга може да дойде на ниво ЕС, след като Брюксел започна през август проучване, което трябва да установи това. Ако бъде определено, че компанията все пак извършва транспортна услуга, то тогава проблемите с регулаторите на Стария континент може да се задълбочат.

*допълнено с официалната позиция на Uber във вторник

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Стартъпи могат да кандидатстват в програмата на Visa и фонда Eleven Стартъпи могат да кандидатстват в програмата на Visa и фонда Eleven

Участниците могат да получат инвестиция от 100 хил. евро

16 фев 2020, 1283 прочитания

Nissan отчита най-голямата си тримесечна загуба за последните 10 години Nissan отчита най-голямата си тримесечна загуба за последните 10 години

Японският автомобилен производител се бори с имиджови щети и намаляващите продажби в САЩ

16 фев 2020, 1040 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Shell се отказва от проучванията за петрол в Арктика

Като причини се сочат разочароващи резултати и високите разходи

Още от Капитал
Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

Андон Балтаков: Не искам да звуча като прогноза за облачно време

Генералният директор на БНР пред "Капитал"

(Не)възможната столица на културата

"Пловдив 2019" премина с повече скандали, отколкото културни новини, бе недофинансиран и неглижиран от властта

Новите дрехи на "Шишман"

Несигурното бъдеще покрай предстоящия ремонт на знаковата улица в центъра на София отново разбуни духовете

Порто, Сиза и Елиасон

Музеят Serralves в Порто отбелязва своята 20-годишнина с изложби на архитекта Алваро Сиза и на артиста Олафур Елиасон

Wi-Fi free

Все повече хора искат да преодолеят зависимостта си от технологиите. Бизнесът харесва това.

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10