Тръгна четвъртият мобилен оператор
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Тръгна четвъртият мобилен оператор

Тръгна четвъртият мобилен оператор

"Макс телеком" пусна гласова услуга. Засега през интернет, скоро и през мрежата си и тази на "Мобилтел"

Юлиян Арнаудов, Паулина Михайлова
44226 прочитания

Пет стотинки на минута разговор с всички фиксирани и мобилни мрежи в страната, 10 стотинки на минута в роуминг в Европа, отчитане на всяка секунда, само предплатен вариант на услугата, и всичко това - през интернет, чрез мобилно приложение. Това като цяло са параметрите на офертата от дълго чакания на българския пазар четвърти мобилен оператор. От двете лицензирани да бъдат алтернатива на трите телекома компании - "Макс телеком" и "Булсатком", първа "Макс телеком" успя да стигне до търговски старт. От вторник, 29 септември, операторът предлага освен мобилния интернет, който имаше и досега, и мобилен пренос на глас през приложение, достъпно при наличието на интернет връзка.

На пръв поглед стъпката не е революционна, доколкото и досега абонатите на мобилните оператори можеха да говорят през приложения, като Viber например. Разлика обаче има и тя е съществена - за пръв път клиент, който не желае да ползва нито "Мобилтел", нито "Теленор", нито БТК, може да се откаже от тях и да премине към "Макс телеком". Което с останалите налични и до момента приложения нямаше как да стане.

Засега услугата не е достъпна за 100% от хората, но допълнителната конкуренция на пазара е факт. Що се отнася до "Макс телеком", дали той ще оцелее в конкуренцията на трите утвърдени оператора е въпрос на пари и търговска политика.

Какво е Voicer

От вторник клиентите на "Макс телеком" могат да използват Voicer – мобилно приложение, което предлага провеждане на мобилни разговори през интернет (т.нар. Voice over IP – VoIP). За целта желаещите могат да изтеглят софтуера за операционните системи Android на Google и iOS на Apple. Услугите от този тип се наричат Over the top (OTT) и постепенно започват да придобиват все по-голяма популярност. От една страна, това се дължи на факта, че доста съществуващи чат приложения като Skype, Viber или WhatsApp предлагат подобни възможности, а от друга, различни мобилни оператори търсят начини да предложат на клиентите си по-добри услуги с добавена стойност, базирани на тях.

"Това е световна тенденция – постепенно навсякъде навлизат подобен тип услуги (OTT). Причината е, че телекомите се преориентират към преноса на данни", коментира Нейчо Величков, главен изпълнителен директор на "Макс телеком", при представяне на услугата.

Конкретно Voicer на "Макс телеком" идва в комплект със SIM карта и собствен номер (с код 0999). Ако потребителят иска да ползва 4G мрежата на мобилния оператор, той слага картата в устройството си - смартфон или таблет. Условието е апаратът да е съвместим с LTE стандарта. Ако пък клиентът само ще говори, той може да вземе само номера, без да слага физически картата в смартфона, но тогава ще трябва да разчита на друг източник на интернет сигнал – от WiFi до мрежите на останалите три мобилни оператора.

Voicer е разработено от Genband, компанията, която стои зад мобилното приложение за интернет разговори Fring. На базата на него е развит софтуерът на "Макс телеком", но той е изработен по специфичните изисквания на оператора, каза Величков. В момента има възможност за ползване на онлайн чат, както и за провеждане на видеоконферентни разговори.

Колко струва

Чисто ценово "Макс телеком" залага на малко по-различен модел от традиционните мобилни оператори. Най-съществената разлика е, че Voicer е само предплатена услуга - клиентите зареждат сума, която могат да ползват за разговори при твърда цена от 5 стотинки на минута независимо към коя мрежа е повикването. Когато лимитът се изчерпа, трябва да се плати за още колкото е желаното потребление.

Стартовият пакет, с който потребителите могат да ползват Voicer, е 5 лева с ДДС, като поръчалите получават и бонус от 1GB мобилен интерет в LTE мрежата на "Макс телеком". След това те могат да презаредят суми от 5, 10, 50 и 100 лева.

Клиентите на Voicer могат да говорят помежду си безплатно. За разговори в чужбина тарифата е 10 стотинки на минута за страните от първа зона (тоест ЕС), а за останалите варира в зависимост от държавата.

За кого е достъпна

На практика новата OTT услуга няма да може да се ползва от всеки, а само от тези, които имат смартфони. По данни на оператора в момента вече около 60% от потребителите на мобилни услуги имат умни телефони. Останалите 40% обаче, ако искат да станат клиенти на новия мобилен оператор, ще трябва да си купят такива. "Да, ще продаваме мобилни телефони, но нямаме намерение да субсидираме покупката им", каза Нейчо Величков.

За да могат да правят гласови обаждания, клиентите трябва да си купят сим карта с номер, да свалят приложението на "Макс телеком", да въведат код, който получават по мейла, и след това не е необходимо картата да се държи в телефона. Ако обаче ще се ползват 4G LTE услуги, тоест бърз мобилен интернет, който се доставя през мрежата на оператора там, където има обхват, сим картата трябва да е в телефона. Самата LTE мрежа на "Макс телеком" към момента покрива 60% от градското население в България, а условието в лиценза на оператора е до 2017 г. да покрие 55% от цялото население в страната.

Накратко, макар и атрактивна, новата услуга на четвъртия мобилен оператор не е достъпна за всички. От използваните в България смартфони около половината са купени през последните две години, като 90% от тях поддържат LTE връзка, твърдят от "Макс телеком". Така сметката показва, че гласова оферта на четвъртия мобилен оператор е валидна за над половината потребители на мобилни комуникации в България, като за момента една трета от тях общо ще могат да ползват 4G свързаност, ако пожелаят.

Според ръководството на компанията, макар да е през интернет, връзката, що се отнася до трансфер на глас, ще е стабилна на над 90% от територията на страната.

Откъде се купува

"Макс телеком" ще продава физически сим карти в магазините си и в обектите на партньорите си. Магазините на оператора са 17, а до края на годината трябва да се увеличат с пет. Партньорствата са с 36 фирми с общо 100 обекта в страната.

"До средата на 2016 г. искаме чрез партньорства и нашите физически магазини да достигнем общо 500 - 600 обекта в страната", коментира Величков. По думите му за целта в момента се водят преговори с няколко големи вериги, но имената им се пазят в тайна.

Малко по-особен е случаят с Blizoo. Кабелният оператор, който има договор за споделяне на услуги на едро с "Макс телеком", има правото да продава новите оферти на мобилния под своя собствена марка.

Истинският глас – догодина

Услугата, която предлага "Макс телеком" сега, не е базирана на договора за национален роуминг с "Мобилтел", сключен това лято. Реален трансфер на глас през традиционна мобилна мрежа - тази на първия мобилен оператор в страната, ще има с марката "Макс" от началото на идната година.

Скоро, но без да е ясна конкретната дата, ще се появят и пакетни предложения за пренос на глас плюс мобилен интернет. В момента са си валидни пакетите за последната услуга, продавани от компанията и досега - от 24.89 лв. на месец за 10 GB до 34.90 лв. за 30 GB.

До края на годината или в началото на следващата се очаква търговския старт на мобилната услуга и на петия оператор - "Булсатком".

Нейчо Величков е изпълнителен директор на "Макс телеком" отскоро, но по негово време компанията получи достъп до мрежата на "Мобилтел" и стигна до търговски старт като мобилен оператор
Фотограф: Анелия Николова

Пет стотинки на минута разговор с всички фиксирани и мобилни мрежи в страната, 10 стотинки на минута в роуминг в Европа, отчитане на всяка секунда, само предплатен вариант на услугата, и всичко това - през интернет, чрез мобилно приложение. Това като цяло са параметрите на офертата от дълго чакания на българския пазар четвърти мобилен оператор. От двете лицензирани да бъдат алтернатива на трите телекома компании - "Макс телеком" и "Булсатком", първа "Макс телеком" успя да стигне до търговски старт. От вторник, 29 септември, операторът предлага освен мобилния интернет, който имаше и досега, и мобилен пренос на глас през приложение, достъпно при наличието на интернет връзка.

На пръв поглед стъпката не е революционна, доколкото и досега абонатите на мобилните оператори можеха да говорят през приложения, като Viber например. Разлика обаче има и тя е съществена - за пръв път клиент, който не желае да ползва нито "Мобилтел", нито "Теленор", нито БТК, може да се откаже от тях и да премине към "Макс телеком". Което с останалите налични и до момента приложения нямаше как да стане.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    cokrat1 avatar :-|
    сократ1

    Браво ПИЧОВЕ!!!!! Дай боже по-скоро и Булсатком да се включи към тоя пазар. Тогава ще видят старите "мобилни кримки" кон боб яде ли.

  • 2
    ristohristov avatar :-P
    Ристьо

    [quote#1:"сократ1"]Тогава ще видят старите "мобилни кримки" кон боб яде ли.[/quote]

    прав си , но не забравяй ,че старите пушки имат огромна инерция...

    тел ми е от 98 год, 08882 със старото лого M-TEL GSМ BG , Само месечната такса ми беше 130 лв , отделно по 80 ст/мин..
    плащал съм сметки по 820 лв/месечно..

    Това до сега са огромни печалби ...могат да издържат дори Две год - предлагайки конкурентни цени..и Пак няма да са на загуба..

    Ако Макс телеком залагат на печалби в началото....ще им трябват доста пари , Глобул и Вива..също имат резерви..

    Този хитрец Стойчев продаде ...вероятно смята много добре , направи М-Тел , разви го и го продаде Преди да пуснат Втори оператор..главата му е доста Тежка....

    дано , от това може да спечелим ние-потребителите ,
    Дано да е за добро , както казват братята турци

  • 3
    blago4estiwia avatar :-|
    blago4estiwia

    Хаа-ха смешници.

  • 4
    ceckobg avatar :-|
    Logicbg

    Може ли някой да ми обясни,защо skype и viber имат ужасни цени към мобилни телефони в България? 0.40-0.50 ст... А при justcall, vmobile, max те са нормални?

    Публикувано през m.capital.bg

  • 5
    ceckobg avatar :-|
    Logicbg

    А иначе това с 10 седмичната валидност на кредита е кофти пример, взет от другите ни оператори. В justcall e 6 месеца, но няма как да минеш на тях...

    Публикувано през m.capital.bg

  • 6
    petertakov avatar :-|
    Petak

    Аз не разбирам каква е разликата между услугата на Макс и Вайбър, Скайп, Хенгаутс и пр. с 3джи карта от друг оператор?

    Публикувано през m.capital.bg

  • 7
    whocares avatar :-|
    who cares

    ... google voice по български. Ха сега вижте разликата между цигулка и гъдулка ;-)

  • 8
    new_man avatar :-|
    new_man

    Аз мисля, че услугата не е толкова изгодна както изглежда на пръв поглед. Реално купуваме СИМ карта за 5 лв и после зареждаме с още 5 лв. Ако говорим 1000 мин на месец, се оказва, че ще трябва да платим 5+5+50 лв =60 лв. Да - имаме и бонус 1 ГБ интернет. Мисля че има доста по-изгодни оферти в момента :)

  • 9
    tarikata avatar :-|
    Петър Петров

    Много писано и ефекта е нулев.Трябва като лудите да мъкнем сим карти апарати,да се сменят мрежи ....И това за телефония през услуга като Viber.Че те мтел си имат за 15 кинта перфектен план.И интернет и пакет с минути.

  • 10
    the_flea avatar :-|
    the_flea

    Нещо, като да се включиш в Ви-фи-то на съседа и да ползваш Скайп....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK