Носията на растежа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Носията на растежа

"Работихме с етнографи, за да създадем пълна колекция автентични национални костюми, които съобразяваме със специфичните традиции за всеки регион", разказва управителят на "Мели - М" Марияна Викиева.

Носията на растежа

Компанията "Мели - М" на две сестри от Пловдив шие разнообразно облекло, но фокусът е върху фолклорните костюми

Мария Иванова
15294 прочитания

"Работихме с етнографи, за да създадем пълна колекция автентични национални костюми, които съобразяваме със специфичните традиции за всеки регион", разказва управителят на "Мели - М" Марияна Викиева.

© Мария Иванова


През лятото започна събирането на кандидатури за участие в конкурса "Най-добра българска фирма", организиран от Първа инвестиционна банка (Fibank), който цели да насочи обществения интерес към предприемачеството.

Тазгодишното - четвърто - издание събира заявки за участие до 18 октомври. Победителите се избират в няколко категории: "Средни и големи фирми", "Микро и малки фирми", "Стартираща фирма", както и новата категория "Проектно финансиране на бизнес таланти". Жури оценява участниците, които се конкурират на база финансови показатели като нетна печалба, възвращаемост на капитала, сума на активите, размер на краткосрочните и дългосрочните заеми. За да участват в конкурса, фирмите трябва да са основани с български капитал, да имат български мениджмънт и да налагат български бранд на пазара. Сайтът на конкурса naidobrafirma.bg предоставя възможност на посетителите да гласуват за тяхната компания фаворит, а кандидатът с най-много гласове ще спечели в категорията "Награда на публиката". Крайният срок за гласуването на публиката е 5 ноември.

През следващите седмици "Капитал Daily" ще разкаже 10 корпоративни истории на компании, които са кандидатствали в конкурса "Най-добра българска фирма" и са подбрани от редакцията.

Микропредприятието пораства над четири пъти за последните четири години и вече две години поред има приходи от по половин милион лева, а печалбата през 2014 г. се удвоява до 130 хил. лв.

Между училищните униформи, мажоретките и народните носии обикновено няма много допирни точки, но в историята на пловдивската компания "Мели - М" те са съшити. Дружеството произвежда и трите типа облекла, както и други спортни, театрални и сватбени тоалети, а пътят до създаването на пълна колекция автентични фолклорни костюми всъщност започва донякъде неочаквано именно от мажоретните униформи.

Историята започва преди десет години, през 2005 г., когато Марияна Викиева и сестра й Софка Михайлова решават да създадат собствена шивашка фирма. В началото работят на ишлеме, но скоро откриват, че кратките срокове и изпълнението на чужди дизайни не са за тях, и решават да опитат самостоятелно. Марияна, която по образование е икономист, отговаря за управлението на бизнеса, а Софка, която специализира в моделиерство и технология на облеклото, се заема с дизайна. Микропредприятието пораства над четири пъти за последните четири години и вече две години поред има приходи от по половин милион лева, а печалбата през 2014 г. се удвоява до 130 хил. лв.

Смяна на фокуса

В началото на дейността си компанията шие предимно учебни униформи и облекла за мажоретни състави. От 2010 г. обаче фокусът е върху народните носии, а финансовите резултати съществено се подобряват.
Фотограф: Мария Иванова

"Решихме да създаваме наши облекла, не сме си и представяли, че ще правим народни костюми", разказва Марияна Викиева. В началото на дейността си компанията работи активно с учебни заведения – детски градини и училища, както и с читалища, като шие предимно учебни униформи и облекла за мажоретни състави. Постепенно обаче все по-често започват да получават запитвания и за народни носии и си дават сметка, че на пазара има интерес към такъв тип облекла и биха могли да започнат да се занимават и с това. Любовта към фолклора, както и към бродерията и плетенето, за която Марияна разказва, че има от дете, също помага.

За да разработят новите модели, двете сестри си сътрудничат с етнографи и специалисти, с чиято помощ започват да разглеждат детайлите в различните костюми от отделните райони на страната. "Фолклорът ни е необятен и се оказва, че много малко го познаваме", разказва Марияна Викиева. "Работихме с етнографи, за да създадем пълна колекция автентични национални костюми, които съобразяваме със специфичните традиции за всеки регион."

Смяната на посоката се оказва печеливш ход. От 2010 г. компанията акцентира в дейността си върху народните носии, а финансовите резултати съществено се подобряват. "Увеличихме драстично приходите си, което е резултат от маркетинговата стратегия, която проведохме", отчита днес мениджърът. "Решихме да се занимаваме наистина професионално с тази дейност и да го приемем като бизнес, а не като хоби", допълва тя.

Екипът също се разраства – към 2015 г. в компанията работят 11 души. Печалбата се реинвестира, като няколко пъти за финансиране на дейността си сестрите използват и банкови кредити. В края на 2013 г. печелят и проект на стойност 160 хил. лв. по програма "Конкурентоспособност", с който закупуват три нови бродировъчни машини, които им помагат значително да разширят дейността си и да отговорят на растящото търсене, което по думите на Марияна Викиева надвишава предлагането в сектора. Съществен плюс за развитието на бизнеса е и това, че моделите, които произвеждат, не излизат от мода, така че не се налага изтеглянето им от пазара след един сезон например.

Малкият пазар

Когато пък поръчките са прекалено много и не могат да ги поемат, препращат клиенти и към конкурентите си, с които поддържат добри отношения. "Работа има за всеки, даже си помагаме", обяснява Викиева. Всъщност дори и конкурентите не са чак толкова много. "На практика всяко гаражно ателие може да шие, но компаниите, които се занимават сериозно с това, са не повече от пет, което смятаме за предимство, тъй като конкуренцията не е голяма за разлика от останалите шивашки фирми", разказва тя. И допълва, че "за наша радост и ужас са съсредоточени в Пловдив".

Дори и така обаче, измерването на пазара е трудна задача. Когато преди няколко години започва да пише проекта за програма "Конкурентоспособност", мениджърът на "Мели – М" опитва да направи собствено проучване за размера му и за това къде се намира компанията й. Проучването сочи малък брой компании, "не повече от пет", които се занимават с подобна дейност, а обемът на пазара към онзи момент е от порядъка на 1.2 млн. лв. Тогава приходите на "Мели – М" са 123 хил. лв. Към 2014 г. оборотът на компанията вече е близо четирикратно по-висок – общо 496 хил. лв., като отстъпва единствено на пловдивската "Пен силует", чиито продажби за миналата година са 562 хил. лв.

И големите амбиции

Амбициите на компанията също растат, при това по няколко направления. Едно от тях е опитът й облеклата, които произвежда, да достигнат и до по-масова аудитория. И тъй като, както отбелязва Викиева, "все пак носията не е нещо, което си купуваш и носиш в ежедневието си", сестрите разработват и специална колекция "Традиции с модерна визия", която е насочена към съвременните хора от "ерата на джинсите", за които не е толкова лесно "да скочат от дънки в народен костюм". Облеклата от серията – тениски, туники, а отскоро и клинове, но с етномотиви и шевици, са по собствен дизайн и са "максимално близки до всекидневието", като по думите на мениджъра се радват на голям интерес.

Една от линиите за разширяване на производството е подготвяната от "Мели – М" т.нар. колекция "Принт", включваща облекла, които са реплики на автентични национални костюми.
Фотограф: Мария Иванова

Друга линия за разширяване на производството, е и подготвяната от "Мели – М" т.нар. колекция "Принт", включваща облекла, които са реплики на автентични национални костюми. "Присъщо на българските носии и е тежката бродерия, но решихме, че би било добре да представим и едни нови варианти, които са много по-достъпни за нашите клиенти като цена, и да предлагаме носии и облекла с принт, които задължително да носят етноакцент", обяснява Марияна Викиева.

За целта компанията изпълнява втори проект по програма "Конкурентоспособност", като предвижда в бъдеще да разшири колекцията, която засега е от 100% полиестерни облекла, и с дрехи, при които принтът се полага върху памук. Това ще направи серията още по-подходяща за деца, за които и сега тя се оказва особено удачно решение за танцовите формации. Идеята е, че за разлика от автентичните носии, които се състоят от по няколко части и са по-трудни за обличане и неудобни за децата, моделите от колекцията "Принт" се състоят от само по една дреха, която улеснява обличането и позволява по-голяма свобода на движение на децата.

Онлайн и в чужбина

Макар и да продължават да работят основно с учебни заведения, танцови и певчески формации и читалища, през последните две години Марияна Викиева отбелязва и значително нарастване в броя на индивидуалните клиенти. "За тях създадохме и електронен магазин. За наша радост все повече са и клиентите, които пазаруват от чужбина – не само българи, живущи в чужбина, но и много чужденци", отбелязва мениджърът. По думите й в момента около 25-30% от продажбите им са през интернет, като компанията работи по подобряването на онлайн магазина си. Сред идеите й са да създаде в интернет и своеобразна "виртуална пробна", където клиентите да могат да видят как ще изглеждат дрехите и сами да участват в дизайна на своите модели.

Иначе наблюденията й показват, че докато българите си поръчват предимно тениските и по-модерните облекла, то много чужденци проявяват интерес към автентични костюми. Сред любопитните случаи в практиката е и австралиец, който толкова харесва традиционната женска салтамарка (традиционна женска връхна дреха) от Смолянския регион, че я поръчва в мъжки вариант. "И тъй като основната ни идея не е да шием масово, а да обръщаме внимание на желанията на всеки клиент, се събрахме с колегите, помислихме как да стане и колкото и противоречиво да звучи, го направихме", разказва Марияна.

Сред най-интересните неща, които са правили, е и готварски костюм, вдъхновен от тракийската народна носия, подарен от компанията на популярния готвач Иван Звездев и вдъхновен от неговите многобройни срещи с чуждестранни готвачи, при които турските костюми му правят "страхотно впечатление".

Въпреки че има поръчки от далечни пазари като Австралия, Китай и САЩ, погледът й не пропуска и по-близките, особено тези от съседните страни. "Много гърци си поръчват от нас и затова в момента с колегите работим по една нова колекция гръцки облекла. Следващият ни приоритет е завладяването на гръцкия пазар", посочва мениджърът, макар и да признава, че покрай последните събития в Гърция са имали известни колебания дали да инвестират в страната. "Като любители на фолклора решихме, че е добре не само български носии да създаваме, но да обърнем внимание и на другите етноси, живущи в страната, и поне на близките до нас балкански държави", обяснява тя. Ето защо разработват и модели за турски носии, тъй като "в България турският етнос си е застъпен и в немалко танцови формации се изпълняват и турски танци", но нямат намерение да навлизат на пазара в Турция, където конкуренцията е много голяма. "По-скоро мислим за Германия", казва Викиева. За целта планът е следващата година да отидат и на Октоберфест, където да се запознаят на място с германските национални костюми, които иначе вече са разучили детайлно. "България все пак е позната като шивашката дестинация – защо да не пробваме и ние да стъпим на техния пазар и да видим дали бихме могли да си намерим местенце в Германия", посочва тя.

Предизвикателствата

Разбира се, не липсват и предизвикателства, като едно от най-съществените е набавянето на материали, което е проблем в повечето шивашки производства. "За нас са особено голям проблем, защото ние се опитваме наистина да доближим автентичната визия на костюма, което означава, че търсим наистина вълнени платове, памучни и т.н. Една част от тях ги внасяме директно от чужбина – за съжаление в България вече няма производство на платове, което много ни затруднява, но не спираме да търсим нови доставчици", отчита мениджърът.

Освен облеклата, които произвеждат сами, компанията продава и всички останали допълващи националните носии аксесоари като цървули или танцови скарпини, пафти, пендари и т.н., а също така и музикални инструменти.
Фотограф: Мария Иванова

Освен облеклата, които произвеждат сами, компанията продава и всички останали допълващи националните носии аксесоари като цървули или танцови скарпини, пафти, пендари и т.н., а също така и музикални инструменти. "Идеята е наистина хората от едно място да могат да намерят всичко, което е необходимо за провеждането на изявата, която са планували", обяснява Марияна Викиева. И разказва, че най-голямата награда за екипа е, когато клиентите им изпращат снимки. "Когато тези хора, които никога не сме виждали и с които сме общували само дистанционно, ни изпратят снимки от сценичните изяви, в които се вижда една огромна енергия и прекрасни, положителни емоции, целият екип ги гледаме и се наслаждаваме от все сърце", споделя тя.

"Работим с много занаятчии, майстори на ювелирни изделия и на музикални инструменти. Много от тях са възрастни хора и комуникацията с тях изобщо не е лесна, но с течение на годините успяхме да намерим език и подход и предлагаме на своите клиенти наистина един пълен асортимент", посочва тя.

Покрай съвместната работа с етнографите и Института по фолклористика към БАН пък се ражда и една друга идея, за която компанията търси подкрепа. "Предложих им да създадем колекция, която да бъде направена в няколко серии, която да бъде дарена на музеите, за да може децата, а и не само те, да се запознаят отблизо с красотата на българския фолклорен костюм", разказва Марияна Викиева. "За съжаление с нашите възможности ние няма да успеем да направим такова огромно дарение и търсим спонсори, които да искат да се включат", допълва тя.

Марияна Викиева, съсобственик и управител: Всеки ни подценява, като чуе носии. Но бизнесът всъщност е сериозен

Кое ви отличава от конкурентите ви?

- Първо това, че сме най-младите като мениджърски екип. Което е безспорен плюс, защото ние сме много по-нахъсани от всички останали.

Следващото, което ни отличава, е, че за разлика от другите колеги, макар и ние да сме малка семейна фирма, при тях мениджърът е всъщност самата шивачка. А бизнес, който се прави от самата шивачка, всъщност не е толкова продуктивен, не дава толкова положителни резултати. Затова ние сме изградили една структура и наистина правим бизнес.

Какви са основните предизвикателства в работата ви?

- Като във всяко друго производствено (и не само) предприятие. Бизнес в България се прави много трудно – бюрократщината е огромна, специално в нашия пазарен сегмент биха могли да направят много по-улеснени нещата. Опитваме се да правим бизнес, но е много трудно, когато не срещаш разбиране от нито една институция. Всеки ни подценява, разбирайки какво произвеждаме. Ако кажа, че произвеждаме ризи, сигурно ще изглеждам много по-авторитетно, докато иначе всеки казва "аха, народни носии – ама има ли хляб в тази работа?". Да, има – стига да си го търсиш и да си го направиш. Действително не сме мегаструктура, но пък и нашият тип производство е такъв, че не изисква да сме огромна корпорация или фабрика, защото поръчките са ни с по-дълъг срок на изпълнение, по-специфични, с внимание към детайла.

Кое е основното събитие за тази година?

- Тази година успяхме да финализираме няколко колекции, отново ще се ресертифицираме, за втори път, освен това още търговски марки успяхме да регистрираме в Патентното ведомство – вече са три. Това е също нещо, което ни отличава от конкуренцията – сертификацията и търговските марки. Успешно приключихме с изпълнението на този проект и очакваме резултатите от следващия, който също е за покупка на оборудване. И вече обърнахме поглед към чуждите пазари.

Защо решихте да участвате в този конкурс?

- Първо, защото имаме самочувствието, че сме добра фирма. А и защо не? При подобни конкурси в България всеобщото мнение е, че той е предначертан, че победителят е предварително избран. Аз не мисля така и реших да се пробваме. Още повече защото, както казах, всеки ни подценява поради вида облекло, който произвеждаме. А ние наистина си правим бизнес и то сериозен. Имаме самочувствието, че наистина това, което предлагаме, е качествено и сме едни от тези, които диктуват тенденциите в този пазар. Затова реших да разкажа на света за нас.

Автор: Капитал Daily

През лятото започна събирането на кандидатури за участие в конкурса "Най-добра българска фирма", организиран от Първа инвестиционна банка (Fibank), който цели да насочи обществения интерес към предприемачеството.

Тазгодишното - четвърто - издание събира заявки за участие до 18 октомври. Победителите се избират в няколко категории: "Средни и големи фирми", "Микро и малки фирми", "Стартираща фирма", както и новата категория "Проектно финансиране на бизнес таланти". Жури оценява участниците, които се конкурират на база финансови показатели като нетна печалба, възвращаемост на капитала, сума на активите, размер на краткосрочните и дългосрочните заеми. За да участват в конкурса, фирмите трябва да са основани с български капитал, да имат български мениджмънт и да налагат български бранд на пазара. Сайтът на конкурса naidobrafirma.bg предоставя възможност на посетителите да гласуват за тяхната компания фаворит, а кандидатът с най-много гласове ще спечели в категорията "Награда на публиката". Крайният срок за гласуването на публиката е 5 ноември.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK