С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
76 2 окт 2015, 18:45, 12775 прочитания

Uber alles

Българските власти реагираха срещу такси алтернативата, но едва ли ще я спрат

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Данък "такси" може да е и под 400 лв.

От браншовата камара смятат, че в някои региони на страната сега предложената минимална сума е непосилна за превозвачите

10 ное 2015

Британският Висш съд разреши Uber в Лондон

Има разлика между таксиметровата услуга и приложението

18 окт 2015

Такси към края на данъчния рай

След дълга ваканция държавата наложи на превозвачите задължение да наемат шофьорите си

16 окт 2015

Uber търси варианти да възобнови дейността си

Услугата в мобилното приложение на компанията за споделено пътуване е активна, но налични автомобили няма

6 окт 2015

Uber спря временно работа в София и пусна подписка в защита на услугата

Мярката идва след решения на ВАС и КЗК

6 окт 2015

Политика на абдикацията

"Спирането" на Uber в България

2 окт 2015

КЗК и съдът спират Uber в България

Регулаторът поиска компанията да спре услугата си в този вид, а ВАС окончателно потвърди искането на комисията

28 сеп 2015

Брюксел ще започне проучване на бизнеса на Uber

Ако услугата й бъде приета за транспортна, компанията може да е обект на по-строги правила за лицензи, застраховане и безопасност

30 авг 2015

Uber очаква троен ръст на поръчките за пътувания

Технологичният стартъп може да стане публична компания в следващите от 18 до 24 месеца

23 авг 2015

Париж срещу Uber

Компаниите от икономиката на споделянето срещат все по-голям отпор в различни страни по света

10 юли 2015

КЗК наказа Uber, защото услугата прилича на такси

Санкцията от 200 хил. лв. е срещу две холандски дружества заради нелоялна конкуренция и за непредоставяне на информация

6 юли 2015
Трудна беше изминалата седмица за компанията от Сан Франциско, която със своята апликация може да направи от всяка частна кола такси. Uber е преследвана все по-активно от регулаторните органи в Европа и от представителите на традиционния бизнес и нямаше как тази вълна да подмине България. През последните дни офисите на Uber в Амстердам бяха претърсени от полицията, а във Франция двама от топ мениджърите на компанията се изправиха пред съда. В същото време Върховният административен съд (ВАС) в България потвърди забраната на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) Uber да работи по софийските улици.

Така ситуацията тук изглежда едно на нула в полза на традиционните таксиметрови компании. Битката обаче далеч не е свършила. Нещо повече - дори и в краткосрочен аспект превозвачите в София едва ли ще спечелят нещо.


София в жълто

В началото на седмицата ВАС потвърди решението на антимонополната комисия, че заради нелоялна конкуренция Uber трябва да преустанови дейността си в България в този й вид, при това незабавно. Решението на КЗК беше взето през юли, когато регулаторът наложи и глоби на Uber в общ размер 200 хил. лв. Обвинението – нелоялна конкуренция и несъдействие в процеса на разседването. Компанията обжалва решението на КЗК, в резултат на което дойде и сегашното становище на съда.

"ВАС приема, че установените от КЗК нарушения засягат обществен интерес, а именно – спазване добросъвестната търговска практика във връзка с въведените в страната изисквания за извършване на превоз на пътници, което е непосредствено свързвано и с осигуряване живота и здравето на гражданите чрез безопасен транспорт. Според ВАС няма пречки санкционираните от КЗК предприятия да осъществят планираните от тях инвестиции в страната при спазване на националното законодателство", се казва в окончателното определение на съда.



От засегнатата компания не пожелаха да отговорят на въпросите на "Капитал" как ще реагират на съдебно наложеното им задължение. Оттам не казаха нито ще спрат ли работа, нито имат ли намерение да приведат дейността си в съответствие с местните законови изисквания. От външната им агенция за връзките с обществеността се ограничиха с лаконично съобщение, че всъщност ВАС все още не се е произнесъл по същество по повод жалбата на Uber срещу решението на КЗК. И за пореден път изтъкнаха, че "наличието на повече избор е от огромна полза за обществото като цяло".

Извън тези административни епистоларни отношения обаче през първите дни след решението на ВАС реално не се промени нищо. Три-четири дни по-късно колите на Uber продължаваха да обслужват своите клиенти и да кръстосват из софийските улици.

В тази ситуация КЗК теоретично има право да стартира ново производство и да наложи още веднъж същата максимална глоба за нелоялна конкуренция, коментираха от комисията пред "Капитал". След това обаче органът няма никакви правомощия и не би могъл да спре компанията. "В момента наблюдаваме, че Uber продължават да си работят и вероятно дирекцията за нелоялна конкуренция ще започне новото производство за още една глоба", каза представител на КЗК.

Въпрос на данъци и регулации

Както по много други места по света, атаката срещу Uber в България дойде по линия на традиционните таксиметрови компании, които веднага след влизането на американската апликация в България изявиха протеста си. Още през май тази година един от най-големите представители на услугата за превоз в София обвиниха технологичния си конкурент в нелоялна конкуренция. КЗК започна проверка след сигнал от "Окей Супертранс", след като малко преди това беше се активизирала и в резултат на запитване от зам.-кмета на София, отговорен за транспорта, Любомир Христов. "Сезирахме КЗК, защото Uber е христоматиен пример за нелоялна конкуренция. Това, което те правят, е да извършват таксиметрова дейност не според законите на държавата. Ако ще извършват тази дейност и за тях няма да има регулация като за всички останали, те създават нелоялна конкуренция", коментира тогава пред "Капитал" Людмил Лазаров, управител на "Окей супертранс".

Критиката към Uber, която всъщност не е неоснователна, е, че дружеството, регистрирано формално в Холандия, не плаща данъци за дейността си в България. Недоволството на таксиметровите шофьори е по линия и на това, че Uber предлага таксиметрова услуга, без да се съобразява с регулаторните режими, заложени в закона. Същото обвинение се чува в много други държави в Европа и по света, където Uber се явява като конкурент на традиционните бизнеси.

Но докато в първото обвинение има смисъл, то второто поставя въпроса дали не трябва да се променят законите и регулациите така, че да се адаптират на непрекъснато променящата се среда вследствие на новите технологии.

Европа на нокти

Казусът в България в никакъв случай не е изолиран. На много места по света Uber се бори с реакцията на конкуренти и регулаторни органи. Приблизително по същото време, когато ВАС и КЗК се опитаха да спрат компанията в София, офисите й в Амстердам бяха претърсени от местната полиция. Без да дават детайли, от прокуратурата в Амстердам разпространиха съобщение, че от офиса на компанията са били конфискувани документи. Претърсването идва, след като през пролетта тази година услугата UberPop беше забранена в града с едни от най-скъпите таксита в Европа. Обвинението е в масово и организирано нарушаване на законите на страната.

Интересен е случаят в Париж, който събира международното внимание вече месеци наред. Първоначално дейността на компанията беше обявена за незаконна, но тя обжалва и продължи да работи в чакане на окончателното съдебно решение. В началото на лятото обаче парижките улици се напълниха със стотици и хиляди протестиращи таксита, които на моменти упражняваха агресия и застрашаваха сигурността в града. Медиите показваха задръстени улици, запалени и изпочупени автомобили и туристи, които трябваше да се придвижват към летището или с градския транспорт, или дори пеша. Uber се видя принуден да спре колите си в името на спокойствието в Париж.

В същото време двама от висшите мениджъри на компанията се оказаха с повдигнати обвинения.
Преди дни двамата се изправиха пред съда, където спечелиха отлагане на делото за пет месеца. Това се смята за малка победа на Uber, който ще използва времето за по-добра подготовка и защита срещу обвиненията. Не е ясно обаче дали през това време колите на Uber ще тръгнат отново из парижките улици и дали това няма да доведе до нови безредици.

Протести се организират на много места в Европа, където компанията стъпва. Такива имаше в Германия, Испания, Англия и на много други места, а в момента интензивно в Белгия.
В Германия съдебната система работеше през миналата година по-интензивно и дейността на американската платформа беше забранена. В отговор на това от компанията обявиха, че ще адаптират модела си. В момента, в който се повика кола през приложението, пристига автомобил на традиционните таксиметрови компании - Uber започнаха своеобразно партньорство с тях и играе ролята на нов дистрибуционен канал.

Кой е по-по-тромав

Решението на ВАС в България е само първа стъпка от една борба, която ще се води тепърва на различни нива и институции. Ако сегашните закони надделеят, това ще е победа над един цялостен нов модел на бизнес – този на икономиката на споделяне. Ако пък Uber победи, това ще е крачка към една нова ера, но ако се случи по линията на най-малкото съпротивление, ще означава обикновена абдикация на държавите от ролята им да осигуряват равнопоставеност на бизнеса. Което показва и кой е най-важният въпрос в момента: умеят ли имащите власт да вземат решения, които хем не възпират навлизането на новите бизнес модели (което е обречена позиция), хем защитават еднаквите условия за всички компании, работещи на един и същ пазар. А реакцията на регулаторите за момента показва, че отговорът е по-скоро не.

България принципно е почти уникален случай, в който с производствата по нелоялна конкуренция се занимава КЗК, а не както в останалата част от ЕС - съдилищата да отсъждат по спорове между компании. Законът тук е отворил вратата и антимонополната комисия да може да решава да го има ли Uber. Регулаторът обаче има и други права, които в случая не ползва - например да предложи премахване на ограничения в даден сектор, които спъват конкуренцията.

Важният факт е, че дори и Uber да продължи да работи в София въпреки забраната си от КЗК, тоест директно незаконно (което най-вероятно ще се и случи и обяснява мълчанието на компанията пред публиката), държавните органи, които могат да го спрат, не дават признаци да се задействат.
Според сегашното законодателство извършването на превоз на пътници без лиценз се наказва с глоба от 1500 лв., отнемане на номерата и конфискация на автомобила за шест месеца. Отговорна за контрола върху този бизнес е Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" към транспортното министерство. Повече от видно е обаче, че тя изобщо не се занимава с Uber. Което пък някак не пасва на изявленията на транспортния министър Ивайло Московски (няколко от февруари насам), че дейността на компанията не отговаря на българските закони и трябва да спре да работи или да се съобрази с тях.

Въпреки че още преди осем месеца Московски предупреди за съвместна акция на ДАИ, МВР и НАП, такава не се е състояла. Uber продължава да се радва и на пълно неглижиране от иначе активната агенция по приходите, въпреки че нито издава касови бонове, нито пък фактури.

Очевидно е, че институциите са пасивни до голяма степен и защото са наясно, че щом една нова услуга е базирана на нова технология, тя е в състояние и да мутира така, че да стане по-трудно уловима на всякакви акции по "залавяне".

Това обаче не обяснява липсата на действия от тяхна страна по промяна на регулацията така, че да стане по-мека за всички на пазара, и съответно - да минимализира мотивацията за нелоялна конкуренция. Последното впрочем не важи само за България, а за целия ЕС, който вероятно ще излезе с позиция чак догодина, и то след като съдът на Европейския съюз в Люксембург вземе решение по темата. Тоест ловът на вещици в момента е по-скоро шумен, отколкото ефективен.

 
Технология или бизнес

Бизнес моделът на Uber се основава на факта, че обществото има натрупани активи, които практически не се използват - в случая това са автомобилите на гражданите. Uber предлага мобилно приложение, което среща търсещите транспорт в съответния град, с онези, които имат свободно време и кола. Веднъж свалилите приложението клиенти могат да поръчват автомобил с водач, който да ги закара до желано място, като плащанията са изцяло с кредитна карта (тоест няма бакшиши, освен ако потребителят не желае да остави такива в брой). Допълнителна функционалност е, че през цялото време клиентът следи движението на автомобила, който идва към него. Разписките, които той получава обаче, нямат никакви реквизити на фактура, а данъци се плащат (евентуално) само върху дохода на водача. В масовия случай услугата е по-евтина от традиционния превоз с такси.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Етикети: Uber КЗК такси

Прочетете и това

Протест на служителите на Amazon може да попречи на Prime Day 1 Протест на служителите на Amazon може да попречи на Prime Day

Работниците на компанията в Германия, Испания и Полша стачкуват срещу лошите условия на труд

17 юли 2018, 600 прочитания

"Теленор" с по-високи приходи и печалба през второто тримесечие "Теленор" с по-високи приходи и печалба през второто тримесечие

Компанията увеличава и средния приход от краен потребител (ARPU)

17 юли 2018, 667 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT сектора, търговията, човешките ресурси

Пет минути с ... Елисавета Белобрадова и Красимира Хаджииванова

На "Кариери" гостуват създателките на сайта maikomila.bg и онлайн платформата olemale.bg, чрез която популяризират продукти на майки на деца с увреждания, за да им осигурят финансова независимост

Стажове, стипендии, конкурси (9 - 15 юли)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (25 юни - 1 юли)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Трикът с евтините цигари

"Булгартабак" и "Кингс табако" ще са най-облагодетелствани от променените акцизи

Суша, потоп и още от същото

Как земеделието да се адаптира към климатичните промени

Това е новият климат. Как да се справим?

Проливните дъждове и наводненията са едно от лицата на новото време

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

С бъклица и плам

Българските традиции са основно вдъхновение за лондонската марка Chopova Lowena

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 28

Капитал

Брой 28 // 14.07.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: ЕС и Япония ще търгуват без мита от догодина, кабинетът задвижва кандидатурата за банковия съюз

Емисия

DAILY @7PM // 17.07.2018 Прочетете