Uber alles

Българските власти реагираха срещу такси алтернативата, но едва ли ще я спрат

Трудна беше изминалата седмица за компанията от Сан Франциско, която със своята апликация може да направи от всяка частна кола такси. Uber е преследвана все по-активно от регулаторните органи в Европа и от представителите на традиционния бизнес и нямаше как тази вълна да подмине България. През последните дни офисите на Uber в Амстердам бяха претърсени от полицията, а във Франция двама от топ мениджърите на компанията се изправиха пред съда. В същото време Върховният административен съд (ВАС) в България потвърди забраната на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) Uber да работи по софийските улици.

Така ситуацията тук изглежда едно на нула в полза на традиционните таксиметрови компании. Битката обаче далеч не е свършила. Нещо повече - дори и в краткосрочен аспект превозвачите в София едва ли ще спечелят нещо.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Етикети

такси Uber КЗК
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


76 коментара
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Моля да поразсъждавате върху следния казус:
    Качвате се на Юбер такси. Катастрофирате. Чупите си ръката. Застрахователят по ГО на шофьора няма да ви изплати обезщетение за щетата.
    Какво правите? Граждански иск срещу шофьора...

  • 2
    mashine avatar :-P
    mashine

    хората се делят на 2 вида такива които искаме прогрес и такива които ще намерят доводи въпреки прогреса..

  • 3
    kjymma2 avatar :-|
    OVI

    До коментар [#1] от "D-r D":

    Аз не съм юрист и определено не познавам в детайли тънкостите на застрахователните дела. Но какво е по-различно в посоченият от теб казус от този, ако вместо в кола на Убер пострадаш в колата на свой приятел, докато той те вози- помолил си го да те закара, като сте се разбрали да му платиш разходите за гориво и пр.?

    За това е застраховката "гражданска отговорност". Друг е момента, че ако застрахователя разбере, че превоза не е бил не между приятели, а таксиметров, ще използва този факт някак си за да откаже плащане по застраховката ГО (дано никога не ти се налага да търсиш плащане по този вид застраховки, за да разбереш детайлно що за животно е вида "застраховател"...), и тогава ти остава само варианта за граждански иск директно срещу водача, с всички произтичащи от това следствия.

    И нека и аз ти предложа да помислиш върху следното:

    - Лицензирането на такситата в сегашния им вид до какво положително доведе за теб, като потребител на тази услуга? Самото наличие на лиценз направиха ли колите по-чисти, по-безопасни, услугата по-качествена? И тъй като използвам сравнителната степен "по", нека сравнението е между произволно такси от лицензно чистите и кола на Убер.

    - нещо по отношение на цените- при определено пренаситен пазар (много таксита), цените си стоят еднакво високи, при всички лицензно чисти такси компании. На това май му казваха картел, но нека оставим правните квалификации.

    Определено смятам, че Убер е една полезна алтернатива. За ползващите такси услугата, а явно и за водачите, щом въпреки всички проблеми има желаещи да карат собствените си автомобили като таксита , под шапката на Убер. Неудобна е обаче за лобитата на текущите собственици на такси компании, защото заплашва уреденото им и спокойно статукво.

  • 4
    mano avatar :-|
    Svetoslav Pavlov

    Проблемът при Uber е, че те нарушават законите.
    Едно нормално такси трябва да мине през хиляди проверки, регистрации и т.н. за да може да работи.
    Uber практически не се различава по нищо от многото нередовни таксита. И те правят същото : не спазват законите, не се регистрират, но возят.

    Абсолютно съм съгласен, че конкуренцията е нелоялна.

  • 5
    briton avatar :-|
    briton

    Айде стига викали, като не искате да ползвате, не използвайте.
    Споделените пътувания какво са? Нелоялна конкуренция на автобусните превози? Колко пъти отивате на море и вземате приятели и после си делите бензина на броя пътници? Това не е ли Убер за междуградски направления (да не говорим, че Убер мога да го ползвам и до Бургас ако реша и има шофьор, който е ок с това).
    Когато държавата се управлява от коне с капаци, така става. Трябва да умееш да използваш потенциала на неща, които по-находчиви от теб са измислили.

  • 6
    troll123 avatar :-|
    .!.

    До коментар [#1] от "D-r D":

    Казуса е аналогичен на:

    - качваш се в колата на жена си и ...
    - събирате се 4 приятели да пътувате заедно до морето и ...

    За решаване на тези проблеми най-добре въобще да се забрани пътуване на коли с повече от 1 човек вътре.

    За постигане на един по-чист и ефективен свят!

  • 7
    troll123 avatar :-|
    .!.

    А, и още нещо, задължително да се забранят app store-a и playstore, откъде накъде някакви приложения като google maps ще конкурират новото супер иновативно приложение на АПИ изработено само за 700 хиляди лв.

    И на всичкото отгоре Google и Apple не плащат данъци в България, смазват българския бизнес...!

  • 8
    troll123 avatar :-|
    .!.

    До коментар [#3] от "OVI":

    Всъщност това, че доста хора могат да заработват допълнително (и легално с плащане на данъците щото плащанията минават по банков път) ми се стурва доста полезен ефект за икономиката.

    Досега съм попадал на следните случаи:
    - пенсионер
    - една майка, която караше дъщеря си на училище в софия и въртеше Убер докато я чака да свърши
    - хора, които работят на смени и са свободи целодневно на регулярни интервали
    - хора, които имат повече свободно време


    Е какво, по-добре ли е да висят по кафета и фейсбуци и да мрънкат каква скапана държава сме и как нямало работа вместо всъщност да работят?

  • 9
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    До коментар [#1] от "D-r D":

    Групи във Фейса -
    Пъруващи Бургас - София (28 000 души)
    Пътуващи Пловдив - София (16 000 души)
    Пътуващи Ст. Загора - София (12 000 души)

    С другите градове и т.н. стигаме до 100 паламарки. Това са 100 000 души пътуващи МЕЖДУГРАДСКО (където риска от катастрофа с телесни вреди е стотици пъти над градското пътуване). Това е напълно незаконно, понеже е превоз на пътници без необходимата квалификация и застраховки. Е да ги спрем и тях, а?

    Абе като се хванете за нокътя на малкото пръстче и не виждате мастодонта в стаята. Технологиите се развиват, в БГ има коли-бол, не е нужно да се плаща за диспечери, честоти, бакшиши и какво ли още не. ИТ развитието помага на развитието на обществото и икономиката.

    Ама какво да говоря, българина е просто животно. Всеки скимти против бумащината и бюрокрацията, ама иде ли въпрос за бакшиши - МЪЛИИ, ПАЦЕ - трябва ни бюрокрация, разрешителни, застрахователи, БЧК, честоти за диспечери и кфо ли още не. Баси неориентираното стадо е това българското...

  • 10
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    До коментар [#8] от ".!.":

    абе не може бе, ей. тупаник за теб. Как така ще работят без бюрократични спънки, без разрешително, без инспекции от данс, боп, нсдап, жмуц, гурт, курс, данъчните, министертвото на земеделието, министерството на междугалактическата търгови и още 6-ма. Как и защо да работят без бюрократични спънки? А те ще плащат ли за честота на диспечера? Ще плащат ли се разрешително за бакшиш?
    Направо съм потресен от тая идея..


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход