С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 2 окт 2015, 16:41, 11801 прочитания

Съдружници на квадрат

Чрез онлайн платформата на Ефтим Ефтимов няколко инвеститора могат да си поделят риска и печалбата от сделка с имот

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Предприемачът Ефтим Ефтимов иска да разбие мита, че инвестирането в имоти е само за по-заможните. Той предоставя чрез онлайн платформата си Property Club (www.propertyclub.eu) шанс на всеки да стане съсобственик в имот, да съфинансира ремонта му и да получи дял от печалбата след продажбата му. Ефтимов пусна официално сайта си в началото на септември, а преди седмица започна и първия проект.

Бизнесът е въпрос на доверие


На българския пазар инвестициите в имоти са чести, тъй като хората традиционно предпочитат да видят физическото проявление на вложението си. Но и в тази област страховете от измами не са малки. Самата идея да се инвестира в част от имот директно през онлайн платформа и без личен контакт с екипа, стоящ зад проекта, е трудно смилаема. Ефтимов смята, че като застава с името и всичките си данни и предостави подробна информация за всеки проект, осигурява необходимата прозрачност. Предприемачът има опит тъкмо в сделките и управлението на недвижими имоти. След няколко години в сферата на консултантските услуги и имотните инвестиции в Colliers и Alрha Bank, чрез натрупаните досега знания, контакти и ноу-хау може сам да избере инвеститора и менторите си. "Предпочетох да не минавам по утъпканата стартъп пътека с акселератори и фондове. Просто вече имах нужните контакти", обяснява той. А първият му инвеститор влиза като бизнес ангел, който влага собствени средства в проекта.

Идеята зад Property Club е проста: компанията намира имот - например апартамент на цена от 100 хил. евро. Договаря се със собственика за срок, в който да събере финансирането. Тогава проектът се появява в платформата и започва да набира нужната сума за закупуването и за планирания му ремонт. След като недвижимото имущество бъде купено, екипът на Property Club извършва ремонт за предварително уговорено с инвеститорите време и може да пусне апартамента за продажба. Собствениците на дяловете са преки свидетели на целия процес. В случай че даден проект пропадне, от Property Club им връщат парите.
А в бъдеще те ще могат и да се оттеглят, като препродадат дяловете си, ако в даден момент сделката вече не ги удовлетворява. Създаването на вторичен пазар през платформата обаче е все още в начален стадий.

Според Eфтимов Property Club предлага изгодна алтернатива на банковия депозит. "В момента и пазарът много ни помага, тъй като лихвите по депозити са между 0.8 и 1.2%, а ние гоним 8-12% възвращаемост", обяснява предприемачът. Добавената стойност за инвеститора е, че не се изискват широки познания - цялото "ноу-хау" е грижа на екипа на компанията, а инвеститорите са по-скоро пасивни наблюдатели на процеса. За да се гарантира прозрачност, концепцията включва и инвестиране от страна на Property Club. "Ние например смятаме от началото да съфинансираме между 30% и 50% от първите сделки. По този начин искаме да поемем част от риска, за да видят хората, че не искаме просто да им приберем парите", обяснява Ефтимов.



"За няколко години опит съм се нагледал на хора, които са загубили от имоти, затова и не искам да създавам грешни очаквания", казва основателят на Property Club. Ние познаваме имотния пазар и ще споделим рисковете, но макар и по-малки, те съществуват при всяка инвестиция, била тя и в недвижимо имущество." И все пак, за да се загубят пари в такъв проект, трябва пазарът да се срине и имотите да се обезценят рязко и за дълго, добавя той.

Моделът

Всъщност идеята не е нова. Така нареченият crowdfunding (или групово финансиране) нашумя, след като през последните години най-различни бизнеси и идеи във всевъзможни сфери - от вестници до сгъваеми колела, започнаха да набират средства по този начин през платформи като Kickstarter. Оказва се, че стратегията намира своето приложение и в недвижимите имоти. Концепцията съществува и се развива успешно от 2013 г. насам в САЩ, Великобритания и Испания. В интервю за сп. Forbes основателят на набиращата скорост американска компания RealtyShares Нав Атуъл обяснява как груповото финансиране би променило света на имотните инвестиции: "Чрез онлайн платформата включените инвеститори имат достъп до проекти в цялата страна, могат да изберат имота, който да съфинансират и да участват с малка сума. Платформата дава възможност и да се следи развитието на имота." Според Атуъл едно от големите предимства на този тип инвестиции е, че елиминира доста от бариерите на традиционния, поглъщащ много време и капитал имотен пазар, който изисква специфични познания.

В Property Club може да се регистрира на практика всеки, който има онлайн банкиране и владее английски език. Други изисквания няма. Основната целева група на Ефтимов са по-скоро хора с възможности - средни и висши мениджъри в големи компании, IT специалисти и др. "Иска ни се да убедим тъкмо тези хора да инвестират примерно 10% от депозитите си в банки в нашите проекти, за да видят как на годишна база останалите 90% в банката са им донесли същия марж", подчертава стратегията си Ефтимов.

В първите няколко проекта минималната инвестиция е 1000 евро, като планът на компанията е в течение на времето да го снижи до около 500 евро. В зависимост от имота при подобни дялове броят на желаещите инвеститори може да нарасне до трудна за управляване маса. Именно затова максималният брой вложители е 99, а при достигане на нужната сума, проектът ще се затваря автоматично. Това ще бъде и индикатор за пускане на нови проекти, обяснява Ефтимов. Естествено, инвеститорите могат да участват и с по-големи суми. Тъй като платформата е онлайн и процесът трябва да е относително бърз, всяка собственост и дял в дадения имот не преминава през нотариус, а се извършва през дългов инструмент, който отговаря на законодателството на ЕС.

За първата година компанията няма грандиозни планове. Въпреки че седмици след пускането си платформата вече има над 100 регистрирани потребители, а през миналата седмица пусна и първата си сделка, Ефтимов не залага на бързия успех. "Не се опитваме от днес за утре да трупаме пари. При имотите нещата са малко по-бавни и стабилни. С вкарването на процеса в онлайн платформа, логиката на пазара по никакъв начин не се изменя", добавя той. Property Club планира да реализира до осем проекта през следващата година, тъй като разполага с около 300 хил. евро за съфинансиране, а и екипът чисто логистично все още няма капацитет за повече, казват от компанията.

От разговорите с част от потенциалните си инвеститори Ефтимов заключава, че първите им три сделки до около половин милион лева ще се случат бързо, но не се наема да дава прогнози за по-далечно бъдеще. Тъй като правната му рамка е приложима и за целия Европейски съюз, младият предприемач си представя, че по-нататък би могъл да търси проекти и в съседните страни. Регистрираните потребители също така могат да предлагат в платформата проекти, от които се интересуват или търсят съфинансиране.  

Как печели Property Club

Компанията ще печели както от сделките, в които съинвестира, така и от  комисиони. В началото на сделката взима около 1% от сумата от всеки инвеститор, а при завършването й - определен неназован процент от достигнатата печалба. "По този начин имаме интерес максимално бързо да се приключи проектът и да се достигне максимално висока доходност", казва Ефтимов. След около година, когато по план Property Club ще бъде само и единствено платформа, свързваща компании за управление на имоти и инвеститори, логично и печалбата ще бъде само от комисиони.

Бизнес от този тип вече има и история по света. Базираната е Лос Анджелис RealMogul например наскоро получи финансиране от 35 млн. долара, а RealtyShares - 10 млн. долара през април. И двете компании се развиват с бързи темпове - за около двегодишното си съществуване първата вече има екип от 17 души, а имотите в портфолиото ѝ се оценяват на 500 млн. долара, пише CrunchBase.

Българският Property Club в голяма степен е създал бизнес модела си въз основа на подробно проучване на практиките на двете американски компании. Но за разлика от RealMogul например екипът на българската компания се състои от едва трима души, а целият правен, технологичен и дизайн отдел са изнесени. Другото, което отличава българския стартъп, е намерението да се създаде вторичен пазар за препродаване на дяловете на други инвеститори.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 31 август

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Възходът и падението на General Electric Възходът и падението на General Electric

Гигантът има динамична 127-годишна история, като от икона на американската икономика се превръща в обект на разследване за масивна финансова измама

23 авг 2019, 874 прочитания

Пробуждането на къмпингите Пробуждането на къмпингите

Четири нови къмпинга се изграждат в Южна България

23 авг 2019, 1008 прочитания

24 часа 7 дни

23 авг 2019, 3765 прочитания

23 авг 2019, 3562 прочитания

23 авг 2019, 2479 прочитания

23 авг 2019, 1611 прочитания

23 авг 2019, 1543 прочитания

Всички новини

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Последният шанс на Carrefour

Гръцките собственици на веригата в България привличат нов съдружник в опит да намерят пари

Надвиснала ли е световна рецесия

Глобалните инвеститори са в състояние на паника и готови да инвестират в дългове с отрицателна доходност

Плащай, за да живееш

Пациентите с масови заболявания доплащат 300 млн. лв., за да получат лекарства от здравната каса

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Добрият, лошият и безучастният

Важните уроци от кампанията "Не ми се обиждай, но...", която обръща внимание на щетите, нанасяни от предразсъдъците и езика на омразата

Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица