С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
49 2 окт 2015, 16:26, 22442 прочитания

Дизелова държава

Международният скандал с Volkswagen няма да се отрази по никакъв начин на българския пазар. И това е лоша новина

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Мръсните български коли

В тока е истината

Кризата и съмненията към дизеловите технологии могат да дадат ход на революцията на електромобилите

Обявата е кратка: Перфектен Голф дизел, 90-та година, на 122 000 км. Коментарът към нея също е красноречив: "Колата е отли4на от 1ви собственик!Много здрав и икономи4ен автомобил!" И цената е изгодна: 999 лв. Легендарният автомобил отдавна е продаден и има нов щастлив "втори" собственик, който е напълно наясно, че, за да е на 122 хил. км, колата трябва да е правила под 5 хил. км на година. И не му пука особено нито за фалшивия километраж, нито за замърсяването, което дизел на 25 години причинява.

Подобни сделки не са изключение, а по-скоро правило на постоянно променящия се български автопазар (разбирай сменящ притежателите си). Ето защо не е трудно да разберем как разтърсилият цял свят скандал с по-цапащите дизелови двигатели на Volkswagen изглежда толкова далеч от нас. Държавни контролни агенции, замерване на вредни емисии и recall (връщането на нови автомобили поради несъответствия) звучат толкова познато на българския шофьор, колкото вода на Марс.


Ние сме си добре

Германският автогигант обяви, че по света са засегнати 11 млн. автомобила от цялата група, включваща марките VW, Audi, Skoda и Seat. В България официалният вносител на Volskwagen и Audi "Порше БГ" съобщи, че засегнатите коли, купени от него, са общо 4800 - 3500 VW и 1300 Audi (виж карето). Но официалните данни на КАТ ясно показват, че тези автомобили са капка в мръсното море от движещи се по българските пътища машини. В момента леките автомобили в страната са около три милиона, като един милион от тях са дизел. Около 70% от всичките коли са на възраст над 15 години (около невероятните 35% са над 20 г. - виж инфографиката), докато средната възраст в Европейския съюз е около 9 години. При любимата марка на българския шофьор, а именно Volskwagen, процентът на старите превозни средства е още по-голям: над 80%. Въпреки затягането на контрола по пунктовете за годишни прегледи на всички е ясно, че целият този автопарк не е поддържан както трябва, не е особено сигурен и още по-малко отговаря дори на елементарни екологични норми, особено в частта с дизеловите коли.  

Вносителите на Volkswagen в някои страни в Eвропа като Швейцария, Холандия, Белгия и Италия спряха продажбите на засегнатите модели. В България подобна мярка засега не се предвижда. Официално тези автомобили не нарушават европейските правила. Те са в изправност и са годни за пътна експлоатация. Все още дори не се знае коя организация в България може да тества двигателите при искане от регулаторите. Такива лаборатории в страната има. Тестове така или иначе може да не се наложат, тъй като в момента се извършват детайлни проучвания от Германската транспортна служба KBA, които се признават в целия ЕС. От "Автомобилна администрация" заявиха пред "Капитал", че те отговарят за сервизите, в които се извършват годишните технически прегледи на употребяваните автомобили, докато новите автомобили идват в България с определени общоевропейски сертификати.



Скандалът във Volkswagen може и да удари по имиджа на дизеловия двигател в Европа, но в България явно нито шофьорите, нито властите са се трогнали особено. "Просто системата е така направена, че стимулира замърсяващите и неекологични коли", казва Александър Костадинов, директор маркетинг и продажби в "Мото-Пфое", вносител на Ford, Volvo, Jaguar и Land Rover в България. Той дава класическия в автомобилните среди пример за пътния данък, който при един нов автомобил е в пъти по-висок от стара кола, която цапа далеч повече.     
 
За много шофьори тази информация и наблюдения не са нищо ново. Но те много ясно показват липсата на контрол на всякакви нива. Според неофициални данни секторът за продажби на коли втора ръка в голямата си част е сив и е над 1.5 млрд. лв. Отделно според Асоциацията на автомобилните производители в автосервизите се въртят на тъмно още около 2.5 млрд.лв. Финансовият министър Владислав Горанов неотдавна обяви, че НАП ще започне проверки на големите борси за употребявани автомобили в България.

Един остарял пазар

Големият бум на дизеловите автомобили в България настъпи през последните 15 години като последваща вълна от стимулирането на продажбите на този тип коли в Европейския съюз от 90-те насам. Продадените в Западна Европа стари коли бяха вкарвани тук. Европейските автогиганти са и водещите производители и разработчици на тази технология. Общността направи свой приоритет борбата с глобалното затопляне и реши да ограничи въглеродните емисии. По тази причина заложи на дизела, който е по-икономичен (виж инфографиката). "Въпреки че този тип машини отделят по-малко въглероден диоксид спрямо бензиновите коли, те изпускат в пъти повече азотни оксиди и фини прахови частици. Които пък водят до респираторни проблеми и са една от основните причини за белодробните заболявания", казва Боян Рашев, управляващ партньор в Denkstatt България. Проучванията показват, че дизеловите автомобили от различните класове (Euro I,II, III и т.н.) отделят много повече фини прахови частици в реални условия спрямо предварително обявените си лабораторни изчисления (виж графиката). Според Рашев транспортът (най-вече дизеловият) е основната причина за замърсяването на въздуха в София с фини прахови частици, което продължава да нараства. От екологичното министерство също посочват намаляването на емисиите от транспортния сектор през следващите години като една от основните и най-трудни задачи пред тях.

Ситуацията с остарелите машини не се подобрява - в България съотношението на продажбите на нови коли спрямо тези втора ръка е едно към десет, като през последната година в страната са били пласирани 250 000 употребявани автомобили. Често произходът и състоянието им са неясни - контрол над този пазар няма, освен в КАТ, когато регистрирате автомобила и плащате иронично наречената "екотакса" (някакъв вид индулгенция, че ще замърсявате, вероятно). Ситуацията с катализаторите е трагична. Част от тях се свалят и се продават в пунктове за цветни метали, понякога дори от собствениците, тъй като хем изкарват стотина лева (при дизеловите дори повече), хем двигателят се "отпушва". Част от тях се крадат директно от паркирани коли по същата причина.

На хоризонта се задава и още една заплаха. От екоминистерството предупредиха, че предвид стария автопарк в близките 5 години има опасност страната да бъде изправена пред сериозен проблем от генериране на голямо количество отпадъци от излезли от употреба моторни превозни средства.

Какво може да се направи бързо...

Освен затягането на контрола над вноса на коли и над продавачите в Горубляне или Дупница има няколко основни лесни мерки, които, ако се предприемат бързо и ефективно, могат да дадат резултати. Някои от тях са средносрочни - развитие на екологичен и ефективен градски транспорт, други са по-бързи - изсветляване на сервизите, контрол над емисиите при технически прегледи и движение, затваряне на центровете на градовете срещу мръсни коли и др.

Затягането на контрола над сервизите е лесна възможност за намаляване на зле поддържаните и цапащи автомобили. В момента повечето ремонти на коли се извършват в сивия сектор без официална гаранция. Според Александър Костадинов при получаването на разрешително е нужно властите да изискват да има определено пространство за извършване на поправки, а не колите да се правят на улицата. Той казва как е бил свидетел на смяна на гуми на суперлуксозен Maybach буквално на пътя.

Годишните технически прегледи са отдавна болна тема, по която всеки има какво да каже. Ясно е, че те все още не се извършват както трябва. Те нито проверяват качествено дали колата е изправна, нито следят за изгорели газове. Преди три години процедурата беше затегната с инсталирането на камери по сервизите, които да следят извършването на прегледа, но вратички отново бяха намерени. Сега се изпробва системата за автоматично проверяване на платен пътен данък в реално време. Това може да подобри плащането на данъка, но надали ще се справи с автомобилните и екопроблеми.


Въпреки че сервизите изпращат по електронен път данните от техническите прегледи до Агенция "Автомобилна администрация", в момента тази информация не се подава автоматично до КАТ, които да установяват кои коли и автобуси не са минали преглед, без да спират колата. Преди няколко месеца вътрешният министър Румяна Бъчварова обяви, че се подготвя автоматизирана система за регистрация на превозните средства и собствениците им, за да се улесни проследяването на техническата изправност на колите. Тепърва предстои да бъдат свързани масивите на МВР и Агенция "Автомобилна администрация".

Според Боян Рашев от Denkstatt друг вариант за намаляване на замърсяващите автомобили е служителите на Пътна полиция да имат у себе си мобилни измерващи устройства на вредните газове и при забелязване на коли, които видимо пушат, да бъдат спирани и проверявани с тези апарати. Ако не отговарят на съответния Euro стандарт, да бъдат спирани от движение. На определени места по градовете може да бъдат инсталирани и автоматизирани системи за мигновено измерване на вредните газове от всяка преминаваща кола. Според Рашев такава вече е инсталирана в градове като Мадрид и дава добри резултати. Нищо не пречи на общините да започнат и кампания сред гражданите за докладване на пушещи превозни средства.

Промяната на пътния данък е ясна и ефективна мярка, за която обаче властите все още не могат да намерят сили. В много държави се стимулира купуването на по-чиста кола чрез данъчни облекчения. Тук размерът се изчислява основно върху мощността, макар да има определени облекчения, които изискват носенето в общината на документи за установяване на екологичната категория, отнемащи време и допълнителни разходи. В същото време облекченията са до 100 конски сили, а много от по-новите автомобили са по-мощни.

От есента трябва да бъдат променени и екотаксите при закупуване на превозни средства. С 3% ще бъдат увеличени тези при коли над 5 години, а при покупката на нови и до петгодишни собствениците ще плащат с 5% по-ниски. Сама по себе си мярката е положителна, защото оценява степента на замърсяване от колите, но е крайно недостатъчна, за да мотивира някого да промени избора си. В България продължава да е сравнително евтино удоволствие да разполагаш с автомобил заради дупките в контрола по застраховките, прегледите, ПТП и дори паркирането в градовете. Това стимулира купуването на много и евтини коли на старо и без промяна на тези основополагащи фактори 3% промяна при таксата няма да има ефект. 

...и как да променим градовете

В София с прибавянето на нови линии метрото става все по-удобно и вече достига Бизнес парка и летището. Но дори при общините ситуацията е една крачка напред, две назад. Макар да бяха купени 126 супермодерни автобуса MAN на метан по програма "Околна среда", новата поръчка на Столичната община за 43 млн. лева отново е за дизелови машини. Тя ще бъде финансирана със собствени средства на дружеството "Столичен автотранспорт". Никой от общината не обясни защо отново е избран дизелът като предпочитано гориво. В Бургас също се движат модерни автобуси на метан, бяха подновени и част от тролейбусите. В същото време в XXI в. в Добрич поради натрупани дългове спря възможно най-екологичният градски транспорт - тролейбусната линия. Ако държавата реши, че замърсяването й е приоритет, може да започне от собствения си транспорт. В немалко случаи промените опират до елементарни действия като промени в разписанието на градския транспорт.

За затварянето на центровете на градовете също се говори отдавна, но досега няма никакво работещо предложение. Примерите по света са ясни - в центъра на Лондон влизането на автомобили е платено, като са освободени само чистите коли като електрическите и хибридите. За първите десет години от въвеждането на мярката трафикът е намалял с 10%. В германските градове "по-мръсните" автомобили, например старите дизел двигатели без филтри за твърди частици, нямат право да влизат в централната част. Така се стимулира използването на колела и градски транспорт.  


Интересна е ситуацията с газовите уредби. България е на едно от първите места в Европа по алтернативно гориво (ток или газ), но тези шофьори не се стимулират данъчно по никакъв начин, макар това да са възможно най-чистите коли в градски условия извън електрическите. В случая българските шофьори сами са се ориентирали към тях заради по-евтиния транспорт - броят им е малко над 160 хил. през миналата година, което все още е малка част от общо 3 млн. леки коли. София има може би има най-екологичните таксита в цяла Европа, тъй като много от тях карат на газ или метан. Въпросите към тези превозни средства са свързани с контрола над уредбите, които могат да бъдат опасни при лоша поддръжка. Но това би трябвало да е елементарен за разрешаване казус, ако държавата умее да използва добре контролните си органи (което, както е видно, тук не се случва). 

Както е очевидно, при добра воля много от тези мерки са въпрос на малко време и много контрол. Това би наложило мащабни промени в автопарка в България. Иронично, но случаят със замърсяването на VW е като катализатор за ситуацията тук - фактът, че този скандал по никакъв начин не ни засяга, е потресаващо доказателство колко далеч сме от нормалните автомобилни пазари и правила. Според Боян Рашев от Denkstatt специално за София става въпрос за 10 000 от най-мръсните автомобили, които, ако бъдат спрени от движение, качеството на въздуха веднага ще отчете подобрение. Не е чак толкова много като за начало...

 
Не само в Перник
От "Порше БГ" обявиха, че засегнатите от скандала с дизеловите двигатели в България автомобили са 3500 от марката Volkswagen и 1300 Audi, както и 900 лекотоварни коли Volskwagen. Собствениците им ще бъдат уведомени от компанията за възможното решение за подобряване на отделените газове. От вносителя не обявиха за кои модели точно става дума, но този двигател с вариант 1.6 и 2.0 литра се използва във Volkswagen Golf, Passat, Jetta, Tiguan и Beetle. Засегнати са и Аudi A1, A3, A4, A5, A6, TT, Q3 и Q5. С двигателя тип EA 189 са оборудвани и модели на Skoda и Seat като Octavia, Superb, Yeti, Leon, Altea и др. Моделите с Евро 6 дизелови двигатели не са засегнати.

Официално обявените от "Порше БГ" данни касаят автомобили, купени само от тях. В същото време в България има и много модели със същия двигател, които са внесени като втора ръка или са купени от собствениците им в други държави - според данните от миналата година са регистрирани около 9000 автомобила Volkswagen, произведени между 2009 и 2014 г. (основно от този период са засегнатите двигатели), както и над 3500 Audi. Тъй като кампанията на Volkswagen е международна, собствениците на тези коли също могат да се обърнат към сервизите на Volkswagen в България.   

Все още не е ясно и колко български собственици на засегнатите коли ще искат да преминат през сервизите. От Volskwagen все още не са обявили какво ще е решението за двигателите. По всяка вероятност става въпрос за промяна в софтуера, който може да промени режима им и да го направи по-неефективен. Което няма да се понрави на шофьорите.

Не е ясно дали скандалът въобще ще се отрази върху марката Volkswagen в България, която остава най-популярната. В момента в движение по българските пътища има над 480 хил. "народни автомобила". Естествено половината от тях са на възраст над 20 години.    

Още една мярка според дилърите
Вносителите на нови автомобили в България също настояват за още една мярка, която според тях ще стимулира покупката на по-чисти коли: възстановяване на ДДС за всички нови автомобили, които се ползват от фирми. В момента от данък са освободени купените на оперативен лизинг от фирми, докато тези на финансов лизинг не са. Което кара индустрията да продава пътнически автомобили със сертификат N1, който позволява ползването на данъчен кредит. "Възможно е да се въведе таван - примерно да бъдат освобождавани всички коли до 25 000 лв., използвани изключително за корпоративни нужди", предлага Александър Костадинов.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Маратонът: месеци тичане в EXCEL Маратонът: месеци тичане в EXCEL

По-лесно е да пробягаш 42 километра, отколкото да организираш голямо спортно събитие

7 дек 2019, 489 прочитания

Moncler отрече слуховете за сливане с Kering Moncler отрече слуховете за сливане с Kering

Новината за потенциалните преговори дойде само няколко дни, след като Louis Vuitton обяви, че ще купи Tiffany

7 дек 2019, 615 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
В тока е истината

Кризата и съмненията към дизеловите технологии могат да дадат ход на революцията на електромобилите

Още от Капитал
Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10