В тока е истината

Кризата и съмненията към дизеловите технологии могат да дадат ход на революцията на електромобилите

Илон Мъск полага големи усилия да скрие задоволството си. "Скандалът с Volkswagen показва ясно, че сме достигнали тавана на възможностите на дизела и бензина", заяви магнатът в Брюксел. Уцелил е идеалния момент: компанията му за производство на електрически автомобили Tesla тъкмо отвори първата си европейска локация за финално асемблиране в холандския град Тилбург, който да съкрати доставката за клиентите в региона. В същото време европейските автопроизводители са заели кръгова отбрана и се чудят какво ще се случи с дизеловите технологии, в които те инвестираха десетки милиарди през годините.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
15 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo
    • - 3
    • + 27

    Супер, супер, много ме радват всякакви новини, свързани с елпридвижването в и извън града. Аз също съм сигурен, че бъдещето е на електричеството, залагам на него и го използвам редовно под формата на електроколело с 22 хил км досега. Пък кой знае, може и на "Тесла" да се кача някой ден...

    Нередност?
  • 2
    tucker_case avatar :-P
    tucker case
    • - 4
    • + 11

    ако туриш един дизел да върти един генератор с постоянни обороти и оптимален въртящ момент... и оттам продължиш със задвижване на ток... току виж възкръснал дизела... за коли с разход 1-2 кила на сто и 2-3 хиляди километра с едно зареждане... и пушек няколко пъти по-малък от сегашните норми... ма европейския елън мъск бачка като продуктов мениджър във фолцваген... дорде чака пенсия си ползва сека година 60-те дни платен отпуск и още толкоз дни празници... и нема време да се занимава с таквиз щуротии... :)

    Нередност?
  • 3
    bbs avatar :-|
    Lord
    • - 3
    • + 12

    Тесла са прекрасни коли, но са все още играчка за богати и поне в близките години няма никакъв начин да се наложат в живота на "обикновените" хора, за които дизелът все още е много по-добрата комбинация от разход и поведение на пътя. За 2014 Тесла са продали общо малко над 30 хиляди коли, а VW има около 10 милиона. И да, в САЩ пазарът за дизел вероятно ще се срине, ама на Фолксваген това не им пука особено, защото така или иначе огромната част от продажбите са им в Европа. Китай се очертава като важен пазар, но там те така или иначе са си само на бензин (под 3% дизелови коли, както и в САЩ).

    Нередност?
  • 4
    normandy avatar :-|
    takeshi303
    • - 1
    • + 15

    [quote#2:"tucker case"]ако туриш един дизел да върти един генератор с постоянни обороти и оптимален въртящ момент... и оттам продължиш със задвижване на ток... току виж възкръснал дизела... за коли с разход 1-2 кила на сто и 2-3 хиляди километра с едно зареждане... [/quote]
    Ами пробвано е не става , Шеви Волт е на ози принцип , но с бензин , но сметките не излизат дори и с дизел да беше пак щеше да е същото. Плъгин хибрид е по икономичен от плъгин кола с генератор, която върви на ток. Не си мисли, че ти си първият с гениална идея.

    Нередност?
  • 5
    kalo avatar :-|
    Калоян Желев
    • + 10

    Поздравления за текста, Константин!
    Истината винаги е в диверсификацията: ток, водород, сгъстен въздух, електрификация на ДВГ - може да се ходи паралелно по всеки един от тези технологични маршрути и вероятно още куп други.
    Това, което не разбирам е защо българските медии винаги с готовност се произнасят по глобалните автомобилни теми, а по националните цари такова безнадеждно мълчание.
    Идеи?

    Нередност?
  • 6
    ijj avatar :-P
    ijj
    • + 4

    "В същото време проектът на Google за автономна кола е далеч по-напреднал, като досега компанията е изминала над 1 млн. км в тестове по пътища в САЩ."

    Така както са тръгнали нещата, май има надежда човек да доживее да види автономни коли и по нашите пътища :-)

    Нередност?
  • 7
    musashii avatar :-|
    musashii
    • - 18
    • + 4

    До коментар [#6] от "ijj":

    Нямам доверие на автономни автомобили.Като шофьор с изминати над 200 хиляди километра знам,че на пътя възникват хиляди ситуации,на които само човешкият мозък може да реагира.Понякога е нужно да ускориш скоростта,друг път да намалиш или дори да спреш-просто компютър няма как да се справи.Ако тия 1 милион километра са изминати по магистрали може и да няма проблем,но не всички пътища са магистрали.
    Що се отнася до електрическите автомобили в близките 50 години не вярвам да се наложат.Основният им проблем е липсата на станции за зареждане и бавното зареждане на батериите.По-скоро водородните коли могат да се наложат.

    Нередност?
  • sulio_parvi
    • - 12
    • + 4

    До коментар [#4] от "takeshi303":

    Като си просззддт не пиши в Капитал, че простите и без тебе са много тук, а вземи гледай овце. Кола на описаният от колегата принцип НЯМА. Посочения от тебе модел е класически хибрид,само дето мотора,като движи колата пьтьом зарежда и акумулатора (и става "Де е Киро-на кирия"). На описания от колегата принцип от дълги години работят дизеловите локомотиви и мотриси, но коли няма, а е жалко.Щяха да са по ефективни от класическите дизели. Всъщност става дума за дизелова кола с "електрическо предаване" както има например хидравлично такова.
    Като не разбираш не пиши глупости, че да внасяш шум в системата, а си стой при грозната жена и яж мазни кюфтета.

    Нередност?
  • 9
    normandy avatar :-|
    takeshi303
    • - 1
    • + 1

    До коментар [#8] от "sulio_parvi":

    The Volt operates as a pure battery electric vehicle until its battery capacity drops to a predetermined threshold from full charge. From there its internal combustion engine powers an electric generator to extend the vehicle's range as needed. When the engine is running it may be periodically mechanically linked (by a clutch) to a planetary gear set, and hence the output drive axle, to improve energy efficiency.

    ЧЕТИ бе момко , недей се изхвърля да определяш кой бил прост. Волта работи на същият принцип двигателя е генератор, а това, че се включва към ходовата част за допълнителна икономия и за https://en.wikipedia.org/wiki/Regenerative_brake , ако беше само генератор би бил по неикономичен. , затова няма коли на описаният от вас принцип , просто са неикономични и неоправдано скъпи.

    Нередност?
  • 10
    rehwaz avatar :-|
    rehwaz
    • - 1
    • + 9

    Робокоп – запази тази дискусия някъде, след 15 години друго ще говорим. :)
    2030 г. съм убеден, че ако ел. коли не са по-големият дял, то поне ще гонят паритет с останалите (бензин/дизел). Сетете се къде бяхме 2000 г.? Никой даже не говореше за ел. коли в масово производство, бяха по-скоро изгъзица на талантливи инженери. Мъск/Тесла цели да пусне по-достъпен модел през 2019 г. И ни остават още 11 г., в които целият автомобилен свят ще съсредоточи немалко усилия и средства, за да изкара конкурентен ел. автомобил.
    Освен това – станции вече има достатъчно в Европа, в Калифорния – също. Въпрос на време е да има повече (реално въобще не е сложно да се изградят такива). Щом в България има... ;)
    П.П. Логиката „аз съм изминал Х километра, вие тия на мен не ми ги пробутвайте“ е тотално сгрешена и показва симптоматичния проблем на българина – той все знае повече, той е все неуверен, все не вярва на новата технология. Ок, ползвайте Нокия с 256 цвята вместо новия айфон/самсунг/леново, защото „аз на Нокията колко часове съм наговорил...“. Технологията ЩЕ победи човешкия мозък, ЩЕ може да преценява по-добре ситуацията на пътя. Помнете ми думата. :)

    Нередност?
Нов коментар