Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 окт 2015, 17:05, 4361 прочитания

Пред какво е изправена автомобилната индустрия след скандала с Volkswagen

Компаниите от сектора вече са заплашени от свръхкапацитет и нарастващи разходи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Евентуалният спад в продажбата на дизелови автомобили ще оскъпи покриването на новите изисквания за вредни емисии.
Финансите и репутацията на Volkswagen със сигурност ще пострадат от скандала с фалшифицираните тестове за вредни емисии от дизелови двигатели, но ефектите ще се усетят в цялата индустрия. Това ще е допълнителна тежест за компаниите, които вече страдат от повишените разходи за спазване на затягащите се изисквания за нивата на замърсяване и ефективност на двигателите, както и от хронични проблеми като свръхкапацитет и ниска възвращаемост, пише списание Economist.

VW вече отдели 6.5 млрд. евро за поправка на 11-те млн. автомобила, на които е инсталиран незаконният софтуер за манипулация на тестовете, и може да бъде глобена с милиарди долари от щатските регулатори. Властите в САЩ и Европа подготвят разследвания, които могат да завършат с наказания за отговорните мениджъри.


Секторен ефект

Скандалът обаче ще доведе и до значителни разходи за конкурентите на германската компания. Една от очакваните последици е ново затягане на контрола за вредните емисии както за дизеловите, така и за бензиновите автомобили. Това ще се усети най-силно в Европа, където половината продавани коли са дизелови. Въпреки проблема на дизеловите двигатели с емисиите на азотни оксиди те са по-икономични, което означава и по-малко въглеродни емисии. Дизеловите двигатели играят важна роля в покриването на сегашните стандарти, изискващи новите автомобили да не изхвърлят средно повече от 130 грама въглероден оксид на километър. Предвидено е до 2021 г. лимитът да бъде понижен до 95 грама, което ще стане по-трудно и скъпо за постигане, ако продажбите на дизели спаднат заради скандала.

Този удар идва точно в момент, в който автомобилната индустрия се изправя пред рязкото забавяне в Китай – най-големия пазар за нови автомобили в света. Продажбите там спаднаха за трети пореден месец през август. Това накара Пекин да намали данъците за продажба на малки автомобили и да въведе други мерки в опит да съживи пазара. Тенденциите се обръщат рязко и на други два автомобилни пазара, които доскоро преживяваха бум – Русия и Бразилия. В Западна Европа пазарът се възстановява изключително бавно, а в САЩ не се очаква много допълнителен растеж, след като продажбите вече достигнаха десетгодишен връх.



Проблемът със свръхпроизводството се засилва и от новите производствени линии в Китай, чието изграждане е започнало, докато пазарът беше във възход. Пекин също така не се е отказал от желанието си да използва съвместните предприятия с чужди компании, за да увеличи износа на автомобили. Скорошната премиера на електромобила Tesla Model X от своя страна е напомняне за амбициите за навлизане на автомобилния пазар на нови играчи, включително технологичните гиганти Google и Apple.

Нарастващи разходи

Всичко това помрачава перспективите пред индустрия, която и без това има проблеми с възвращаемостта на капитала. Разходите за проучвания и разработки на производителите на масови автомобили нарастват със средно 12% годишно през последните пет години. Дори преди скандала с VW, компаниите бяха изправени пред нуждата от допълнителни инвестиции, за да покрият стандартите за вредни емисии, влизащи в сила през 2021 г.

Ако компаниите вече не могат да разчитат на дизеловите автомобили с ниски въглеродни емисии като част от микса на производството си, те ще трябва да инвестират в по-чисти бензинови двигатели, както и в електрически и хибридни алтернативи. Към това трябва да се добавят нужните инвестиции в сфери като свързването на автомобилите с интернет и технологии за автономно управление, с което сметките за компаниите ще станат астрономически.

На проблема с неуправляемия ръст на разходите дава гласност главният изпълнителен директор на Fiat Chrysler Серджо Маркионе, който усилено лобира за консолидация в индустрията с цел споделяне на финансовата тежест за разработване на нови модели.

Съществуването на някои малки, но все пак печеливши производители като BMW и Subaru показва, че сливанията може би не са единственият изход от ситуацията. Като цяло обаче никой от индустрията не отрича анализа на Маркионе. Същевременно и никой от конкурентите му не отговаря на призивите за консолидация, като General Motors вече официално отказа предложението за сливане с Fiat Chrysler. Дори в крайна сметка да бъде договорено някакво гигантско сливане, ще отнеме години, преди спестените разходи да компенсират нарастващата цена на разработките. Освен това ситуацията с VW отчасти се дължи на огромния размер на групата. Големият размер освен това означава и големи глоби – щатските регулатори вече наложиха значителни плащания на GM и Toyota за различни нарушения, а бъдещите глоби за VW могат да достигнат 18 млрд. долара.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

AirBnB ще компенсира с 250 млн. долара наемодателите си покрай коронавируса AirBnB ще компенсира с 250 млн. долара наемодателите си покрай коронавируса

Не се очаква сериозен ефект от помощта върху бизнеса с краткосрочни наеми в България

31 мар 2020, 808 прочитания

Собственикът на текстилната "Калинел" Марин Радевски: Работим с 30% от капацитета си Собственикът на текстилната "Калинел" Марин Радевски: Работим с 30% от капацитета си

Почти всички европейски магазини на основния клиент на производителя на възглавници и завивки IKEA не работят

31 мар 2020, 921 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Mondelez търси купувач за част от бизнеса си

Компанията се намира под натиск на акционери активисти

Още от Капитал
Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10