Антимонополната комисия оправда БТК за реклама във Facebook
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Антимонополната комисия оправда БТК за реклама във Facebook

Антимонополната комисия оправда БТК за реклама във Facebook

Телекомът е обявил на заглавната си страница в социалната мрежа, че разполага с най-добрата 3G мрежа

Юлиян Арнаудов
5030 прочитания

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Отдавна битката за клиенти между мобилните оператори не се води само чрез абонаментни планове и оферти за устройства на изплащане. Компаниите търсят най-добрите послания, с които да се изтъкнат пред конкурентите си. С навлизането на социалните мрежи като Facebook и Twitter е нормално битката за надмощие да се пренесе и на тези нови канали за съдържание. Така се стига до спор между "Теленор" и БТК и се налага намесата на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). В края на септември КЗК отхвърли жалба на "Теленор" срещу реклама на БТК, която твърди, че телекомът предоставя най-добрия мобилен интернет навсякъде. Поводът е, че девизът "Навсякъде с най-доброто 3G" е бил публикуван във фейсбук профила на БТК от края на март до началото на юни тази година.

По-добрата мрежа

Според втория по големина мобилен оператор на база абонати твърденията "навсякъде" и "най-доброто" са недоказуеми и подвеждат потребителя, че би могъл да ползва услугата с най-високо качество на цялата територия на страната и дори извън нея.

"Визираната реклама използва двойната абсолютизация чрез думите "навсякъде" и "най-доброто", което засилва внушението у потребителите за безапелационна водеща позиция на услугите на БТК, ползвани чрез 3G мрежа, и по този начин създава предпоставки за увреждане на интересите на конкурентите, сред които е и "Теленор", се посочва в жалбата на "Теленор". Компанията допълва, че БТК не посочва на каква база са направени твърденията в рекламата и така телекомът привлича вниманието на средния потребител. Жалбата на "Теленор" е срещу кампания, проведена от БТК в периода март-юни тази година. По същото време воденото от едноименния норвежки телеком дружество приключи мащабния проект по подмяна на мрежовото си оборудване, което неминуемо е довело до подобряване на качеството на мрежата, пише още "Теленор". Това най-вероятно е и причината за жалбата на компанията, която предприема по същото време рекламна кампания, фокусирана върху новите възможности на нейната мобилна инфраструктура.

Позицията на БТК обаче е, че посланието не е същинска реклама, защото не е разпространявано по други канали освен на корпоративния профил във "Фейсбук", където пък потребителите влизат по свое желание. Освен това от 3G мрежа се нуждаят само хората, които са достатъчно информирани и не биха се подвели, допълват от телекома.

Въпрос на тълкуване

Комисията е на мнение, че в контекста на спорната реклама използваното обобщително наречие "навсякъде" не следва да се тълкува в пряк смисъл. С израза "навсякъде" с най-доброто 3G в конкретния случай се цели да се насочи вниманието на потребителите върху определена характеристика на 3G мрежата на БТК. В този случай – нейното добро покритие и обхват, което позволява на потребителите достъп до 3G мрежата и предлаганите от дружеството услуги в различни точки в рамките на територията на страната. В профила на БТК във Facebook има добавен линк към сайта на компанията, където пък е публикувана карта с покритието на мрежата й, посочва още регулаторът. Допълнителен аргумент на КЗК е, че към този момент покритието на 3G мрежата на БТК е по-голямо от това на "Теленор" и равно на това на "Мобилтел". Комисията се позовава на годишния доклад на Комисията за регулиране на съобщенията за 2013 г. В доклада на телеком регулатора за 2014 г. "Теленор" значително е подобрил своето покритие. Според КЗК документът е приет след края на кампанията на БТК и затова приема за актуални публичните данни, обявени от доклада за 2013 г.

В крайна сметка антимонополният регулатор установява, че БТК не е извършила нарушение за нелоялна конкуренция с рекламата си във Facebook страницата си. Решението може да се обжалва в 14-дневен срок във ВАС.

Отдавна битката за клиенти между мобилните оператори не се води само чрез абонаментни планове и оферти за устройства на изплащане. Компаниите търсят най-добрите послания, с които да се изтъкнат пред конкурентите си. С навлизането на социалните мрежи като Facebook и Twitter е нормално битката за надмощие да се пренесе и на тези нови канали за съдържание. Така се стига до спор между "Теленор" и БТК и се налага намесата на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). В края на септември КЗК отхвърли жалба на "Теленор" срещу реклама на БТК, която твърди, че телекомът предоставя най-добрия мобилен интернет навсякъде. Поводът е, че девизът "Навсякъде с най-доброто 3G" е бил публикуван във фейсбук профила на БТК от края на март до началото на юни тази година.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    gosko22 avatar :-|
    gosko22

    Вместо да развият 3G мрежата си и да се конкурират, останалите оператори решиха да се борят със жалби.

    Да момчета и момичета, който има най-доброто покритие печели и аз се местя при него. Леваците с 2G у лево!

  • 2
    ceckobg avatar :-|
    Logicbg

    Използването на подобни слогани е почти неминуемо, когато и другите го използват. Тънък лед е да не се окаже "подвеждащо". Обаче определението на комисията за "навсякъде" като "в определени точки" кърти мивки. :) Хора, да си знаете занапред какво значи като четете реклама. Ама вие си знаете, де.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    syo avatar :-|
    syo

    Позицията на БТК обаче е, че посланието не е същинска реклама, защото не е разпространявано по други канали освен на корпоративния профил във "Фейсбук"...... да бе, да само в профила им. Дрън, дрън
    А защо някой не провери БТК колко неправомерно усилват сигнала....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.