Uber търси варианти да възобнови дейността си
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Uber търси варианти да възобнови дейността си

"Не сме се отказали от софийския пазар", твърди главният мениджър на Uber за България Димитър Радуков.

Uber търси варианти да възобнови дейността си

Услугата в мобилното приложение на компанията за споделено пътуване е активна, но налични автомобили няма

Юлиян Арнаудов
10852 прочитания

"Не сме се отказали от софийския пазар", твърди главният мениджър на Uber за България Димитър Радуков.

© Надежда Чипева


Uber спря временно дейността си в София. Услугата в мобилното приложение на компанията за споделено пътуване е активна, но налични автомобили няма. Стъпката беше предприета, след като Върховният административен съд (ВАС) потвърди решението на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) за предварително изпълнение на забраната за дейност, наложена от регулатора. Преустановяването на дейността на компанията в София беше обявено официално в понеделник вечер от мениджъра на Uber за България Димитър Радуков.

Не казвай сбогом

"С голямо съжаление бих искал да ви съобщя, че услугата Uber Х е спряна врeменно в София", заяви пред bTV мениджърът на компанията за България Димитър Радуков. В същото изявление той уточни, че Uber не се е отказала от българския пазар и ще търси варианти да продължи дейността си в страната.

"Ние дълбоко вярваме, че София има нужда от такава услуга, и не сме се отказали от софийския пазар. Напротив. Смятаме да търсим варианти и да останем и да предлагаме нашите услуги", посочи Радуков пред bTV.
Фирмата за споделено пътуване навлезе на българския пазар преди по-малко от година.

Критиците й я обвиняват, че с модела на работа - чрез мобилно приложение, избягва регулациите, на които са подложени традиционните таксиметрови превози, и по този начин успява да постигне по-ниски цени. Междувременно две политически формации - "Зелените" и ДЕОС, излязоха с предложение за премахване на ограниченията в този бизнес, защото сегашната нормативна уредба не успява да се справи нито с нелегалните таксита, нито с устройствата "помпи", които надуват сметките, докато според тях в Uber финансовите потоци са изцяло на светло.

"Наличието на повече избор е от огромна полза за обществото като цяло, ако и да създава затруднения на съществуващите конюнктурни интереси. По-големият избор винаги води до по-добро качество и по-ниски цени на услугите. Живеем в един нов свят, движен от технологиите. Регулациите трябва да еволюират, за да може обществото да се възползва от ефективността на иновациите. Очевидна е нуждата от нови правила, които да отразят техническото развитие на XXI век", е становището на българското звено на Uber.

Компанията вече обяви, че е информирала Европейската комисия за решението на КЗК, защото смята, че то нарушава законите на ЕС. Самата ЕК още през август започна проучване, което трябва да установи дали компанията предлага транспортна или дигитална услуга и съответно да определи дали подлежи на регулациите за таксиметровите компании. Причината са редицата дела и забрани за упражняване на дейността на Uber в доста европейски градове и държави. Резултати от проучването вероятно ще има през лятото на следващата година, но очакванията са, че Брюксел едва ли ще излезе с конкретно решение, преди да има такова от Съда на ЕС в Люксембург - също не по-рано от идното лято.

Мобилното приложение среща съпротива и ответни действия от регулатори и общински институции в градове по целия свят от САЩ, през Европа до Китай.

Вариантите занапред

Възможностите за Uber са три. Първият е да изчака ВАС да се произнесе окончателно по решението на антимонополния регулатор и ако то е в полза на компанията - да възобнови дейността си. Това обаче може да отнеме между половин и една година, в зависимост колко бързо действа съдът. Вторият е Uber да измени своя модел на работа в страната така, че той да е различен от забранения от КЗК. По този начин компанията може да продължи дейността си независимо дали спазва регулаторната рамка, а за да се стигне до евентуална следваща забрана, трябва да се инициира ново производство в КЗК. Третият вариант е Uber да промени модела си на работа, за да отговори на законовите изисквания.

 

Държавата затяга контрола върху такситата

Таксиметровите услуги да се извършват само от търговци, които притежават удостоверения за регистрация, предвиждат приетите във вторник на второ четене от парламента промени в Закона за автомобилните превози. Досега тази дейност можеше да се упражнява и от водачи, работещи от името на регистриран превозвач, но за своя сметка.

С промените на практика се премахва възможността всеки водач на такси да има своя фирма, която да работи с договор към компания, която му дава само диспечерска услуга, марката си и самия автомобил на изплащане. Целта пък е да се затегне контролът над традиционните таксита. Промените ще влязат в сила един месец след обнародването им в Държавен вестник.

Uber спря временно дейността си в София. Услугата в мобилното приложение на компанията за споделено пътуване е активна, но налични автомобили няма. Стъпката беше предприета, след като Върховният административен съд (ВАС) потвърди решението на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) за предварително изпълнение на забраната за дейност, наложена от регулатора. Преустановяването на дейността на компанията в София беше обявено официално в понеделник вечер от мениджъра на Uber за България Димитър Радуков.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

20 коментара
  • 1
    damianov avatar :-|
    Дамянов

    Два файтона хора, нарекли се "Зелените" и ДЕОС, излезли с предложение за премахване на ограниченията в този бизнес.

  • 2
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    До коментар [#1] от "Дамянов":

    Че са предложили премахването на ограниченията или че са "Два файтона хора", не Ви допада?

  • 3
    izida avatar :-|
    Ирина Марудина

    Дигитална услуга ... като е дигитална, да не те пренасят по жицата?

  • 4
    lz73 avatar :-|
    lz73

    "Възможностите за Uber са три. Първият е да изчака ВАС да се произнесе окончателно по решението на антимонополния регулатор и ако то е в полза на компанията - да възобнови дейността си."

    Извинявам се за наивния въпрос ама в горния вариант КЗК ще възстанови ли загубите на Uber?
    И не е ли мноого странно това, че КЗК иска спиране на Uber.
    Звучи все едно КЗК да поиска закриване на нелегална печатница на пари щото конкурирала държавата.
    Има два варианта. Или Uber нарушават закона и съответните институции трябва да се намесят (в случая транспортно министерство и данъчни) или не нарушават закона. Какъв го дири там КЗК?

  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#1] от "Дамянов":

    На местата, където услугите на Юбер си бяха пробили път - центъра, Студентски град, Бизнес-парка, Цариградско шосе, бул. България - там Зелените и ДЕОС въобще не са толкова пренебрежим процент от гласоподавателите, смея да твърдя. С влизането на още няколко набора във възраст за гласуване, след още само няколко години картината ще е съвсем различна.

  • 6
    teodorpav avatar :-|
    teodorpav

    Uber е таксиметрова услуга, а не е споделено пътуване.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 7
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor

    До коментар [#6] от "teodorpav":

    Не е точно за споделено пътуване, но и таксиметрова компания не е.
    Щеше да е за споделено пътуване, ако не събираше пари от клиентите и не даваше част от тях на шофьорите.
    Виновни са, доколкото подпомагат не съвсем законна дейност.
    Ако трябва някого да спират, докато не получи лицензи, това са шофьорите...

  • 8
    hmt41476031 avatar :-|
    hmt41476031

    До преди месец много малко хора бяха чували за Uber,почти никои не искаше да ги ползва,защото трябва да си региатрираш банковата карта в сиатемата , но тъпите бакшиши сами дигнаха шум те това.... Те онова.... Аз лично от бакшиш докато се возих разбрах за компанията.... Тоест таксиметровите са толкова кухи , че сега направиха с този съд много добра реклама на Uber,толкова добра,че почти всички знаят и са чували по нещо за Uber, ако си мълчаха нямаше да се разчуе и клиентите на Uber щяха да продължават да се страхуват за банковите си карти и нямаше да се ползва толкова... Ама тъпи бакшиши направиха толкова добра реклама сега,че и google нямаше да успее......

    Публикувано през m.capital.bg

  • 9
    pifaa avatar :-|
    pifaa

    Услугата на, която предлага Юбер произлиза от нещо наречено Краудсорсинг. На български се е наложил терминът Икономика на споделянето, който не е съвсем точен. Смисълът на краудсорсинга е, че използва технологиите, за да свързва хората. Това е тенденция, която не може да бъде спряна. Решението, както на КЗК, така и ВАС е незаконно. Нямат право да наказват Юбер, защото фирмата не предлага таксиметрова услуга, а софтуерна платформа, която свързва хората. Няма, и не може да има закон, който да забранява това. Освен това, никой не може да ми забрани да се договоря с някого да го превозя до определана точка и да си поделим разходите по пътуването. Защото това би било нарушение на личните ми права и свободи. Краудсорсингът тепърва ще настъпва в изостаналите страни като България. Бизнесът в тези страни ще има избор - или да се промени, или да загине. Но краудсорсингът не може да бъде спрян, нито в България, нито, където и да е. Това е бъдещето на бизнеса. Това е сливане между Социалната и Бизнес системата, на основата на ИКТ.

  • 10
    izida avatar :-|
    Ирина Марудина

    [quote:"pifaa"#14]Смисълът на краудсорсинга е, че използва технологиите, за да свързва хората.[/quote]
    Когато едната страна предоставя услуга по занятие с цел доходи, то тази страна следва да е регистрирана като търговец (освен в определени ситуации - има ги в Търговския закон). Така че платформата би трябвало да свързва не хора с хора, а хора с търговци. В случая таксиметрови шофьори.
    Още повече няма никакво споделяне в услугата, която предоставят Uber в България. Чиста такси услуга си е!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK