Toyota пуска безпилотни автомобили до пет години
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Toyota пуска безпилотни автомобили до пет години

Reuters

Toyota пуска безпилотни автомобили до пет години

Японската компания ще се опита да влезе в надпревара с Google и Apple, които също разрабитват подобна технология

4422 прочитания

Reuters

© Michael Buholzer


Японската компания Тоyota обяви намерението си да пусне в продажба автомобили, които сменят пътното платно с едно натискане на бутона и са способни сами да взимат някои решения в движение. С демонстрациая на технологията, върху която работи от 1990 г. насам, японската компания даде заявка, че няма да изостане от конкурентити като Google и Apple, които също разработват безпилотни коли, съобщава Financial Times. Наскоро компанията нае експерта по роботика Гил Прат и наля допълнителни 50 млн. долара за проучвания на изкуствен интелект.

Във вторник компанията представи пред журналисти Lexus GS с интегриран изкуствен интелект, използващ набор от сензори, за да се ориентира в пътната обстановка и да може "сам" да преценява скоростта и траекторията на движение. Демонстрираната технология е погед в бъдещето и от Toyota изрично предупредиха, че безпилотната кола не е готова за реален трафик, включващ велосипедисти и пешеходци. Компанията смята, че вариантът, в който в автомобилът продължава да има шофьор, е доста по-приемлив и безопасен. Именно за това е била предтавена и концепцията, наречена "мобилен съотборник", т.е в безпилотния автомобил има човек, който обаче може да управлява с минимални усилия. "Целта ни е да предоставим максимална свобода на движението на всеки, включително и на възрастни и хора с увреждания", обясни Моритака Йошида, главен директор по технология на сигутността. С тази концепция от компанията очакват намаляване на риска от инциденти.

Човешкият фактор ще продължи да бъде водещ при управлянието, успокоявт от компанията. Достатъчно ще бъде да се хване воланът или да се натисне спирачката, за да се прекрати режимът на автопилот.

Натиск за иновации

Сериозно напрежение в автомобилната индустрия създават високотехнологичните компании, които също се борят за дял от безпилотния пазар на бъдещето. Google и Apple вече разработват и тестват свои еспериментални модели, а Nissan и Daimler също са си поставили за цел да комерсиализират самоуправляващи се коли до 2020 г., пише Financial Times. От Nissan наскоро демонстрираха технология за локализиране на други автомобили.

И все пак въпреки вълнението около футуристичната технология, остават някои недоизяснени въпроси - този с регулацията например. Законите за движение по пътищата ще имат нужда от ревизиране, преди автомобилите на автопилот да тръгнат по улиците.

Технологии от по-близото бъдеще

Едновременно с иновативната безпилотна технология Toyota представи и още една система за интелигентно управление, която ще бъде пусната на пазара до края на годината. Intelligent Transportation System ще се предлага като опция в три от моделите на компанията, сред които и луксозния Crown, съобщава New York Times.

Автомобилите ще се оборудвани със сензори, които локализират идващи коли и пешеходци. При засичане на обекти таблото ще сигнализира на шофьора. Друго предимство на новата Intelligent Transportation System е, че чрез нея се очаква броят на пътните инциденти да намалее, казват от Toyota.

Японската компания Тоyota обяви намерението си да пусне в продажба автомобили, които сменят пътното платно с едно натискане на бутона и са способни сами да взимат някои решения в движение. С демонстрациая на технологията, върху която работи от 1990 г. насам, японската компания даде заявка, че няма да изостане от конкурентити като Google и Apple, които също разработват безпилотни коли, съобщава Financial Times. Наскоро компанията нае експерта по роботика Гил Прат и наля допълнителни 50 млн. долара за проучвания на изкуствен интелект.

Във вторник компанията представи пред журналисти Lexus GS с интегриран изкуствен интелект, използващ набор от сензори, за да се ориентира в пътната обстановка и да може "сам" да преценява скоростта и траекторията на движение. Демонстрираната технология е погед в бъдещето и от Toyota изрично предупредиха, че безпилотната кола не е готова за реален трафик, включващ велосипедисти и пешеходци. Компанията смята, че вариантът, в който в автомобилът продължава да има шофьор, е доста по-приемлив и безопасен. Именно за това е била предтавена и концепцията, наречена "мобилен съотборник", т.е в безпилотния автомобил има човек, който обаче може да управлява с минимални усилия. "Целта ни е да предоставим максимална свобода на движението на всеки, включително и на възрастни и хора с увреждания", обясни Моритака Йошида, главен директор по технология на сигутността. С тази концепция от компанията очакват намаляване на риска от инциденти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    gimi avatar :-|
    Мавродинов

    Да пуснат електрически автомобили.... Управлението без шофьор може и да почака малко.... Преходът към напълно автоматизиран автомобил от електрически такъв би бил много по-лесен!

  • 2
    misho73 avatar :-|
    misho73

    Технологията е много по-вероятно да излезе от ИТ компания, отколкото от прости машинисти, каквито са автоджамбазите, било то и Тойота. Аз бих заложил на пробив откъм Гугъл, Апъл евентуално, но не и Тойота. Напъните на последната и други подобни са за "сръчкване" на акциите, едва ли си вярват. Автомобилните компании просто нямат екипи аз толкова комплексни ИТ разработки. А и няма как да имат, защото мениджмънта им разбира от сензорика, автоматика и изкустевн интелект точно колкото и от фармация. Дай им на железарите предавки, най-много акумолатор. Та автономно управляемите коли и перспективата последните да станат електрически ги ужасява, защото от мегаконцерните ще останат само пера и спомени. Нещо като с фотографията :-)

  • 3
    schiller avatar :-|
    СДС

    Тамън няма да гинат толкова много бежанци, но пък и 20 девици няма да видят.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.