Турската "Аркомат" отваря нов завод в Карлово
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Турската "Аркомат" отваря нов завод в Карлово

Вторият завод на компанията ще заработи след месец. В първата фабрика в Казанлък се работи на ишлеме, като изработените кабелни инсталации са за Volkswagen

Турската "Аркомат" отваря нов завод в Карлово

Компанията за автомобилни кабели ще наеме още 700 служители към сегашните 1000 в Казанлък

Константин Николов
35349 прочитания

Вторият завод на компанията ще заработи след месец. В първата фабрика в Казанлък се работи на ишлеме, като изработените кабелни инсталации са за Volkswagen


След Казанлък - в Карлово. Това е посоката на развитие на турската компания "Аркомат", която след месец ще отвори втория си завод в България. Първият заработи преди 16 години и прави автомобилни кабелни системи за Volkswagen.

Турската компания е един от петте производителя на кабели за коли в България, които изградиха предприятия на зелено. Другите големи са японската "Язаки", която има заводи в Сливен и Ямбол и търси място за трети, германско-японската "СЕ Борднетце - България" с предприятия в Карнобат и Мездра, турската "Нурсан отомотив" в бургаското с. Люляково и германската "Нексанс", която влезе последна през миналата година с откриването на производство в Плевен. Тези фирми са и най-големите работодатели в сектора за автомобилни компоненти. Общите служители в този сегмент са почти 10 хиляди. Предимството на тези заводи е, че работят в райони с висока безработица и осигуряват заетост за хиляди.

Инвестиция за 4 млн. евро

Общите инвестиции в новите мощности са 4 млн. евро: половината в сградата и другите за оборудване. Производството в Карлово се строи на зелено и се намира на изхода на града в посока Бургас до фабриката на "Българска роза". Заводът ще е готов до месец, заяви пред "Капитал Daily" Бюлент Алтъндаг, административен управител на "Аркомат". В него ще работят 600-700 души, като този брой трябва да бъде достигнат до следващата пролет. Според Алтъндаг вече са наети първите 250 души, които се обучават в Казанлък. До края на годината вече ще са между 350 и 450. Така догодина персоналът на турската компания в България ще надхвърли 1700 души - в първия завод работят още 1000 служители. Алтъндаг заяви, че в бъдеще персоналът в новото предприятие може да надхвърли планираните 700, но всичко ще зависи от пазара на труда в региона. Той обясни, че както и при много други компании, "Аркомат" среща трудности с набирането на подходяща работна ръка. От отчета на компанията за миналата година се вижда, че разходите за заплати са били около 4 млн. лв., а за осигуровки - над 700 хил. лв., т.е. около 400 лв. месечна заплата.
От 16 години в България "Аркомат" е първата компания за автомобилни кабели, която отвори завод в България: още през 1999 г. Тя е представител на турската компания Arkomat, която тогава има директен договор с Volkswagen.

През последните години приходите и финансовите й резултати постоянно растат - за 2014 г. достигнаха 10.6 млн. лв. при печалба от 3 млн. лв. Големият скок в бизнеса на дружеството се случва през 2013 г., като броят на работещите се удвоява - от около 500 на 1000. Едноличен собственик на българското дружество е Нуреддин Бесавен Йозхан.

Мениджърът Бюлент Алтъндаг не пожела да каже за кои клиенти ще работи новият завод. В първия завод се работи на ишлеме, като изработените кабелни инсталации за Volkswagen са с материали на Delphi Automotivе Systems - Турция, става ясно от отчета. Delphi е един от най-големите производители на авточасти в света, има приходи над 16 млрд. долара, над 160 хил. служители и 126 предприятия.

Растящото производство на авточасти

Приходите на всичките компании в сектора за автомобилни компоненти надхвърлиха 2 млрд. лв. през 2014 г., като в тях са заети над 25 000 души. Това са най-бързо развиващите се индустриални производства през последните години. През май германската BHTC отвори завода си край София, чиито приходи трябва да достигнат 200 млн. лв. до пет години. Той ще доставя автомобилни климатични системи. В началото на септември друга германска фирма - RSN Sihn, също потвърди, че ще строи завод в град Съединение, като вече е закупила терен от 20 декара. Тя ще произвежда метални елементи за автомобили. В края на юли филипинската Integrated Micro-Electronics Inc. (IMI) пък купи нова сграда в Благоевград и обяви, че ще инвестира в още машини, като в средносрочен план предвижда да наеме още 600 служители при 1900 в момента. Общата й инвестиция ще бъде между 4 и 6 млн. евро. Американската Sensata вече строи втори завод в Пловдив след първия в Ботевград, а инвестициите в разширяване са около 40 млн. евро.

Проектът в Казанлък

След Казанлък - в Карлово. Това е посоката на развитие на турската компания "Аркомат", която след месец ще отвори втория си завод в България. Първият заработи преди 16 години и прави автомобилни кабелни системи за Volkswagen.

Турската компания е един от петте производителя на кабели за коли в България, които изградиха предприятия на зелено. Другите големи са японската "Язаки", която има заводи в Сливен и Ямбол и търси място за трети, германско-японската "СЕ Борднетце - България" с предприятия в Карнобат и Мездра, турската "Нурсан отомотив" в бургаското с. Люляково и германската "Нексанс", която влезе последна през миналата година с откриването на производство в Плевен. Тези фирми са и най-големите работодатели в сектора за автомобилни компоненти. Общите служители в този сегмент са почти 10 хиляди. Предимството на тези заводи е, че работят в райони с висока безработица и осигуряват заетост за хиляди.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

17 коментара
  • 1
    birdman avatar :-|
    birdman

    В тези предприятия се дават мизерни заплати и мениджмънта е турски - и в Язаки, и в Сумитому и в Аркомет и в Нурсан . А всички работници са експлоатирани до няма и къде с извънреден труд .

  • 2
    dimitar_stoyanov avatar :-|
    DS

    "т.е. около 400 лв. месечна заплата."......както и при много други компании, "Аркомат" среща трудности с набирането на подходяща работна ръка.....

  • 3
    kung_fu_zee avatar :-|
    kung_fu_zee

    Ако им даваха по 800 лв./месец, гарантирано нямаше да имат проблеми с намирането на работна ръка.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    joh06377502 avatar :-|
    Vespertine

    400 лв. месечна заплата...Около...т.е. 350 лв.
    Сигурно положението е като в Смолян - в "Арексим" и "Костал" се извървяха по хиляда човека и се отвратиха от мизерното заплащане, а останаха само забрадени бабички от селата да се хилят зад машините!!!

  • 5
    wbk1424190256390809 avatar :-|
    Безуспешно чакащ промяна

    До коментар [#1] от "birdman":

    Незнам дали знаете какво е турски мениджмънт. Аз до скоро не знаех. Откакто съм в Истанбул научих много за този тип мениджмънт. Идеята е много проста. На хората не се гледа дори като работна ръка, а като добитък. Принципът: "Нали ти давам заплата, какво още искаш" е широко разпространен. Уволняват се хора без да се спазват каквито и да е било закони. А самите закони се спазват, само доколкото е необходимо или ако не може да се разминат с рушвет. Но пък имат пари хората, имаме висока безработица и те си експлоатират ситуацията. Също така в Карлово сигурно не кипи от работодатели и хората ще станат пак роби в собствената си държава за жълти стотинки. Какво да направиш ... пост комунизъм със "екс" комунистически политики.

  • 6
    hifi_hifi avatar :-|
    hifi_hifi

    Абе на никой ли не му направи впечатление, че при над 1000 човека имат оборт от само 10 млн. това прави под 10000лв на година или около 800лв намесец на човек. като добавим че в тези продукти има и материали сигурно 50%, наистина остават 400лв бруто за заплата... ааа и имат печалба 3млн.... е тука нещо не е наред, няма такива финасови резултати

  • 7
    wbk1424190256390809 avatar :-P
    Безуспешно чакащ промяна

    До коментар [#6] от "ywk50370410":

    Липсата Ви на опит с турските цени е очевидна. Тука ако килограма на динята е 3 лири и си купите диня, която е 10 кг се изчислява така:
    3 * 10 = 45! = 20?! = 40! = 25!!! = ... 25, айде 25. Това се учи в училище :) Та и те така ... може да имат доста милиони, ама какво ще кажете за 10? Ако не е ок ще станат 15, но не повече от 18. 30 само ако сте много настоятелни, но 25 сякаш е по-добре.

  • 8
    mihail_p avatar :-|
    mihail_p

    До коментар [#1] от "birdman":

    кажи го това на тренчев и оня
    другия мафиот пламен димитров.

  • 9
    v_v avatar :-|
    v_v

    Интересни места за позициониране на турския мениджмънт. До останките от Българската армия.
    Този целия мениджмънт, дали има работни визи за страната или е на туристически начала?

  • 10
    kamendc avatar :-|
    Камен

    [quote#3:"kung_fu_zee"]Ако им даваха по 800 лв./месец, гарантирано нямаше да имат проблеми с намирането на работна ръка.[/quote]

    Според сметките, които колегите по-горе са направили, ако вдигнат разхода за заплати то печалбата ще изчезне, и тогава ще трябва фирмата да се премести в Бангладеш. Вярно, оттам транспортните разходи ще са по-големи, но пък заплатите ще са по 200 лева.

    В този бизнес е така, конкурираш се с цял свят. Защо мислите Фолксваген не си правят сами тези кабели, а са ги дали на турска фирма - ами за по-евтино. Утре ако стане по-евтино и на мароканска фирма ще ги дадат. Както направиха Рено, че в Румъния вече много скъпо станало да се произвеждат Дачии, затова следващият голям завод е в Мароко.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK