С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
20 10 окт 2015, 16:41, 23821 прочитания

Битката за новия шопинг

Ръстът на електронната търговия подхранва куриерския бизнес, но и създава конфликти по веригата на доставките

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Мобилните оператори имат едни електронни карти, на които са отбелязани всичките им клетки и тяхната натовареност. Обичайният цвят е зеленият. Е, на Нова година всичко свети червено. Същата картинка представляват и мрежите на куриерите около Коледа. Както няма телеком в света, който да издържи всичките му абонати да говорят едновременно, така няма и куриер, който с един и същ брой камиони и микробуси да обслужи навреме обичайните си поръчки, умножени по 10.
Вярно, че доставката на нов домакински уред, парфюм или книга не е животоспасяваща операция за получателя им, но за бизнеса на онлайн магазина, който е взел поръчката, закъсненията може да се окажат убийствени.

От няколко години ръстът на електронната търговия води до същия здравословен процес и при куриерския бизнес (виж карето). Моменти като черните петъци на разпродажби и коледните празници обаче поставят на изпитание цялата верига на доставките и това не е явление, уникално за българския пазар. Крайните клиенти (които винаги са прави) обичайно правят поръчки в последния момент, пратките се струпват в един пиков момент, а ресурсите за разнасянето им трудно могат да бъдат увеличени изведнъж. За разлика от традиционните магазини, които просто могат да подредят чакащите на опашка, куриерите, обслужващи онлайн търговците, не могат нито да "разтегнат" часовете на деня, нито да поддържат повече микробуси и хора "в резерв".
Резултатът е обтегнати отношения между магазините и куриерите. Един от ярките примери е спорът между store.bg и "Спиди". Макар и да мина през Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и съда, той не стигна до някакъв конкретен изход извън този, че двете компании вече не искат да имат нищо общо една с друга. Освен че е любопитна, историята е показателна за типа проблеми по веригата на новия електронен шопинг.


Знам какво направи миналата Коледа

Когато около коледните празници на 2012 г. хиляди подаръци от различни електронни магазини остават блокирани в камионите на "Спиди" заради затрупаните от сняг пътища, потърпевши са много търговци. Най-близо до точката на кипене обаче достига недоволството на компанията "Сторе" - собственик на онлайн магазина store.bg. И ако другите приемат ситуацията като форсмажор, за "Сторе" тя става повод да прекрати партньорство с куриера. От 2013 г, двете компании не работят заедно. Оттогава са и съдебните спорове помежду им.

Съвсем наскоро по казуса на "Сторе" срещу "Спиди" се произнесе и КЗК. Регулаторът реши да не налага никакви санкции или задължения на куриера, мотивирайки се, че двете компании не са конкуренти и няма извършено нарушение, увреждащо конкуренцията. Реално това е точно така. "Сторе" обаче явно няма друг механизъм, по който да потърси отговорност на партньора си. Затова към обвиненията, че служителите на "Спиди" до последно преди Коледа са твърдели, че ще изпълнят всички поръчки, а накрая са признали, че това ще стане някъде през януари, се добавят още. В преписката до КЗК от "Сторе" обясняват, че "Спиди" е работила на цени под себестойност, за да завзема максимален пазарен дял. Отношенията са дотам изострени, че "Сторе" дори иска разрешение от КЗК да включи в рекламите си информацията, че вече не работи със "Спиди". На което комисията отговаря, че не разполага с такива правомощия.



Според собственика на store.bg Петър Ванчев именно проблемите със "Спиди" през кошмарната зима на 2012 г. са една от причините ръстът на клиентите и приходите на магазина да се забави от 2013 г. насам. По думите на Ванчев разочарованите стари клиенти се отказват да пазаруват, защото стоките им не са били коректно доставени. "За сметка на тях идват нови, но те не могат да компенсират толкова ръста, който идваше от старите", казва той. Доколко това е точно така няма как да се докаже - на развиващ се пазар е нормално в първите години ръстовете да са над 100%, а после да се забавят. Отделно с бума на онлайн търговията идват и много нови конкуренти, които няма как да не дърпат клиенти от старите магазини.
Трудно е да се докаже и дали цените, на които работи "Спиди", са ниски. Други участници на този пазар, с които "Капитал" разговаря, не смятат, че спедиторската фирма е една от тези, които свалят тарифите, камо ли под себестойност. Същото е мнението и на някои други големи електронни магазини.
"Натискът за цени в сектора е толкова силен, колкото и в другите области на икономиката. А продажбата под себестойност е запазена марка точно на някои онлайн търговци. Възможно е заради това те да правят аналогии с куриерския бизнес", заяви мажоритарният собственик и изпълнителен директор на "Спиди" Валери Мектупчиян.

Претенциите на онлайн магазина в спора с куриера са отхвърлени от КЗК, но поне на първа инстанция "Сторе" печели срещу "Спиди" в Софийски градски съд, където тече срокът за обжалване. С него обаче търканията не се очертава да приключат - огън има и от другата страна. Куриерът също води дела срещу "Сторе" - за неплатени задължения "в значителен размер" от страна на магазина. От "Спиди" обаче не пожелаха да уточнят за колко пари става въпрос.
 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Тръст агро" е най-динамичната компания в България "Тръст агро" е най-динамичната компания в България

Дружеството за преработка и износ на зърнени и маслени култури оглави класацията на "Капитал" - "Гепард"

17 ное 2019, 109 прочитания

"Софарма" увеличи дела си в лекарствения бизнес в Молдова "Софарма" увеличи дела си в лекарствения бизнес в Молдова

Компанията ще гласува дивидент за първото шестмесечие на 2019 г.

17 ное 2019, 643 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Формула 1 се готви за нов собственик

Американско-катарски консорциум е близо до сключване на сделка

Още от Капитал
Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10