Битката за новия шопинг

Ръстът на електронната търговия подхранва куриерския бизнес, но и създава конфликти по веригата на доставките

За 2014 г. куриерите в България са разнесли 29 млн. пратки
За 2014 г. куриерите в България са разнесли 29 млн. пратки
За 2014 г. куриерите в България са разнесли 29 млн. пратки    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
За 2014 г. куриерите в България са разнесли 29 млн. пратки    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Мобилните оператори имат едни електронни карти, на които са отбелязани всичките им клетки и тяхната натовареност. Обичайният цвят е зеленият. Е, на Нова година всичко свети червено. Същата картинка представляват и мрежите на куриерите около Коледа. Както няма телеком в света, който да издържи всичките му абонати да говорят едновременно, така няма и куриер, който с един и същ брой камиони и микробуси да обслужи навреме обичайните си поръчки, умножени по 10.

Вярно, че доставката на нов домакински уред, парфюм или книга не е животоспасяваща операция за получателя им, но за бизнеса на онлайн магазина, който е взел поръчката, закъсненията може да се окажат убийствени.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
20 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    llg13434546 avatar :-|
    llg13434546
    • - 1
    • + 18

    "ще пуснем допълнителни куриери на граждански договор"

    Е те това е нищата. Може студенти да вземат, може хора, които работят на смени... Нещо като едно време, когато хората караха такси по 1-2 часа когато са свободни, за да изкарат някой лев отгоре.

    Нередност?
  • 2
    polina_74 avatar :-|
    polina_74
    • - 4
    • + 27

    Смятам, че Коледа и свързания с нея пик са абсолютно предвидими събития - знаят го всички търговци и би трябвало да го знаят всички куриери. Коледни пикове има по цял свят, проблеми при доставките се случват с всички куриери, и клиентите, поръчали в последния момент, са готови да понесат новината за забавянето, когато тя е поднесена навреме и коректно (при подаване на заявката).
    При Спиди обаче проблемът е в отношението към клиентите - Спиди винаги твърдят, че са невинни, че всичко ще е наред, обещават да проверят и да се обадят, лъжат по най-безобразния начин, включително се опитват да заблуждават клиентите на онлайн магазините, че грешката е в магазина, а не в куриерите им. Като собственик на онлайн магазин съм имала фрапиращи случаи и безброй рекламации към тях - нямам нито един случай на адекватна реакция от тяхна страна: нито от отдел рекламации, нито от техен началник. Преди една година прекратих всякакви отношения с тази фирма и към днешна дата мога само да кажа, че това е едно от най-правилните бизнес решения, които съм взимала. Дано г-н Мектупчиян да прочете това: откакто не работя със Спиди забравих какво е да имам проблем с куриерски доставки. Недоразумения и малки проблемчета винаги има. Но служители като тези на Спиди има само още в Софийска вода и вероятно в Топлофикация. Ако ме разбирате...

    Нередност?
  • 3
    stankoyordanov avatar :-|
    Станко Йорданов
    • + 27

    Добре беше статията да има една доза по-голямо обективност по отношение на цитираната фирма Рапидо - че тя преди 3 години бе купена от собствениците на СПИДИ.
    Сторе.бг пък имат собствена куриерска служба в София, която е с много стройна организация, и вероятно изпълнява една от най-качествените доставки за града.
    За коледния бум американските пощи, например, планират да назначат няколко хиляди парт-таймъри. Проблемът го има по целия свят. Магазините също има какво да направят - да обявят дата, до която поемат ангажимента пратките да са доставени преди коледа; да организират ранни кампании, чрез отстъпки за тези, които си направят коледното пазаруване по-рано.
    Проблемът идва от не далновидност както от куриерските оператори, така и от клиентите. Всички изпълняват доставките от днес за утре, цената за доставката е единна за всички дестинации, надценките за по-бързи срокове не са адекватни на усилията. И всичко, заради зорът да имаш повече клиенти.
    Електронните магазини, пък, често подценяват логистиката, като най-важната част от техния бизнес. Никаква красива интернет кампания или страхотни продукти, не могат да постигнат ефекта си, ако фулфилмънта (изпълнението на поръчките) е подценен. Затова по-добре аутсорсвайта фулфилмънта към фирми, които познават предимствата и недостатъците на куриерските оператори и тосят отговорност за изпълнението на ангажиментите към клиентите.
    Най-хубавия съвет в обслужването на клиентите е "Under promise, but over do". Често се случва точно обратното - поради алчност.

    Нередност?
  • 4
    zrg avatar :-|
    Thomas Anderson
    • - 11
    • + 10

    До коментар [#1] от "llg13434546":


    [quote#1:"llg13434546"] Нещо като едно време, когато хората караха такси по 1-2 часа когато са свободни, за да изкарат някой лев отгоре.[/quote]

    Uber са го измислили... опа, обаче КЗК ги спря...

    Нередност?
  • 5
    rainbou1 avatar :-|
    rainbou1
    • - 1
    • + 12

    До коментар [#1] от "llg13434546":

    Има начини - нали от тази година пуснаха договори за 1 ден. По принцип заради селското стопанство, ама и за това става.

    Нередност?
  • 6
    dedo_andro avatar :-|
    дедо Андро
    • - 8
    • + 8

    И все пак куриерските услуги в България са твърде високи.

    Нередност?
  • 7
    bzm avatar :-|
    bzm
    • - 3
    • + 7

    Ха сега и КЗК да ги ''одруса'' след като си признават/стор.бг/, че са работили по цени ''под себестойност .Ама в тази държава едва ли ще се случи това?

    Нередност?
  • 8
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън
    • - 6
    • + 5

    Пощите дават най-качествената услуга, повечето магазини дори не знаят за нея :) повече жокери не давам

    Спиди са много зле. Еконт дават качество, но на много висока цена

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 9
    chitatelsz avatar :-|
    Читател
    • - 1
    • + 6

    До коментар [#2] от "polina_74":
    До коментар [#8] от "Батков-вън":

    Аз пък като клиент никога не съм имал проблеми със "Спиди" и съм ги похвалил за това. За да върви гладко, процесът зависи и от трите елемента да са синхронизирани и взимно да се уважават - клиент - търговец - куриер. Ако само едно от тези звена иска да е над другите, няма как да стане.

    Нередност?
  • 10
    polina_74 avatar :-|
    polina_74
    • - 1
    • + 11

    Аз пък не съм срещала клиент, който ползва сравнително често куриерски услуги, и не е имал проблем! Нека дам обща представа за обемите, които правим: изпращаме между 20 и 70 пратки в работен ден (в Коледния пик са стигали и до 85, но все пак това е изключение). Получаваме между 10 и 14 международни пратки месечно (палетизирани или в кашони). Работим с 8-9 транспортни и куриерски фирми и само при Спиди са се случвали следните неща: служител от кол центъра да ме лъже откровено за местоположението на пратката ми и причината да е там (говоря с куриера и знам, че кашоните ми по грешка са натоварени на дадена линия, но ме лъжат, че пътуват към мен); служители на Спиди да се обаждат на мой клиент и да лъжат, че причината за недоставянето на пратката навреме е в грешно подадена информация от наша страна (невъзможно, при положение, че електронният ми магазин е интегриран със системата на Спиди, а и ясно се вижда, че товарителницата е коректно попълнена); куриер на Спиди да недоволства пред мой клиент за размера на оставения бакшиш (?!?). И още има, но да не Ви отегчавам... Само за информация - пратките ни се подават по един и същи начин на всички куриери, с които работим: опаковани, уплътнени, с разпечатана товарителница, прикрепена за плика с телбод; маркирани при нужда с етикет "Чупливо". Въобще няма да споменавам и факта, че Спиди задължиха клиентите си да си купуват брандираните им пликове, защото много ги ползвали (пак ще кажа ?!?).
    Така че, г-н Читател, явно сте невероятен късметлия и само мога да предложа: вземете пуснете едно тото, купете си билетче от лотарията. Явно късметът е с Вас! :)

    Нередност?
Нов коментар