Телекомите не пожелаха честотите на НСО
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Телекомите не пожелаха честотите на НСО

Председателят на КРС Веселин Божков изпълни волята на Брюксел да осигури "високи" честоти на операторите, но интересът им засега не е към тях

Телекомите не пожелаха честотите на НСО

Комисията за регулиране на съобщенията се отказа да организира търг за спектъра 2.5-2.6 GHz

Паулина Михайлова
4777 прочитания

Председателят на КРС Веселин Божков изпълни волята на Брюксел да осигури "високи" честоти на операторите, но интересът им засега не е към тях

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Ако някой принципно не желае да купи нещо, вероятността да иска да наддава за него е нулева. Освен че е житейски факт, постановката е заложена и в Закона за електронните съобщения (ЗЕС) - ако няма заявено намерение от компаниите в сектора да ползват определен честотен ресурс, Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) не издава лицензи за ползването му и не прави търг за въпросните лицензи.

В случая КРС няма да разиграва на търг честотите в диапазона 2.5-2.6 GHz. Решението по въпроса е взето на 25 септември, а сега е публикувано и на страницата на регулатора в интернет. То е очакван изход от дълга процедура, водена между правителството, Европейската комисия и КРС.

И въпреки че резултатът е предизвестен, си струва да се отбележи, защото пък е показателен за задънената улица, в която са телекомите в България при разпределянето на честотния спектър - обхвати, които са им важни и необходими, са недостъпни за тях, а през това време им се предлага място в ефира, за което е предварително известно, че никой не желае.

Решения заради решенията

На ниво ЕС честотният спектър 2.5-2.6 GHz е определен за граждански цели - за развитие на мобилните връзки при технологична неутралност. Тоест може да се оползотворява за всякакъв тип цивилни телеком мрежи. В България обаче той доскоро се използваше от НСО, с което страната ни беше в нарушение на европейските правила. Затова през 2012 г. ЕК започна наказателна процедура срещу нея.

За да бъде спряно производството, преди да се е стигнало до глоби за държавата, България пое ангажимент да утилизира честотите, а в началото на 2015 г. правителството отпусна почти 6 млн. лв. на НСО, за да смени комуникационните си системи с такива, които работят в друг обхват. Крайният срок лентите в 2500-2690 MHz да бъдат свободни беше 1 септември и беше спазен. КРС пък трябваше да организира разпределението им между мобилните оператори, което се и опита да свърши.

Още в началото на август регулаторът направи допитване сред компаниите в сектора имат ли интерес към бившите обхвати на НСО. На 31 август ведомството на Веселин Божков излезе със заключение, че интерес има, и с решение, че обявява намерение да организира търг.

Балтонът или копчето

В определения срок за подаване на заявления за честоти обаче документи явно не е дал никой, което е и причината на 25 септември КРС да реши, че търг няма да има.

Реално фактът, че телекомите не искат ресурс в тези обхвати, сега и на тези цени, е известен отдавна и става ясен от становищата, които те дадоха по темата в КРС (вече също официални на сайта на регулатора). В тях накратко операторите обясняват, че биха платили за честоти в 2.5-2.6 GHz, но ако им бъде предложен паралелно с ресурс в 1800 и 800 MHz, и то на по-ниски спрямо сегашните (в тарифата на КРС) цени.

Технологично за развитие на мрежи от четвърто поколение 4G телекомите могат да използват и трите обхвата. Честотите в 800 и 1800 обаче са далеч по-предпочитани (не само в България), защото на тях изграждането на мрежа е много по-бързо и изгодно финансово.

Обхватът 2.5-2.6 GHz принципно се използва и е подходящ за уплътняване на покритието във вече изградени 4G мрежи в градовете и местата с голямо потребление на трансфер на данни. А в случая на компаниите се предлага, образно казано, място да уплътнят несъществуващи мрежи. Затова и нежеланието им е напълно обяснимо.

Спектърът в 800 MHz в България е зает от военните, а този в 1800 MHz, макар и граждански, е обект на спорове и няма яснота кога и как ще бъде "парцелиран".

Ако някой принципно не желае да купи нещо, вероятността да иска да наддава за него е нулева. Освен че е житейски факт, постановката е заложена и в Закона за електронните съобщения (ЗЕС) - ако няма заявено намерение от компаниите в сектора да ползват определен честотен ресурс, Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) не издава лицензи за ползването му и не прави търг за въпросните лицензи.

В случая КРС няма да разиграва на търг честотите в диапазона 2.5-2.6 GHz. Решението по въпроса е взето на 25 септември, а сега е публикувано и на страницата на регулатора в интернет. То е очакван изход от дълга процедура, водена между правителството, Европейската комисия и КРС.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK