Туроператори отчетоха най-слабото лято за туризма от 2007 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Туроператори отчетоха най-слабото лято за туризма от 2007 г.

Туризмът страда заради конфликта в Украйна и санкциите срещу Русия. Презастрояването и липсата на качествено обслужване също гонят туристи, сред които и много българи.

Туроператори отчетоха най-слабото лято за туризма от 2007 г.

Според организацията им половината от сектора е сив

7043 прочитания

Туризмът страда заради конфликта в Украйна и санкциите срещу Русия. Презастрояването и липсата на качествено обслужване също гонят туристи, сред които и много българи.

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


От бранша се оплакват от загубата на европейски пазари.

Най-слабият летен сезон за туризма в България от 2007 г. насам отчетоха от Асоциацията на българските туроператори и туристическите агенти (АБТТА). Данните, които бяха представени от браншовата асоциация, са базирани на националната статистика. Те показват тенденция на сериозен отлив на туристи от Европа към осеммесечието на годишна база, както и концентрацията им в страната в рамките на едва шест седмици. Всъщност данните за трите най-силни месеца на лятото - юни, юли и август, вече показаха 8% спад на туристиет, но като се вземе предвид и това, че хотелиерите свалиха цените заради очаквания отлив, загубите за тях са и по-големи. При пазар за 2-2.5 млрд. евро това прави минус няколкостотин милиона лева. По данни на браншовата асоциация на турператорите обаче тези числа са силно завишени и твърдят за 50% сив сектор, като според приходите от туризъм в страната не са повече от 1 млрд. евро годишно. Заради спада при руснаците лидери по посещения отново са германците.

Дестинация без концепция

"Докато ние нямаме като дестинация ясна продуктова концепция за това как искаме да се позиционираме на международните пазари, няма как да очакваме да излезем от положението, в което се намира туризмът в момента", заяви Даниела Стоева от консорциума Go2Balkans, цитирана от БНР. Организацията ще проведе за втора поредна година туристически форум "Балканите - природа, история и култура". Целта е привличането на интереса на туроператори от цял свят към предлаганите туристически услуги в България и останалите страни на Балканите. Форматът на събитието е изложение с възможност за осъществяване на директни бизнес срещи. Предвижда се обособена зона за презентации и зона за професионални разговори. Регистрирани за участие през тази година са над 70 изложители и участници от 10 националности.

Председателят на АБТТА Байко Байков отчете, че от приемането на България в Европейския съюз до днес делът на туристите от Европа всяка година намалява. По думите му за тази година към август спадът е 10%, като отливът идва основно от европейските пазари. Делът на европейските туристи към днешна дата се е понижил до 50%, докато през 2007 г. е бил 75%. "В този смисъл ние необяснимо ще черпим ползите, че сме член на ЕС, и пазарите, които са изключително близо до нас и имат идеални въздушни връзки, остават непознати за нас", посочи Байков, цитиран от БНР. Той отправи критика към ролята на държавата в сектора. "Чест прави на министър Ангелкова, че публично заяви, че 2015 г. ще бъде най-слабият туристически сезон. Това е много важно, за да знаем къде сме и какво трябва да се направи. Публично беше призната и информацията, че 50% от сектора е нелегален. Това е също много важен елемент, който има отношение към статистиката", заяви още Байко Байков.

Поне за една нощувка

Членът на асоциацията Калин Драганов отбеляза още, че близо 3 млн. туриста са посетили страната за поне една нощувка през 2014 г. По думите му данните са съизмерими с 2008 г., когато обаче легловата база в страната е била двойно по-малка. Министърът на туризма Ангелкова вече обяви в началото на септември, че Министерството на туризма ще поиска три пъти повече от сегашния бюджет за реклама през 2016 г., или при 5 млн. лв. сега желанието е за държавен разход от 14 млн. лв. догодина. Кампанията ще бъде насочена предимно към българските и след това към съседните и другите европейски туристи.

От бранша се оплакват от загубата на европейски пазари.

Най-слабият летен сезон за туризма в България от 2007 г. насам отчетоха от Асоциацията на българските туроператори и туристическите агенти (АБТТА). Данните, които бяха представени от браншовата асоциация, са базирани на националната статистика. Те показват тенденция на сериозен отлив на туристи от Европа към осеммесечието на годишна база, както и концентрацията им в страната в рамките на едва шест седмици. Всъщност данните за трите най-силни месеца на лятото - юни, юли и август, вече показаха 8% спад на туристиет, но като се вземе предвид и това, че хотелиерите свалиха цените заради очаквания отлив, загубите за тях са и по-големи. При пазар за 2-2.5 млрд. евро това прави минус няколкостотин милиона лева. По данни на браншовата асоциация на турператорите обаче тези числа са силно завишени и твърдят за 50% сив сектор, като според приходите от туризъм в страната не са повече от 1 млрд. евро годишно. Заради спада при руснаците лидери по посещения отново са германците.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Вината че европейците (а дори и самите българи) не желаят да почиват на скапаното ни Черноморие, е на самите хотелиери и туроператори, които вече 25 години не успяват да скъсат със социалистическия образ на летните ни курорти и да ги трансформират в нещо по-качествено и добро.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    nik666 avatar :-|
    Strygalldwir

    Само на мен ли ми прави впечатление, че браншова организация се позовава на информация от националната статистика, вместо на собствените си данни?

  • 3
    martinch avatar :-P
    Martin Kralev

    Ще почивам в България отново.. ама друг път.
    Последните 3 год. в Гърция 2 и Хърватска 1.
    Догодина в Италия.
    Хотелите на мутрите и тези от съдебната система да си ги "ядат" те.
    То не остана природа от цимент и хотели.

  • 4
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#1] от "karen_walker":

    И не само това.
    Дъщеря ми ходи от години с приятели в Лозинец. Това лято от 10 дни 3 прекара в леглото с деган, лопедиум, пробиотици и глюкоза. Един по един всички от компанията им минаха по този път, а аз ги наставлявах по телефона за терапията. Миналата година се върнаха оттам с кожни проблеми...
    Който налива пари в българския туризъм, неминуемо подкрепя и фармацията...
    Заради мръсотията, фекалните води в морето, принципа "ден година храни" и липсата на държава - все по-зле ще става.
    Само да припомня: онзи, дето правеше лед за Сл.бряг в свинарник не е разстрелян на плажа, а е глобен...



  • 5
    m_todorov avatar :-|
    m_todorov

    До коментар [#1] от "karen_walker":

    Всъщност аз съм гледал снимки от соц. време Черноморието ни и ми харесва адски много. Чисто, спретнато, хората изглеждат дори по-светски и културни (поне на снимки). Моето мнение е, че не е трудно да привличаш туристи при положение, че имаш хубаво море и хубав плаж - просто правиш чисто, уредено, лесно, с акцент на природната красота. Като Гърция, Хърватска, Малта, Италия, Испания и т.н. и т.н. Не е трудно, но хотелиерите и администрацията направиха друго. Нека им е сега.

  • 6
    bai_toz avatar :-|
    Без коз

    Мутрагеньо си мисли "що тъй дай ба? Хотели има а туристи-кур" Ми що да идват?да лепнат полова болест? или да се напиват с менте водка?Е, има и такива...ма са малцинство.

  • 7
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#2] от "Николай Цолев":

    Много сте прав. Т.н. "браншова организация" явно се състои от 2-3 пенсионери от Балкантурист, които са си намерили начин да продължат да водят социален живот, но на които никой от бранша не им обръща внимание.

  • 8
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    До коментар [#5] от "m_todorov":

    В Гърция, Испания, Италия, Малта, а дори и донякъде Хърватия, приятелю, е "чисто и уредено" точно защото са нямали съветски социализъм. Ако и те бяха минали през същия 45-годишен кошмар като нас, и техните курорти щяха да бъдат същите кочини като нашите.

  • 9
    m_todorov avatar :-|
    m_todorov

    До коментар [#8] от "karen_walker":

    Това е твое мнение, което аз не споделям. Според мен не са имали преход като нашия и затова курортите им не приличат на бързо-сглобена къща от цигарени кутии.

  • 10
    axo avatar :-|
    axo

    До коментар [#8] от "karen_walker":


    Че какво им беше на българските курорти по социалистическо време? Спретнати, направени с мисъл и генерален план, с много зеленина и свободни пространства... Какво пречеше комплексите да се стегнат, тук-таме да се добави някой нов хотел, но без да се осъществява тази перверзна строителна вакханалия, на която всички станахме свидетели? В Албена се получи, значи и в Слънчев бряг и на Златните можеше да стане.

    Проблемът в България е в манталитета на хората, а социализмът е виновен за това, че узакони простотията като държавна политика. В изброените от Вас държави е уредено, защото решенията се взимат от умни хора, а не от овчари, като у нас.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK