С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
17 16 окт 2015, 17:05, 22070 прочитания

Такси към края на данъчния рай

След дълга ваканция държавата наложи на превозвачите задължение да наемат шофьорите си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Флотилия
7714
са таксиметровите автомобил в София.
Не сте използвали такси в София, ако поне веднъж не сте попаднали на неучтив, странен на вид, обилно димящ субект, който допълва пътуването с чалга и назидателни познания по всякакви въпроси (без маршрута до търсения адрес). Или ако не сте чакали с часове за кола, когато вали дъжд или сняг. Точно тогава си мислите, че конкретно този шофьор трябва да се забрани със закон и че думите лоялен клиент не значат нищо в лошото време.

Именно този род особености на таксиметровото обслужване в България предизвика симпатия към Uber дори у иначе стриктни поддръжници на принципите за равнопоставеност на бизнеса. В крайна сметка дейността на компанията беше забранена в България с аргумента, че не отговаря на местното законодателство за превоз на пътници. Което реално означава, че не плаща данъци, не издава фактури на клиентите, не прави иначе присъщите за този бизнес разходи за регистрации и разрешителни и не носи отговорност за водачите и клиентите си.



Всичко това, разбира се, е точно така, а последователно повтаряното твърдение на мениджърите на компанията, че тя не е дружество, а платформа, няма как да кореспондира с никаква постановка в който и да било закон, камо ли данъчен.

Работата е там, че също толкова некореспондиращи с реалността са и твърденията на традиционните такси превозвачи (от шофьора до мениджъра на компанията оператор), че са изрядни данъкоплатци.

С една дума, данъчният рай, от който Uber беше изгонен, от години е обитаван в България именно от традиционните градски таксита. По съвпадение или не, точно сега те също са на път да "получат адрес" далеч извън дверите му.



Според окончателно приетите преди седмица от парламента промени в Закона за автомобилните превози занапред превоз на пътници ще може да се извършва само от дружествата, които държат удостоверенията за регистрация, а не и от фирми, на които въпросният документ е преотстъпен. Реално това означава, че такси компаниите ще трябва да назначат водачите като свои служители. Което пък размества целия наложен от години бизнес модел. При него шофьорите работят от свое име и за своя сметка и ползват само автомобила (който в общия случай изплащат на такси компанията), стикера с марката и диспечерската услуга от дружеството, получило удостоверение за регистрация. Такси компанията пък печели от лизинга на колите, ремонтните бази, които водачите са длъжни да ползват, гаражно обслужване и такса за предоставяне на адреси.

Що се отнася до данъците върху приходите от самата услуга - те са оставени на самите шофьори, за които е всеизвестно, че по познатата схема просто подменят едно ЕООД с друго и не плащат нищо.

Очаквано, промените предизвикаха шумно недоволство и от шофьорите, и от такси компаниите. Което не променя факта, че ако говорим за равнопоставеност, то и този бизнес трябва да спазва правилата, валидни за всички останали.

Жълтото недоволство

В момента големите компании с над 1000 коли, в които работят поне около 2000 - 3000 водачи, са с нает персонал от около 100 - 200 души. В това число влиза администрацията, така наречените бригадири, които следят как се изпълнява услугата или отговарят да има винаги коли на места, където фирмата има договор за обслужване – на летището, пред болници, хотели и др. Голямата част от приходите и печалбите на фирмите всъщност идват от предоставянето на стоки, тоест лизинга на таксиметровите автомобили. Останалото идва от сервизни и диспечерски услуги.

Практически шофьорите упражняват свободна професия и сами си плащат данъците и осигуровките, когато въобще го правят. Има случаи и на "фирми във фирмата" – един водач взема на лизинг 10 или повече автомобила, регистрира се като превозвач и започва да ги преотдава на други водачи срещу аренда. Кой и как плаща данъци в този случай пък е напълно неясно. Общо превозвачите в София са 173, като само малка част от тях имат над 100 коли. Регистрирани таксиметрови автомобили са 7714. Ако всяка кола се управлява от един водач, който всеки месец има оборот от средно 3 хил. лева, и той влиза в такси компаниите, това означава, че те би трябвало да имат приходи от над 270 млн. лв. годишно. А по данни от финансовите отчети на най-големите пет такива компании в София общите им постъпления за 2014 г. са под 20 млн. лв. (виж таблицата).
Публично известният факт е, че целият бизнес модел е създаден така, че да минимализира именно разходите към бюджета.


След премахването на патентния данък преди осем години приходите от таксиметрова дейност в хазната са минимални, заради което почти всяка година се обсъжда връщането на този вид налог за всяка кола. Въпросът беше повдигнат и при последното гласуване на промените в Закона за автомобилните превози.

"Проблемът с трудовите договори на шофьорите е многопластов. От една страна, всяка фирма трябва да се грижи за безопасните условия на труд, трудовата медицина и т.н., да плаща данъци и осигуровки и да е на светло. От друга – трудовият договор означава, че водачът всеки ден ще си отчита оборота, а накрая на месеца ще получава заплата. Дори и във фирмите, в които сме били на трудови договори, има голям проблем. Повечето шофьори са си купили на кредит някаква техника, не са си плащали данъците или сметките и в момента, в който сключиш договор, частните съдебни изпълнители идват, за да поискат запор. Изходът е човекът или да си плати, или да го уволниш", коментира Ромео Ценков, чиято фирма "За един долар" дълги години работеше с шофьори само на трудов договор, но се отказа от бизнеса си.

"Трудовите договори биха натоварили фирмата допълнително като необходим персонал. Освен това, ако от месечен оборот от 3000 лв., който е средно за 12-часов работен ден на човек, се извадят лизинговите вноски за автомобила, ДДС, ремонти, диспечерски център, осигуровки и данъци, се получава месечна заплата от 700 лв., което за София е изключително малко при толкова работа и разходи", коментира Николай Киневски, изпълнителен директор на "Евролийз такси". Което веднага повдигна темата дали новата разпоредба няма да вдигне цента на таксиметровата услуга.

"Няма кой да се ангажира да прави счетоводство и да инкасира оборота на 1300 водачи върху 1000 автомобила. Поискахме официална среща с транспортния министър, за да говорим как ще работим", коментира Емил Игнатов, управител на една от най-големите софийски компании "Радио СВ такси".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Маратонът: месеци тичане в EXCEL Маратонът: месеци тичане в EXCEL

По-лесно е да пробягаш 42 километра, отколкото да организираш голямо спортно събитие

7 дек 2019, 407 прочитания

Moncler отрече слуховете за сливане с Kering Moncler отрече слуховете за сливане с Kering

Новината за потенциалните преговори дойде само няколко дни, след като Louis Vuitton обяви, че ще купи Tiffany

7 дек 2019, 562 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Британският Висш съд разреши Uber в Лондон

Има разлика между таксиметровата услуга и приложението

Още от Капитал
Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10