С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
17 16 окт 2015, 17:05, 21853 прочитания

Такси към края на данъчния рай

След дълга ваканция държавата наложи на превозвачите задължение да наемат шофьорите си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Флотилия
7714
са таксиметровите автомобил в София.
Не сте използвали такси в София, ако поне веднъж не сте попаднали на неучтив, странен на вид, обилно димящ субект, който допълва пътуването с чалга и назидателни познания по всякакви въпроси (без маршрута до търсения адрес). Или ако не сте чакали с часове за кола, когато вали дъжд или сняг. Точно тогава си мислите, че конкретно този шофьор трябва да се забрани със закон и че думите лоялен клиент не значат нищо в лошото време.

Именно този род особености на таксиметровото обслужване в България предизвика симпатия към Uber дори у иначе стриктни поддръжници на принципите за равнопоставеност на бизнеса. В крайна сметка дейността на компанията беше забранена в България с аргумента, че не отговаря на местното законодателство за превоз на пътници. Което реално означава, че не плаща данъци, не издава фактури на клиентите, не прави иначе присъщите за този бизнес разходи за регистрации и разрешителни и не носи отговорност за водачите и клиентите си.



Всичко това, разбира се, е точно така, а последователно повтаряното твърдение на мениджърите на компанията, че тя не е дружество, а платформа, няма как да кореспондира с никаква постановка в който и да било закон, камо ли данъчен.

Работата е там, че също толкова некореспондиращи с реалността са и твърденията на традиционните такси превозвачи (от шофьора до мениджъра на компанията оператор), че са изрядни данъкоплатци.

С една дума, данъчният рай, от който Uber беше изгонен, от години е обитаван в България именно от традиционните градски таксита. По съвпадение или не, точно сега те също са на път да "получат адрес" далеч извън дверите му.



Според окончателно приетите преди седмица от парламента промени в Закона за автомобилните превози занапред превоз на пътници ще може да се извършва само от дружествата, които държат удостоверенията за регистрация, а не и от фирми, на които въпросният документ е преотстъпен. Реално това означава, че такси компаниите ще трябва да назначат водачите като свои служители. Което пък размества целия наложен от години бизнес модел. При него шофьорите работят от свое име и за своя сметка и ползват само автомобила (който в общия случай изплащат на такси компанията), стикера с марката и диспечерската услуга от дружеството, получило удостоверение за регистрация. Такси компанията пък печели от лизинга на колите, ремонтните бази, които водачите са длъжни да ползват, гаражно обслужване и такса за предоставяне на адреси.

Що се отнася до данъците върху приходите от самата услуга - те са оставени на самите шофьори, за които е всеизвестно, че по познатата схема просто подменят едно ЕООД с друго и не плащат нищо.

Очаквано, промените предизвикаха шумно недоволство и от шофьорите, и от такси компаниите. Което не променя факта, че ако говорим за равнопоставеност, то и този бизнес трябва да спазва правилата, валидни за всички останали.

Жълтото недоволство

В момента големите компании с над 1000 коли, в които работят поне около 2000 - 3000 водачи, са с нает персонал от около 100 - 200 души. В това число влиза администрацията, така наречените бригадири, които следят как се изпълнява услугата или отговарят да има винаги коли на места, където фирмата има договор за обслужване – на летището, пред болници, хотели и др. Голямата част от приходите и печалбите на фирмите всъщност идват от предоставянето на стоки, тоест лизинга на таксиметровите автомобили. Останалото идва от сервизни и диспечерски услуги.

Практически шофьорите упражняват свободна професия и сами си плащат данъците и осигуровките, когато въобще го правят. Има случаи и на "фирми във фирмата" – един водач взема на лизинг 10 или повече автомобила, регистрира се като превозвач и започва да ги преотдава на други водачи срещу аренда. Кой и как плаща данъци в този случай пък е напълно неясно. Общо превозвачите в София са 173, като само малка част от тях имат над 100 коли. Регистрирани таксиметрови автомобили са 7714. Ако всяка кола се управлява от един водач, който всеки месец има оборот от средно 3 хил. лева, и той влиза в такси компаниите, това означава, че те би трябвало да имат приходи от над 270 млн. лв. годишно. А по данни от финансовите отчети на най-големите пет такива компании в София общите им постъпления за 2014 г. са под 20 млн. лв. (виж таблицата).
Публично известният факт е, че целият бизнес модел е създаден така, че да минимализира именно разходите към бюджета.


След премахването на патентния данък преди осем години приходите от таксиметрова дейност в хазната са минимални, заради което почти всяка година се обсъжда връщането на този вид налог за всяка кола. Въпросът беше повдигнат и при последното гласуване на промените в Закона за автомобилните превози.

"Проблемът с трудовите договори на шофьорите е многопластов. От една страна, всяка фирма трябва да се грижи за безопасните условия на труд, трудовата медицина и т.н., да плаща данъци и осигуровки и да е на светло. От друга – трудовият договор означава, че водачът всеки ден ще си отчита оборота, а накрая на месеца ще получава заплата. Дори и във фирмите, в които сме били на трудови договори, има голям проблем. Повечето шофьори са си купили на кредит някаква техника, не са си плащали данъците или сметките и в момента, в който сключиш договор, частните съдебни изпълнители идват, за да поискат запор. Изходът е човекът или да си плати, или да го уволниш", коментира Ромео Ценков, чиято фирма "За един долар" дълги години работеше с шофьори само на трудов договор, но се отказа от бизнеса си.

"Трудовите договори биха натоварили фирмата допълнително като необходим персонал. Освен това, ако от месечен оборот от 3000 лв., който е средно за 12-часов работен ден на човек, се извадят лизинговите вноски за автомобила, ДДС, ремонти, диспечерски център, осигуровки и данъци, се получава месечна заплата от 700 лв., което за София е изключително малко при толкова работа и разходи", коментира Николай Киневски, изпълнителен директор на "Евролийз такси". Което веднага повдигна темата дали новата разпоредба няма да вдигне цента на таксиметровата услуга.

"Няма кой да се ангажира да прави счетоводство и да инкасира оборота на 1300 водачи върху 1000 автомобила. Поискахме официална среща с транспортния министър, за да говорим как ще работим", коментира Емил Игнатов, управител на една от най-големите софийски компании "Радио СВ такси".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Ранна регистрация до 02.09.2019 г.

Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Toyota създава домашни работи помощници заедно с японски стартъп Toyota създава домашни работи помощници заедно с японски стартъп

Целта е по-бързо да се въведат технологиите в домовете

22 авг 2019, 95 прочитания

Google спира да предоставя данни на телекомите за покритието на мрежите им Google спира да предоставя данни на телекомите за покритието на мрежите им

Чрез услугата Insights мобилните оператори получаваха данни от смартфоните с операционна система Android

22 авг 2019, 225 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Британският Висш съд разреши Uber в Лондон

Има разлика между таксиметровата услуга и приложението

Сметищата на гнева в Русия

Боклукът се превръща в политически проблем, който канализира недоволството и обединява различни групи около една кауза

Българската реклама в чужбина

Българските рекламни агенции все повече се ориентират към обслужването на клиент на чужди пазари

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Вдъхновението Хидра

Малкият, но изключително красив гръцки остров е не просто ваканционна дестинация, но и център на модерното изкуство

БАЗА данни

Какво показва годишната изложба в СГХГ на номинираните за наградата за съвременно изкуство БАЗА