Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 25 окт 2015, 16:03, 18789 прочитания

"Скейл Фокус": програмирани да растат

Четири години след основаването си технологичната компания има 240 служители и очаква оборот от 16 млн. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


През лятото започна събирането на кандидатури за участие в конкурса "Най-добра българска фирма", организиран от Първа инвестиционна банка (Fibank), който цели да насочи обществения интерес към предприемачеството.

Тазгодишното, четвърто, издание събира заявки за участие до 18 октомври. Победителите се избират в няколко категории: "Средни и големи фирми", "Микро- и малки фирми", "Стартираща фирма", както и новата категория "Проектно финансиране на бизнес таланти". Жури оценява участниците, които се конкурират на база финансови показатели като нетна печалба, възвращаемост на капитала, сума на активите, размер на краткосрочните и дългосрочните заеми. За да участват в конкурса, фирмите трябва да са основани с български капитал, да имат български мениджмънт и да налагат български бранд на пазара. Сайтът на конкурса naidobrafirma.bg предоставя възможност на посетителите да гласуват за тяхната компания фаворит, а кандидатът с най-много гласове ще спечели в категорията "Награда на публиката". Крайният срок за гласуването на публиката е 5 ноември.

Седем корпоративни истории ще разкаже "Капитал Daily" през следващите седмици. Те са на компании, които са кандидатствали в конкурса "Най-добра българска фирма" и са подбрани от редакцията. В предишни броеве вече описахме бизнеса на "Сладоледена фабрика" - Велико Търново, и за носии "Мели - М" - Пловдив.
"Скейл Фокус" изглеждат програмирани да растат. От основаването им през 2012 г. приходите, печалбата и служителите им буквално се удвояват всяка изминала година. И да, секторът, в който компанията работи, е с бързо развитие - IT. Но зад постижението стоят усилие и явно продаваема услуга - софтуер по поръчка.

Миналогодишният рекорд при приходите и служителите на младата компания - съответно 9.5 млн. лева и 72 души, със сигурност ще бъде подобрен. За 2015 г. очакванията на ръководството са да постигне ръст от около 70% при продажбите (т.е. над 16 млн. лв.), а екипът вече достига 240 души. Тази година "Скейл Фокус" премести централата си в Capital Fort на столичния булевард "Цариградско шосе", а през миналата откри и втори голям офис в Пловдив. Компанията е създала и търговски звена в Германия и Великобритания.


"Скейл Фокус" е основана преди почти четири години от петима души: Виктор Билянски, Галина Генова, Иван Ашминов, Пламен Цеков и Станимир Бойчев. По това време те вече разполагат със стабилен опит в IT индустрията. С натрупаното ноу-хау и контактите си започват да изграждат фирма за софтуер по поръчка от нулата.

Основателите си поставят много високи цели от старта. "В началото бяхме пет човека с доста опит в софтуерния бранш, които работехме за различни международни компании. Искахме да основем българска фирма, която да не повтаря грешката на други местни дружества", коментира Пламен Цеков, главен изпълнителен директор и съосновател на "Скейл Фокус". "Искахме да покажем, че може да се расте с по-бързи темпове и да се изгради компания, която да изгрее бързо на европейската и световната сцена."

Ясно начертано начало


Всяко едно толкова амбициозно начало крие в себе си голяма доза риск. "Това беше доста рисково начинание – нямахме бранд и достатъчно хора. Но според нас имаше свободна ниша и липсваше българска софтуерна компания, която да предлага наистина качествено и гъвкаво обслужване, което ние искахме да предложим", допълва Цеков.



"Някой път да почнеш на чисто позволява да премахнеш много грешки и премахва понякога натрупаната обремененост", коментира той. Според него липсата на гъвкав подход към клиентите и изграждането на сплотен екип са причината останалите български фирми да не бъдат максимално ефективни.

В началото първите си клиенти привличат чрез контактите на основателите. Те успяват да убедят и няколко нови, което е голямо постижение предвид липсата на корпоративна история на фирмата. "Трябваше да се докажем пред всичките ни първоначални клиенти, че наистина сме правилната компания за тях", пояснява Цеков.
"За първите три години изпълнихме, даже преизпълнихме бизнес плана си", коментира Цеков.

Основната дейност на "Скейл Фокус" може да се раздели на няколко направления. Първата и най-съществената е софтуерна разработка по поръчка. В нея се обхващат всички процеси при създаването на програми и приложения. Втората е предоставянето на технологични консултантски услуги, както и IT аутсорсинг. Така основният тип дейност все още продължава да е предоставянето на софтуерни услуги, разработки и поддръжка на приложения по поръчка.

"Скейл Фокус" разчита в момента изцяло на собствено финансиране, което е осигурено от собствениците и от естествения растеж на компанията. В момента основните акционери са основателите, като към тях са прибавени и някои от мениджърския екип, привлечен впоследствие. В края на 2014 г. Виктор Билянски и Иван Ашминов разполагат с по 21.09% дял, Гриша Генов - с 21.06%, Пламен Цеков и Станимир Бойчев - с по 15.85%, Галина Генова - с 0.04%, а още петима - с по 1%.

Собствените разработки

Компанията се фокусира все повече върху разработването на собствени софтуерни продукти. Вече има няколко готови решения, които предлага на международния пазар. "Това, което ни отличава от класическите софтуерни компании, е, че тези решения могат много лесно да се специализират за нуждите на клиента. Традиционните компании дават продукт, към който клиентите трябва да се адаптират, ние действаме по противоположен начин – имам база, почти готово решение, която нагаждаме към конкретните нужди на клиентите", обяснява Цеков. "Искаме така да повишим полезността, която предлагаме на клиентите си, и да повишим тяхната ефективност чрез нашите продукти. Не искаме просто да предоставим софтуер без грешки, а програма, която наистина помага на компания да решава конкретните си проблеми."

Собствените решения са няколко вида. Едните са насочени към логистичната индустрия. Пример за това е Focus Courier – цялостна ERP система за куриерския бизнес, която се ползва и в България. Тя поема всички задачи, свързани с дейността на компаниите, в процесите по ценообразуване, фактуриране, поръчки, проследяемост и др.

Други са предназначени за електронна търговия със специална програма за лоялност, както и решения в областта на автоматизацията при внедряване и поддръжка на различни други софтуерни системи и обновяване на нови версии. Към последните има такива, които са интегрирани като модули към програми за системна интеграция на IBM. На практика технологичният гигант предлага решението на "Скейл Фокус" като част от техните програми за системна интеграция под формата на допълнителен модул, който извършва специфични функционалности, с които оригиналната програма не разполага.

Компанията също така започва да развива продукти и решения, свързани с анализ и изчисления на риска – това е област, в която има потенциал в България, смята Цеков.

"Ударно започнахме да изграждаме капацитет и да работим с няколко български застрахователни компании. Това е област, в която има голям потенциал в момента", коментира той.

Така "Скейл Фокус" все повече се фокусира и специализира върху определени индустриални технологични ниши и актуални технологии като анализ на риска, големи масиви от данни (big data), анализиране на данни, прогнозен анализ, интегриране на системи. Всичко това дава все по-голяма добавена стойност на компанията, каза Цеков.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ново 20 от Каракачанов: временно да спираме вноса на плодове и зеленчуци 10 Ново 20 от Каракачанов: временно да спираме вноса на плодове и зеленчуци

Предложението му е извън всякакви пазарни правила за свободно движение на стоки. Но ще продължи да се обсъжда с икономическия и земеделския министър

10 апр 2020, 1707 прочитания

Вирус в компютъра 3 Вирус в компютъра

Макар и на пръв поглед защитени, IT компаниите също страдат от икономическите ефекти на коронавируса

10 апр 2020, 1619 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Toyota детронира Volkswagen като най-голямата автомобилна компания

Дизеловият скандал не се е отразил драматично на представянето на германската компания през деветте месеца, но очакванията са през последното тримесечие ефектът да се усили

Още от Капитал
Ударна дигитализация на пазара на имоти

Агенциите въвеждат виртуални огледи и е-договори, за да могат да работят. Това ще наложи брокерите да станат консултанти

Ще има ли печалби тази година

Корпоративният сезон на Уолстрийт започва и трябва да даде посока накъде се движи бизнесът в пандемия

За кого всъщност е схемата 60/40

Разминаването в очакванията идва от това, че държавата иска да подпомогне работниците, а не работодателите

Моят дом е моят офис, ресторант, детска градина...

Няколко семейства споделят личния си опит, тревоги и ритуали в най-масовия експеримент по дистанционна работа

На голям домашен екран

Фестивалът за документално кино Master of Art преминава в онлайн формат

20 въпроса: Рубен Лазарев

Съсобственик и мениджър на подаръчния магазин Elephant

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10