"Скейл Фокус": програмирани да растат
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Скейл Фокус": програмирани да растат

"Скейл Фокус" е основана преди почти четири години от петима души с опит в софтуерния бранш, които са работили за различни международни компании: Виктор Билянски, Галина Генова, Иван Ашминов, Пламен Цеков (на снимката) и Станимир Бойчев

"Скейл Фокус": програмирани да растат

Четири години след основаването си технологичната компания има 240 служители и очаква оборот от 16 млн. лв.

Юлиян Арнаудов
19714 прочитания

"Скейл Фокус" е основана преди почти четири години от петима души с опит в софтуерния бранш, които са работили за различни международни компании: Виктор Билянски, Галина Генова, Иван Ашминов, Пламен Цеков (на снимката) и Станимир Бойчев

© ВЕЛКО АНГЕЛОВ


През лятото започна събирането на кандидатури за участие в конкурса "Най-добра българска фирма", организиран от Първа инвестиционна банка (Fibank), който цели да насочи обществения интерес към предприемачеството.

Тазгодишното, четвърто, издание събира заявки за участие до 18 октомври. Победителите се избират в няколко категории: "Средни и големи фирми", "Микро- и малки фирми", "Стартираща фирма", както и новата категория "Проектно финансиране на бизнес таланти". Жури оценява участниците, които се конкурират на база финансови показатели като нетна печалба, възвращаемост на капитала, сума на активите, размер на краткосрочните и дългосрочните заеми. За да участват в конкурса, фирмите трябва да са основани с български капитал, да имат български мениджмънт и да налагат български бранд на пазара. Сайтът на конкурса naidobrafirma.bg предоставя възможност на посетителите да гласуват за тяхната компания фаворит, а кандидатът с най-много гласове ще спечели в категорията "Награда на публиката". Крайният срок за гласуването на публиката е 5 ноември.

Седем корпоративни истории ще разкаже "Капитал Daily" през следващите седмици. Те са на компании, които са кандидатствали в конкурса "Най-добра българска фирма" и са подбрани от редакцията. В предишни броеве вече описахме бизнеса на "Сладоледена фабрика" - Велико Търново, и за носии "Мели - М" - Пловдив.

"Скейл Фокус" изглеждат програмирани да растат. От основаването им през 2012 г. приходите, печалбата и служителите им буквално се удвояват всяка изминала година. И да, секторът, в който компанията работи, е с бързо развитие - IT. Но зад постижението стоят усилие и явно продаваема услуга - софтуер по поръчка.

Миналогодишният рекорд при приходите и служителите на младата компания - съответно 9.5 млн. лева и 72 души, със сигурност ще бъде подобрен. За 2015 г. очакванията на ръководството са да постигне ръст от около 70% при продажбите (т.е. над 16 млн. лв.), а екипът вече достига 240 души. Тази година "Скейл Фокус" премести централата си в Capital Fort на столичния булевард "Цариградско шосе", а през миналата откри и втори голям офис в Пловдив. Компанията е създала и търговски звена в Германия и Великобритания.

"Скейл Фокус" е основана преди почти четири години от петима души: Виктор Билянски, Галина Генова, Иван Ашминов, Пламен Цеков и Станимир Бойчев. По това време те вече разполагат със стабилен опит в IT индустрията. С натрупаното ноу-хау и контактите си започват да изграждат фирма за софтуер по поръчка от нулата.

Основателите си поставят много високи цели от старта. "В началото бяхме пет човека с доста опит в софтуерния бранш, които работехме за различни международни компании. Искахме да основем българска фирма, която да не повтаря грешката на други местни дружества", коментира Пламен Цеков, главен изпълнителен директор и съосновател на "Скейл Фокус". "Искахме да покажем, че може да се расте с по-бързи темпове и да се изгради компания, която да изгрее бързо на европейската и световната сцена."

Ясно начертано начало

Всяко едно толкова амбициозно начало крие в себе си голяма доза риск. "Това беше доста рисково начинание – нямахме бранд и достатъчно хора. Но според нас имаше свободна ниша и липсваше българска софтуерна компания, която да предлага наистина качествено и гъвкаво обслужване, което ние искахме да предложим", допълва Цеков.

"Някой път да почнеш на чисто позволява да премахнеш много грешки и премахва понякога натрупаната обремененост", коментира той. Според него липсата на гъвкав подход към клиентите и изграждането на сплотен екип са причината останалите български фирми да не бъдат максимално ефективни.

В началото първите си клиенти привличат чрез контактите на основателите. Те успяват да убедят и няколко нови, което е голямо постижение предвид липсата на корпоративна история на фирмата. "Трябваше да се докажем пред всичките ни първоначални клиенти, че наистина сме правилната компания за тях", пояснява Цеков.

"За първите три години изпълнихме, даже преизпълнихме бизнес плана си", коментира Цеков.

Основната дейност на "Скейл Фокус" може да се раздели на няколко направления. Първата и най-съществената е софтуерна разработка по поръчка. В нея се обхващат всички процеси при създаването на програми и приложения. Втората е предоставянето на технологични консултантски услуги, както и IT аутсорсинг. Така основният тип дейност все още продължава да е предоставянето на софтуерни услуги, разработки и поддръжка на приложения по поръчка.

"Скейл Фокус" разчита в момента изцяло на собствено финансиране, което е осигурено от собствениците и от естествения растеж на компанията. В момента основните акционери са основателите, като към тях са прибавени и някои от мениджърския екип, привлечен впоследствие. В края на 2014 г. Виктор Билянски и Иван Ашминов разполагат с по 21.09% дял, Гриша Генов - с 21.06%, Пламен Цеков и Станимир Бойчев - с по 15.85%, Галина Генова - с 0.04%, а още петима - с по 1%.

Собствените разработки

Компанията се фокусира все повече върху разработването на собствени софтуерни продукти. Вече има няколко готови решения, които предлага на международния пазар. "Това, което ни отличава от класическите софтуерни компании, е, че тези решения могат много лесно да се специализират за нуждите на клиента. Традиционните компании дават продукт, към който клиентите трябва да се адаптират, ние действаме по противоположен начин – имам база, почти готово решение, която нагаждаме към конкретните нужди на клиентите", обяснява Цеков. "Искаме така да повишим полезността, която предлагаме на клиентите си, и да повишим тяхната ефективност чрез нашите продукти. Не искаме просто да предоставим софтуер без грешки, а програма, която наистина помага на компания да решава конкретните си проблеми."

Собствените решения са няколко вида. Едните са насочени към логистичната индустрия. Пример за това е Focus Courier – цялостна ERP система за куриерския бизнес, която се ползва и в България. Тя поема всички задачи, свързани с дейността на компаниите, в процесите по ценообразуване, фактуриране, поръчки, проследяемост и др.

Други са предназначени за електронна търговия със специална програма за лоялност, както и решения в областта на автоматизацията при внедряване и поддръжка на различни други софтуерни системи и обновяване на нови версии. Към последните има такива, които са интегрирани като модули към програми за системна интеграция на IBM. На практика технологичният гигант предлага решението на "Скейл Фокус" като част от техните програми за системна интеграция под формата на допълнителен модул, който извършва специфични функционалности, с които оригиналната програма не разполага.

Компанията също така започва да развива продукти и решения, свързани с анализ и изчисления на риска – това е област, в която има потенциал в България, смята Цеков.

"Ударно започнахме да изграждаме капацитет и да работим с няколко български застрахователни компании. Това е област, в която има голям потенциал в момента", коментира той.

Така "Скейл Фокус" все повече се фокусира и специализира върху определени индустриални технологични ниши и актуални технологии като анализ на риска, големи масиви от данни (big data), анализиране на данни, прогнозен анализ, интегриране на системи. Всичко това дава все по-голяма добавена стойност на компанията, каза Цеков.

За малки, големи и дори стартъпи

Клиентите на "Скейл Фокус" са малки и големи компании предимно от САЩ, Западна Европа, но има и дружества от България. Те са от различни сектори – застрахователен, телеком, финансов, логистичен. Сред първите клиенти са партньорски софтуерни и консултантски компании от бранша, но също така и имена като ДЗИ, "Трейдър.бг", беларуският "Велком", "ИнТайм", "Мобилтел", "Теленор", австрийският A1 (собственост на Telekom Austria, който притежава и "Мобилтел"), Atos, Teradata, "Евроинс", "Бул инс", "Булстрад" и др. Използват се продукти и инструменти на IBM, Microsoft, VMware и други, които се надграждат или интегрират за съответните клиенти на компанията.

"В момента между 20 и 30% от бизнеса ни е с клиенти от България. Работим с големи мултинационални корпорации, които ни ползват повече като софтуерен аутсорсинг, големи и средни компании в България и малки и средни в Западна Европа, за които се правят различни софтуерни проекти от край до край", обяви Пламен Цеков.

Любопитен факт е, че "Скейл Фокус" се ползва доста и от стартъпи, които са получили финансиране. Задачата на българската компания е да осигури необходимия IT екип, който да реализира идеите на младите предприемачи, тъй като обикновено те не разполагат с необходимия ресурс, за да завършат целия проект сами. При такива задачи се изисква максимална гъвкавост, допълва Цеков. Понякога "Скейл Фокус" дори влиза в ролята на ментор, като се опитва да предостави по-дългосрочна визия за развитието на продуктите. Компанията работи основно със стартъпи от чужбина, тъй като повечето български все още са прекалено малки и според Цеков цялата екосистема трябва още малко да се развие. Както от гледна точка на мащаб, така и на инвестиции.

Състезанието за кадри

Докато цялата технологична индустрия се оплаква от липсата на квалифицирани кадри, "Скейл Фокус" има малко по-различна визия по този проблем. Според компанията в България има IT специалисти, макар и не много, но основният въпрос е как да ги привлечеш и задържиш.

"Това е един кръговрат – качествените специалисти привличат качествени специалисти", коментира Цеков. "Скейл Фокус" подготвя допълнително своите кадри, като ги развива да преминат от младши в старши експерти. Компанията разчита на добрите условия за работа и кариерно развитие, за да може да запази привлечените специалисти.

"Осигуряваме им добра атмосфера за работа, предлагаме им свобода в кариерното развитие и ги мотивираме с предизвикателни проекти", допълни Цеков.

Компанията се опитва и чрез Българската аутсорсинг асоциация да запалва ученици в технологичните умения и да им покажат, че могат да получат добра реализация в страната. Цеков има по-оптимистична визия за липсата на кадри, като според него това може да се окаже ползотворно за IT сектора.

"Мое лично мнение е, че недостигът на кадри може да се разгледа и като положителен фактор. Защото така компаниите ще се стремят към по-добра вътрешна организация и тези, които не се адаптират към пазарните реалности, няма да оцелеят, а тези, които го направят, ще постигнат много", смята Цеков.

Визия за бъдещето

Постигнатото от "Скейл Фокус" за четирите години дава необходимото самочувствие на собствениците да продължат да си поставят амбициозни цели. За тази и следващата година компанията планира да навлезе по-силно на пазара в Северна Америка – САЩ и Канада. Това не е леко предизвикателство, защото особено пазарът в Щатите изисква специфични познания и много работа на място. В дългосрочен план фирмата иска да се наложи като име в Европа.

"Искаме да докажем, че от България може да се родят сериозни компании. Виждаме се като дружество, което оперира паневропейски с офиси на Стария континент", обяви Цеков.

Запитан как си представя "Скейл Фокус" след пет години, Цеков вдига още повече летвата: "Искаме "Скейл Фокус" да бъде една от най-добрите компании в Европа."

Растем с хъс и фокус

Пламен Цеков, главен изпълнителен директор и съосновател на "Скейл Фокус":

Кое ви отличава от конкурентите ви?


- Отличаваме се с хъса, който влагаме във всяка една ситуация.

Какви са основните предизвикателства в работата ви?

- Как да продължаваме да растем, без да губим фокус и качество. Това само по себе си не е лесна задача, но не е невъзможна за постигане. Това не са взаимоизключващи се неща, изисква се майсторство, за да можеш да постигнеш и двете. Независимо дали става дума за растеж на компанията или географското й разширяване. Важното е, докато го правиш, да не губиш фокус и да поддържаш високо качество на услугите и продуктите.

Кое е основното събитие за тази година?

- Основното събитие за "Скейл Фокус" е, че спечелихме първа награда от международните бизнес награди за най-бързоразвиваща се компания в Европа през тази година. Което е признание както за нас, така и за българския IT и аутсорсинг сектор. Друго важно събитие, което отекна, е че България получи приза за "Най-атрактивна аутсорсинг дестинация в Европа" от Европейската аутсорсинг асоциация. Което също е важно за всички компании от сектора, защото с нашите успехи подобряваме средата в страната.

Защо решихте да участвате в този конкурс?

- Привлече ни името на конкурса "Най-добрата българска фирма".
През лятото започна събирането на кандидатури за участие в конкурса "Най-добра българска фирма", организиран от Първа инвестиционна банка (Fibank), който цели да насочи обществения интерес към предприемачеството.

Тазгодишното, четвърто, издание събира заявки за участие до 18 октомври. Победителите се избират в няколко категории: "Средни и големи фирми", "Микро- и малки фирми", "Стартираща фирма", както и новата категория "Проектно финансиране на бизнес таланти". Жури оценява участниците, които се конкурират на база финансови показатели като нетна печалба, възвращаемост на капитала, сума на активите, размер на краткосрочните и дългосрочните заеми. За да участват в конкурса, фирмите трябва да са основани с български капитал, да имат български мениджмънт и да налагат български бранд на пазара. Сайтът на конкурса naidobrafirma.bg предоставя възможност на посетителите да гласуват за тяхната компания фаворит, а кандидатът с най-много гласове ще спечели в категорията "Награда на публиката". Крайният срок за гласуването на публиката е 5 ноември.

Седем корпоративни истории ще разкаже "Капитал Daily" през следващите седмици. Те са на компании, които са кандидатствали в конкурса "Най-добра българска фирма" и са подбрани от редакцията. В предишни броеве вече описахме бизнеса на "Сладоледена фабрика" - Велико Търново, и за носии "Мели - М" - Пловдив.

"Скейл Фокус" изглеждат програмирани да растат. От основаването им през 2012 г. приходите, печалбата и служителите им буквално се удвояват всяка изминала година. И да, секторът, в който компанията работи, е с бързо развитие - IT. Но зад постижението стоят усилие и явно продаваема услуга - софтуер по поръчка.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    stonedridah1 avatar :-|
    stonedridah1

    Голяма скука, все едно и също

    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK