Nissan иска повече власт в съюза с Renault
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Nissan иска повече власт в съюза с Renault

Шефът на Renault-Nissan Карлос Госн

Nissan иска повече власт в съюза с Renault

Ръководството на Renault-Nissan се опитва да ограничи влиянието на френското правителство

2082 прочитания

Шефът на Renault-Nissan Карлос Госн

© YUYA SHINO


Японската компания отговаря за две трети от общите продажби на съюза.

Японският производител на автомобили Nissan Motor е внесъл предложения за промени в акционерната структура на съюза си с Renault, съобщава Reuters, позовавайки се на свои източници. Този ход е част от ескалиращата борба за контрол между директора на Renault-Nissan Карлос Госн и френската държава, която е най-големият акционер в Renault, отбелязва агенцията.

Nissan е представил на френското правителство документ от три страници, в който се призовава за промени в 16-годишното сътрудничество, които ще осигурят равноправна тежест на двете компании и по-балансирано съотношение на акциите от 25-35%. В момента Renault притежава 43.4% от Nissan, както и решаващ глас в базираното в Холандия управляващо дружество Renault-Nissan. Nissan от своя страна държи само 15% от акциите на френската компания без право на глас.

Борба за контрол

Искането на  Nissan е отговорът на Госн, който е главен изпълнителен директор и на двете компании, на изненадващия ход на икономическия министър на Франция Емануел Макрон, който през април увеличи дела на правителството от 15 до 19.7%. Повишеният дял, обявен за временен, позволява на държавата да получи постоянно двойно увеличение на правата на глас.

Според законодателство, влизащо в сила през следващата година, дългосрочните инвеститори във френските компании получават повече правомощия, освен ако това не бъде отхвърлено от две трети от акционерите. Така Париж ще получи 28% от акциите с право на глас, дори отново да понижи дела си до 15%. Ако сегашният дял от 19.7% бъде задържан до следващото заседание на акционерите през април 2016 г., то правителството може да получи мажоритарен контрол в компанията.

Плановете на Госн да противодейства на това чрез увеличаване на дела на Nissan вече са получили одобрение от борда на Renault. Според френското и японското законодателство предложеното кръстосано акционерно участие в размер на 25-35% ще позволи на Nissan да гласува като най-голям акционер на Renault, като същевременно френската компания няма да има подобни права в акционерните събрания на японския съдружник. Това ще обърне баланса на силите в рамките на съюза за сметка на Renault. Говорителите на френското правителство и двете компании са отказали коментар по отношение на новите предложения.

Успешен съюз

Това противоборство поставя под въпрос бъдещето на сътрудничеството между двете компании, което е едно от най-успешните в световната автомобилна индустрия. То е от 1999 г., когато френската компания за пръв път купува дял в почти банкрутиралия японски конкурент. Впоследствие се стига до споразумение, което позволява на  Renault да назначава ръководни кадри в Nissan. То също така забранява на компаниите да емитират нови акции или да купуват акции на другата без одобрение от борда й. Оттогава Nissan е надминал френския си партньор и вече отговаря за две трети от общите продажби и по-голямата част от печалбите. Исканите промени биха били по-адекватно отражение на икономическите реалности.

Стремежът на френското правителство да задържи контрола си в Renault е част от усилията да бъдат защитени работните места и инвестициите в страната. Париж е заявявал, че ще подкрепи пълно сливане между двете компании само при условие, че държавата остане най-голям акционер. Според източници на Reutrers правителството е критикувало членове на борда на Renault за подкрепата им за предложените мерки, които според властите подкопават интересите на компанията. "Карлос Госн оглавява две компании – от определен момент това създава конфликти", коментира представител на правителството.

Японската компания отговаря за две трети от общите продажби на съюза.

Японският производител на автомобили Nissan Motor е внесъл предложения за промени в акционерната структура на съюза си с Renault, съобщава Reuters, позовавайки се на свои източници. Този ход е част от ескалиращата борба за контрол между директора на Renault-Nissan Карлос Госн и френската държава, която е най-големият акционер в Renault, отбелязва агенцията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.