eMAG получи разрешение за покупката на Fashion Days
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

eMAG получи разрешение за покупката на Fashion Days

Изпълнителният директор на Fashion Days Ева Вучева е категорична, че компанията ще продължи да работи самостоятелно от еMAG

eMAG получи разрешение за покупката на Fashion Days

Антимонополният регулатор одобри сделката, затвърждаваща единството на трите големи в електронната търговия в България

Юлиян Арнаудов
25215 прочитания

Изпълнителният директор на Fashion Days Ева Вучева е категорична, че компанията ще продължи да работи самостоятелно от еMAG

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Един от най-големите електронни магазини в България, eMAG, получи разрешение от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) да придобие сайта за продажба на дрехи и модни продукти Fashion Days. Решението на антимонополния регулатор по въпроса беше обявено в понеделник.

Сделката всъщност е част от стратегическа промяна на структурата на компаниите в региона, които имат общ собственик – базираният в ЮАР фонд за инвестиции в електронна търговия Naspers. В неговото портфолио влиза и онлайн аукционът OLX - наскоро ребрандираният бивш "Продавалник". Покупката на Fashion Days от eMAG беше обявена през май, когато придобиващата компания подаде документите за одобрението й от КЗК. Макар и да засяга двама от големите онлайн търговци в страната, тя не променя реално пазарната ситуация, защото те и досега са част от една група, в която влиза и трети такъв.

Разделени заедно

Основните ефекти от придобиването всъщност са вътрешноструктурни за компаниите. Собственикът на eMAG е румънската Dante International, която занапред ще бъде притежател на всички регионални звена на Fashion Days – софийското, румънското, унгарското и италианското. Централата на сайта за продажба на дрехи и модни продукти ще се премести от Швейцария в Румъния, където е централният офис на eMAG. В България ситуацията се запазва – тукашното дружество "Фешън дейс шопинг" ще продължи да обслужва местния пазар. Двата онлайн магазина ще се развиват както досега - отделно и като марки, и като сайтове.

"Двата сайта ще продължат да оперират самостоятелно и въз основа на утвърдените си бизнес модели. И двата бранда са добре познати на пазара и всеки от тях е силен в своята вертикала", коментира Ева Вучева, изпълнителен директор на Fashion Days Group, пред "Капитал Daily".

"На този етап не планираме никакви големи промени в оперативната дейност на двете компании. Fashion Days и eMAG отчитат добри ръстове и искаме да запазим положителната тенденция", казаха от eMAG.

Същото потвърди и Ева Вучева, която допълни, че не се планира и промяна на юридическата форма на дружествата в България, нито пък консолидиране на финансовите резултати.

"Стратегията на Fashion Days остава непроменена - номер едно модна дестинация. Работим усилено върху продукта, както и върху портфолио от предлагани стоки", каза директорът на Fashion Days. Залагаме изключително много на мобилните приложения и вече виждаме отлични резултати - към момента 43% от продажбите ни са направени през мобилни устройства", допълни тя. 

Големи и още по-големи

Онлайн търговецът eMAG е собственост на румънската Dante International, като успява да се утвърди като най-големия сайт за е-продажби в региона. Дружеството развива дейността си Румъния, Унгария и България. През 2012 г. фондът Naspers придобива 75% от дяловете в компанията. През септември същата година започва и дейността на сайта за е-търговия в България. По данни на eMAG тя успява да достигне 50% пазарен дял в категорията "електроника и IT" само за първите година и половина от дейността си.

Fashion Days е основана през 2009 г., когато е регистрирано едноименно дружество в Швейцария. Фокусът на сайта е онлайн продажби на дрехи и модни стоки, като дейността е съсредоточена основно в рамките на Централна и Източна Европа. Дружеството стартира в Румъния и впоследствие навлиза и в Чехия, Словакия, Словения, България, Унгария и Полша. В началото компанията оперира чрез модела на затворените онлайн клубове за пазаруване (flash sales), но от средата на 2014 г. платформата функционира повече като стандартен електронен магазин за мода с продукти на склад и значително съкратено време за доставка. В края на 2011 г. фондът Naspers става мажоритарен собственик на Fashion Days, което е малко преди да влезе и в eMAG.

В същата орбита е и сайтът за аукциони в интернет OLX. Компанията, която седи зад платформата, е "Алегрогруп България", която е дъщерна на Naspers. Дружеството има малко по-различен фокус, като позволява на потребителите да търгуват на сайта различни стоки, предмети и услуги, докато eMAG и Fashion Days са традиционни е-магазини за онлайн покупки.

Самият фонд Naspers е гигант с широки интереси в онлайн медии и платформи. Групата оперира в над 120 държави, с фокус върху развиващи се пазари. Компанията има приходи от 5.1 млрд. евро за последната финансова година. Консолидираната й печалба преди данъци, лихви и амортизации е 392 млн. евро.

Потенциалният лидер

Със сделката два от най-големите сайтове за е-търговия минават реално попадат по-плътно в една сфера на влияние.

Приходите на eMAG за 2013 г. са 13.7 млн. лв., изчислени на база наложена санкция от КЗК, тъй като дружеството не обявява резултатите си за българския пазар.

"Фешън дейс шопинг" отчита в България приходи от 20.6 млн. лв. за 2014 г., но компанията е на загуба в страната. Негативния резултат за изминалата година е 2.9 млн. лв.

Ако прибавим и приходите на "Алегрогруп" от 2.8 млн. лева за 2014 г. сумарният оборот на дружествата, които са под контрола на Naspers в България не е никак малък. Точни данни за обема на пазара на е-търговия в България трудно могат да се намерят, но сегментът със сигурност расте. По данни на НСИ почти един милион души са поръчали стоки или услуги онлайн през изминалата 2014 г. (виж графиката за тенденциите в Европа). По данни на eMAG броят на хората, които са пазарували онлайн през първото тримесечие на 2015 г. в България, се е увеличил с 25% спрямо същия период предходната година.

Двете фирми отбелязват добри резултати при покупките, направени през мобилни устройства. Мобилният трафик на eMAG е повече от 30% от общия, докато Fashion Days отбелязват, че към 43% от покупките са направени през мобилни устройства.

КЗК отчита, че eMAG и Fashion Days имат сходна дейност, но продават продукти в различни категории. Освен това дори ако се консолидират техните продажби, те са под 5% спрямо всичките в съответните категории в страната.

Трябва да се отбележи, че регулаторът взима предвид целия пазар – както за онлайн, така и продажбите във физически магазини. В същото време OLX попада в съвсем различна категория услуги по мнение и на фирмите и на регулатора. Затова и КЗК разрешава сделката.

Един от най-големите електронни магазини в България, eMAG, получи разрешение от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) да придобие сайта за продажба на дрехи и модни продукти Fashion Days. Решението на антимонополния регулатор по въпроса беше обявено в понеделник.

Сделката всъщност е част от стратегическа промяна на структурата на компаниите в региона, които имат общ собственик – базираният в ЮАР фонд за инвестиции в електронна търговия Naspers. В неговото портфолио влиза и онлайн аукционът OLX - наскоро ребрандираният бивш "Продавалник". Покупката на Fashion Days от eMAG беше обявена през май, когато придобиващата компания подаде документите за одобрението й от КЗК. Макар и да засяга двама от големите онлайн търговци в страната, тя не променя реално пазарната ситуация, защото те и досега са част от една група, в която влиза и трети такъв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 2
    f2 avatar :-|
    Imaginary Friend

    Българите често пъти са твърде заети да пишат кефенски коментари по интернет, вместо да се възползват от възможностите му.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK