"Лидл България" планира от три до пет магазина през 2016 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Лидл България" планира от три до пет магазина през 2016 г.

Милена Драгийска-Денчева, управител на "Лидл България"

"Лидл България" планира от три до пет магазина през 2016 г.

За пет години веригата е инвестирала в страната близо 728 млн. лв. в земя, сгради и оборудване

Мара Георгиева
17650 прочитания

Милена Драгийска-Денчева, управител на "Лидл България"

© Анелия Николова


През следващата година търговската верига "Лидл България" планира да отвори от три до пет нови магазина – един в София и по един в две нови дестинации - Благоевград и Казанлък. Това съобщи Милена Драгийска-Денчева, управител на "Лидл България", на пресконференция по повод 5 години от стъпването на компанията в страната. До края на годината в Бургас ще заработи още един обект и така дружеството ще приключи 2015 г. със 79 магазина в 41 града на страната. В плановете за следващата година и половина влиза откриването на около 300 нови работи места. В момента работещите във веригата са над 1800.

Отново ръст на приходите

През 2014 г. "Лидл" стана втората по големина верига за търговия на дребно в България, отстъпвайки само на "Кауфланд" и измествайки Billa. Приходите й от продажби нараснаха с 26% спрямо 2013 и достигнаха почти 540 млн. лв. Пазарният дял на "Лидл" от сектора на бързооборотните стоки е около 5.25% за 2014 г. по данни на ICAP, а на "Кауфланд - 11.7%, уточни Милена Драгийска-Денчева.

За деветте месеца на тази година "Лидл" отчита 8.6% ръст на приходите спрямо същия период на миналата година, като в изчисленията не влизат новооткритите през този период магазини. "Очакваме до края на годината да достигнем 10% увеличение на приходите", съобщи Милена Драгийска-Денчева, уточнявайки, че в тези прогнози не влизат новите обекти.

Още инвестиции

За пет години "Лидл България" е инвестирала в страната близо 728 млн. лв. в земя, сгради и оборудване. Компанията е вложила и 7.3 млн. лв. за детски и спортни площадки, кръстовища, градинки, дарения за училища. За тези пет години от стъпването си на българския пазар веригата е платила близо 270 млн. лв. данъци.

През септември "Лидл България" направи първа копка на втория си логистичен център – в местността Кабиле край Ямбол. Инвестицията е за близо 80 млн. лв.

Засега от компанията не конкретизират намеренията си за покупка или наемане на магазини на веригата Penny Market, която се изтегля от българския пазар. Предстои наддаване за 49 търговски обекта на Penny в страната и се предполага, че Billa ще вземе между 6 и 8 от тях (девете вериги са с общ собственик). "Очакваме Billa да бъде с предимство. Но принципно нашите критерии за добра експанзия не съвпадат с критериите на Penny от гледна точка на демография и населени места. Има обаче отделни обекти, за които бихме задълбочили разговорите, ако преценят, че "Лидл" е потенциален купувач", коментира Милена Драгийска-Денчева.

След оттеглянето на Penny в страната се освобождава пазар за над 200 млн. лв. - толкова е оборотът на веригата за 2014 г. "Не потриваме доволно ръце от новината за оттеглянето на Penny, но когато една възможност се отваря, предстои пренареждане. И то ще е в две посоки в зависимост от населеното място и покупателната способност на хората – увеличаване на дела на веригите или засилване на традиционната търговия в малките населени места", прогнозира Милена Драгийска-Денчева.

Български доставчици

"Лидл" изпълнява специална програма за увеличаване дела на български продукти в определени стокови групи. Български производители вече направиха пробив в други държави, където присъства веригата", обясни управителят и даде пример със серията DeLuxe. В нея има българско сирене, мляко и колбас "Петрохан", които се продават в магазини на веригата в други пет европейски държави.

В "Лидл" зад граница се продават също българско олио, пилешко месо, хляб, пъстърва. На практика всеки девети български доставчик е получил шанс за експорт, посочи Драгийска. По думите й веригата е запазила и развила отношенията си с 40% от доставчиците, с които е започнала партньорство преди пет години. За този период от време средният ръст на продадените количества продукти от български доставчици е 11%. При някои категории увеличението е по-голямо: плодове - 24%, зеленчуци – 116% (включително и заради предлагането на повече видове), прясно месо – 20%.

За петте години средният касов бон в магазините на веригата нараства с близо 40%. От компанията обясняват това с повишеното доверие, но и с промяната в потребителските навици - хората пазаруват по-рядко, което увеличава стойността на единичната покупка. "За петте години броят на клиентите на веригата се е увеличил с близо 60%, а лоялните клиенти - с близо 12% само за последните девет месеца", съобщи още Драгийска-Денчева.

Според проучване на компанията средният престой на клиент в "Лидл България" е 14 минути, включително минаването през каса, срещу 35 минути за конкурентите от супер- или хипермаркетите. "Пестим време и това е достойнството на нашия модел – резултат от начина, по който сме подредили магазините, и от подбора и обучението на обслужващия персонал", коментира управителят на дружеството.

През следващата година търговската верига "Лидл България" планира да отвори от три до пет нови магазина – един в София и по един в две нови дестинации - Благоевград и Казанлък. Това съобщи Милена Драгийска-Денчева, управител на "Лидл България", на пресконференция по повод 5 години от стъпването на компанията в страната. До края на годината в Бургас ще заработи още един обект и така дружеството ще приключи 2015 г. със 79 магазина в 41 града на страната. В плановете за следващата година и половина влиза откриването на около 300 нови работи места. В момента работещите във веригата са над 1800.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    m_style avatar :-P
    m_style

    Браво!

  • 2
    finland avatar :-|
    Finland

    От понеделник има американска седмица. Може ли да попитам защо:
    - в България кленов сироп струва 10 лв. http://www.lidl.bg/bg/513.htm?action=showDetail&id=31327
    - а в Лидл Люксембург 3.50 евро? http://www.lidl.lu/de/taste-of-america-snacks-de.htm?action=showDetail&id=16136
    Надали разликата е в това че тук ДДС е 20%, а там 17%.

    И производство на стоки в България, за европейските пазар, предвиждате ли?

  • 3
    tri avatar :-|
    tri

    Има много стоки, които в България са на по-ниски цени от други държави. И така е не само с Лидл но и с всички други вериги. Политика на фирмата е да прави локални промоции за определени продукти. Стига вечно сме се правили на жертви и даваме примери както ни е угодно.

  • 4
    yez18383939 avatar :-|
    Pronto

    А колко е ДДСто в Люксембург?

    Публикувано през m.capital.bg

  • 5
    vesko19 avatar :-|
    vesko19

    До коментар [#2] от "Finland":

    като обърнем еврото в лев
    става гд около 7 лв зависи вече от курса
    но сега погледнете къде е люксембург и къде е българия
    или мислите че транспорта е безплатен ?

  • 6
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Не пазарувам от Lidl, но е хубаво да ги има. Конкуренцията е прекрасно нещо.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 7
    yez18383939 avatar :-|
    Pronto

    Значи ДДС в Люксембург върху храните е 3%.
    Сега тоя кленов сироп сигурно отдогодина ще се облага с акциз и продава с бандерол като вредна храна, нищо че ти не изяждаш бурканче на ден от него, така че ще поскъпне още.
    И аз пазаря от Лидъл с густо, харесва ми качеството на много стоки.
    Но къде е предприемаческият дух!!? Под статиите на вестник Капитал... Защо се мрънка за цената в Люксембург???
    А защо някой не го изкупи всичкия от там, внесе го в България, разпространи го по мрежата от квартални магазинчета, и удари една шумна плесница на Лидъл с цена от 9лв??? На брошурата ще пише "по-евтино и от Лидъл"!. А иначе много лесно Лидъл туй, Лидъл онуй.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 8
    the_european avatar :-|
    the_european

    Лидл някак си идеално паснаха с концепцията си в България. Не знам как е другаде, но в Пловдив там, където те отворят магазин, в радиус от един-два километра и след година най-много конкуренцията затваря. А на три места магазините им са комбинирани с такъв на Кауфланд, което унищожава всякакъв друг търговец в радиус от 3 километра. Нищо не удържа на двойката Кауфланд-Лидл - Карфур, Била, Пикадили, Пени в опасна близост първо се опразват от клиенти, а после логично затварят. Много по-добре с конкуренцията на Лидл се справят български вериги - Лекси (има ги само в Пловдив) и Триумф. Била оцелява само на места, които не са атрактивни за Лидл и Кауфланд. Метро традиционно също е силна, макар да са загубили пазарни позиции. Да живее конкуренцията, по-хубаво от това, за нас потребителите, няма.

  • 9
    bj_int avatar :-P
    bj_int

    Имам много критики към Лидл, но не мога да не им призная добрата комуникационна и продуктова политика.
    По отношение на качество и прочие мога само да цитирам техния ПР, който казва "Стараем се да предложим най-доброто съотношение между качество и цена". Всеки да го разбира както иска и може.

  • 10
    bzm avatar :-|
    bzm

    Те тез и такива като тях е.м@мата на икономиката на страната. Точат финансите ни и захранват немската машина.Спрете ги! Измислете начин,задължете ги да оставят по-голямата част от СО на дребно в държавата.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK