"Летище София" - концесия в мъглата
Най-голямата сделка в държавния транспорт за идната година дава всички признаци да бъде изначално опорочена


Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Никой не се съмнява, че ако бъде оставено още някоя и друга година в ръцете на държавата, "Летище София" ще изпадне до окаяното състояние, в което вече е БДЖ, включително печелившите му преди време товарни превози. Или в тази на "Български пощи", оказали се тотално извън растящия пазар на куриерите скорострелно след либерализацията на пазара, на който имат най-много опит.
Затова, колкото по-бързо бъде концесиониран най-големият и атрактивен (все още) актив в системата на хронично гладния за пари държавен транспорт, толкова по-добре. Целият въпрос е в това предстоящият конкурс за избор на концесионер да бъде организиран прозрачно и икономически логично.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
12 коментара
От една страна съм съгласен, че звучи лошо 600 млн да се дадат на куп и тихо и бързо (но и временно) да се запуши пропастта БДЖ. Т.е. може би щеше да е по-добре правителството да подходи като с летищата във Варна и Бургас - дългосрочен ангажимент на инвеститора от всякакъв характер. Пък и това остава параметри, с които инвеститора да се съобразява - поне засега моделът явно работи, защото в последните 10 години и двете летища са супер!
От друга страна, 600 млн. сега са много повече от 600 млн в рамките на 10-15 години малко по малко. Всъщност, проблемът е кой ще управлява тези пари, т.е. можем ли да имаме доверие, че веднъж взети, 600-те М няма да бъдат профукани за раздуване на всякакви държавни бюджети - били те на БДЖ, на МВР и т.н.?
Много ми е странна тази статия - при условие че още дори не е обявен търга за въпросната концесия, ми се чини че е рано да се говори за непрозрачност и подобни неща. Тя рибата в морето, нали знаете поговорката. Този такъв, онзи онакъв. Желаещи за участие в търга очевидно има достатъчно, та ще видим. А нуждата от финансова помощ за БДЖ е очевидна за всички и не търпи отлагане.
Въпросът е в тази мъгла да не се готви скрит подарък за местни тарикати, които идея си нямат от управление на летища ...
Рибата, т.е. Концесията на летището въобще не е в морето, а е в мрежата и е въпрос на време просто кога ще се изтегли мрежата.
За концесията се говори от 10 години и въпроса е изключително актуален.
Намирам статията за изключително актуална и навременна и искрено се надявам капитал и в частност авторката на статията да продължават в същия дух.
Ключовата дума тук е наистина - прозрачност!
Не знам защо изобщо се правят опити да се съживява БДЖ при положение, че това е една дупка, която все се наливат пари, а нищо не се случва. Крайно време е или да се даде на концесия, или да се закрие държавното предприятие. И тъй като няма как да се закрие, то какъв вариант остава? Защо ние трябва да плащаме за нещо, което не работи?
При равни други условия идеята да се вземат повече пари предварително не е дискриминираща. Унгария продаде будапещенското заедно с концесията като борсов пакет - 75% за 2,1 млрд $. Отделен е въпросът за какво ще бъдат похарчени.
По-голямото ми притеснение е онова, за което можем да кажем "дали това, което си мислиш, е същото, което аз си мисля". Тоест нагласени условия и нагласена правна несигурност в документите, от които дългата опашка потенциални играчи да се сведе до сделка тип Булгартабак, ерго местен бизнесмен + офшорка. Където пирвият урежда частта от работата, свързана със "специфичното познаване на управленските и политически реалности, за да може изобщо да се стигне до отваряне на подадената оферта"
"Компанията отказа да отговори на "Капитал" какви концесионни такси е платила до момента през годините. За 2014 г. тя има приходи от близо 120 млн. лв. Това означава концесионно възнаграждение от 23 млн. лв."
>>> Това заслужава по-подробно проучване, защото май общата сума концесии е 70 млн. годишно - толкова влизат в бюджета. Тоест нещо липсва. След като са ги оставили да трупат 50 млн. дългове към Летище София, едва ли са пропуснали да "измислят нещо и по този въпрос".
Дали 600 милиона са много или малко , това са 4 или 5 години оборота на летището .Преди да се допуснат три наземни оператора на летището , което го няма никъде по света , печалбата на летището беше между 20 - 30 милиона .При непрекъснато увеличение пътниците и полетите печалбата би трябвало и да е много по голяма .
[quote#6:"cinik"]от които дългата опашка потенциални играчи да се сведе до сделка тип Булгартабак, ерго местен бизнесмен + офшорка.[/quote]
офшорката - по презумпция с руска фирма. Примери има - БТ, БТК...
Ясна работата.Даваме концесия, с преимущество - този който насипе най-много кинти сега, че не знаем утре кой ще е на власт.
И тук балъците спрягат стратегии, сякаш някой се интересува от тяхното мнение, и дори плахо спрягат "ама дали тия пари ще се изхарчат по предназначение".
Малко санкта, много симплицитас.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.