"Летище София" - концесия в мъглата

Най-голямата сделка в държавния транспорт за идната година дава всички признаци да бъде изначално опорочена

За пореден път всички дела на и около летището са обвити в секретност
За пореден път всички дела на и около летището са обвити в секретност
За пореден път всички дела на и около летището са обвити в секретност    ©  мария съботинова
За пореден път всички дела на и около летището са обвити в секретност    ©  мария съботинова
Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Никой не се съмнява, че ако бъде оставено още някоя и друга година в ръцете на държавата, "Летище София" ще изпадне до окаяното състояние, в което вече е БДЖ, включително печелившите му преди време товарни превози. Или в тази на "Български пощи", оказали се тотално извън растящия пазар на куриерите скорострелно след либерализацията на пазара, на който имат най-много опит.

Затова, колкото по-бързо бъде концесиониран най-големият и атрактивен (все още) актив в системата на хронично гладния за пари държавен транспорт, толкова по-добре. Целият въпрос е в това предстоящият конкурс за избор на концесионер да бъде организиран прозрачно и икономически логично.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
12 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    maximxx avatar :-?
    Максо
    • - 2
    • + 30

    От една страна съм съгласен, че звучи лошо 600 млн да се дадат на куп и тихо и бързо (но и временно) да се запуши пропастта БДЖ. Т.е. може би щеше да е по-добре правителството да подходи като с летищата във Варна и Бургас - дългосрочен ангажимент на инвеститора от всякакъв характер. Пък и това остава параметри, с които инвеститора да се съобразява - поне засега моделът явно работи, защото в последните 10 години и двете летища са супер!
    От друга страна, 600 млн. сега са много повече от 600 млн в рамките на 10-15 години малко по малко. Всъщност, проблемът е кой ще управлява тези пари, т.е. можем ли да имаме доверие, че веднъж взети, 600-те М няма да бъдат профукани за раздуване на всякакви държавни бюджети - били те на БДЖ, на МВР и т.н.?

    Нередност?
  • 2
    wild4949 avatar :-|
    shepprd
    • - 17
    • + 16

    Много ми е странна тази статия - при условие че още дори не е обявен търга за въпросната концесия, ми се чини че е рано да се говори за непрозрачност и подобни неща. Тя рибата в морето, нали знаете поговорката. Този такъв, онзи онакъв. Желаещи за участие в търга очевидно има достатъчно, та ще видим. А нуждата от финансова помощ за БДЖ е очевидна за всички и не търпи отлагане.

    Нередност?
  • 3
    krastitel avatar :-?
    krastitel
    • - 12
    • + 9

    Въпросът е в тази мъгла да не се готви скрит подарък за местни тарикати, които идея си нямат от управление на летища ...

    Нередност?
  • 4
    rpe2008 avatar :-|
    rpe2008
    • - 11
    • + 11

    Рибата, т.е. Концесията на летището въобще не е в морето, а е в мрежата и е въпрос на време просто кога ще се изтегли мрежата.
    За концесията се говори от 10 години и въпроса е изключително актуален.
    Намирам статията за изключително актуална и навременна и искрено се надявам капитал и в частност авторката на статията да продължават в същия дух.
    Ключовата дума тук е наистина - прозрачност!

    Нередност?
  • 5
    zztop11 avatar :-|
    Здравко Здравков
    • - 4
    • + 17

    Не знам защо изобщо се правят опити да се съживява БДЖ при положение, че това е една дупка, която все се наливат пари, а нищо не се случва. Крайно време е или да се даде на концесия, или да се закрие държавното предприятие. И тъй като няма как да се закрие, то какъв вариант остава? Защо ние трябва да плащаме за нещо, което не работи?

    Нередност?
  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 4
    • + 12

    При равни други условия идеята да се вземат повече пари предварително не е дискриминираща. Унгария продаде будапещенското заедно с концесията като борсов пакет - 75% за 2,1 млрд $. Отделен е въпросът за какво ще бъдат похарчени.

    По-голямото ми притеснение е онова, за което можем да кажем "дали това, което си мислиш, е същото, което аз си мисля". Тоест нагласени условия и нагласена правна несигурност в документите, от които дългата опашка потенциални играчи да се сведе до сделка тип Булгартабак, ерго местен бизнесмен + офшорка. Където пирвият урежда частта от работата, свързана със "специфичното познаване на управленските и политически реалности, за да може изобщо да се стигне до отваряне на подадената оферта"

    Нередност?
  • 7
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 6
    • + 10

    "Компанията отказа да отговори на "Капитал" какви концесионни такси е платила до момента през годините. За 2014 г. тя има приходи от близо 120 млн. лв. Това означава концесионно възнаграждение от 23 млн. лв."

    >>> Това заслужава по-подробно проучване, защото май общата сума концесии е 70 млн. годишно - толкова влизат в бюджета. Тоест нещо липсва. След като са ги оставили да трупат 50 млн. дългове към Летище София, едва ли са пропуснали да "измислят нещо и по този въпрос".

    Нередност?
  • 8
    lout66 avatar :-|
    lout66
    • - 2
    • + 4

    Дали 600 милиона са много или малко , това са 4 или 5 години оборота на летището .Преди да се допуснат три наземни оператора на летището , което го няма никъде по света , печалбата на летището беше между 20 - 30 милиона .При непрекъснато увеличение пътниците и полетите печалбата би трябвало и да е много по голяма .

    Нередност?
  • 9
    historama avatar :-|
    historama
    • - 5
    • + 5

    [quote#6:"cinik"]от които дългата опашка потенциални играчи да се сведе до сделка тип Булгартабак, ерго местен бизнесмен + офшорка.[/quote]
    офшорката - по презумпция с руска фирма. Примери има - БТ, БТК...

    Нередност?
  • 10
    nemakvonavi avatar :-|
    Nakom
    • - 2
    • + 3

    Ясна работата.Даваме концесия, с преимущество - този който насипе най-много кинти сега, че не знаем утре кой ще е на власт.
    И тук балъците спрягат стратегии, сякаш някой се интересува от тяхното мнение, и дори плахо спрягат "ама дали тия пари ще се изхарчат по предназначение".
    Малко санкта, много симплицитас.

    Нередност?
Нов коментар