Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
7 1 ное 2015, 15:46, 18362 прочитания

Да подредиш дома си с един клик

Клиентите на онлайн платформата "Доместина", която предлага услуги за професионално почистване, растат с около 35% месечно от март насам

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

"Доместина" привлече 1 млн. лв. от инвеститори

Компанията за професионално почистване ще използва средствата за разрастване на пазара в Полша

11 окт 2016

ПИБ награди най-добрите български фирми за 2014 г.

В четвъртото издание на конкурса участваха над 240 компании

25 ное 2015

Бизнес на покрива

Малката строителна компания "Фамоза 7" има само един фокус - върха на сградата

5 ное 2015

Може ли латексът да бъде иновативен продукт

Българският стартъп Creō, който произвежда иновативна боя, получи второ финансиране от акселератора Eleven

4 ное 2015

"Скейл Фокус": програмирани да растат

Четири години след основаването си технологичната компания има 240 служители и очаква оборот от 16 млн. лв.

25 окт 2015

Българската столица на сладоледа

Великотърновският производител с марка "Дени" е в топ 3 на сектора. Планира удвояване на приходите чрез нова фабрика и излизане на борсата

20 окт 2015

Носията на растежа

Компанията "Мели - М" на две сестри от Пловдив шие разнообразно облекло, но фокусът е върху фолклорните костюми

30 сеп 2015
През лятото започна събирането на кандидатури за участие в конкурса "Най-добра българска фирма", организиран от Първа инвестиционна банка (Fibank), който цели да насочи обществения интерес към предприемачеството.

Тазгодишното - четвърто - издание събира заявки за участие до 18 октомври. Победителите се избират в няколко категории: "Средни и големи фирми", "Микро и малки фирми", "Стартираща фирма", както и новата категория "Проектно финансиране на бизнес таланти". Жури оценява участниците, които се конкурират на база финансови показатели като нетна печалба, възвращаемост на капитала, сума на активите, размер на краткосрочните и дългосрочните заеми. За да участват в конкурса, фирмите трябва да са основани с български капитал, да имат български мениджмънт и да налагат български бранд на пазара. Сайтът на конкурса naidobrafirma.bg предоставя възможност на посетителите да гласуват за тяхната компания фаворит, а кандидатът с най-много гласове ще спечели в категорията "Награда на публиката". Крайният срок за гласуването на публиката е 5 ноември.

Шест корпоративни истории ще разкаже следващите седмици "Капитал Daily". Те са подбрани от редакцията сред кандидатствалите компании в конкурса "Най-добра българска фирма". В предишните броеве вече описахме бизнеса на "Сладоледена фабрика" - Велико Търново, производителят на носии "Мели - М" – Пловдив и технологичната "Скейл Фокус".
Най-много поръчки има от центъра и кварталите "Лозенец", "Младост" и "Манастирски ливади".
900 лв.
е средната заплата на 60-те работещи помощници, а средната им възраст е около 40 години.

Ако е вярно, че домът е крепост, то е също толкова вярно, че хората са много внимателни кого ще допуснат до нея. Ето защо изборът на домашна помощница винаги е деликатен въпрос и обикновено се случва след препоръка от приятел. Една стартираща българска компания има амбициите да промени това. Онлайн платформата "Доместина" залага на три неща. Първо, прецизно подбрани и обучени професионалисти, второ, лесно и бързо поръчване на почистването на дома или офиса през интернет и, трето, конкурентни цени.
Услугата се ползва само през регистрация на сайта на "Доместина", с няколко клика потребителите въвеждат детайли за посещението. Тази информация достига до помощниците без никаква човешка намеса и те знаят в кой ден и час къде трябва да пристигнат. Плащането също се случва онлайн, а клиентите оценяват работата на домашната помощница и на база на това тя трупа рейтинг, от който зависи допълнителното й заплащане, колко адреса ще получи от системата и др. Бизнес моделът на "Доместина" е нов и има потенциал ако не да промени веднага, то поне да размърда сериозно пазара в сектора си.

Когато идеята срещне опита

Владислав Симов и Николай Казмин са създатели на компанията и мажоритарни собственици с равни дялове в нея. Двамата имат много различен досегашен опит и казват, че поради тази причина се допълват добре в бизнеса.
Казмин идва от света на информационните технологии. Учил в чужбина, а още след като завършва бакалавър, започва да работи по различни идеи за стартъпи.
Симов е в бизнеса от 18-годишен. Казва, че заради това не е и успял да завърши висшето си образование. "Направих бунт. Докарах до държавен изпит, но дори не се явих да си го взема", обяснява той. Симов се е занимавал с много неща – първо прави транспортна компания за превоз на опасни товари, после се насочва към външната реклама, а последно управлява фирма за мениджмънт на жилищни сгради. Идеята за "Доместина" се ражда от това начинание, тъй като много от клиентите търсили опции за почистване и услуги по поддръжката на дома. "Тогава имах късмета да се запозная с Николай. Ние първо станахме партньори, а после и много добри приятели", разказва предприемачът. И до днес Казмин отговаря за техническата част на бизнеса, а Симов за оперативната, макар ролите им често да преливат.    
През 2013 г. те регистрират дружеството "Гоу мама", което предлага услугата, но в много по-опростен вариант.
"Знаехме какво искаме да направим, знаехме и че в това има много бизнес и трябва да въведем пълна автоматизация, но не можехме да измерим колко е голям пазарът", обяснява Симов. В началото поръчките се вземат и раздават по телефон. Междувременно се работи активно по автоматизацията на услугата.  
"Предизвикателството, когато започнахме, беше, че е много трудно да докараш и двете страни заедно. Ако имаш изпълнителя, но няма кой да поръчва, ще ви дропнат, обратното също е вярно. Решихме да осигурим изпълнителите на услугата, пък после докараме и тези, които я търсят", казва Николай Казмин. Той и екипът му успяват да създадат сравнително бързо най-големия актив на компанията – софтуера, който обслужва процесите и днес. Но Казмин признава, че работата по самата платформа никога не свършва и не само че не свършва, но и процесът става все по-изискуем.   
Собствениците решават и да променят името на платформата от Gomama на "Доместина", тъй като първото се асоциира повече с услугата за гледане на деца. "От март тази година започнахме действителните продажби и може да се каже, че година и половина преди това основно сме тествали бизнеса", казва Симов. 

Ускорен растеж
 
В тестовия период от година и половина собствениците правят всички разходи за своя сметка и все още не търсят инвеститори. "В един момент, когато решихме, че сме узрели достатъчно, сметнахме и че ни е необходимо финансиране, за да растем по-бързо", разказва Владислав Симов. Малко преди миналата Коледа те се срещат с един от мениджърите на инвестиционния фонд LAUNCHub. "До този момент си мислехме, че сме толкова добър бизнес, че трябва само да се презентираме и нещата ще станат. Процесът по доказването на нашата идея всъщност продължи три месеца", продължава предприемачът. И допълва, че в лицето на фонда LАUNCHub те имат партньор с изключителна експертиза, който им дава много контакти и среда, в която да дискутират свободно идеите си. "Освен това са много взискателни и оспорват всичко, което казваме", допълва Симов. Финансирането, което "Доместина" получава от фонда срещу 20% дял от компанията, е в размер на 200 хил. евро. То е разпределено в два транша, а през март тази инвестиция е направена. С първата част от нея леко се изчиства моделът, доработва се софтуерът и се разширява екипът от помощници.  Второто плащане е насочено към експанзия на нови пазари. Отскоро услугата е достъпна и в Пловдив, а предстои да стартира в още няколко града на България, като стремежът е в по-дългосрочен план "Доместина" да има покритие във всички областни градове. Компанията вече дори е успяла да излезе на външния пазар. Услугата се предлага и в Полша, като полското дружество е изцяло собственост на българското.
Междувременно бизнес ангел на фирмата става и съоснователят на "Телерик" – Светозар Георгиев, който държи 5% от капитала. Двамата основатели в момента притежават по 37.5% всеки. Скоро в компанията ще има и втори ангел - управляващият директор на "Метро" – Вероника Пунчева. При този етап новото финансиране е за общо 300 хил. евро.
"Инвестицията в развитието на бизнеса от самия му старт до момента вероятно ще надмине 1 млн. лв.", казват собствениците. В момента те са фокусирани не толкова
върху това колко ще спечели компанията, а как бизнесът да расте и да създава променящ средата модел. "Възвращаемост и дивиденти не очакваме скоро. При всички положения обаче компанията има поле за развитие", казва Симов.
"В следващите години предстои да реинвестираме всичко в нови пазари", допълва го Казмин. 

Да чистиш на чисто
 
"През 2015 г. няма да имаме печалба в никой случай. Очакваме обаче ръст на приходите спрямо 2014 г. от поне осем до десет пъти, предвид че именно през настоящата година започнахме да форсираме продажбите", разказва Владислав Симов. Миналата година са отчетени постъпления от 53 хил. лв., т.е. очакванията са за около половин милион лева тази.
Компанията вече прави над 1000 почиствания в София всеки месец, а абонатите на услугата растат с около 35% месечно от март насам. Най-много поръчки има от центъра и кварталите "Лозенец", "Младост" и "Манастирски ливади". А хората между 20 г. и 50 г., които са млади професионалисти и представляват т.нар. средна класа, са основна целева група, но и аудиторията, която по думите на собствениците "Доместина" обслужва най-успешно. Предвид сезонния спад на работата в големите градове през лятото собствениците концентрират усилия да предлагат услугата и в курортите. Отскоро има и пилотно обслужване на някои големи хотели. "То е много полезно и удобно, когато не им достига персонал в пиковите моменти. За четири часа една наша професионална помощница може да почисти 8 стаи. Това струва 37 лв. на хотела с фактура", обяснява Симов. Нов сегмент са и компаниите, които добавят услугата в пакета си от социални придобивки за служителите. Тази практика става все по-разпространена особено в технологичния сектор.
 
Качеството, с което основателите на "Доместина" искат да се различат от конкурентите си, не е само в дигиталната ориентация, но и в подготовката на кадрите. "Хората ни са професионалисти и ние им вменяваме самочувствието, че са професионалисти", казва собственикът.
Помощниците, които работят в компанията сега, са около 60, а средната им възраст около 40 години. Кандидатстващите за работа във фирмата минават през прецизна селекция. При подбора има тестове, които гарантират, че до интервютата ще стигнат хора с по-високо ниво на интелект и които ще се обучат по-лесно. Всеки служител минава през академията на "Доместина", която включва програма от 9 модула на обучение. По думите на Симов,заплатата, която получава една домашна помощница в компанията, е 900 лв., което е много добро възнаграждение за сектора. Предвид че по-голямата част от него е в сферата на сивата икономика, съоснователите на фирмата изтъкват, че са коректни по отношение на осигуряването на служителите си. "Ние сме стартъп компания, която е започнала по най-законния начин, и в момента генерираме около десетки хиляди левове осигуровки, но и успяваме да плащаме добри заплати на чисто, по банков път", посочва той. И е горд, че няма хора, които напускат компанията.  



Трудностите на пазара на труда, които изпитва бизнесът в България, обаче са относими и за "Доместина". "Липсата на кадри е изключително сериозен проблем. Идват хора, които въобще не са сигурни, че искат да работят и да се развиват в тази област. Всичко друго е в нашите ръце. Ние успяваме да ценообразуваме добре, да автоматизираме и да се маркетираме добре, да създаваме една добра производствена среда за идеи в офиса ни, но не можем да се справим съвсем успешно с недостига и подготовката на хората, които идват при нас, ако не започнем да ги обучаваме сами", обобщава Симов.
 
Статията е редактирана в 12:54 ч. на 2 ноемрви 2015 г.
Кое ви отличава от конкурентите ви?
В България нашите конкуренти са в сивия сектор. Няма друга компания, която да предлага дигитална услуга за професионална домашна помощница. Има опити да се копира моделът ни, но те са изключително незрели. Преимуществата на "Доместина" са, че хората ни са добре подготвени професионалисти, които работят в конкурентна среда. Овен това ние предлагаме на клиентите инструмент, с който да управляват лесно посещенията - да отменят, да коригират часа и др.
И последно, ние сме компания, която работи на светло и дава реални заплати за осем часов работен ден, но без това да различава цените ни от тези в сивия сектор. Услугите ни се отличават и от тези на големите фирми за професионално почистване, защото ние не извършваме почистване след ремонт, например. Нашият фокус е върху ежедневната поддръжка на имота – било то дом, или малък офис.

Кои са основните предизвикателства в работата ви?
Предизвикателства са отношенията между нас самите. Екипът е от хора със самочувствие, добра риторика и всеки от нас успешно защитава идеите си. Затова и много често имаме шумни дискусии, например на тема оптимизация. В този екип аз се научих да пренебрегвам собствената си позиция в полза на компанията. Предизвикателствата от външната среда идват от регулаторни решения, като това за увеличаването на осигуровките и минималната работна заплата. Това е правене на икономика отзад напред, което създава изключителни рискове за нас.

Кое е основното събитие за тази година?
Стъпването в Полша. Полша е изключително място за правене на бизнес. Има 33% ръст на икономиката от 2007 г. досега, има голям пазар, изключително ориентиран към потребяването на дигитални услуги, стабилна средна класа и приток на работна ръка от други държави като Украйна.
В рамките на следващите две години планираме да сме в още поне четири държави от Източна Европа. А изборът на региона е, защото моделът ни е изключително приложим тук и има и някои културни преимущества.

Защо решихте да участвате в този конкурс?
Участието в такъв конкурс е доказателство за успешен модел. Това показва, че сме част от коректните компании, и макар още да сме стартиращ бизнес, можем да бъдем на една трибуна с работодателите и хората, които правят икономиката на България. Това е голямо предизвикателство, чест и удоволствие.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Финансирай бързо Финансирай бързо

Втората по големина в света платформа за обществено набиране на средства Indiegogo става все по-популярна

20 апр 2018, 751 прочитания

Как технологичните гиганти загубиха ореола си 5 Как технологичните гиганти загубиха ореола си

След скандала с Facebook лидерите в технологиите все повече се превръщат от "спасители" в "заплаха"

20 апр 2018, 1345 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (16-22 април)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Конкурсите като скрити възможности за кариерно развитие

Или защо е важно да участвате в подобни инициативи и как да ги използвате максимално в своя полза

Стажове, стипендии, конкурси (10-15 април)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (2 - 8 април)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

"Лидл" отваря 300 работни места за касиери в София със заплащане от 1260 лв.

Компанията предоставя и ваучери за храна, гъвкаво работно време и допълнително здравно осигуряване

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Най-големите обществени поръчки през седмицата

И БСП се оглежда за патриотичен партньор

Социалистите искат да наваксат разликата с ГЕРБ, но не през коалиция, а чрез общи действия с партии с шанс да влязат в парламента

Финансирай бързо

Втората по големина в света платформа за обществено набиране на средства Indiegogo става все по-популярна

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Ново място: Akrogiali

Нов гръцки ресторант в София

Книга: Жак Превер – "Приказки за непослушни деца"

Илюстрациите са тези от оригиналното издание и са на перуанско-аржентинската художничка Елса Енрикес

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 16

Капитал

Брой 16 // 21.04.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 21.04.2018 Прочетете