Тазгодишното - четвърто - издание събира заявки за участие до 18 октомври. Победителите се избират в няколко категории: "Средни и големи фирми", "Микро и малки фирми", "Стартираща фирма", както и новата категория "Проектно финансиране на бизнес таланти". Жури оценява участниците, които се конкурират на база финансови показатели като нетна печалба, възвращаемост на капитала, сума на активите, размер на краткосрочните и дългосрочните заеми. За да участват в конкурса, фирмите трябва да са основани с български капитал, да имат български мениджмънт и да налагат български бранд на пазара. Сайтът на конкурса naidobrafirma.bg предоставя възможност на посетителите да гласуват за тяхната компания фаворит, а кандидатът с най-много гласове ще спечели в категорията "Награда на публиката". Крайният срок за гласуването на публиката е 5 ноември.
Шест корпоративни истории ще разкаже следващите седмици "Капитал Daily". Те са подбрани от редакцията сред кандидатствалите компании в конкурса "Най-добра българска фирма". В предишните броеве вече описахме бизнеса на "Сладоледена фабрика" - Велико Търново, производителят на носии "Мели - М" – Пловдив и технологичната "Скейл Фокус".
е средната заплата на 60-те работещи помощници, а средната им възраст е около 40 години.
Ако е вярно, че домът е крепост, то е също толкова вярно, че хората са много внимателни кого ще допуснат до нея. Ето защо изборът на домашна помощница винаги е деликатен въпрос и обикновено се случва след препоръка от приятел. Една стартираща българска компания има амбициите да промени това. Онлайн платформата "Доместина" залага на три неща. Първо, прецизно подбрани и обучени професионалисти, второ, лесно и бързо поръчване на почистването на дома или офиса през интернет и, трето, конкурентни цени.
Услугата се ползва само през регистрация на сайта на "Доместина", с няколко клика потребителите въвеждат детайли за посещението. Тази информация достига до помощниците без никаква човешка намеса и те знаят в кой ден и час къде трябва да пристигнат. Плащането също се случва онлайн, а клиентите оценяват работата на домашната помощница и на база на това тя трупа рейтинг, от който зависи допълнителното й заплащане, колко адреса ще получи от системата и др. Бизнес моделът на "Доместина" е нов и има потенциал ако не да промени веднага, то поне да размърда сериозно пазара в сектора си.
Когато идеята срещне опита
Владислав Симов и Николай Казмин са създатели на компанията и мажоритарни собственици с равни дялове в нея. Двамата имат много различен досегашен опит и казват, че поради тази причина се допълват добре в бизнеса.
Собствениците решават и да променят името на платформата от Gomama на "Доместина", тъй като първото се асоциира повече с услугата за гледане на деца. "От март тази година започнахме действителните продажби и може да се каже, че година и половина преди това основно сме тествали бизнеса", казва Симов.
Ускорен растеж
В тестовия период от година и половина собствениците правят всички разходи за своя сметка и все още не търсят инвеститори. "В един момент, когато решихме, че сме узрели достатъчно, сметнахме и че ни е необходимо финансиране, за да растем по-бързо", разказва Владислав Симов. Малко преди миналата Коледа те се срещат с един от мениджърите на инвестиционния фонд LAUNCHub. "До този момент си мислехме, че сме толкова добър бизнес, че трябва само да се презентираме и нещата ще станат. Процесът по доказването на нашата идея всъщност продължи три месеца", продължава предприемачът. И допълва, че в лицето на фонда LАUNCHub те имат партньор с изключителна експертиза, който им дава много контакти и среда, в която да дискутират свободно идеите си. "Освен това са много взискателни и оспорват всичко, което казваме", допълва Симов. Финансирането, което "Доместина" получава от фонда срещу 20% дял от компанията, е в размер на 200 хил. евро. То е разпределено в два транша, а през март тази инвестиция е направена. С първата част от нея леко се изчиства моделът, доработва се софтуерът и се разширява екипът от помощници. Второто плащане е насочено към експанзия на нови пазари. Отскоро услугата е достъпна и в Пловдив, а предстои да стартира в още няколко града на България, като стремежът е в по-дългосрочен план "Доместина" да има покритие във всички областни градове. Компанията вече дори е успяла да излезе на външния пазар. Услугата се предлага и в Полша, като полското дружество е изцяло собственост на българското.
Междувременно бизнес ангел на фирмата става и съоснователят на "Телерик" – Светозар Георгиев, който държи 5% от капитала. Двамата основатели в момента притежават по 37.5% всеки. Скоро в компанията ще има и втори ангел - управляващият директор на "Метро" – Вероника Пунчева. При този етап новото финансиране е за общо 300 хил. евро. "Инвестицията в развитието на бизнеса от самия му старт до момента вероятно ще надмине 1 млн. лв.", казват собствениците. В момента те са фокусирани не толкова"В следващите години предстои да реинвестираме всичко в нови пазари", допълва го Казмин.
Да чистиш на чисто
"През 2015 г. няма да имаме печалба в никой случай. Очакваме обаче ръст на приходите спрямо 2014 г. от поне осем до десет пъти, предвид че именно през настоящата година започнахме да форсираме продажбите", разказва Владислав Симов. Миналата година са отчетени постъпления от 53 хил. лв., т.е. очакванията са за около половин милион лева тази.
Компанията вече прави над 1000 почиствания в София всеки месец, а абонатите на услугата растат с около 35% месечно от март насам. Най-много поръчки има от центъра и кварталите "Лозенец", "Младост" и "Манастирски ливади". А хората между 20 г. и 50 г., които са млади професионалисти и представляват т.нар. средна класа, са основна целева група, но и аудиторията, която по думите на собствениците "Доместина" обслужва най-успешно. Предвид сезонния спад на работата в големите градове през лятото собствениците концентрират усилия да предлагат услугата и в курортите. Отскоро има и пилотно обслужване на някои големи хотели. "То е много полезно и удобно, когато не им достига персонал в пиковите моменти. За четири часа една наша професионална помощница може да почисти 8 стаи. Това струва 37 лв. на хотела с фактура", обяснява Симов. Нов сегмент са и компаниите, които добавят услугата в пакета си от социални придобивки за служителите. Тази практика става все по-разпространена особено в технологичния сектор.
Качеството, с което основателите на "Доместина" искат да се различат от конкурентите си, не е само в дигиталната ориентация, но и в подготовката на кадрите. "Хората ни са професионалисти и ние им вменяваме самочувствието, че са професионалисти", казва собственикът.
Помощниците, които работят в компанията сега, са около 60, а средната им възраст около 40 години. Кандидатстващите за работа във фирмата минават през прецизна селекция. При подбора има тестове, които гарантират, че до интервютата ще стигнат хора с по-високо ниво на интелект и които ще се обучат по-лесно. Всеки служител минава през академията на "Доместина", която включва програма от 9 модула на обучение. По думите на Симов,заплатата, която получава една домашна помощница в компанията, е 900 лв., което е много добро възнаграждение за сектора. Предвид че по-голямата част от него е в сферата на сивата икономика, съоснователите на фирмата изтъкват, че са коректни по отношение на осигуряването на служителите си. "Ние сме стартъп компания, която е започнала по най-законния начин, и в момента генерираме около десетки хиляди левове осигуровки, но и успяваме да плащаме добри заплати на чисто, по банков път", посочва той. И е горд, че няма хора, които напускат компанията.
Трудностите на пазара на труда, които изпитва бизнесът в България, обаче са относими и за "Доместина". "Липсата на кадри е изключително сериозен проблем. Идват хора, които въобще не са сигурни, че искат да работят и да се развиват в тази област. Всичко друго е в нашите ръце. Ние успяваме да ценообразуваме добре, да автоматизираме и да се маркетираме добре, да създаваме една добра производствена среда за идеи в офиса ни, но не можем да се справим съвсем успешно с недостига и подготовката на хората, които идват при нас, ако не започнем да ги обучаваме сами", обобщава Симов.
Статията е редактирана в 12:54 ч. на 2 ноемрви 2015 г.
Кое ви отличава от конкурентите ви?
В България нашите конкуренти са в сивия сектор. Няма друга компания, която да предлага дигитална услуга за професионална домашна помощница. Има опити да се копира моделът ни, но те са изключително незрели. Преимуществата на "Доместина" са, че хората ни са добре подготвени професионалисти, които работят в конкурентна среда. Овен това ние предлагаме на клиентите инструмент, с който да управляват лесно посещенията - да отменят, да коригират часа и др.И последно, ние сме компания, която работи на светло и дава реални заплати за осем часов работен ден, но без това да различава цените ни от тези в сивия сектор. Услугите ни се отличават и от тези на големите фирми за професионално почистване, защото ние не извършваме почистване след ремонт, например. Нашият фокус е върху ежедневната поддръжка на имота – било то дом, или малък офис.
Кои са основните предизвикателства в работата ви?
Предизвикателства са отношенията между нас самите. Екипът е от хора със самочувствие, добра риторика и всеки от нас успешно защитава идеите си. Затова и много често имаме шумни дискусии, например на тема оптимизация. В този екип аз се научих да пренебрегвам собствената си позиция в полза на компанията. Предизвикателствата от външната среда идват от регулаторни решения, като това за увеличаването на осигуровките и минималната работна заплата. Това е правене на икономика отзад напред, което създава изключителни рискове за нас.Кое е основното събитие за тази година?
Стъпването в Полша. Полша е изключително място за правене на бизнес. Има 33% ръст на икономиката от 2007 г. досега, има голям пазар, изключително ориентиран към потребяването на дигитални услуги, стабилна средна класа и приток на работна ръка от други държави като Украйна.В рамките на следващите две години планираме да сме в още поне четири държави от Източна Европа. А изборът на региона е, защото моделът ни е изключително приложим тук и има и някои културни преимущества.
Защо решихте да участвате в този конкурс?
Участието в такъв конкурс е доказателство за успешен модел. Това показва, че сме част от коректните компании, и макар още да сме стартиращ бизнес, можем да бъдем на една трибуна с работодателите и хората, които правят икономиката на България. Това е голямо предизвикателство, чест и удоволствие.Тазгодишното - четвърто - издание събира заявки за участие до 18 октомври. Победителите се избират в няколко категории: "Средни и големи фирми", "Микро и малки фирми", "Стартираща фирма", както и новата категория "Проектно финансиране на бизнес таланти". Жури оценява участниците, които се конкурират на база финансови показатели като нетна печалба, възвращаемост на капитала, сума на активите, размер на краткосрочните и дългосрочните заеми. За да участват в конкурса, фирмите трябва да са основани с български капитал, да имат български мениджмънт и да налагат български бранд на пазара. Сайтът на конкурса naidobrafirma.bg предоставя възможност на посетителите да гласуват за тяхната компания фаворит, а кандидатът с най-много гласове ще спечели в категорията "Награда на публиката". Крайният срок за гласуването на публиката е 5 ноември.
Шест корпоративни истории ще разкаже следващите седмици "Капитал Daily". Те са подбрани от редакцията сред кандидатствалите компании в конкурса "Най-добра българска фирма". В предишните броеве вече описахме бизнеса на "Сладоледена фабрика" - Велико Търново, производителят на носии "Мели - М" – Пловдив и технологичната "Скейл Фокус".
7 коментара
"Липсата на кадри е изключително сериозен проблем. Идват хора, които въобще не са сигурни, че искат да работят и да се развиват в тази област."
Ами много ясно - едва ли гъмжи от хора, които желаят да развиват кариера на "домашна помощница". Що за високопарен изказ - на интервютата това ли ги питат жениците?
Не съм съгласен също и че цената на услугата била конкурентна. У нас идва една жена веднъж в седмицата и взема 20 лева на посещение, не 40.
Но с разликата трябва да се избива инвестиция от венчър-кепитал фонд, няма как.
@Камен - има хора които нямат образование и за тях 900лв биха били много добра заплата, за разлика от 20-те лева които даваш на "една жена". И не само че трябва да се избива инвестиция, но и трябва да се плащат осигуровки за работещите.
п.с. Нямам нищо общо с фирмата..
До коментар [#1] от "Камен":
"У нас идва една жена веднъж в седмицата и взема 20 лева на посещение, не 40. "
Жената идва при теб и си взима 20 кинта, осигуровки не плащаш на тази жената. А хората заплата дават всеки месец и осигуровки плащат на служителите си.
Много хора забравят за осигуровките, реална представа за осигуровките имат само хората, които всеки месец ги плащат.
Предполагам ще се съгласиш, че всички ние познаваме хора, които работят за едни пари, а ги осигуряват на други (по-млако).
Сългасен съм също и с мнението на vfx21312191, че 900 лева заплата не е малко.
Относно услугата на Деспина, мисля да се възползвам в най-скоро време.
Осигуровки не й плащам, защото не съм я наел на трудов договор.
Тя взема 20 лева за половин ден, значи на ден 40 ако мине през още една къща. На месец се получава 880 ако направи 22 работни дни. Никой не й пречи да се самоосигурява.
Мисля не е лошо щом една учителска заплата е 6-700 лева, с висше.
А относно 900-те лева от статията: малко се съмнявам, наскоро в друга хвалебствена статия за тази иновативна фирма бях чел 700 лева бруто.
Иновативна би била платформа, която отреже посредниците и позволи на жени като моята да се свързват с хора като мен, без да качва 100% горница за услугата (40 лева вместо 20 както ги изчислих). А примерно 10%.
До коментар [#4] от "Камен":
Спокойствие и силна храна пожелавам.
Интересно е да се проследят стартапи, които се целят в завземане на пазарен дял от другата социална мрежа - от уста на уста. В този тип услуги доверието е най-важната характеристика - да пуснеш някой да ти шета из дома и да не те е страх да не ти открадне нещо... Обикновено ти го препоръчва някой познат, който после "да го отнесе", ако нещо се случи.
Любопитна ми е и разликата в нашата култура, спрямо западната, по отношение на бакшишите. Сега тези момчета смятат повишаването на минималната заплата как им се отразява на разходната страна на бюджета, но ако в България се даваха добри бакшиши, те щяха да са част от дохода на домашните помощнички.
А защо се вълнуват от нивото на минималната работна заплата, след като плащат бая над нея. Тя касае или тези фирми, които плащат на минималните прагове, или тези, които са записали в договорите, че ще индексират заплатите пропорционално на минималната.
Цената от 37 лева за 4 часа и заплата от 900 лв, а плюс осигуровките става 1200 лв, прави пряк разход от 27 лв за тези 4 часа. 10 лева профит (около 25%) при 1000 почиствания, са 10 000 лева на месец. Изглежда си струва при тези цени и условия, но като навъртят 2-3000 почиствания месечно. С уговорката, че не се знае колко престои (да стоят без работа, а да им тече заплатата) имат чистачките, както и каква е цената за обичайни клиенти, защото хотелите вероятно получават добри отстъпки.
60 cleaners? I think we (fantastic services) hired 60 yesterday :) well done it's strange to see there is a market in bg, maybe I should compete?