Българските потребители пазаруват по-рядко за повече пари
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Българските потребители пазаруват по-рядко за повече пари

Весела Калчишкова<br>

Българските потребители пазаруват по-рядко за повече пари

Не се очаква ръст в закупените количества

Мара Георгиева
5060 прочитания

Весела Калчишкова<br>

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Търговските вериги вземат все по-голям пазарен дял, традиционните магазини губят позиции. Хората пазаруват по-рядко бързооборотни стоки, но средната стойност на покупката се увеличава без значителна промяна в обема. Интернeт и мобилните устройства стават все по-важни за пазаруването.

Това са някои от изводите за пазара на бързооборотни стоки в последните 10 години, направени от Весела Калчишкова, директор "Обслужване на клиенти", "Потребителски панел" - "GfKБългария", по време на конференцията Retail in Detail 2015, организирана традиционно от сп. "Регал" (издание на "Икономедиа") и GfK.

"В последните 10 години се наблюдава процес на намаление на честотата на пазаруване на домакинствата, средната стойност на покупка се е повишила двойно, като основен фактор за това е покачването на цените, а не промяната в закупените количества бързооборотни стоки на едно посещение", обобщи Калчишкова.С експанзията на търговските вериги значително нараства делът на закупените продукти на промоция, както и делът на собствените марки (Private Labels). В същото време делът на българските брандове в категорията бързооборотни стоки остава относително стабилен в годините, отчита GfK.

Мобилно пазаруване

Дигитализацията на пазара, бумът на цифрови устройства и интернет достъпът променят начина на пазаруване и търсенето на информация за пазара. През 2014 г. има двоен ръст в сравнение с 2012 г. при използването на мобилни устройства за пазаруване на различни видове стоки, посочи Калчишкова.

Проучванията показват, че онлайн се купуват основно нехранителни продукти – дрехи, обувки, електроника, самолетни билети, туристически услуги и др. Четиринадесет процента от пазаруващите купуват и храни по интернет, обобщи Весела Калчишкова. Според анкетираните безплатната доставка до дома и по-атрактивните ценови промоции са най-важните фактори, които биха стимулирали покупките чрез интернет. Ролята на социалните мрежи расте – 58% от активното онлайн население използват социалните мрежи за информация, за да направят най-добрия избор на покупка.

Марката - основен фактор за избор

"Не можем да очакваме голям ръст на закупените обеми. Възможно увеличение на продажбите може да бъде регистрирано само в стойност. Търговските вериги са по-малко експанзивни и забавят своя темп на растеж. Собствените марки на веригите ще намалят пазарния си дял поради излизането на един от дискаунтърите – Penny Market, от страната", прогнозира Калчишкова. По думите й българският пазар е в етап на насищане, затова растежът може да дойде само чрез иновации или чрез "кражба" на дял от конкуренти.

"Българските марки са успели да задържат много голям дял и е важно да отстояват позициите си. Растежът включва силна марка, защото брандът ще остане основен фактор за избор на продукт", обобщи тя.

Структура на разходите на домакинствата

Търговските вериги вземат все по-голям пазарен дял, традиционните магазини губят позиции. Хората пазаруват по-рядко бързооборотни стоки, но средната стойност на покупката се увеличава без значителна промяна в обема. Интернeт и мобилните устройства стават все по-важни за пазаруването.

Това са някои от изводите за пазара на бързооборотни стоки в последните 10 години, направени от Весела Калчишкова, директор "Обслужване на клиенти", "Потребителски панел" - "GfKБългария", по време на конференцията Retail in Detail 2015, организирана традиционно от сп. "Регал" (издание на "Икономедиа") и GfK.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Книгите се завръщат

Книгите се завръщат

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK