БТК продължава да расте на мобилния пазар
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

БТК продължава да расте на мобилния пазар

Редацкия

БТК продължава да расте на мобилния пазар

Финансовите резултати на трите телекома за деветмесечието говорят за стабилизация на сектора

Юлиян Арнаудов
6479 прочитания

Редацкия

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Преди няколко години, когато външни анализатори прогнозираха равновесие при дяловете на мобилните оператори скоро след като те станат три, това изглеждаше невероятно. Сега точката на равновесие е толкова близо, че има реален шанс скоро пазарът да се окаже точно на нея. След като "Мобилтел" поизгуби позиции, "Теленор" ги задържа, а БТК навакса, като брой абонати операторите, изглежда, скоро ще постигнат паритет. Е, сборът от числата, които те декларират, прави отново доста повече от населението на страната, но затова са числата във финансовите им резултати.

След като и БТК, последна от трите големи телекома, излезе с отчет за представянето си за третото тримесечие на годината, картината за целия пазар към момента е сравнително ясна. БТК остава най-голяма в сектора в България като приходи, продължава да расте на мобилния пазар, печели позиции и при телевизионната доставка, а що се отнася до сделката, с която си прибра обратно "НУРТС България" (този път натоварен със задълженията на разпространител на безплатната ефирна цифрова телевизия), ефектът е повече приходи и минимален ръст на печалбата преди лихви, данъци и амортизации (EBITDA), който нетно ще е със знак минус.

Що се отнася до индустрията като цяло, за пръв път от години са налице видими признаци за стабилизация. Ако през 2013 г. трите телекома изгубиха приходи от над 240 млн. лв., а за 2014 г. - 85 млн. лв., за първите девет месеца на годината приходите общо на "Мобилтел", БТК и "Теленор" падат само с 2 млн. лв. спрямо същия период на миналата година.

Есенното преброяване

Според резултатите на БТК за деветмесечието, обявени във вторник, тя има 625 млн. лв. приходи, което е с 4% повече спрямо същия период на 2014 г. Именно тук е приносът на "НУРТС България" с 13.7 млн. лв. Нетно постъпленията на компанията без мултиплекса са увеличени с 2.2%. БТК отчита приходи от 220 млн. лева за третото тримесечие, което е с 5.7% повече от същия период на 2014 г., когато те са били 208 млн. лева.

Телекомът обаче отчита понижение на EBITDA в рамките на периода януари - септември на годишна база, като печалбата се свива от 239 млн. лева за първите девет месеца на 2014 г. до 220 млн. лева през настоящата година.

Разликата в приходите на останалите два оператора пък все повече се стопява и вече е в рамките само на няколко милиона лева приходи, а печалбата им за периода – идентична. "Мобилтел" обяви приходи от 172 млн. лева за третото тримесечие, докато "Теленор" отчете постъпления от 165 млн. лева. EBITDA и на двата оператора за периода е 67 млн. лева. Което показва, че битката за клиенти и за първото място на мобилния пазар ще става все по-ожесточена.

По последни данни БТК вече има над 3 млн. абонати на мобилната си услуга, което й дава дял от 28% от пазара като клиенти. А предвид увеличението и в приходите, "преброяването", дори и да страда от характерното за индустрията леко раздуване, в крайна сметка не е фиктивно.

Колкото повече се увеличават амбициите и позициите на БТК на мобилния сегмент, толкова по-голяма част от приходите на бившия държавен телеком се формират от този тип услуги. През първите девет месеца на 2015 г. те съставляват 57% от постъпленията, докато 2014 г. са били 54%. Логично това увеличение е за сметка на фиксирания бизнес на компанията. Приходите от стационарните гласови услуги се понижават от 24% на 22% на годишна база от общите, докато тези от фиксиран пренос на данни – от 12% на 11%. Минимален ръст има при фиксираната телевизия, която се увеличава от 5% на 6%.

Това ли е дъното

След няколко години свиване на телеком пазара в България, като че ли драстичните спадове свършиха. "Теленор" успя да стабилизира финансовите си резултати и обяви минимално понижение. Вторият по брой абонати мобилен оператор декларира приходи от 165 млн. лева спрямо 169 млн. лева за същото тримесечие на изминалата 2014 г. В същото време EBITDA на компанията се сви от 69 млн. лева на 67 млн. лева на годишна база. Операторът обаче отчете растеж от началото на годината до края на септември, като постъпленията тогава са 473 млн. лева срещу 470 млн. лева за същия период през предходната 2014 г. EBITDA остава на едно ниво, като през периода и за двете години е 186 млн. лева.

"Мобилтел" обяви понижение на продажбите през третото тримесечие на годишна база от 183 млн. лева за 2014 г. до 172 млн. лева през настоящата. Печалбата също се сви – EBITDA се изравнява с тази на "Теленор" и достигна 67 млн. лева, като през същия период на миналата година е била 73 млн. лева. Подобни са пониженията и на деветмесечна база.

Общите постъпления на трите телекома от януари до септември тази година са 1.610 млрд. лева срещу 1.612 млрд. лева за същия период на предходната година. С други думи, пазарът се е свил само с 2 млн. лева, което дава лъч надежда, че до края на 2015 г. може да видим дори минимален растеж или поне нулева промяна спрямо 2014 г.

Промяна на пейзажа

Битката за надмощие обаче не е само при мобилните услуги, където БТК се опитва да настигне двамата лидери, а "Мобилтел" - да запази първата си позиция. Тя вече е факт и при фиксирания бизнес на операторите - телевизия и пренос на данни. След като "Мобилтел" придоби "Близу" за 119.7 млн. евро, тя се превръща в равностоен конкурент на БТК при стационарния интернет. До обявените консолидирани резултати БТК е лидер в този сегмент с 26% пазарен дял на база абонати, показват данните от финансовия отчет на дружеството. В него се посочва, че втори са "Близу" с 16%, трети - "Булсатком" с 11%, а след тях с 10% са "Мобилтел". Сумарно двете компании могат да надминат БТК с общ дял абонати от 26%, ако автоматично се прехвърлят всички клиенти. Тъй като обаче не е сигурно, че това ще се случи именно така, по-скоро ситуацията предполага още по-интензивна конкуренция.

Преди няколко години, когато външни анализатори прогнозираха равновесие при дяловете на мобилните оператори скоро след като те станат три, това изглеждаше невероятно. Сега точката на равновесие е толкова близо, че има реален шанс скоро пазарът да се окаже точно на нея. След като "Мобилтел" поизгуби позиции, "Теленор" ги задържа, а БТК навакса, като брой абонати операторите, изглежда, скоро ще постигнат паритет. Е, сборът от числата, които те декларират, прави отново доста повече от населението на страната, но затова са числата във финансовите им резултати.

След като и БТК, последна от трите големи телекома, излезе с отчет за представянето си за третото тримесечие на годината, картината за целия пазар към момента е сравнително ясна. БТК остава най-голяма в сектора в България като приходи, продължава да расте на мобилния пазар, печели позиции и при телевизионната доставка, а що се отнася до сделката, с която си прибра обратно "НУРТС България" (този път натоварен със задълженията на разпространител на безплатната ефирна цифрова телевизия), ефектът е повече приходи и минимален ръст на печалбата преди лихви, данъци и амортизации (EBITDA), който нетно ще е със знак минус.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK