Тазгодишното четвърто издание събира заявки за участие до 18 октомври. Победителите се избират в няколко категории: "Средни и големи фирми", "Микро- и малки фирми", "Стартираща фирма", както и новата категория "Проектно финансиране на бизнес таланти". Жури оценява участниците, които се конкурират на база финансови показатели като нетна печалба, възвращаемост на капитала, сума на активите, размер на краткосрочните и дългосрочните заеми. За да участват в конкурса, фирмите трябва да са основани с български капитал, да имат български мениджмънт и да налагат български бранд на пазара. Сайтът на конкурса naidobrafirma.bg предоставя възможност на посетителите да гласуват за тяхната компания фаворит, а кандидатът с най-много гласове ще спечели в категорията "Награда на публиката". Крайният срок за гласуването на публиката е 5 ноември.
5
корпоративни истории ще разкаже "Капитал Daily" през следващите седмици. Те са на компании, които са кандидатствали в конкурса "Най-добра българска фирма" и са подбрани от редакцията. В предишни броеве вече описахме бизнеса на "Сладоледена фабрика" - Велико Търново, IT компанията "Скейл фокус", производителя на носии "Мели - М" - Пловдив, платформата за професионално почистване "Доместина".
Покривът може и да е последният елемент при строителството на къщата, но за една малка българска компания той е в основата на бизнеса й. Софийската "Фамоза-7" е специализирана във всичко, свързано с покривите - от изграждането и ремонта им до внос и търговия с покривни материали. На сайта си от компанията шеговито описват построеното: "По стара българска традиция една къща се счита завършена, когато бъде направен нейният покрив и дюлгерите развеят бяла риза от комина. Ако преброим нашите покривни обекти и ги разположим на географската карта, над 3000 бели петна от развети ризи ще покрият покривите".
Проектите на "Фамоза-7" са разнообразни и започват от покриви на малки и големи жилищни кооперации, хотели, църкви до ремонта на покрива на Зографския манастир в Атон, по който компанията работи в продължение на четири години. За разлика от повечето строители фирмата не изпълнява обществени поръчки, а разчита изцяло на корпоративни клиенти и физически лица.
Икономическите цикли пряко засягат малкото предприятие, което отчита като свой успех, че опазва обучените си хора дори и в тежки времена. В годините на кризата в строителството успява, макар и работейки на по-малки обороти, да задържи персонала си. А финансово напоследък стои стабилно. През 2014 г. приходите са 1.79 млн. лв., а печалбата - 128 хил. лв. (виж таблица). Броят на заетите е около 40 души.
Всичко за покривите
Около 80% от обектите, по които фирмата работи, са в София. "Като изключим времената, когато имаше бум на строителството по планинските и морските курорти, сега всичко е съсредоточено тук", разказва главният инженер. Сред по-големите проекти, по които е работила "Фамоза-7", са Residential park, където компанията е поставила всички ламаринени обшивки, обшивките на Бизнес парка в "Младост", покривите на хотелите на "Сигма капитал" в Равда, на хотел "Ермитаж" в Златни пясъци, на почти всички блокове на строителните фирми "Контракт сити", "Радиал", "МД инженеринг".
Опит навън
Във всекидневната си дейност фирмата работи с много контрагенти. "Проучваме пазара внимателно и избираме компаниите, чиито продукти са с доказано качество", разказва Цолов. "Фамоза" купува ламарини и материали от български, но и от чуждестранни компании. Тя е представител и дистрибутор на хидроизолационни материали на Villas Austria, на алуминиеви ламарини FalzincR и Titan Silver на Kalzip и други. Компанията черпи и обменя международен опит. "Обикаляме възможно най-много специализирани изложения в Европа и се информираме за всичко най-ново, за да сме актуални на пазара", посочва инженерът. Само през миналата седмица са участвали в две такива - в Германия и Франция. "Фамоза" изпраща на международни обучения и своите работници - в утвърдени в сектора компании като VMZinc и други западни фирми.Компанията работи и в чужбина, като има изпълнени проекти в Австрия и Франция. Макар и влизането на европейския пазар да е трудно, от фирмата вярват, че е възможно да се постигне, ако се предлагат качествени продукти и услуги. "Всичко е организация - минимум администрация и много организация и добри работници", посочва инж. Цолов. Според него това е необходимо не само за да бъде добра една фирма, но и да оцелее на конкурентния пазар. "През цялата криза не сме съкратили нито един работник", разказва Цолов. "Вярно, обемите паднаха много сериозно след бума, но ние съхранихме персонала за сметка на печалбата. Всяка фирма трябва да държи на работниците си." Тъй като "Фамоза" е специализирана компания, не може да си позволи да загуби обучените кадри. "Не е лесно да назначиш някого без опит и да го качиш на покрива да работи. Трябват му години, за да се обучи и да може да разчиташ на него", посочва главният инженер.
Стабилно след кризата
Едни от най-силните години за компанията са 2007 г. и 2008 г., но след това кризата в строителния сектор довежда до почти двойно по-малки обеми, разказва Цолов. "След това започна леко повишаване и последните години има едно статукво на горе-долу едни и същи показатели като обем", коментира главният инженер. Според него това показва, че няма сериозен ръст на икономиката, тъй като строителството е секторът, който се влияе най-силно от икономическия ръст. В момента от компанията не забелязват особено раздвижване. "Няма как да има видим ръст в строителството, ако няма такъв и в икономиката", посочва Цолов. Въпреки това "Фамоза-7" предвиждат позитивно развитие на сектора при разумна икономическа политика, а за 2015 г. от фирмата очакват да запазят нивата на приходите от предходните 2013 и 2014 г. "За нас през тези години нивата са добри - стараем се да ги запазваме и да няма спад", коментира Цолов.
Въпрос на пари и контрол
От "Фамоза" отбелязват, че пазарът далеч невинаги търси доброто качество и изпълнение на услугите. Обикновено бюджетът за покрива намалява с напредването на строителството на дома, защото той е завършващ елемент, и така в крайна сметка средствата на клиентите за покрива се оказват недостатъчни. Експертите на фирмата обаче посочват, че в строителството има две неща, с които не бива да се прави компромис: основите и покривът. Ако покривът не е направен добре, водата може да стигне до основите на къщата и дори да я разруши. Затова и трябва да бъде направен съгласно всички изисквания. Инженер Цолов дава за пример Австрия, където всеки покрив се застрахова и затова застрахователните компании следят за правилното му изпълнение. В допълнение контролът от съответните общински структури също е много добре организиран.
Забавените плащания са най-големият ни проблем
Валентин Цолов, главен инженер на "Фамоза":Кое считате за свое основно предимство?
- Качеството на продукта, който предлагаме, и квалификацията на кадрите. С квалифицирани кадри се постигат високи резултати.
Коя е най-голямата трудност пред компанията?
- В България има една основна трудност и това са некоректните възложители, които забравят да плащат. Всичко друго се постига с организация и качествен труд, но борбата с некоректните платци е трудна. Тази междуфирмена задлъжнялост се усеща при 80% от компаниите, въпреки че за нея не се говори толкова много напоследък.
Как си представяте фирмата след 5 години?
- Естествено е всеки да смята, че компанията му ще стои добре на пазара след пет години и ще продължи да се развива. Най-важното за нас е да имаме стабилна позиция на пазара и да отстояваме завоюваните позиции.
Кои са конкурентите ви на пазара?
- По принцип и тук има конкуренция, както във всички други сектори и подсектори, но ние се борим да предложим качествен продукт и оптимална цена. Имаме конкуренти в обработката на ламарините и хидроизолациите, но в цялостното изграждане на покриви мисля, че нямаме истински пряк конкурент.
Тазгодишното четвърто издание събира заявки за участие до 18 октомври. Победителите се избират в няколко категории: "Средни и големи фирми", "Микро- и малки фирми", "Стартираща фирма", както и новата категория "Проектно финансиране на бизнес таланти". Жури оценява участниците, които се конкурират на база финансови показатели като нетна печалба, възвращаемост на капитала, сума на активите, размер на краткосрочните и дългосрочните заеми. За да участват в конкурса, фирмите трябва да са основани с български капитал, да имат български мениджмънт и да налагат български бранд на пазара. Сайтът на конкурса naidobrafirma.bg предоставя възможност на посетителите да гласуват за тяхната компания фаворит, а кандидатът с най-много гласове ще спечели в категорията "Награда на публиката". Крайният срок за гласуването на публиката е 5 ноември.
5
корпоративни истории ще разкаже "Капитал Daily" през следващите седмици. Те са на компании, които са кандидатствали в конкурса "Най-добра българска фирма" и са подбрани от редакцията. В предишни броеве вече описахме бизнеса на "Сладоледена фабрика" - Велико Търново, IT компанията "Скейл фокус", производителя на носии "Мели - М" - Пловдив, платформата за професионално почистване "Доместина".
3 коментара
Хубаво е да четеш такива неща... Въпреки, че е във "Филиповци", явно манталитета на управителите е надвил "циганската работа" и "циганските номера"..
Дори и да са научили и само 5-ма циганина на труд вместо на кражби - евала.
Манталитета на Управителя няма нищо общо с асоциацията за Филиповци като циганска махала.
Аз лично в този район около производствената база на Фамоза не съм срещал Цигани изобщо !
Управителят е Българин и е изключителен Професионалист трупал опит тук и чужбина- Германия, Франция и тнт ! Работниците му са само Българи !!! Разполага с Цех за обработка на Ламарина със съвременни машини от Германия.
Поради което не е научил нито един Циганин на труд, понеже не му е това работата !
Точно защото фирмата е затворила цялостният процес по изграждането и поддръжката на покривните конструкции на нови и стари сгради, в нея работят Специалисти с дългогодишен опит.
Циганите нямат място там.
Които иска да си наеме Цигани ги намира лесно и после звъни на Фамоза 7 за да оправят белите натворени от тези Цигани !
Обикновено така става !
ОГРАДА с Турция - ВЕДНАГА!
Какви са тези неуместни асоциации от вас не можах да разбера, но явно си чешете само езика !
А Фамоза се е доказала през годините и е Фирма която осигурява работни места с трайна заетост и произвежда качествен и завършен продукт в строителният сектор !!!
До коментар [#1] от "ОГРАДА с Турция - ВЕДНАГА!":
Манталитета на Управителя няма нищо общо с асоциацията за Филиповци като циганска махала.
Аз лично в този район около производствената база на Фамоза не съм срещал Цигани изобщо !
Управителят е Българин и е изключителен Професионалист трупал опит тук и чужбина- Германия, Франция и тнт ! Работниците му са само Българи !!! Разполага с Цех за обработка на Ламарина със съвременни машини от Германия.
Поради което не е научил нито един Циганин на труд, понеже не му е това работата !
Точно защото фирмата е затворила цялостният процес по изграждането и поддръжката на покривните конструкции на нови и стари сгради, в нея работят Специалисти с дългогодишен опит.
Циганите нямат място там.
Които иска да си наеме Цигани ги намира лесно и после звъни на Фамоза 7 за да оправят белите натворени от тези Цигани !
Обикновено така става !
ОГРАДА с Турция - ВЕДНАГА!
Какви са тези неуместни асоциации от вас не можах да разбера, но явно си чешете само езика !
А Фамоза се е доказала през годините и е Фирма която осигурява работни места с трайна заетост и произвежда качествен и завършен продукт в строителният сектор !!!