"Каменица" затваря пивоварната си в Пловдив
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Каменица" затваря пивоварната си в Пловдив

Преместването на производството е логично. Пивоварната се намира в жилищен квартал в идеалния център на Пловдив, което затруднява производствения процес, логистиката и новите инвестиции.

"Каменица" затваря пивоварната си в Пловдив

Производството се мести в завода на компанията в Хасково, където ще бъдат инвестирани още 15 млн. евро

Мара Георгиева
37239 прочитания

Преместването на производството е логично. Пивоварната се намира в жилищен квартал в идеалния център на Пловдив, което затруднява производствения процес, логистиката и новите инвестиции.


"Каменица" АД затваря изцяло пивоварната си в Пловдив и мести производството си в Хасково, където също има завод. Сградата ще бъде разрушена и на площ от 3 хил. кв. метра ще бъдат изградени микропивоварна за крафт (занаятчийска) бира, музей за 135-годишната история на пловдивската пивоварна, бирария, магазин за сувенири, парк и отворена сцена за културни и социални събития. Инвестицията е за 2 млн. евро, ще приключи през 2016 г. и чрез нея ще бъдат разкрити 50 нови работни места, съобщиха от компанията. Останалите 31 декара от имота на пивоварната ще бъдат продадени на инвеститор, който се търси в момента.

С действието си компанията концентрира производството си в едно място, там разходите за труд е логично да са по-ниски, а ще има и допълнителни приходи от продажбата на земята.

Завод в центъра на града

Причината за решението е местоположението на завода, който е в широкия център на Пловдив, в жилищен квартал близо до стадион "Ботев".

"Когато през 1881 г. в пивоварна "Каменица" е произведена първата бира на България, предприятието се е намирало в периферията на града, в незаселена индустриална зона. Днес обаче заводът се намира в сърцето на жилищен квартал, близо до централната част на града, което прави достъпа и обслужването на предприятието изключително трудни и ограничава възможностите ни за бъдещи инвестиции в разрастване на производството", обясни Марко Ниавро, генерален директор на "Каменица" АД. "Решението за закриването се обмисля от няколко години. То не е свързано с конюнктурни причини, напротив – България е приоритет за Molson Coors Brewing Company" (част от която е "Каменица" АД), заяви Антон Карлов, изпълнителен директор на дружеството. Производството от Пловдив ще бъде поето от пивоварната в Хасково, където през последните две години компанията инвестира 30 млн. евро. От тях 6 млн. са за логистична база, която след направените разширения е с обща площ 20 хил. кв. метра. "Пивоварната в Хасково не само може да поеме производството от Пловдив, но ние очакваме дори по-голямо производство от общото за двете пивоварни досега", коментира Марко Ниавро.

През 2016 г. в завода в Хасково ще бъдат вложени нови 15 млн. евро и открити 50 работни места, уточни Антон Карлов.

Какво ще стане със служителите

Компанията ще се раздели с 58 служители в Пловдив, заети в сферата на производството и логистиката. На други 16 ще бъде предложено преназначение в пивоварната на компанията в Хасково, а на 33-ма ще бъде дадена възможност за временно назначение по проект в пивоварна "Каменица" в Пловдив до пълното преустановяване на производствените дейности.

Всеки един от засегнатите служители ще бъде обезпечен с компенсационен пакет, който включва от 7 до 14 месечни работни заплати в зависимост от индивидуалния трудов стаж в компанията плюс право за регистриране в бюрата по труда. Наред с това на всеки желаещ ще бъдат предоставени кариерни консултации, обяви Екатерина Шопова, директор човешки ресурси в компанията.
"Водим разговори с мениджърите на две международни компании на територията на община Пловдив – "Либхер" и "Сенсата", които са големи работодатели, за да приемат освободени от пивоварната кадри, и се надяваме на положителен резултат", заяви Антон Карлов.

"Преустановяваме производството, но оставаме в града. Седалището на компанията остава в Пловдив", заяви Марко Ниавро. Тук ще останат на постоянна работа 82 служители на компанията от отделите "Търговски", "Финансов" и "Човешки ресурси".

Компанията в числа

"Каменица" е най-големият работодател в бирената индустрия в страната с общо 771 заети по данни от 2014 г. Портфолиото й включва местните марки "Каменица", "Астика", "Бургаско пиво" и "Славена", както и световните брандове Stella Artois, Beck’s и Staropramen. Според отчета за 2014 г. дружеството има приходи от дейността от 139 млн. лв. и печалба от 4.9 млн. лв.

"По данни на Nielsen от септември тази година "Каменица" е лидер на пазара в България с 32% пазарен дял в обем, делът ни в стойност е още по-голям и по този показател отново сме първи. Марката "Каменица" е водеща с 16% пазарен дял в обем, а Staropramen е лидер в премиум сегмента", уточни Марко Ниавро.

От юни 2012 г. "Каменица" АД е собственост на една от най-големите пивоварни в света -  американската Molson Coors Brewing Company. Тогава тя придоби групата "СтарБев", част от която бе и българското дружество. Компанията има бизнес в Канада, САЩ, Великобритания, Централна Европа.

 

"Каменица" АД затваря изцяло пивоварната си в Пловдив и мести производството си в Хасково, където също има завод. Сградата ще бъде разрушена и на площ от 3 хил. кв. метра ще бъдат изградени микропивоварна за крафт (занаятчийска) бира, музей за 135-годишната история на пловдивската пивоварна, бирария, магазин за сувенири, парк и отворена сцена за културни и социални събития. Инвестицията е за 2 млн. евро, ще приключи през 2016 г. и чрез нея ще бъдат разкрити 50 нови работни места, съобщиха от компанията. Останалите 31 декара от имота на пивоварната ще бъдат продадени на инвеститор, който се търси в момента.

С действието си компанията концентрира производството си в едно място, там разходите за труд е логично да са по-ниски, а ще има и допълнителни приходи от продажбата на земята.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

29 коментара
  • 1
    qko54509159 avatar :-|
    асдр
    • -11
    • +108

    Предишните белгийски собственици закриха една голяма традиция - Плевенско пиво. Сега е ред и на Пловдив. Глобалните брандове са край на човешкото лице на икономиката.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    evelin_m avatar :-?
    evelin_m

    И аз ,хич не съм доволен от качеството и на Каменица, и на Астика, и на Стелата, и на Старопрамен ! Ако знаете с какъв кеф съм пил наливна бира Каменица едно време в Пловдив! Минало бешело:(

  • 3
    znz41357378 avatar :-|
    znz41357378

    Горепосочените марки са на лимонада. Явно никой от вас не е пил Загорка, нито в миналото нито сегаяния бранд Ретро.

  • 4
    grindan avatar :-|
    grindan

    Сега логичното е Астика отново да стане топ-марка, а Каменица да остане ширпотреба.

  • 5
    bajhuj avatar :-|
    Николай Колев

    [quote#3:"znz41357378"]нито сегаяния бранд Ретро[/quote]
    И кое е общото между едновремешното светло пиво и сегашните безалкохолни "бири" като въпросното ретро?

  • 6
    emok avatar :-P
    Емо

    До коментар [#2] от "evelin_m":

    :) А Астиката ? Според мен беше най-добрата българска бира. Но при купуването на заводите белгийците решиха да направят Каменица водещт бранд, та Астика дори с години не се произвеждаше. Сегашната няма нищо общо с оригинала. Като си спомня Астика Лукс навремето...:)

  • 7
    renault avatar :-|
    The Island

    Каменица е най-несполучливата бира, Ариана я следва плътно. А пък откакто една дама / руса / с фирмена кола на Каменица ме засече сурово преди време , отказах тази марка завинаги.

  • 8
    gimi avatar :-|
    Мавродинов

    кен Астика е доста приличен. Другите световни "ментета" избягвам.... Предпочитам от Метро Pilsner Urquel оригинал.

  • 9
    tvr18355030 avatar :-|
    tvr18355030

    Крафт бира от Каменица? Това ще е много трудно за преглъщане...

  • 10
    tokkay avatar :-|
    tokkay

    Каменица е един прекрасен квартал във Велинград и нищо повече.
    След като веднъж в стъклената бутилка имаше някаква химическа помия вместо бира тази марка престана да съществува за мен.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK