В асансьора на растежа със спътник ThyssenKrupp
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

В асансьора на растежа със спътник ThyssenKrupp

Владислав Кипров: " Планираме развитие чрез експанзия"

В асансьора на растежа със спътник ThyssenKrupp

Шуменският производител "Лифтком" започва строителството на нова производствена сграда и планира експанзия в чужбина

Мара Георгиева
13368 прочитания

Владислав Кипров: " Планираме развитие чрез експанзия"

© Георги Кожухаров


През лятото започна събирането на кандидатури за участие в конкурса "Най-добра българска фирма", организиран от Първа инвестиционна банка (Fibank), който цели да насочи обществения интерес към предприемачеството.

Тазгодишното четвърто издание събира заявки за участие до 18 октомври. Победителите се избират в няколко категории: "Средни и големи фирми", "Микро- и малки фирми", "Стартираща фирма", както и новата категория "Проектно финансиране на бизнес таланти". Жури оценява участниците, които се конкурират на база финансови показатели като нетна печалба, възвращаемост на капитала, сума на активите, размер на краткосрочните и дългосрочните заеми. За да участват в конкурса, фирмите трябва да са основани с български капитал, да имат български мениджмънт и да налагат български бранд на пазара. Сайтът на конкурса naidobrafirma.bg предоставя възможност на посетителите да гласуват за тяхната компания фаворит, а кандидатът с най-много гласове ще спечели в категорията "Награда на публиката".

3 корпоративни истории ще разкаже "Капитал Daily" през следващите седмици. Те са на компании, които са кандидатствали в конкурса "Най-добра българска фирма" и са подбрани от редакцията. В предишни броеве вече описахме бизнеса на "Сладоледена фабрика" - Велико Търново, IT компанията "Скейл фокус", производителя на носии "Мели - М" - Пловдив, платформата за професионално почистване "Доместина", строителната "Фамоза 7" и софтуерната Metrilo.

Асансьорът е едно от най-разпространените транспортни средства след автомобила, няма алтернатива и този бизнес има дългосрочен хоризонт. Така започва изборът на основателя на "Лифтком" в кой сектор да се насочи след търговията. Вторият фактор е, че баща му е бил монтажник на асансьори и така ще може да разчита на достоверна информация. За основаването на компанията през 2001 г. избират Шумен. Първо, защото е родният град на собственика, но и защото инвестиция в столицата не е перспективна заради по-високите цени на имоти, строителство, работна ръка.

Част по част - асансьор

В началото компанията се занимава само с доставка на компоненти и детайли за асансьори. Няколко години по-късно дружеството започва свое производство с шестима назначени (четирима от тях все още работят в "Лифтком"). Като във всяка малка фирма собственикът е "човек за всичко" – доставки, клиенти, оферти, договори, възлагане на поръчки за изпълнение.

Кипров забранява "копирането" и "имитацията", фирмата създава оригинални детайли и дизайн на асансьорите. "Не си позволихме да заменим важни компоненти в асансьора с твърде евтина продукция – внос от Китай. Ако продаваш нещо евтино, то наистина е евтино, не носи дивидент във времето, не носи име", убеден е Владислав Кипров.

Първите години на бум

Бизнесът потръгва, включително и заради строителния бум в този период. С времето компанията разширява периметъра си с производство на ескалатори и движещи се пътеки, както и на платформи за инвалиди. Успоредно с това следва настъпление и в друга посока – дружеството предлага комплексна услуга – производство, монтаж и сервиз на асансьори. Увеличават се и поръчките, и заетите. През 2007 г. фирмата се премества в собствена модерна сграда с 3000 кв.м застроена площ.

Няколко поредни години "Лифтком" отчита по 330% ръст на приходите. "Когато разказвам, мнозина ме поправят на "33% ръст". Не, за 330% годишен ръст става дума", уточнява Владислав Кипров.

"Помогна ни много и това, че правехме всичко, от което конкурентите ни се отказваха. В условия на много работа човек има избор и мнозина се стремяха към "най-сладкото" и "най-мекото". Ние обаче предлагахме всичко, което клиентът поиска от нас. Понякога тази позиция ни носеше загуба, но благодарение на нея спечелихме много лоялни партньори", разказва Владислав Кипров.

Строителната експанзия нерядко е съпътствана с измами, недовършени жилища, неплатени задължения. "Създадени бяха купища кухи фирми със заеми от банки без никакво покритие. Те задлъжняваха и в един момент не можеха да се разплащат с доставчици и подизпълнители, но дори да ги съдиш няма какво да им вземеш", спомня си Владислав Кипров. По думите му "всеки е бил лъган от бизнес партньори, но това е част от обучението". "Мнозина се захванаха с дълбоки и сложни съдебни дела, но това е убийствено, защото отнема години. Аз лично предпочитам да огранича щетите и да употребя това време в търсене на нови клиенти, от които ще спечеля повече, отколкото други ми дължат", е философията на Кипров.

Поглед към света

През 2007-2008 г. компанията прави първата си сделка зад граница с продажби в Украйна и Узбекистан. За това помага и инвестицията в лазерни машини роботи, които осигуряват по-големи количества и по-добро качество на произвежданите асансьори.

През 2008 г. фирмата неочаквано получава предложение от Mitsubishi. Японският гигант иска да купи "Лифтком" и започва преговори със собственика. "Не бях склонен да продавам, но бях готов на съдружие", разказва Кипров. И уточнява, че последвалата световна икономическа и финансова криза осуетила намеренията на купувача.

Българското дружество продължава с промените - през 2010 г. сервизната дейност е отделена от производството и за целта е учредена дъщерната "Лифтком сервиз". Две години по-късно "Лифтком" открива свои дъщерни компании в Италия и в Косово, а от 2013 г. - и в Санкт Петербург, Русия.

С акционер ThyssenKrupp

Преди четири години "Лифтком" започва сътрудничество с ThyssenKrupp. Германският концерн прехвърля 250 свои сервизни обекта в България на шуменската фирма в ролята й на подизпълнител. Година по-късно следва нов тест за българското предприятие - ThyssenKrupp му прехвърля изпълнението на текущите си обекти в страната. По това време българските клиенти на германската компания й дължат 2 милиона лева. Дългът се трансформира в собственост в началото на 2013 г. и така ThyssenKrupp (чрез звеното си за региона) придобива 23% от собствеността на "Лифтком". След това обектите се изпълняват от новото съвместно предприятие. Съдружието носи допълнителни поръчки за българската компания, германско ноу-хау, ред и правила.

Днес заетите в шуменската фирма са 70. Преди кризата броят им достигал до 115, но не само тя довела до редуциране на служителите. "Въвеждането на модерни машини също има принос за по-малкия брой заети", уточнява Владислав Кипров. И посочва, че в България има повече от 3000 асансьорни уредби, произведени и монтирани от "Лифтком". По данни на дружеството то е лидер в България с повече от 300 монтирани ескалатори и движещи пътеки и с над 250 платформи за инвалиди, поставени в учреждения, университети, училища, подлези, сгради. "Лифтком сервиз" пък е единственият сервиз за асансьори с национално представителство и има офиси в 10 града на страната.

Разширяват се и задграничните продажби на компанията - в Румъния, Косово, Македония, Албания, Турция, Русия, Италия, Англия, Германия, Франция, ОАЕ.

През 2014 "Лифтком" изгражда нова производствена сграда с площ от 4000 кв.м, обзаведена с модерни лазерни машини и автоматизирана поточна линия. Инвестицията е за около 3.5 млн. лв. Пак през 2014 компанията печели проект за покупка на нови машини по програма "Конкурентоспособност". Той е на стойност 2 млн. лева, от които 1.4 млн. лв. са безвъзмездни.

Новият цех

"В момента износът е 60% от общата ни продукция. През 2016 г. планираме 100% увеличение на продажбите зад граница. Предстои учредяване на дъщерно дружество и в Англия", съобщи Владислав Кипров.

"Да се развиваш в условия на криза за някои е равносилно на самоубийство. Мнозина си пазят парите "за черни дни" и се въздържат от инвестиции. Най-лесно е да затвориш в очакване на по-добри времена. Аз пък смятам, че сега е най-удобното време да се разгърнеш, за да си готов да реагираш веднага, след като кризата свърши, защото това ще се случи някой ден. При рязкото събуждане на пазара обаче непознатите компании ще са с минимален шанс. Ние правим всичко стъпка по стъпка и продължаваме да градим история", обобщава фирмената стратегия Владислав Кипров. И съобщава, че през следващата година компанията предвижда да инвестира близо 2 млн. лева в нова производствена сграда на около 5000 кв.м застроена площ.

Владислав Кипров, изпълнителен директор на "Лифтком" - Шумен:

Планът е за 5 години да вдигнем приходите с 300%


Как ще коментирате инцидентите в асансьори, завършили трагично?

- Има едно простичко обяснение. Асансьорът е обща собственост. За жалост в България, когато говорим за общото, то не представлява интерес за никого. Общото в случая означава разходи, а българинът се слави с това, че ако може да не плаща, той не плаща. Ако двама-трима в блока не искат да плащат за асансьор, за другите става непосилно и това неминуемо във времето води до всеобща разруха. За съжаление ситуацията няма да стане по-добра със сега действащото законодателство. Утре сутринта хората няма да се събудят разумни, решили, че трябва да си стиснат ръцете и да се обединят около решението, че трябва да подменят асансьор в кооперацията. Но няма друг начин. С кърпене не става. Не случайно инструкциите на някогашния държавен асансьорен завод са били за експлоатация до 25 години, и то при условие че в този период на асансьорите е правена съответна профилактика и ремонт.

Каква е картината за експлоатация на асансьорите в страната?

- Средната възраст на асансьорите е 35-40 години, някои са просрочили два пъти указания от производителя срок на употреба. В този случай сервизните фирми не могат да сторят много. Собствениците в един блок трябва да са отговорни за състоянието на асансьора в блока. Ако минете през технически преглед през месец май, но през юни карате без гуми, виновен ли е този, който ви е направил техническия преглед? Собствениците казват, че не са специалисти. Така е, затова трябва да слушат специалистите, когато им кажат, че едно съоръжение е износено и трябва да се подмени изцяло. На една лека кола, ако й махнем скоростния лост или скоростната кутия – пак ще върви по инерция, но това не я прави безопасна. С асансьора е същото, но като стане инцидент, всички се питат защо се е случило. След инцидентите всички собственици обвиниха държавата, че не си е свършила работата, а тя се позова на частните фирми, които е длъжна да надзирава. Държавата никога не е виновна. А какво е виновна частната фирма, ако клиентът не иска да си плати, за да си поднови съоръжението? Давам си сметка, че ще ме обвинят, че говоря така, защото съм производител на асансьори, но това е реалната ситуация в страната. Държавата трябва да въведе по-строги правилата, когато става въпрос за съоръжения с повишена опасност, каквито са асансьорите.

Кои са най-големите трудности, с които се сблъсквате в работата си?

- Нежеланието на българина да работи с документи, по определен план, модел и правила. Документът гарантира, че някой си е свършил работата, а другата страна е приела свършеното. Нежеланието да се работи с договори означава, че накрая ще има излъгани. Клиентите искат все повече и повече, защото пътуват в чужбина и виждат как е там. Но когато дойде време да плащат, психологията им е същата както и преди – ако може да не плащат. Няма как да искаш европейско ниво на обслужване срещу българско ниво на заплащане.

Как работите с администрацията?

- Държавата се промени в последните 4-5 години адски много. Преди, за да кандидатстваш с проект за европейско финансиране, трябваше да си подготвен за изнудване, рекет, схеми и постановки, ако искаш да спечелиш. Днес в това отношение нещата са на светлинни години разлика от това, което беше. Искаш, имаш нужда, имаш хъс, хващаш се и го правиш, Ако някой не е съгласен, може да приеме, че аз съм бил късметлия и не съм имал такива спънки.

Имате ли проблем с кадрите?

- Колосален проблем. Само един техникум остана в страната, който подготвя кадри за нашия бранш, а в същото време 2000 души в сектора са в предпенсионна възраст. Младите хора не искат да работят като асансьорни техници, защото зиме, лете ти си навън или в асансьорната шахта. Падането на качеството на труда и нежеланието на хората да плащат доведе и до падане на престижа на професията. Водещ асансьорен техник, който може да работи самостоятелно, се създава за няколко години при работа в екип. В момента, в който бъде обучен обаче, той си тръгва с идеята да създаде собствена фирма. За мен това не е предприемачески дух, защото две трети от фирмите в бранша са с приходи, равни на разходите. На практика компаниите се превръщат в професионално-учебни центрове, а законодателството не защитава инвеститора, който иска да задържи тези кадри след обучението. Друга тема е, че част от хората заминават зад граница и ние не можем нито да ги съдим, нито да ги задържим, защото не можем да им осигурим заплащането, което имат навън. В нашата фирма обаче заплащането е най-високото за страната в бранша.

Как си представяте компанията след пет години?

- Сто процента увеличение на приходите е нисък критерий за нас, затова ще се търсим развитие от 300% чрез експанзия. Следващите ни цели са Африка, ОАЕ, Полша, Англия, Иран. Пазарите са набелязани, предстои ходене, презентиране, разговори, създаване на локални структури, участие в изложения. Мечтая да се развием с бързи темпове и в чужбина, така както направихме в България. Това ще е конкретно доказателство, че пътят ни дотук не е бил плод на късмет и строителен подем и че политиката и моделът на работа на компанията са правилни.
През лятото започна събирането на кандидатури за участие в конкурса "Най-добра българска фирма", организиран от Първа инвестиционна банка (Fibank), който цели да насочи обществения интерес към предприемачеството.

Тазгодишното четвърто издание събира заявки за участие до 18 октомври. Победителите се избират в няколко категории: "Средни и големи фирми", "Микро- и малки фирми", "Стартираща фирма", както и новата категория "Проектно финансиране на бизнес таланти". Жури оценява участниците, които се конкурират на база финансови показатели като нетна печалба, възвращаемост на капитала, сума на активите, размер на краткосрочните и дългосрочните заеми. За да участват в конкурса, фирмите трябва да са основани с български капитал, да имат български мениджмънт и да налагат български бранд на пазара. Сайтът на конкурса naidobrafirma.bg предоставя възможност на посетителите да гласуват за тяхната компания фаворит, а кандидатът с най-много гласове ще спечели в категорията "Награда на публиката".

3 корпоративни истории ще разкаже "Капитал Daily" през следващите седмици. Те са на компании, които са кандидатствали в конкурса "Най-добра българска фирма" и са подбрани от редакцията. В предишни броеве вече описахме бизнеса на "Сладоледена фабрика" - Велико Търново, IT компанията "Скейл фокус", производителя на носии "Мели - М" - Пловдив, платформата за професионално почистване "Доместина", строителната "Фамоза 7" и софтуерната Metrilo.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK