Тотал вреда

В опитите си да сложи ред в лизинговия бизнес финансовият регулатор рискува да го съсипе

3 млрд. лв. е портфейлът на лизинговите компании в България. Общо бизнесът им е за 1 млрд. лв. годишно.

Историите на злочести собственици на откраднати автомобили със застраховка, които с месеци чакат обезщетение, са безброй. Повече са само обратният тип разкази - на застрахователи, затрупани с опити за измама. Целият миш-маш от търсене на втори комплект ключове, обяснения къде е бил оригиналът на полицата и издирване на избелели вносни бележки става още по-лют, ако добавите и лизинг на колата. Липсата на регулация в отношенията лизингова компания - ползвател, отваря доста възможности, най-неприятната от които е клиентът хем да продължи да дължи вноски на лизинговата компания, хем да си няма кола, камион или каквото изобщо си е взел.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
23 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 7

    Стикерите за ГО кому са нужни изобщо? От догодина се въвежда електронната винетка по номер на колата, нужен е един интерфейс и ще може да се проверява незабавно както за винетка, така и за ГО, така и за валидност на техническия преглед.

    Нередност?
  • 2
    mickmick avatar :-|
    mickmick
    • + 3

    До коментар [#1] от "cinik":

    Избързал си - догодина пак ще имаме винетки стикери. А защо и ГО са стикери? ами за да може да има посредници, всъщност специално за тях си има забрана да се продават ГО по интернет.

    Много гуши са на клона. Много депутати са там на хранилка.

    Нередност?
  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 5

    До коментар [#2] от "mickmick":

    Не може да не дразни, че кражбата става по циганския начин - за да шитне печатарска стока за милион, ще ощети потребителите за стотици милиони. Подобно на циганина, който вади медни намотки за 100 лева и не му пука, че унищожава трафопост за двеста хиляди лева. Същото е не само с винетките, а с всякакви други бумаги и формуляри - по-дебели, по-сложни, с повечко графи, страници, приложения и упътване, че стана сложно нещо....

    Нередност?
  • 4
    borko_to avatar :-P
    borko_to
    • - 2
    • + 4

    малко безсрамен лобизъм в действие - 90% от компаниите имат собствени застрахователни брокери и печалбата от комисионните по застраховките надвишава тази от основната дейност, т.е. от лизинга. Та от това ги боли толкова много, загуба на гарантиран, практически монополен бизнес. Продаваш без конкуренция на цена, която посочиш. Сладко...

    Нередност?
  • 5
    nikruma avatar :-|
    Nikola Marin
    • + 1

    До коментар [#1] от "cinik":

    И в момента съществува единна система за проверка по регистрационен номер и ВИН за налична застраховка ГО, която е и общодостъпна.

    Иначе, в обема си за защита на лизингополучателя от налагането на нереално високи застраховки с излишни покрития от страна на лизингодателя проекта на новия кодекс изглеждат в правилна посока.

    Нередност?
  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 2

    До коментар [#5] от "nikruma":

    Но ако се свърже към видеокамерите, проверката ще става без никаква човешка намеса и нужа от въвеждане на номер наръка в портала.

    Нередност?
  • 7
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 1
    • + 2

    [quote#5:"nikruma"]защита на лизингополучателя от налагането на нереално високи застраховки с излишни покрития от страна на лизингодателя[/quote]

    В случая най-ефективната защита е лизингополучателят да не взема лизинг от този лизингодател. Не лизинг, а едни гащи да си търсиш, продавачката знае да извади първо най-скъпите и ако стане - стане, ако не - ще извади и по-евтини варианти.

    Нередност?
  • 8
    jordani avatar :-|
    jordani
    • + 2

    До коментар [#7] от "cinik":

    Съгласен - в крайна сметка пазара отсява тези, които продават скъпо.
    Обаче - дали рисковете са излишни или не, преценя този, който дава парите.
    Освен това практиката показва, че застрахователните брокери на лизинговите компании постигат по-добри или същите премии, които може да договори лизингополучателят. Логиката е проста - те обикновенно са клиенти на едро на застрахователните компании и получават по-добри премийни числа в сравнение с единичен клиент.
    Рядко се случва обратното, това обикновенно са средни до големи клиенти с голям обем застраховки. В тези случаи лизингодателите не се пазарят за застраховката, клиента им е по-интересен!

    Хипотезата, при която след тотална щета на актива и изплащане на застраховката лизингополучателя продължава да дължи е много рядка - обикновенно лизингодателите изискват застрахователното покритие да е минимум на цената на предсрочно изкупуване на актива.

    Ако има частична щета и изплатените средства не стигат да се възстанови актива, т.е. лизингополучателя хем не го ползва, хем дължи по него е фактически спор между застрахователя и застрахованият и няма никакво значение, кой е ползвателят по застраховката. Даже обратното - при един спор със застраховател лизинговото дружество може да се защити много по-добре от индивидуалният клиент.
    Отново практиката показва, че при частична щета застрахователите много по-охотно и лесно изплащат застраховки на лизингови дружества в сравнение с малък или среден клиент. Т.е. размера на клиента има значение.

    Лизинга е по-евтина форма на финансиране, но не е приложим във всички случаи, така че лизинговите дружества наистина работят на нива сравними с банките, но обикновенно под тези нива.

    Нередност?
  • 9
    Toshko7 avatar :-|
    Todor

    Бъдете внимателни, защото Глобал Маркетс отново се връща за нови жертви под името Karoll!

    Нередност?
  • 10
    ydm57622118 avatar :-|
    Stoyan

    Как все още тези хора са на свобода? И още повече те продължават да мамят наивните си жертви! До кога?!

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал