С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 13 ное 2015, 18:34, 8328 прочитания

Не очаквайте low-cost телекоми след отпадането на роуминга

Директорът на DG Connect в Европейската комисия Антъни Уелън пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Защо? Какво ще ги спре?

- Защото сме си подготвили съответните правила, които да ги спрат. Осигуряването на услугата roam like at home би имала смисъл само ако има регулации, на ниво пазар на едро, които да възпрат подобно явление. В следващите почти две години, до средата на 2017 г. ще въведем такива - на едро и дребно. Почти сме готови с тях, остават ни само детайли за изчистване.

Каква е оценката - ваша и на Европейската комисия - конкурентни ли са европейските телекомуникационни оператори на тези от останалата част на света?


- Всъщност ние не искаме мрежите в Европа да са еднакви с тези в останалия свят. Искаме да са най-добри. Ситуацията в момента, разбира се, не е еднаква във всички страни членки. Има държави с отлични мрежи - понякога защото търсенето е такова, че операторите няма как да не му отговорят. Такъв е случаят в скандинавските страни. Конкретно в България говорим според мен за обратното: огромното проникване на мрежите е по-скоро предизвикано от самите доставчици. Тук е сравнително лесно да се положи инфраструктура и да се стартира бизнес с нея. Заради което виждаме и толкова много на брой предприемачи. Резултатът е много добро ниво на проникване на фиксирани мрежи с високи скорости. Но пък няма високо ниво на използването им - пазарът не е движен от потребителското търсене. А целта не е да имаме мрежи, за да си съществуват. Що се отнася до мобилните такива, ясно е, че Европа изостана от 2010 г. насам. Дотогава имахме много добро ниво на технологиите от трето поколение (3G). Но направихме крайно бавен преход към четвъртото поколение (4G) спрямо страни като САЩ. За това си има много причини, но една от тях е бавното и некоординирано освобождаване на подходящия за 4G честотен спектър. Европа наваксва с въвеждането на 4G, но определено изостана. Що се отнася до петото поколение мобилни комуникации, ЕС може да бъде водещ, технологичните ни компании имат потенциал да са начело. Затова този път трябва да бъдем адекватни и при освобождаването на честоти.

Знаете каква е ситуацията в България с честотите в 1800 MHz - разпределението им се бави. Какво е становището ви за ходовете на Комисията за регулиране на съобщенията?

- Доволни сме, че 1800 MHz е достъпен за операторите. Има възможност за развитие на мрежи от ново поколение и в обхвата 2.5 GHz. Бихме искали да видим свободен колкото е възможно по-бързо и спектъра в 800 MHz. Зная, че с него въпросът е деликатен, защото се използва от военните.



Питахте ли българските власти кога ще го освободят?

- В контакт сме с тях по темата. Последната информация, която имам е, че освобождаването на спектъра в 800 MHz е залегнало в стратегически документ със срок до 2017 г. Но самият този документ е все още проект. Ние сме напълно наясно, че преходът от един към друг начин за използване на дадени честоти понякога отнема време. А когато става въпрос за теми, свързани с националната сигурност, ЕК дава висока степен на автономност на решенията на отделните страни. Но насърчаваме правителствата и се стараем да ги убедим, че е в техен интерес да наложат ефективно използване на честотите. Без да визирам конкретно българския случай, има генерална постановка в управлението на спектъра, че ползването му от военните не е винаги особено ефективно, защото не е обект на пазарни отношения. Някои страни членки са намерили доста умни начини да направят този спектър достъпен за търговски цели - прехвърляне на средства от търгове за разпределение на честотите към военните бюджети, или пък обезщетения за армията за блокирания ресурс. Те обикновено променят ситуацията. Ние сме готови да помогнем на българското правителство с каквото е необходимо за освобождаването на този спектър, защото той е перфектен за развитие на 4G комуникации. Знаем, че някои оператори вече използват 1800 MHz, но този спектър си има ограниченията. Ако трябва да се покрие територията на цялата страна, е необходимо да се слезе в по-ниските честоти. Колкото по-бързо, толкова по-добре.

А как се отнасяте към споразуменията за споделяне на спектър между операторите?

- Вярваме, че те имат почва в различни формати. Грубо казано, има два варианта за споделяне.
Единият е между два различни типа ползвателя на честотите, които подписват обвързващо споразумение помежду си и единият го използва, когато има нужда от него, а другият - през цялото останало време. Това например може да е добро решение именно за онези ленти, блокирани от военните. Всъщност военните имат нужда от този спектър само в определени, екстрени ситуации. В останалото време той не им трябва.
Вторият тип споделяне е между два ползвателя от един и същи тип - например мобилни оператори. Тук неизбежно стигаме до въпроса с конкурентните правила. Защото това са оператори, които се конкурират помежду си на базата на качеството на услугите си. Но напоследък виждаме все повече случаи на споделяне на спектър между конкуренти и нямаме нищо против него. Тези дни финландският антимонополен орган одобри сделка между два оператора там за споделяне на техните мрежи, включително и на честотите, които използват. Особено за селските райони това е много добро решение, защото оптимизира разходите на компаниите. Допускането му според мен е умна регулация, защото освобождава капацитет и не означава спиране на конкуренцията.

А как стана така, че България няма краен срок от ЕК да освободи спектъра в 800 MHz?

- Политиката за национална сигурност на страните е обект на тяхна автономност. ЕК няма компетенции по военни въпроси.

За останалите страни членки имаше ли краен срок?

- Всъщност има крайни срокове за всички, включително и за България. Но, образно казано, те са такива, че няма как на базата не неизпълнението им да закараме държавата в съда.

Но можехте да вкарате България в съда за ненавременното освобождаваме на спектъра в 2.5 GHz, който се ползваше от НСО. И го направихте.

- Да, наистина.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

14 ноември 2019
София хотел Балкан

Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът"


Какви са плановете за въвеждане на иновации и растеж на водещите банки в България?
Разберете на конференцията на Капитал "Банките и бизнесът". Събитието предоставя възможности на представители на банките и на бизнеса да обсъдят помежду си важни въпроси, да търсят решения и да помагат на пазара да расте.

Водещи теми в програмата:

  • Банковият сектор през 2020
  • Изводите от стрес тестовете
  • Ефектът от запазването на ниските лихви
  • PSD 2 - възможности и рискове
  • Иновации и технологични решения
Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът" Запазете билет

Прочетете и това

Екоинспекцията поиска ОВОС от фирми на Ковачки, за да горят RDF в Сливен Екоинспекцията поиска ОВОС от фирми на Ковачки, за да горят RDF в Сливен

Предлаганите инсталации са допълнителни към "Топлофикация", която има разрешение да използва алтернативното гориво

11 ное 2019, 873 прочитания

Приходите от хотелски нощувки през лятото все пак растат 1 Приходите от хотелски нощувки през лятото все пак растат

Увеличението е 4.5% на годишна база и идва основно от българските туристи, показва националната статистика

11 ное 2019, 1244 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Консултант на юриста

Защо сръбски софтуер за управление на кантори събра над 300 хил. евро финансиране, расте с по 10% на месец и избра България

Още от Капитал
Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

Омраза за двойна употреба

На фона на практиката обвинението срещу природозащитника Тома Белев изпъква като политическо

Мавродиев, който назначи Мавродиев, който вдигна заплатата на Мавродиев

В явен конфликт на интереси директорът на ББР се е избрал да управлява дъщерни дружества и е увеличил възнаграждението си

Пчелен опит

Пчеларството става все по-разпространено хоби сред градските хора

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10