С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 ное 2015, 15:50, 6223 прочитания

А сега да минем на втора...

Стартъп екосистемата в България се развива добре, но тепърва трябва да се доказва като устойчива

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Част от темата

Стартъпи на старта

Консултант на юриста

Защо сръбски софтуер за управление на кантори събра над 300 хил. евро финансиране, расте с по 10% на месец и избра България

Трудното тепърва предстои

Финансираните фирми трябва да покажат, че могат да станат наистина успешни глобални компании

Теория и практика на игрите

Финансираната от LAUNCHUb Coherent Labs вече излезе на печалба и разширява бизнеса си в САЩ



Когато преди години в "Капитал" започнахме да пишем все по-активно за нарастващия брой стартиращи компании в България, много наши читатели се възмущаваха, че използваме "чуждата" дума стартъп. Честно казано, и ние в началото спорихме как да наричаме младите, току-що създадени фирми, които измислят нова услуга или производство или подобряват вече съществуващи такива, и дори в един момент пишехме startup на латиница. Днес никой вече не пита какво точно означава и как се пише тази дума и има ли тя почва у нас. Оказа се, че стига да има правилните семена, почвата е повече от добра.

През последните години стотици млади предприемачи са били финансирани през различни канали в България - някои от фондове, други от бизнес ангели, трети със самостоятелни усилия. Несъмненият бум обаче настъпи с навлизането преди три години на двата фонда за рискови инвестиции, финансирани от Европейския инвестиционен фонд (ЕИФ) по програмата Jeremie - Eleven и LAUNCHub, които вече са в края на инвестициите си от текущия рунд. Стартъп общност имаше и преди тях, но именно европейското финансиране даде тласък на зараждането на цялостна екосистема, която продължава развитието си и в момента. Макар и скромни на фона на останалите европари, 21 млн. евро за Eleven и LAUNCHub осигуриха началния капитал, до който преди това технологичните млади предприемачи нямаха лесен достъп.


Но трудното пред развитието на цялата стартъп среда в България  предстои. Тези семена ще трябва да пораснат. А тази среда ще трябва да бъде опазена и развита. И ако досега това ставаше предимно с публични средства, оттук нататък основното предизвикателство е те да бъдат заменени с частен капитал.  

Едно важно начало

LAUNCHub и Еleven бяха създадени като част от дейността на Европейския инвестиционен фонд в България. След като през 2010 г. ЕИФ получи финансиране от програма "Конкурентоспособност", с което да започне да развива т.нар. финансови инструменти, малка част от този ресурс бе заделена за такъв тип фондове, които да бъдат управлявани от независими мениджъри - еманация на идеята, че част от европейските пари трябва да бъдат отделени от държавата, за да не зависят от администрацията и нейните подходи.



При създаването на двата фонда дейността им беше разграничена - от една страна, Еleven е акселератор, който търси предприемачи с идеи в начална фаза и им помага да се развият чрез менторство и финансиране. LAUNCHub пък инвестира основно в компании с по-напреднали проекти, макар да има и такива в зародиш. Често дейността им се застъпва и в някои случаи те се конкурират за едни и същи фирми. Общо двата фонда получиха от ЕИФ 21 млн. евро - 12 млн. евро за Eleven и 9 млн. евро за LAUNCHub. Данните им показват, че за три години са инвестирали общо над 16 млн. евро - 7.5 млн. от LAUNCHub и 8.5 млн от Eleven (част от средствата отиват за управление на фондовете и други разходи). Финансираните проекти са общо над 170.

Ако погледнем на нещата чисто финансово, все още е рано да се каже колко успешни са финансираните компании и самите фонд мениджъри. За възвращаемост категорично още не може да се говори - тя типично започва да идва след петата година.

Един от показателите за успех е чисто количествен - броят на фирмите и размерът на привлеченото допълнително финансиране. И при двата фонда то е сериозно. От LAUNCHub очакват около 15 от фирмите в портфолиото им да минат към по-горен етап на финансиране - т.нар. Series-A рунд през следващата или по-следващата година. В Eleven над 30 компании продължават да растат, да увеличават приходите си и да привличат външно финансиране от частни инвеститори. Но фактът, че дадена фирма не е привлякла допълнителни средства не означава, че прекратява дейността си. Крайната цел на всяка компания е да създаде устойчив бизнес, който да се финансира от дейността си. Според Даниел Томов, управляващ партньор в Eleven, немалко фирми в портфолиото на фонда продължават да се развиват, без да се превръщат в някакъв мащабен успех, но след време може са един добър среден или семеен бизнес. "Много незапознати хора си мислят, че тези фондове просто раздават едни пари, които предприемачите харчат, но това въобще не е така. Немалко фирми работят, увеличават приходите си и вече са на макар и малка печалба, което показва, че имат работещ бизнес", казва Георги Петров, изпълнителен директор на компанията Coherent Labs, финансирана от LAUNCHub.

Вече има данни и за тези компании, които отпадат след първия етап. Сигурно е, че и при двата фонда между 25 и 33% от проектите вече са отписани - те или са изцяло закрити, или все още са активни без да развиват някаква дейност. "В нашия портфейл към момента една трета вече не работят, наричаме ги write-off. Една трета е твърде рано да се каже дали са нагоре или надолу, и една трета са много обещаващи. В един момент ще останат едни 10-15%, които са наистина успешни компании", казва Даниел Томов. При LAUNCHub около 15 от малко над 60-те финансирани компании вече не са активни.

Процентът на досега отпадналите компании не е изненада. И в т.нар. Мека на стартъпите - Силициевата долина, успяват много малко млади фирми - около 10%. А и успехът е разтегливо понятие: дали означава например значително увеличение на печалбите и мащаба на фирмата? Или пък просто продажба на по-голяма компания? В повечето случаи второто (т.нар. екзити) е по-често използван измерител - тоест като предприемач колко компании си успял да развиеш, които да продадеш на печалба.

Всъщност в стартъп общността мнението е, че България вече има една голяма продажба на компания от създателите й, която може да се използва като ракета носител на цялата система - "Телерик". Основната от български разработчици компания беше продадена миналата година на американската Progress за 262.5 млн. долара. "Телерик" по-скоро е изключение и е създадена далеч преди много хора дори да знаят какво е стартъп. Но според хора от сектора ролята й е огромна: тя поддържа различни инициативи на стартъп общността в София. Отделно много излезли от нея служители имат собствени проекти както като предприемачи, така и като бизнес ангели. Самите основатели също са инвестирали в български фирми.

Но финансовата страна на въпроса е само част от цялото. За страна като България, където публичната среда продължава да е пропита от корупция и връзки, където "най-достъпното" финансиране се дава от държавата през съмнителни обществени поръчки и където висшето образование продължава да запада, кумулативният ефект от една такава инжекция на пари, ноу-хау и достъпност има трансформиращ ефект, който е трудно да се измери в цифри.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Стартиращи компании могат да кандидатстват в програмата на OTP Bank Стартиращи компании могат да кандидатстват в програмата на OTP Bank

Крайният срок е 22 ноември, а обучението започва в началото на март

21 окт 2019, 641 прочитания

Екип на Евгени Ангелов и Елвин Гури ще управлява мецанин фонд за 55 млн. евро Екип на Евгени Ангелов и Елвин Гури ще управлява мецанин фонд за 55 млн. евро

Новата структура ще предоставя алтернатива на банковия кредит за малки и средни предприятия

21 окт 2019, 998 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Теория и практика на игрите

Финансираната от LAUNCHUb Coherent Labs вече излезе на печалба и разширява бизнеса си в САЩ

Още от Капитал
Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Сирийската авантюра на Ердоган подкопава НАТО

Може ли Северноатлантическият алианс бъде въвлечен във война заради Турция

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10