Планът за 2016
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Планът за 2016

Планът за 2016

Осем компании от различни сектори очертаха прогнозите си за догодина. Всички са оптимисти

16756 прочитания

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Автор: НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Двуцифрени ръстове на приходи, нови пазари и модели. Така виждат 2016 г. собственици и мениджъри на компании от различни индустрии: производство, IT, търговия, управление на земеделска земя. По-умерени са очакванията на финансовия сектор - банки и лизинг. Плановете бяха презентирани на конференцията Next Year's Business Plan, на която "Капитал" за четвърта поредна година направи селекция на компании от различни сектори, които да покажат посоката на развитие на ключови индустрии за следващата година. Подбраните истории са на здрави и растящи компании, затова те в пъти надскачат прогнозите за икономиката като цяло. А ръстът за догодина там варира между 1.5 и 2.6%, което, макар и да е над доскорошните очаквания, изглежда като забавяне на фона на отчетените за третото тримесечие 2.9%. Въпреки умерения оптимизъм трябва да се има предвид, че 2015 г. беше белязана от няколко позитивни фактора, които имаха ролята на попътен вятър за икономиката и докараха по-добър от очаквания растеж - спад на цените на горивата, печатане на пари от ЕЦБ, евтино евро, рекордно ниски лихви… Част от тези фактори вероятно ще продължат да действат със забавящо влияние, но се задават и предизвикателства на хоризонта, а лошото е, че българското правителство не се възползва от по-добрата от очакваното година, за да балансира бюджета и да започне реформи, което ще става все по-трудно с времето.

Елена Маринова, президент на "Мусала софт":

До 2020 г. планираме да достигнем 1000 души персонал

Софтуерната компания отвори нов развоен център в Македония

Бурното развитие на софтуерната индустрия се пренесе в разрастване и на българските компании в сектора. Засили и амбициите им, които вече не се ограничават само с развитие в България, а и в съседните държави от региона. Такъв е случаят и с "Мусала софт", като софтуерният разработчик откри развоен център в Македония, който е първата крачка към една по-голяма цел – превръщането на фирмата в регионален лидер за IT аутсорсинг. Буквално преди дни компанията отвори развоен център в Скопие, а Елена Маринова, президент на дружеството, обяви, че ще го развива ударно през следващите година-две. Крайната цел е до 2020 г. офисът в Македония да достигне около 300 служители.

Маринова сподели, че две са причините българските софтуерни фирми да търсят развитие извън България. Първата е в хроничния вече недостиг на квалифицирани специалисти в страната, което се оказва основно предизвикателство за местните предприятия да поддържат силния досега растеж на приходите и печалбата. Според Маринова през следващите години дефицитът на кадри ще варира между 30 и 50 хил. души. Втората причина е, че клиентите, с които българските софтуерни фирми работят, са големи корпорации, основно от Западна Европа и САЩ, които предпочитат да дават проекти на разработчици, които имат офиси не само на една географска точка. Така се избягват различни външни рискове, като освен недостига на специалисти може да се избегне промяна в политическата и бизнес средата, да има достъп до различни по профил кадри и до по-пълен микс от услуги. 

Развитието на "Мусала софт" през настоящата 2015 г. е доста оптимистично – очаква се ръст на приходите от около 22% на годишна база до 16 млн. лева, а печалбата - от 25%, до 2 млн. лева.

"Дългосрочният ни план за 2020 г. е да поддържаме среден годишен ръст на приходите от 25% и да достигнем 1000 души персонал", обяви Елена Маринова. Тя допълни, че ще развива сегашните си офиси в София, Скопие, Бургас и Русе, като в момента служителите са около 300, а в края на 2014 г. са били 235. В стремеж за постигане на регионално лидерство "Мусала софт" оглежда съседните страни за отваряне на ново звено, но все още няма конкретни набелязани цели, допълни Маринова.

Арно Льоклер, Societe Generale Експресбанк:

Кредитирането ще порасне с 3-4%

Броят на банковите офиси ще се свива

Кредитирането ще се възстанови догодина и ръстът на отпуснатите заеми ще е 3-4%, прогнозира за банковия пазар в България главният изпълнителен директор на Societe Generale Експресбанк Арно Льоклер. Той уточни, че това предвиждане е обвързано с растеж на икономиката от 2-2.5%, като се отчете и възпиращият ефект на предстоящия преглед на качеството на активите и стрес тестовете във финансовия сектор. "Банките в България през 2016 г. ще са заети с процедурата, но аз не се притеснявам, защото това вече е било правено в други страни преди две години и ние имаме натрупан опит", каза Льоклер като представител на една от най-старите банкови групи в Европа. По думите му най-голям риск за турбуленции в сектора и паника сред клиентите крие комуникационната стратегия, която предстои да бъде изготвена за съобщаване на резултатите от стрес тестовете. Според Льоклер до етапа, в който се осигури капиталова подкрепа за нуждаещите се банки, конфиденциалността трябва да бъде приоритет. "Когато процедурата се правеше от Европейската централна банка (ЕЦБ), дори изпълнителните директори не знаеха детайли от резултатите в техните банки", каза Арно Льоклер.

В дългосрочен план перспективите за развитие на банковия бизнес в България са в посока повишаване на ефективността и предлагането на допълнителни услуги. "В България имаме едно от най-високите съотношения на банкови офиси на глава от населението. Ние можем да работим с много по-малко на брой локации, в които да обслужваме същия брой клиенти", посочи Льоклер, като подчерта, че процесът по оптимизация ще върви паралелно с кардиналното преразглеждане на структурата на таксите, които банките събират от клиентите си. По думите му освен кредити и депозити индустрията трябва да започне да предлага и допълнителни услуги на клиентите си, защото до 10 - 15 години отделните играчи ще изгубят ексклузивитет в отношенията с тях и единственото, което ще им помага да задържат клиентите, е добавената стойност от услугите, които предлагат.

Стефан Бумов, "Софика груп"

Ръстът на приходите догодина ще е двуцифрен

"Софика" ще отчете увеличение на оборота от 47% през тази година до около 40 млн. лв.

Компанията за аутсорсинг услуги "Софика" ще отчете увеличение на приходите си от 47 процента през тази година до около 40 млн. лв., обяви изпълнителният й директор Стефан Бумов. Според мениджъра повишението се дължи основно на ефектитe от интегрирането на фирмата в щатската група TeleTech, която купи "Софика" през миналата година. Основаната от българи компания е най-голямата по приходи в сектора за обслужване на клиенти в страната. 

"Очакваме растежът на оборота ни да остане двуцифрен и през 2016 г.", прогнозира Бумов. Компанията оглежда различни градове във и извън България за отваряне на нов център (или няколко) за обслужване на клиенти, който ще е четвъртият след тези в София, Пловдив и Скопие. "Решихме да диверсифицираме риска си и затова отворихме няколко локации", казва Бумов. За разлика от някои държави в Централна и Източна Европа България има потенциал да развива аутсорсинг индустрията си и в други градове извън столицата. "Например в Унгария секторът е съсредоточен само в Будапеща, което ограничава развитието му", казва Бумов. Според него при избора на ново място най-важното е наличието на достатъчно квалифицирани кадри, готовността на местната академична общност да подкрепя бизнеса, добре работеща инфраструктура и връзките с местните власти.

Служителите на компанията продължават да растат, като в момента са около 1100 души. За последните две години са се увеличили с 300 души. "Софика" обслужва клиенти на 24 различни езика. В компанията работят хора от 21 различни националности. "Повечето от тях идват от страни от ЕС, но секторът има нужда и от специалисти от трети страни, за да продължи да се развива", казва мениджърът. По-голямата част от разходите на "Софика" отиват за развитие и обучение на екипа. "Практика в индустрията е ние сами да си оглеждаме мениджърите", допълва Бумов. За следващата година изпълнителният директор на компанията очаква завършването на интеграцията в групата майка TeleTech, отварянето на нови локации и добавянето на клиенти.

Драгомир Кузов, собственик и управител на "Веломания":

Фокусът ни за догодина е Китай

Компанията ще продължи да се цели във високия сегмент на пазара

Преди повече от 15 години в един гараж срещу Центъра по хигиена в София започва историята на една от най-успешните марки български велосипеди - DRAG. Неин създател е бившият състезател и треньор по колоездене Драгомир Кузов, който от малка работилничка за поправка на колела съумява да създаде и развие компанията "Веломания". За 2014 г. фирмата е произвела 35 хиляди велосипеда и има оборот от 11 млн. лева. Около 60% от продукцията й се продава извън страната, а амбициите й са да достигне до крайните потребители в страни като Китай, Южна Корея и Колумбия.

"Освен с производство "Веломания" се занимава с търговия на дребно - чрез мрежата от собствени магазини DragZone (9 в България и един в Румъния) и два онлайн магазина продаваме велосипедите ни с марка DRAG, както и създадената преди три години от нас марка за компоненти и аксесоари Cox. Развиваме и търговия на едро в България в качеството ни на представители на над 50 от най-известните в световен мащаб марки за части за велосипеди", казва Драгомир Кузов.

В момента двете марки DRAG (велосипеди) и Cox (компоненти) се предлагат в над 30 държави в Европа, Близкия изток и Азия. През следващата година "Веломания" ще се фокусира върху стъпването си на китайския пазар. Това може да прозвучи странно - Китай е най-големият производител на велосипеди в света. "Те са евтини и с ниско качество. С нарастването на покупателната способност на китайците нараства и търсенето на висококачествени продукти. Целим се във високия сегмент на пазара и съм сигурен, че ще имаме успех. Не е невъзможно и да разкрием собствен магазин в Китай", казва собственикът на компанията. Плановете за външните пазари включват още Южна Корея, където марката DRAG вече е позната, тъй като се използва от националния отбор по колоездене. Вървят преговори и с Колумбия. По отношение на Европа краткосрочните планове на компанията включват откриване на собствен магазин във Виена.

Стайко Стайков, управляващ най-големия портфейл земеделска земя

Цените ще пораснат с 15-20%

Ще инвестираме около 35 млн. лв. в покупката на нови 40 хил. дка

Ръст на цената на земята през следващата година от минимум 15-20% прогнозира по време на конференцията Стайко Стайков, управител на "Ставен", което е част от земеделския бизнес на групата "Ромфарм компани". Това е най-големият частен собственик на земеделска земя в България с общо 1.1 млн. дка. Компанията започва покупки през 2007 г. и до момента е инвестирала в земя около 550 млн. лв.

Причините за поскъпването на земеделската земя през следващата година са свободното количество средства, вложени в КТБ, чиито собственици търсят инвестиционни алтернативи. Освен това огромна роля играят и повишените субсидии за земеделие през новия програмен период.

В определени райони, в които земеделската земя е надценена, като Добрич и Силистра ръстът няма да е толкова съществен, както в останалите райони. "Очаквам цените там да се задържат около сегашните нива от 1300-1500 лв. на декар на дребно в Силистра, 1500-2000 лв. в Добрич. Безсмислено е да се инвестира в парцели, които ще върнат инвестицията си след 30 години", смята Стайков.

През следващата година групата "Ромфарм" планира да инвестира между 30 и 35 млн. лв. в покупката на 40 хил. декара земеделска земя, като Стайков уточни, че не са се насочили към конкретни региони, а търсят крупни парцели в землища, в които вече са инвестирали.

Целите ни вече не са толкова да купуваме земя, колкото да я управляваме и уедряваме, отбеляза Стайков. Той съобщи, че в момента близо 89% от закупената от групата земя е отдадена под аренда, като средната рента на декар се е покачила от 33.92 лв. на декар през миналата година на 38.47 лв. през 2015 г.

В момента групата обработва сама 27 хил. дка от земите, които притежава, като смята да увеличава стопанствата си до общо не повече от 100 хил. декара през следващите години.

Алекс Джоло, генерален директор на "Декатлон България":

Оборотът ни ще порасне с 40% догодина

През 2015 г. компанията е намалила с 9% средната пазарна цена в магазините, ще го направи и през 2016 г.

До края на тази година ще достигнем равновесната точка (Break-even), при която ще покрием разходите по инвестицията, направена преди две години в България, и започваме да ставаме печеливши", заяви Алекс Джоло. През 2013 г. френската верига за спортни стоки Decathlon навлезе в страната и вече има четири магазина – два в София и по един във Варна и Пловдив. През 2015 компанията предложи възможност и за онлайн поръчки чрез българския си сайт.

"Ще приключим 2015 г. с един милион клиенти, 40 млн. лева оборот и 11% пазарен дял", отбеляза Джоло. Веригата постига това чрез най-ниската възможна цена всекидневно. "Нямаме промоции, нямаме "черен петък", защото през цялата година поддържаме ниски цени. И ако цена от 36.40 лв. за скейтборд например звучи странно, това е, защото не се стремим към цени, завършващи на 99 стотинки. През 2015 г. намалихме с 9% средната пазарна цена в нашите магазини, ще го направим и през 2016 г.", заяви Алекс Джоло.

През 2016 г. веригата планира отваряне на магазин в Бургас и 40% ръст на оборота, като 10% от продажбите ще са генерирани чрез онлайн търговия. "Искаме да направим спорта достъпен за всички, това е нашата мисия и през 2016 г.", заяви Алекс Джоло.

В средносрочен план предстои откриване на търговски обекти в Плевен, Стара Загора и Русе, както и на още един в столицата. Плановете до 2020 г. включват и отваряне на магазини в по-малките селища, но от по-различен, интегриран тип, свързан и с онлайн магазин. Компанията ще развива все повече omni-channel продажбите (чрез физически обекти и онлайн), съобщи Алекс Джоло.

В магазините на веригата по цял свят са заети 70 хил. души. В България заетите са 150, като средната възраст на работещите е 24 години.

Хюсеин Йорюджю, изпълнителен директор на "Алкомет":

Очакваме 7% ръст на продажбите

Основното предимство на българския завод е бързата доставка до Европа

Производителят на алуминиеви изделия "Алкомет" очаква да увеличи продажбите си през следващата година със 7% както като количество, така и в стойност. Прогнозата за 2016 г. е шуменският завод да произведе 71.5 хил. тона продукция, с което оборотът да достигне приблизително 180 млн. евро. Това каза изпълнителният директор на компанията Хюсеин Йорюджю.

Предприятието на практика работи на пълен капацитет и изнася 95% от продукцията си, предимно за Европа. През последните години компанията се фокусира върху производството на по-завършени и с по-висока добавена стойност продукти. "Оглеждаме се за нови пазари, следим къде има недостиг и нужда от нови продукти и къде можем да отговорим на търсенето", обясни Йорюджю и добави, че това е основният фактор, който определя портфейла и инвестиционните планове на компанията.

Три са основните акценти в маркетинговата стратегия на "Алкомет". Предприятието залага на близостта си до цяла Европа и на гъвкавата си производствена схема, което му позволява бързо (максимум 2-3 дни) да прави доставки и да реагира на нуждите на клиентите си в момента. Предимство на компанията е също, че предлага широка гама продукти – и пресови (профили), и валцови (листи). Така успява да покрие почти всички потребности на клиентите и те да поръчат на едно място, обясни Йюрюджю. Дружеството продължава да прави инвестиции, за да подобрява качеството на продуктите си, което също му дава предимство, добави той.

"Алкомет" работи с предварителни договори с клиентите си, т.е. продажбите не са от складова наличност, а от бъдещо производство. Промените в цената на алуминия, която за три години се понижи от над 2200 долара до около 1400 долара в момента, нямат пряко влияние върху резултатите на компанията. Причината е, че дружеството хеджира основната си суровина чрез контракти, търгувани на Лондонската метална борса, а печалбата му идва от надбавката за преработка на метала до краен продукт.

Ивайло Делийски, "Интерлийз":

Раздвижване може да има в земеделието и в транспорта

Лизинговият пазар в България ще остане без особени спадове, но и без голям ръст през 2016 г.

През следващата година "Интерлийз" ще заложи на предлагането на допълнителни услуги, каза директорът "Лизингово финансиране" в компанията Ивайло Делийски. Според него именно типът услуги, ориентирани конкретно към нуждите на различните клиенти, са нещото, което отличава съществено лизинга като вариант за финансиране от банковото кредитиране. Затова и дружеството - едно от най-големите в сектора в България, акцентира върху тях. Още тази година например "Интерлийз" стартира инициатива за подмяна на цели флоти автомобили от различен тип, като целта е клиентите да получат нови камиони (или какъвто тип превозни средства имат), а употребяваните да бъдат лизинговани отново за друг ползвател. "През годините на кризата бяхме затрупани от върнати леки, лекотоварни и тежкотоварни автомобили и се научихме да ги продаваме", обясни Делийски.

Другото допълнение към лизинговото финансиране, което го отличава от банковия кредит и "Интерлийз" все повече ще налага, е професионалното управление на доставката на всеки продукт.

Като цяло лизинговият пазар ще остане през идната година без особени спадове, но и без голям ръст, прогнозира Ивайло Делийски. Общият обем на портфейлите на всички лизингови дружества в България в момента е около 1.6 млрд. евро и това ниво е константно от пет-шест години, сочат данните на БНБ, цитирани от "Интерлийз". Сключените нови договори пък са за малко над 1.1 млрд. лв. годишно за същия период. Конкретно за тази година прогнозата на компанията е за ръст при т.нар. нов бизнес на лизинга до 1.3 млрд. лв. "Очакванията ни и за 2016 г. са по-скоро оптимистични", твърди Делийски. По думите му по-видими ръстове могат да се очакват в конкретни индустрии, като например земеделието и транспорта.

Автор: НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Двуцифрени ръстове на приходи, нови пазари и модели. Така виждат 2016 г. собственици и мениджъри на компании от различни индустрии: производство, IT, търговия, управление на земеделска земя. По-умерени са очакванията на финансовия сектор - банки и лизинг. Плановете бяха презентирани на конференцията Next Year's Business Plan, на която "Капитал" за четвърта поредна година направи селекция на компании от различни сектори, които да покажат посоката на развитие на ключови индустрии за следващата година. Подбраните истории са на здрави и растящи компании, затова те в пъти надскачат прогнозите за икономиката като цяло. А ръстът за догодина там варира между 1.5 и 2.6%, което, макар и да е над доскорошните очаквания, изглежда като забавяне на фона на отчетените за третото тримесечие 2.9%. Въпреки умерения оптимизъм трябва да се има предвид, че 2015 г. беше белязана от няколко позитивни фактора, които имаха ролята на попътен вятър за икономиката и докараха по-добър от очаквания растеж - спад на цените на горивата, печатане на пари от ЕЦБ, евтино евро, рекордно ниски лихви… Част от тези фактори вероятно ще продължат да действат със забавящо влияние, но се задават и предизвикателства на хоризонта, а лошото е, че българското правителство не се възползва от по-добрата от очакваното година, за да балансира бюджета и да започне реформи, което ще става все по-трудно с времето.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    qdk12501326 avatar :-|
    qdk12501326

    Тези са от хората, които дърпат България напред.

  • 2
    bojko84 avatar :-|
    Компетентен

    Дай боже нещата да потръгнат.

  • 3
    chichi01 avatar :-|
    Чичи (Ice Man's fan)

    Необходима е само стабилна политическа и икономическа среда, без резки промени в макро рамката. Другото бизнеса сам си го създава и развива. Колкото по-малко държава, толкова по-добре.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK