Как Словакия спечели надпреварата с Полша за завода на Jaguar Land Rover
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как Словакия спечели надпреварата с Полша за завода на Jaguar Land Rover

Заводът в Словакия може да започне работа през 2018 г., като целта е за едно десетилетие да достигне годишно производство от 300 хил. автомобила

Как Словакия спечели надпреварата с Полша за завода на Jaguar Land Rover

Конкурентни условия и правилен подход на политиците са осигурили инвестицията за 2 млрд. паунда

9050 прочитания

Заводът в Словакия може да започне работа през 2018 г., като целта е за едно десетилетие да достигне годишно производство от 300 хил. автомобила

© LUCY NICHOLSON


В края на юли тогавашният министър на икономиката на Полша Януш Пиечоцински заяви пред медиите, че страната води преговори с водещ производител на автомобили за изграждане на завод в страната. Тогава той не посочи името на компанията, но полските медии вече от седмици наред пишеха, че Jaguar Land Rover (JLR ) ще построи в страната първата си европейска фабрика извън Великобритания.

"Започваме шести рунд на преговорите. Убеден съм, че те ще изберат Полша", заяви тогава министърът. Впоследствие обаче се оказа, че ръководството на JLR не е споделяло това убеждение. Две седмици по-късно компанията обяви официално, че наистина ще строи завод в Източна Европа, само че не в Полша, а в съседна Словакия. Правителството в Братислава е успяло да измъкне инвестицията на стойност 2 млрд. паунда изпод носа на съседа си след наддаване за осигуряване на специални стимули и усилена дипломация за изтъкване на националните предимства. Този случай подчертава колко конкурентна е станала средата за автомобилната индустрия в региона, отбелязва Financial Times.

Нужда от разрастване

През последните години JLR беше най-бързо растящият европейски производител на автомобили. Търсенето в Китай расте, силният вътрешен пазар също помага за това. Успехът на модели като Evoque обаче разтягат възможностите за производство на британските заводи до крайност. Компанията се нуждае спешно от нови производствени мощности.  JLR отваря първата си фабрика в Китай през октомври 2014 г., а в началото на тази година започна изграждане на поточни линии и в Бразилия. Това обаче все още не е достатъчно.

Компанията имаше и планове за изграждане на завод в Саудитска Арабия, който би позволил лесен достъп до малкия, но печеливш близкоизточен пазар. Тази локация също така осигурява достъп до евтин алуминий, нужен за производството на новите модели на компанията, както и многобройни финансови бонуси от властите. След отварянето на завода в Китай обаче JLR се отказа от този вариант, което я остави пред избора за разрастване в Източна Европа или Северна Америка.

Тогава ръководството на JLR разработи два отделни плана. Единият - "Проект Дъб", проучващ възможностите за производство на големия северноамерикански пазар. Вторият - "Проект Дарвин", за проучване на перспективите за завод в Източна Европа, където конкуренти като Porsche, Audi и Mercedes вече сглобяват коли с по-ниски разходи спрямо родната им Германия. "Дарвин" бързо се превръща в предпочитаната опция. Плановете първоначално са за поточна линия за сглобяване на части, произведени във Великобритания, но в впоследствие еволюират до идея за изграждане на пълноценно производство.

Според източници на FT през пролетта на 2015 г. фокусът на компанията се е бил свел до три възможни локации – Полша, Унгария и Чехия. Впоследствие Унгария е отпаднала, а Полша се е очертала като силен фаворит. Страната предлага три подходящи места за завода, голяма мрежа от доставчици за автомобилната индустрия, качествена работна ръка и конкурента програма за данъчни и финансови облекчения.

Политически ефект

Според източници на FT липсата на дискретност и арогантността на полските политици, които са говорили за въпроса като за вече решен, обаче са подразнили силно ръководството на JLR. В този момент Словакия влиза в картината. Според хора, запознати с преговорите, офертата на Словакия е дошла късно – в началото на юни, но заради предимствата й за чуждите инвеститори в рамките на един месец се е утвърдила като фаворит.

За да спечели тази надпревара, описана от словашкия министър на икономиката като "инвестицията на десетилетието", страната е внесла промени в закона за инвестиции от голяма важност, което й е позволило да предлага повече стимули. "Словашката агенция за инвестиции създаде специален екип за този проект. Техни министри също участваха, превръщайки го в ключов приоритет. Беше много ловко изпълнено", заявява един от източниците на FT.

Словакия предложи на JLR парцел от 1810 акра в град Нитра, намиращ се в първия стратегически индустриален парк на страната. Това позволява предоставянето на данъчни и други финансови стимули за британската компания и нейни доставчици, които биха могли да се установят в същия парк.

В края на юли словашкият министър-председател Роберт Фико реши да демонстрира колко сериозно е желанието на правителството да спечели тази сделка. Тогава той провежда среща с преговарящия екип на компанията в Братислава и им оставя номера на личния си телефон. "Той им каза, че ако се нуждаят от каквото и да било, трябва само да го попитат", казва един от източниците на FT.

"Това включване беше решаващо. Полша предлагаше наистина значими предимства, но подходът им беше грешен. Jaguar Land Rover не се интересуваха прекалено от географското местоположение, те искаха просто най-добрата сделка. Премиерът Фико заяви, че Словакия иска да е най-конкурентният кандидат, и тя наистина беше", заявява участник в екипа на JLR, пожелал анонимност.

Въпрос на логистика

Според информацията на FT Полша също се е борила усилено. Въпросът с логистиката обаче също е помогнал за избора на Словакия. Предложените от Полша локации са били в югозападната част на страната, което означава, че произведените там коли трябва да бъдат превозвани по жп линии до Хамбург или Антверпен, а след това с кораби през Средиземно море и Суецкия канал, за да стигнат до пазарите в Близкия изток и Азия. Словакия предлага много по-кратък път през Адриатическото крайбрежие. Това е от ключова важност за JLR предвид факта, че конкурентът BMW произвежда коли в Южна Африка, което осигурява много бърз достъп до важни пазари като Китай или Дубай.

В Словакия също така вече има фабрики на други марки, включително германската Volkswagen, южнокорейската Kia и френската SA Peugeot Citroen, което дава увереност на JLR в качеството на работната ръка. Според  JLR заводът в Словакия може да започне работа през 2018 г., като целта е за едно десетилетие да достигне годишно производство от 300 хил. автомобила.

В края на юли тогавашният министър на икономиката на Полша Януш Пиечоцински заяви пред медиите, че страната води преговори с водещ производител на автомобили за изграждане на завод в страната. Тогава той не посочи името на компанията, но полските медии вече от седмици наред пишеха, че Jaguar Land Rover (JLR ) ще построи в страната първата си европейска фабрика извън Великобритания.

"Започваме шести рунд на преговорите. Убеден съм, че те ще изберат Полша", заяви тогава министърът. Впоследствие обаче се оказа, че ръководството на JLR не е споделяло това убеждение. Две седмици по-късно компанията обяви официално, че наистина ще строи завод в Източна Европа, само че не в Полша, а в съседна Словакия. Правителството в Братислава е успяло да измъкне инвестицията на стойност 2 млрд. паунда изпод носа на съседа си след наддаване за осигуряване на специални стимули и усилена дипломация за изтъкване на националните предимства. Този случай подчертава колко конкурентна е станала средата за автомобилната индустрия в региона, отбелязва Financial Times.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

27 коментара
  • 1
    dorn avatar :-|
    dorn

    Ние изобщо не сме в листата но за това си има причини - като се почне от съдебната ни система и се стигне до качеството на работната ръка . Нашият бюджет дава най - много за пенсионерите и за милиционерите .

  • 2
    tww09306483 avatar :-|
    Petleshev

    Ха сега, сравнете словашкия министър-председател, с наш бате Бойко...! Словашкия участва в преговори, спешно променя законодателство, оставя си телефона...! В резултат, Словакия ще има още един завод с реални, подчертавам реални, няколко хиляди работни места!
    Бате Бойко реже ленти по селата и заръчва по телефона, да опраскат някоя кака или сврака...! Икономическия ни ръст е в рамките на статистическата грешка и официално повече българи работят извън България, отколкото в нея!
    Гледайте Словакия, на това му се казва - видими резултати!

  • 3
    dorn avatar :-|
    dorn

    До коментар [#2] от "tww09306483": Да видими резултати но в Словакия, а наш Бойко и да си дава телефона резултата ще е като кмет от ДПС в някое село да си дава телефона на инвеститор в IT индустрията.

  • 4
    hvg avatar :-P
    hvg

    До автора(-ите) на статията: Фамилното име на вече бившия министър е "Пиехочински" , а не както е написано "Пиечоцински" :)

    Иначе Словакия отдавна се утвърдиха като лидер в Централна Европа и автомобилната индустрия е основен отрасъл даващ 25% от общия им експорт. А ние произвеждаме "Великата Стена" :)

  • 5
    dereck avatar :-|
    dereck

    Много интересна статия защото докосва целият процес какви практики има при "ухажването на инвеститор", кои са печеливши и кои губещи практики... Апропо, Словакия е много опитна в привличането на инвеститори, ще спомена само в автомобилният бранш КИА (огромен бизнес), Фолксваген (сглобяват Туарег) и още този бранш е мултиплициращ за икономиката има много фирми които доставят първо съоръженията и специализираните клетки, линии за технол. процес (за тях постоянно има нови поптавки, работят по тях много и малки фирми) второ доставка на комплектуващите детайли, възли, оборудване за всеки автомобил... много фирми ангажира.
    А поляците са пренаситени от инвестиции, буквално "оригат" от инвестиции на зелено, за това са си и позволили такова отношение...

  • 6
    serafin avatar :-|
    serafin

    При нас привличане на инвеститор от такъв мащаб е обречена кауза.
    Няколко причини
    1. Неадекватен, полуграмотен надут пуяк за министър-председател
    2. Министър на икономиката, който не може да си върже обувките, та камо ли да мисли стратегически
    3. Неквалифицирана, неподготвена работна ръка
    4. Каша в законодателството по собствеността (държавна, общинска)
    5. Боричкане кой да лапне комисинната

  • 7
    dereck avatar :-?
    dereck

    До коментар [#2] от "tww09306483":
    [quote#2:"tww09306483"]Ха сега, сравнете словашкия министър-председател, с наш бате Бойко...! Словашкия участва в преговори, спешно променя законодателство, оставя си телефона...! В резултат, Словакия ще има още един завод[/quote] Прав си, що се отнася до икономиката и привличането на инвеститори. :)
    http://h0088.s15.cdn.szn.cz/vod/15/0088/27403/mp4/02db540ebe5d7d18_720p.mp4
    ...Още нещо интересно Роберт Фицо (не се чете Фико) е най-атлетичният премиер в ЕС. През 2013 г Фицо в импровизирано състезание със бойци от спецчастите направи за 30 минути 1001 лицеви опори... :) бойците бяха разочаровани :(
    Така че ББ и по това губи... виж може да го покани в Брюксел да се пробват на "физическа" :)

  • 8
    dereck avatar :-|
    dereck

    Словакия се справя добре, но за мене Чехия е отличен пример как се привличат инвестиции... В България гледаме все в канчето на Германия или САЩ и копираме оттук-оттам политиките им, но те се различават от Б-я кардинално! Ние трябва да изучим опита на успели държави, които са подобни на нас, там ще намерим много полезни идеи и отговори.
    ...За Чехия ще спомена само големите инвестиции в автомобилният бранш "Шкода авто", Фолксваген, TPCA (Toyota Peugeot Citroën Automobile), Хюндай... камиони Татра. Няма да споменавам самолетните заводи, производителите на локомотиви, мотриси, трамваи, автобуси, турбини, генератори...

  • 9
    dereck avatar :-|
    dereck

    До коментар [#6] от "serafin": [quote#6:"serafin"]При нас привличане на инвеститор от такъв мащаб е обречена кауза.[/quote] Обречена е защото не разграничаваме "голям инвеститор" от "стратегически (или мултиплициращ) инвеститор". И когато става въпрос за "стратегически инвеститор" държавата да е гъвкава да са и свободни ръцете... Неотдавна Б-я изпусна да привлече корейският производител на гуми "NEXEN"! Правителството на Орешарски проспа възможността в началото на 2014, та корейците избраха Чехия. Сега строят завод, осигуряват 1500 раб. места, терените в доскоро свободната промишлена зона вече са изкупени, след НЕКСЕН веднага е проявил интерес за изграждане на завод и негов поддоставчик (на някакви фибро влакна за гумите)... и така ефекта се мултиплицира.

  • 10
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#2] от "tww09306483":

    Според теб това да се променя законодателството заради един-едиствен инвеститор хубаво нещо ли е? Според теб в какво се изразяват тези промени, освен в това, че другите данъкоплатци ще трябва да поемат разходите на Ягуар, понеже са много богати, а JLR - много беден.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Намери ми наемател

Намери ми наемател

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.