С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 20 ное 2015, 14:36, 4822 прочитания

Продукти умират, продукти се раждат

Все повече предприемачи пробиват с онлайн платформа и интересен бизнес модел, без да е нужна скъпа технологична иновация

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Шумпетер още преди сто години казва: "Предприемачът е субект, чиято функция е да налага нови комбинации и с това е активен елемент в развитието на икономиката." Той говори още за разрушителната сила, креативността и творчеството, които раждат нещо ново и иновативно.

Сто години по-късно неговите просветления звучат по-актуално от всякога, особено в ситуацията, в която се намира Европа: традиционните бизнеси са изложени на силната конкуренция на нови, иновативни, динамични, стартъп компании, които променят правилата, налагат се с нови бизнес модели и успяват да привличат все повече клиенти с креативност и творчество. Много от тях са част от така наречената икономика на споделянето - Sharing Economy, която американският икономист и съветник Джеръми Рифкин сравни неотдавна с революция. Благодарение на пълната дигиталзиация на отношенията икономиката на споделянето е способна да замени капитализма, казва още той.


Какво работи в Европа, кои и какви са бъдещите успешни модели, защо те успяват. Тези въпроси бяха дискутирани и онагледявани с примери на конференция на бизнес училището INSEAD Global Business Leaders Conference, която се проведе наскоро във Виена.

Последната произведена касета

За да бъде една иновация успешна, не е задължително тя да е свързана с големи инвестиции в нови, скъпи технологии, каза по време на конференцията Сергей Нетесин, който е преподавател по технологии и управление на операциите в INSEAD. Моделът се променя: фокусът вече не е само върху технологичните иновации, а върху новаторските бизнес модели, казва още той.



Историята е пълна с примери, в които компаниите са влагали милиони средства и не по-малко усилия, за да пуснат на пазара нова технология, от която се очаква да промени средата. Резултатът е точно обратното – за много от новите продукти не само не се знае, но и те са причинили сериозни загуби за компаниите. Пример за това е дигиталният тефтер на Apple Newton, който компанията започна да разработва ще в края на 80-те години и пусна на пазара в началото на 90-те. Сама по себе си технологията е грандиозна с това, че е една от първите за разпознаване на написаното на ръка и преобразуването му в компютърен текст. В момента на пускането на продукта той е смятан за изключително иновативен и с потенциал за голям растеж. Резултатът – последният електронен тефтер е произведен през 1998 г. и с него Newton отива в историята. Причината за провала е прекалено високата цена, както и проблеми с коректното разпознаване на различните шрифтове.

Подобна е историята и на Sony Betamax – аналогова система за видео- и звукови записи, която обаче не можа да се наложи срещу конкурентите си с VHS и JVS. Разработена през 70-те години, последният уред за Betamax касетите беше произведен през 2002 г., а точно на 10 ноември тази година дойде и новината, че вече няма да се произвеждат и самите касети.

Една платформа между нас

На фона на бизнесите, които изчезват, се появяват нови, които заемат празното пространство. Вече никой не ползва физически касети, за да пренася музика. Тя е онлайн и може да бъде слушана по всяко време.

Повечето нови бизнеси се развиват благодарение на споделената икономика. Необходими са една онлайн платформа и интересен бизнес модел, който да свърже този, който търси, с този, който предлага. "Компании Amazon, Airbnb или Uber не използват някаква голяма технологична иновация. Те залагат на иновацията в бизнес модела", казва Нетесин.

На този принцип работи например платформата за онлайн обучение по чужди езици Myngle, която е създадена през 2007 г. Myngle започва като класически продукт за крайни клиенти, който среща преподавателите по различни езици с тези, които искат да учат. По този начин компанията качва един традиционен бизнес – обучението по чужди езици, на онлайн ниво и го прави достъпен до по-голяма публика. Бизнес моделът е класически брокерски модел, какъвто е този на eBay – учениците плащат цената, която учителят определя, а платформата задържа процент за себе си.

"В началото работехме с 3 хил. преподаватели по целия свят и всеки можеше да предлага това, което си иска. Всеки индивидуално определяше и цената и имаше уроци и за по 1-2 долара на час", разказа създателят на Myngle Марина Тонети. Постепенно обаче моделът се променя и от обикновено свързващо звено компанията започва да въвежда механизми за контролиране на качеството, за да създава продукт, за който може да очаква и по-високи приходи. Дружеството развива своя b2b-модел и разработва програми за обучение по поръчка на корпоративни клиенти. Междувременно това се превръща в 2/3 от бизнеса, а броят на учителите намалява близо 10 пъти. Цените са фиксирани и на пакети. Всеки от преподавателите минава през селекция, за да може компанията да гарантира за качеството.

"Основният фактор за успеха ни е, че слушаме клиентите и следваме техните нужди", казва Тонети. "Нашите предимства са качеството, индивидуалният подход към клиента и това, че сме изключително гъвкави. Ако имате уговорка за урок, може да я отложите дори два часа преди старта", дава за пример Тонети.

Междувременно компанията успява да привлече 1 млн. евро външно финансиране, печели награди за иновативен бизнес модел и се е наложила като една от големите платформи за учене на език.

Пътувай с мен

Sharing Economy има и друга заслуга в развитието бизнеса. Дейности, които до неотдавна са се случвали, без да бъдат монетаризирани, постепенно се развиват в бизнес модели. В държавите от Западна Европа например е традиция пътуването с автомобил да се споделя. Ако трябва да ползвам колата си от точка А до точка Б и имам свободно място в нея, мога да взема някого със себе си на случаен принцип. Услугата принципно не е регламентирано платена, но ако другият има желание, може да си поделим разходите.

Нещо, което от десетки години се прави в Германия или Франция по този начин, например вече има израз в конкретен бизнес проект. Bla bla car е именно такава платформа, която свързва шофьорите и пътниците. Междувременно 20 млн. души по света се възползват от нея, а компанията отчита по 10 млн. споделени пътувания на тримесечие. Принципът е прост: шофьорите обявяват кога ще пътуват, къде тръгват и къде пристигат. Обявяват и колко струва едно място по препоръчана цена от самата платформа. "Клиентите" резервират място и за услугата плащат такса на Bla bla car. За шофьорите услугата е безплатна. За разлика от Uber, който трябва да се бори с регулаторните органи на много места по света, този тип споделено пътуване не е преследвано от закона, тъй като не се използва с професионална цел.

Примерите за подобни бизнеси вече са стотици и хиляди. Непрекъснато се появяват нови идеи, които се развиват в успешни иновативни бизнес модели. Не всички от тях, разбира се, ще успеят да се наложат и да станат новите Airbnb или Uber, но посоката е зададена, тенденцията също. Днес повече от всякога Шумпетер звучи актуално – предприемачът е този, който налага нови комбинации.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Печалбата на "Аурубис" е спаднала с 25% за последната година Печалбата на "Аурубис" е спаднала с 25% за последната година

Производството в завода в Пирдоп е намаляло леко заради спирания за ремонт

11 дек 2019, 867 прочитания

"Mars България" с 3% ръст на приходите за 2019 г. 1 "Mars България" с 3% ръст на приходите за 2019 г.

Компанията е лидер при шоколадовите барове с над 60% пазарен дял

11 дек 2019, 996 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Зак Колиас: Ще отворим повече от седем заведения

Вицепрезидентът на Church’s Chicken пред в. "Капитал"

Още от Капитал
LVMH тества границите на лукса

Може ли шик конгломератът да се разрасне още

Uber вече не е готин

Лондон удари силно Uber и вече има нови, по-евтини приложения за споделени пътувания

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10