С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 20 ное 2015, 14:36, 4812 прочитания

Продукти умират, продукти се раждат

Все повече предприемачи пробиват с онлайн платформа и интересен бизнес модел, без да е нужна скъпа технологична иновация

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Шумпетер още преди сто години казва: "Предприемачът е субект, чиято функция е да налага нови комбинации и с това е активен елемент в развитието на икономиката." Той говори още за разрушителната сила, креативността и творчеството, които раждат нещо ново и иновативно.

Сто години по-късно неговите просветления звучат по-актуално от всякога, особено в ситуацията, в която се намира Европа: традиционните бизнеси са изложени на силната конкуренция на нови, иновативни, динамични, стартъп компании, които променят правилата, налагат се с нови бизнес модели и успяват да привличат все повече клиенти с креативност и творчество. Много от тях са част от така наречената икономика на споделянето - Sharing Economy, която американският икономист и съветник Джеръми Рифкин сравни неотдавна с революция. Благодарение на пълната дигиталзиация на отношенията икономиката на споделянето е способна да замени капитализма, казва още той.


Какво работи в Европа, кои и какви са бъдещите успешни модели, защо те успяват. Тези въпроси бяха дискутирани и онагледявани с примери на конференция на бизнес училището INSEAD Global Business Leaders Conference, която се проведе наскоро във Виена.

Последната произведена касета

За да бъде една иновация успешна, не е задължително тя да е свързана с големи инвестиции в нови, скъпи технологии, каза по време на конференцията Сергей Нетесин, който е преподавател по технологии и управление на операциите в INSEAD. Моделът се променя: фокусът вече не е само върху технологичните иновации, а върху новаторските бизнес модели, казва още той.



Историята е пълна с примери, в които компаниите са влагали милиони средства и не по-малко усилия, за да пуснат на пазара нова технология, от която се очаква да промени средата. Резултатът е точно обратното – за много от новите продукти не само не се знае, но и те са причинили сериозни загуби за компаниите. Пример за това е дигиталният тефтер на Apple Newton, който компанията започна да разработва ще в края на 80-те години и пусна на пазара в началото на 90-те. Сама по себе си технологията е грандиозна с това, че е една от първите за разпознаване на написаното на ръка и преобразуването му в компютърен текст. В момента на пускането на продукта той е смятан за изключително иновативен и с потенциал за голям растеж. Резултатът – последният електронен тефтер е произведен през 1998 г. и с него Newton отива в историята. Причината за провала е прекалено високата цена, както и проблеми с коректното разпознаване на различните шрифтове.

Подобна е историята и на Sony Betamax – аналогова система за видео- и звукови записи, която обаче не можа да се наложи срещу конкурентите си с VHS и JVS. Разработена през 70-те години, последният уред за Betamax касетите беше произведен през 2002 г., а точно на 10 ноември тази година дойде и новината, че вече няма да се произвеждат и самите касети.

Една платформа между нас

На фона на бизнесите, които изчезват, се появяват нови, които заемат празното пространство. Вече никой не ползва физически касети, за да пренася музика. Тя е онлайн и може да бъде слушана по всяко време.

Повечето нови бизнеси се развиват благодарение на споделената икономика. Необходими са една онлайн платформа и интересен бизнес модел, който да свърже този, който търси, с този, който предлага. "Компании Amazon, Airbnb или Uber не използват някаква голяма технологична иновация. Те залагат на иновацията в бизнес модела", казва Нетесин.

На този принцип работи например платформата за онлайн обучение по чужди езици Myngle, която е създадена през 2007 г. Myngle започва като класически продукт за крайни клиенти, който среща преподавателите по различни езици с тези, които искат да учат. По този начин компанията качва един традиционен бизнес – обучението по чужди езици, на онлайн ниво и го прави достъпен до по-голяма публика. Бизнес моделът е класически брокерски модел, какъвто е този на eBay – учениците плащат цената, която учителят определя, а платформата задържа процент за себе си.

"В началото работехме с 3 хил. преподаватели по целия свят и всеки можеше да предлага това, което си иска. Всеки индивидуално определяше и цената и имаше уроци и за по 1-2 долара на час", разказа създателят на Myngle Марина Тонети. Постепенно обаче моделът се променя и от обикновено свързващо звено компанията започва да въвежда механизми за контролиране на качеството, за да създава продукт, за който може да очаква и по-високи приходи. Дружеството развива своя b2b-модел и разработва програми за обучение по поръчка на корпоративни клиенти. Междувременно това се превръща в 2/3 от бизнеса, а броят на учителите намалява близо 10 пъти. Цените са фиксирани и на пакети. Всеки от преподавателите минава през селекция, за да може компанията да гарантира за качеството.

"Основният фактор за успеха ни е, че слушаме клиентите и следваме техните нужди", казва Тонети. "Нашите предимства са качеството, индивидуалният подход към клиента и това, че сме изключително гъвкави. Ако имате уговорка за урок, може да я отложите дори два часа преди старта", дава за пример Тонети.

Междувременно компанията успява да привлече 1 млн. евро външно финансиране, печели награди за иновативен бизнес модел и се е наложила като една от големите платформи за учене на език.

Пътувай с мен

Sharing Economy има и друга заслуга в развитието бизнеса. Дейности, които до неотдавна са се случвали, без да бъдат монетаризирани, постепенно се развиват в бизнес модели. В държавите от Западна Европа например е традиция пътуването с автомобил да се споделя. Ако трябва да ползвам колата си от точка А до точка Б и имам свободно място в нея, мога да взема някого със себе си на случаен принцип. Услугата принципно не е регламентирано платена, но ако другият има желание, може да си поделим разходите.

Нещо, което от десетки години се прави в Германия или Франция по този начин, например вече има израз в конкретен бизнес проект. Bla bla car е именно такава платформа, която свързва шофьорите и пътниците. Междувременно 20 млн. души по света се възползват от нея, а компанията отчита по 10 млн. споделени пътувания на тримесечие. Принципът е прост: шофьорите обявяват кога ще пътуват, къде тръгват и къде пристигат. Обявяват и колко струва едно място по препоръчана цена от самата платформа. "Клиентите" резервират място и за услугата плащат такса на Bla bla car. За шофьорите услугата е безплатна. За разлика от Uber, който трябва да се бори с регулаторните органи на много места по света, този тип споделено пътуване не е преследвано от закона, тъй като не се използва с професионална цел.

Примерите за подобни бизнеси вече са стотици и хиляди. Непрекъснато се появяват нови идеи, които се развиват в успешни иновативни бизнес модели. Не всички от тях, разбира се, ще успеят да се наложат и да станат новите Airbnb или Uber, но посоката е зададена, тенденцията също. Днес повече от всякога Шумпетер звучи актуално – предприемачът е този, който налага нови комбинации.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Зак Колиас: Ще отворим повече от седем заведения

Вицепрезидентът на Church’s Chicken пред в. "Капитал"

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

След Гешев 2.0, Цацаров 2.0 - радостта е двойна

Властта лъже Европа и гражданите, че ще въведе контрол над всесилния главен прокурор. Прави обратното

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10