Късно пиле - пазар помества
12 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Късно пиле - пазар помества

Късно пиле - пазар помества

С навлизането на веригата Texas Chicken конкуренцията при бързото хранене в България става още по-ожесточена

Константин Николов
9717 прочитания

© reuters


Когато преди 21 години първият McDonald's в България отвори в Пловдив, пред него въпреки студения декември се точеха опашки от български потребители, които искаха да се докоснат за първи път до един от символите на "западния капитализъм".

Оттогава изтече много вода: McDonald's вече има десетки заведения из страната и не е никакъв лукс, а в известен смисъл зае закономерното си място, което има по-света. А българският пазар за бързо хранене се разви с навлизането на все повече глобални вериги и вече бургер отдавна не е синоним на Big Mac. По подобен начин и "монополното" положение на друга емблематична марка - KFC, сега е на път да бъде предизвикано от навлизането на американската Texas Chicken, която отвори първите си заведения за пържено пилешко в края на октомври.

От България към Централна Европа

Основаната преди 63 години в Тексас компания иска да започне от България експанзията си в Централна и Източна Европа. Веригата навлиза тук чрез партньорство с българската фирма "Синема ентъртейнмънт", свързана с "Александра груп холдинг" и кината "Арена", която вече управлява обекти от веригата Burger King и опитва на пазара и други формати ресторанти. Още преди отварянето на първите си обекти от Texas Chicken обявиха, че първоначалните планове са за седем заведения в страната. Но според вицепрезидента на компанията майка Church's Chicken Зак Колиас амбициите са по-големи и първите седем ресторанта ще са само в София преди разширяването на бизнеса и към други градове (виж интервюто).

Една от основните причини компанията да избере България е високата консумация на пилешко в страната, казва Колиас. Tеxas Chicken работи с местен доставчик - фирмата "СВС 98", известна с марката си DUC. Самата тя е сред по-скъпите и приемани за по-висок клас пилешки меса, с което си има собствен ниша сред по-платежоспособните потребители, които може частично да се насочат към Texas Chicken. Но не само месото, а и повечето от продуктите в заведенията ще са от български фирми, като само малка част са внос - например традиционните медени десерти, които идват от САЩ, и някои специфични подправки. Стратегията на веригата е да присъства на най-популярните търговски улици, за да е по-видима за потребителите. По тази причина и основният и най-разпознаваем обект е на площад "Славейков". Второто заведение е в едно от кината "Арена" в София, а третият обект разполага и с т.нар. драйв тру в "Дружба". Догодина се очаква навлизането и в търговски центрове.

Въпреки присъствието на пазара на много глобални брандове като McDonald's, Burger King, Subway и др. поне първоначално основният конкурент на Texas Chicken ще е друга американска верига - KFC, която също предлага пържено пиле. Предимството й е, че добре познава пазара (отваря първия си ресторант през 1994 г.) и вече има 22 заведения, а също така доставя и по домовете. В България две компании държат франчайз правата й - българската "Самекс" и полската AmRest, като първата управлява 17 ресторанта, а втората - останалите пет. Те поделят маркетинговите си разходи за промотиране на марката, но имат самостоятелни стратегии и ценови кампании. От "Самекс" заявиха пред "Капитал", че не се притесняват от навлизането на Texas Chicken и продължават да развиват бизнеса си в страната. През 2014 г. фирмата е повишила продажбите си с 8%. "Самекс" държи и правата за България на NORDSEE и Dunkin Donuts. В същото време AmRest държи и един обект на Burger King. Полската група притежава правата за България и на Starbucks.

Навлизането на нова верига несъмнено ще изостри още повече конкуренцията на българския пазар. "Стъпването на световни брандове в България и тяхното развитие прави страната равностоен играч в Централна и Източна Европа и желана бизнес територия", смята Иван Тодоров, изпълнителен директор на "Subway България" и "Subway Румъния". Именно Subway e най-бурно развиващата се верига през последните години, като само през тази година е отворила три заведения и скоро ще настигне McDonald's по брой на обектите. Плановете са през следващата година те да достигнат 45. "Виждам възможности за развитие на марката във Велико Търново, Благоевград, Плевен и Русе", заяви Иван Тодоров. Популярността на Subway се дължи основно на факта, че залага на по-здравословно бързо хранене и не използва пържени продукти. Веригата работи чрез франчайз партньори.

С повече от един бранд

Промяната в глобалните потребителски вкусове към все по-здравословни храни си личи най-много по глобалните приходи на McDonald's, които бележат спад в цял свят. В България "пионерът" на пазара все още остава лидер по брой на обектите и продажби, които през последната година леко са нараснали. В страната правата се държат от "Сънфудс България". За да отговорят на потребителските вкусове и да не са зависими само от една марка, някои от играчите разработват различни формати и вериги. След Texas Chicken "Синема ентъртейнмънт" отвори и два ресторанта от италианската верига Roadhouse Grill. Те се намират в кинокоплексите "Арена" в София и не отговарят на традиционната дефиниция за бързо хранене. Намират се на мястото на бившите заведения "Виктория", като "Синема ентъртейнмънт" се занимава и с управлението на имотите. Roadhouse Grill е част от италианската Cremonini Group, като България е първият чужд пазар, на който стъпва. "Синема ентъртейнмънт" има и пет заведения Burger King, както и такива от веригата за азиатска кухня Wagamama.

Всичко това прави пазарът пренаселен, дори и да не се броят многобройните дюнерджийници, малки ресторантчета за бъргъри на местни предприемачи и любимите баничарници. Изборът къде да хапне човек на крак е повече от богат, а за холестерола може да му мисли по-късно. След поне още 21 години, когато, надяваме се, науката ще е открила, че не е бил чак толкова опасен.  K

По темата работи Мара Георгиева


6 коментара
  • 1
    katia_1 avatar :-|
    Rational

    Повечето от тези вериги не са ме впечатлили с нещо особено. По 1-2 посещения са ми стигали да разбера, че тази храна не е за мен, дори и да е световноизвестна.

    Предпочитам кварталните подобни заведения, където мога да хапна нещо уникално и приготвено на момента, а не като предварително направени сандвичи в Макдоналдс, например. Разбира се, позволявам си такава храна макс веднъж седмично, защото е доказано, че е вредна :)

  • 2
    tolex avatar :-|
    tolex

    Всяко чудо за 3 дни.
    Минчев (собственика на арена) пак си мисли, че е хванал господ за шлифера.

  • 4
    ss avatar :-P
    SS

    Още джънк фуд !

    Само като видях снимката и ми се пригади !!!

  • 5
    kutsaroff avatar :-|
    Пепи

    Ако попиташ 10 души, 9 ще отговорят че не влизат и не близват "джънк фууд" , факт е , че тези закусвални са винаги пълни

    Публикувано през m.capital.bg

  • 6
    ss avatar :-P
    SS

    До коментар [#5] от "Пепи":

    Ами от 10 млна. например е достатъчно 1 млн. да са им фенове и да им прави оборот(винаги ще са претъпкани) , а те предават обичта към боклука и на отрочетата си !!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK