С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 22 ное 2015, 16:48, 2904 прочитания

Държавата няма да финансира задгранични изложения до средата на 2016 г.

Агенцията за малките и средните предприятия ще получи евросредства за тази дейност със закъснение

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Битката е да спасим поне втората половина на 2016 г. и да не пропуснем есенните изложения."

Никола Стоянов, зам. изпълнителен директор на Агенцията за насърчаване на малките и средните предприятия

През първата половина на 2016 г. държавата със сигурност няма да финансира участието на български фирми в задгранични изложения. Възможно е това да не се случи и през следващите шест месеца на годината. Причината е, че Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия ще получи средства за тази дейност най-рано в средата на годината.

По правило България организира национални щандове на панаири в чужбина чрез агенцията, която поема разходите на компаниите за наем на изложбената площ, проектиране и изграждане на щанда, наемане на оборудване и обзавеждане, регистрация на изложителите и включването им в официалния каталог, както и за рекламиране на участието. Години наред тези прояви се финансираха чрез държавния бюджет, но в последните четири те са част от дейностите по проект за разширяване присъствието на български производители зад граница (виж карето). Финансирането е осигурено от Европейския фонд за регионално развитие чрез оперативна програма "Развитие на конкурентоспособността на българската икономика" 2007 – 2013. Проектът приключи, а нови средства за агенцията по новата програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014 - 2020 са предвидени за догодина, стана ясно по време на пресконференция в петък.


По-късно във времето

"Според предварителния график през месец май 2016 г. ще бъде дадена възможност на институционални бенефициенти, сред които и агенцията, да кандидатстват за еврофинансиране от програмата. Това означава, че в най-добрия случай договорът между агенцията и управляващия орган на "Иновации и конкурентоспособност" ще бъде подписан през юни-юли 2016. За много от дейностите се изисква обявяване на обществени поръчки, но дори да няма такова условие, на практика бихме могли да започнем да наемаме площи за участие на български фирми на водещи международни панаири най-рано през есента на 2016", обясни Никола Стоянов, заместник изпълнителен директор на агенцията. Той уточни, че се надява управляващият орган на програмата да даде възможност на агенцията да кандидатства за финансиране по-рано - през март, а не през май 2016. Но дори и в този случай през първата половина на годината компаниите няма да могат да се възползват от възможността за участие във финансиран от държавата изложбен щанд. "Битката е да спасим поне втората половина на 2016 г. и да не пропуснем есенните изложения", уточни Стоянов.

По-малък бюджет


Другата лоша новина за бизнеса е, че бюджетът на агенцията за дейности, свързани с излизането на международни пазари, ще бъде чувствително по-малък. Досега държавната структура разполагаше с 27.396 млн. лв. по четиригодишния проект "Насърчаване на интернационализацията на българските предприятия", част от който е и участието на фирмите в задгранични изложения и търговски мисии. "През следващия програмен период са предвидени 10 млн. лв.", съобщи Стоянов. По думите му това означава, че институцията ще бъде принудена да приложи селективен подход и за броя на панаирите, и за приоритетните сектори. "Ще търсим и други възможности за финансиране – директно от Брюксел или от оперативна програма "Добро управление" 2014 - 2020 например", заяви Стоянов.

Резултатите досега

От 2010 г. Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия е организирала национални участия в 114 международни панаири и изложения за 1307 фирми по проекта "Насърчаване на интернационализацията на българските предприятия". Според анкетните карти над 60% от българските изложители са сключили сделки в рамките на шест до девет месеца след завръщането си. Агенцията е организирала и 49 задгранични търговски мисии за 640 малки и средни предприятия, като 64% от тях са декларирали, че са сключили успешни сделки след това, съобщи Владимир Минев, началник отдел "Информационно обслужване на бизнеса" в агенцията.

"Участието в национален щанд, финансиран от държавата, не само спестява около 70-80% от разходите, които би трябвало да плати една фирма, ако се представя самостоятелно на изложение зад граница. В много случаи то е и своеобразна референция за българските компании и улеснява сключването на сделки", коментира Боряна Минчева, началник отдел "Мерки за интернационализация на бъларските предприятия".

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Toyota инвестира 400 млн. долара в компанията за автономни технологии Pony.ai Toyota инвестира 400 млн. долара в компанията за автономни технологии Pony.ai

Японската автомобилна компания цели да засили разработването си на атономни превозни средства

29 фев 2020, 321 прочитания

Климатичните промени спънаха разширяването на лондонското летище "Хийтроу" Климатичните промени спънаха разширяването на лондонското летище "Хийтроу"

Ръководството на най-голямата британска аерогара ще обжалва казуса пред Върховния съд на страната

28 фев 2020, 1074 прочитания

24 часа 7 дни

28 фев 2020, 6712 прочитания

28 фев 2020, 3642 прочитания

28 фев 2020, 3450 прочитания

28 фев 2020, 2845 прочитания

28 фев 2020, 2578 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Интернет на нещата" се разраства към стоките за всекидневна употреба

Новите технологии позволяват на фирмите да изградят по-тясна връзка с потребителите

Още от Капитал
Еднопосочен билет към енергийната борса

Новото поетапно освобождаване на пазара повдига много въпроси и дава малко отговори

"Белите" петна на София

Главният архитект посочи 684 ха свободни терени в София в потвърждение на идеята си за компактно развитие на столицата

"Уча.се" с лекота

Дарин Маджаров започва с любителски безплатни видеоуроци, днес регистрираните в платформата потребители са над 650 000

Потупване по рамото от Брюксел

С нетрадиционно позитивен доклад за икономическите дисбаланси Европейската комисия даде още един тласък на България по пътя към еврото

Фотограф под прикритие

Мартин Пар показва сатиричния си поглед към туризма с изложбата "Този малък свят"

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и предстоящата седмица

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10