"Интернет на нещата" се разраства към стоките за всекидневна употреба

Новите технологии позволяват на фирмите да изградят по-тясна връзка с потребителите

Силата на свързването на обекти, които досега са били "глупави", е най-очевидна в управлението на вериги за доставки и складове.
Силата на свързването на обекти, които досега са били "глупави", е най-очевидна в управлението на вериги за доставки и складове.    ©  Reuters
Силата на свързването на обекти, които досега са били "глупави", е най-очевидна в управлението на вериги за доставки и складове.
Силата на свързването на обекти, които досега са били "глупави", е най-очевидна в управлението на вериги за доставки и складове.    ©  Reuters
Броят на свързаните продукти, без да се броят смартфоните или компютрите, ще се увеличи от 5 млрд. днес до 21 млрд. до 2020 г.

В "Капиталът" Карл Маркс представя някои поразителни мисли за естеството на продуктите за всекидневна употреба, които той нарича стоки. Стоката трябва да бъде "много тривиално нещо", твърди той, и "лесно разбираемо". В действителност обаче е точно обратното – стоката е "нещо много странно, изобилстващо на метафизични и теологични тънкости".

Интернет на нещата

Днес странността на много продукти е материална, а не метафизична, пише Economist. Натъпкани със сензори и микрочипове, все повече от тях придобиват способност за комуникация помежду си и с хората чрез "интернет на нещата". Дори неща като газираните напитки и праховете за пране са на път да станат "умни", тъй като производителите закачат сензори на опаковките им, които засичат кога продуктът се използва, и могат да комуникират със смартфони след сканиране. Изследователската компания Gartner прогнозира, че броят на свързаните продукти, без да се боят смартфоните или компютрите, ще се увеличи от 5 млрд. днес до 21 млрд. до 2020 г.

Силата на свързването на обекти, които досега са били "глупави", е най-очевидна в управлението на вериги за доставки и складове. "Бизнесът ще има възможност да следва пътя на продуктите от завода, през магазина до крайния потребител, а продуктите ще са способни да "говорят" с този, който ги обработва. Дизайнерските чанти ще могат да гарантират автентичността си чрез вградени кодове. Машините ще могат да инструктират собствениците си как най-правилно да се освободят от тях, след като вече не работят", коментира Анди Хобснаум, основател на Evrythng, която предоставя технологии за свързани обекти.

Според него най-значимата революция ще е отношенията с клиентите. Производителите осъзнават, че най-добрият начин да продават продуктите си е да изградят лични отношения с клиентите, вместо да харчат големи суми за реклама към широката публика. Засега производителите изостават спрямо други бизнеси от тези промени. Търговците на дребно въвеждат карти за лоялност, които им позволяват да събират данни за клиентите си в замяна на отстъпки и награди. Бизнес моделът на Amazon е изграден около разбирането на интересите на купувачите и предлагането на продукти, от които могат да ги заинтересуват. Google експлоатира своя опит в интегрирането на потребителските данни в своите продукти, за да стъпи на нови пазари като домашната поддръжка.

Поставянето на сензори и чипове на продуктите и свързването им с интернет става все по-евтино, което позволява на производителите да получават много повече информация как стоките се използват от крайните потребители. Това ще позволи по-бързо разработване на нови продукти, поправка на дефекти, както и възможност за съобразяване с индивидуалните нужди на купувача. General Electric използва сензори, за да следи как реактивните й двигатели се представят във въздуха и за да диагностицира появяващите се проблеми. По подобен начин Diebold поддържа своите банкомати.

Същият подход вече се наблюдава към потребителските продукти. Така например проблеми на електромобилите Tesla със запалването бяха решени чрез обновление на софтуера. Производителят на музикални системи Sonos също обнови софтуера на своите тонколони, давайки им възможност сами да се настроят според акустичните особености на помещението, в което се намират. Старият модел на капитализъм, базиран на планираното остаряване, отстъпва на нов, при който продуктите стават по-добри, след като са купени. Това лишава фирмите от възможността да правят бързи печалби чрез продажбата на нови модели, но може да ги обвърже по-силно с клиентите.

Майкъл Портър от Harvard Business School предрича, че възходът на безжично свързаните продукти и влизането на производителите в битката за лоялността на клиента ще доведе до "нова ера за конкуренцията". Съревнованието за симпатиите на потребителите ще постави производителите на равни начала с търговците и собствениците на технологични "платформи" като Google.

Производителят на тенис ракети Babolat навлиза в бизнеса с треньорство – продуктите му имат вградени сензори, които пращат данни към мобилно приложение, което съветва клиента как да подобри играта си. Фирмата за осветителни тела Gooee навлиза в сигурността, като дава на лампите си възможност да активират аларми в случай на пожар или взлом. Производителят на земеделско оборудване John Deere помага за увеличаване на ефективността на фермите чрез машини, които получават данни за времето и състоянието на почвата.

В крак с революцията

За да се възползват напълно от умните продукти, традиционните производители също трябва да преживеят революция. Те ще трябва да наемат повече специалисти по информационни технологии, които може да не се впишат лесно в културата на тези предприятия, доминирана от инженери. Фирмите ще трябва да преосмислят и основните си компетенции – например да създават собствени ИТ звена, вместо да аутсорстват тези дейности. Те ще трябва да се справят и с непознати за тях проблеми като киберсигурност и защита на личните данни.

Скорошно проучване на  Economist Intelligence Unit сред 561 ръководители на бизнеси по цял свят показва колко далеч от разбирането на всичко това са средностатистическите мениджъри. Едва 19% от запитаните планират радикални промени, целящи да се възползват от потенциала на интелигентните продукти. Също нисък дял – 39%, са въвели обучение по дигитални умения. Бързият възход на фирми като Uber и Airbnb показва, че би било глупаво да се подценява скоростта на информационната революция. Ако се туткат, производителите ще изостанат зад други бизнеси, които стават все по-близки с клиентите си. Ако обаче бързо прегърнат революцията, те могат да създадат продукти и услуги, които си заслужава да бъдат фетишизирани, завършва анализа си Economist.

Примери за свързаност



- Производителят на тенис ракети Babolat монтира в тях сензори, които пращат данни към мобилно приложение, което съветва клиента как да подобри играта си

- Фирмата за осветителни тела Gooee дава на лампите си възможност да активират аларми в случай на пожар или взлом

- John Deere помага за увеличаване на ефективността на фермите чрез машини, които получават данни за времето и състоянието на почвата.