Модата и електрониката ще бъдат най-динамичните сегменти в е-търговията
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Модата и електрониката ще бъдат най-динамичните сегменти в е-търговията

Модата и електрониката ще бъдат най-динамичните сегменти в е-търговията

Габор Чех, изпълнителен директор на Fashion Days пред Капитал Daily

Александра Козбунарова
5113 прочитания

© Fashion Days


Около една четвърт от българите с достъп до интернет пазаруват онлайн и затова пазарът е перспективен.

Fashion Days продава онлайн модни дрехи и аксесоари и е сред водещите електронни търговци в България. Компанията започва дейност преди шест години, като продава намалени стоки на големи модни марки в различни ценови сегменти, а отскоро предлага и нови колекции. Компанията заедно с други два големи онлайн портала за търговия - eMAG и OLX, е собственост на южноафриканския фонд Naspers. В момента се преструктурира, като смята да съсредоточи усилията си на пазарите в България, Румъния и Унгария, където резултатите ѝ са най-добри. В момента за нея работят около 500 служители, 25 от които в България. Изпълнителният директор Габор Чех очертава тенденциите в електронната търговия с мода и очакванията за развитие на българския пазар.

Колко е голям пазарът на е-търговия в България и къде се намира модата в него?

- По данни на НСИ пазарът е за около 5 млрд. лв. през миналата година. Европейският доклад за електронна търговия за 2015 г. показва, че Източна Европа отчита най-голям ръст - 47% на годишна база, а България е един от най-динамичните пазари с повишение от 30.3%. Затова и ние виждаме огромен потенциал за бъдещ ръст в страната. Има няколко ключови фактора, които я правят приоритетна дестинация: потребителите с достъп до интернет в България са 57%, или около 4.1 млн., и това при много добри връзки и бърз интернет. Понеже само 23% от всички ползващи интернет пазаруват онлайн, броят на е-купувачите може само да расте. Модата е сред най-бързо набиращите скорост сегменти в е-търговията заедно с електрониката.

Според Euromonitor проникването на онлайн търговията в сектора на модата и облеклата в Европа ще се удвои в следващите няколко години, като основаната част се очаква да дойде тъкмо от Централна и Източна Европа.  

Как се развива бизнесът на Fashion Days в България и региона?

- Ние сме на тези пазари доста дълго време и сме лидери във всички страни, където оперираме в момента. Бих казал, че бизнесът ни в България се откроява, понеже тук нямаме реална конкуренция. Виждаме един много динамично развиващ се пазар и потребители, чиито навици и предпочитания се изменят в посока търсене на качество и потребителско изживяване. Ние се концентрираме все повече върху доставките си, в разширяването на брандовото портфолио и вкарването на нови колекции. По наши наблюдения българският пазар узрява и настига останалите страни, що се отнася до модните навици.

Как се представя компанията на групово и на местно ниво тази година и какво очаквате през 2016 г.?

- На групово ниво имаме оборот от 50 млн. евро за миналата финансова година, която приключи през март. В България приходите ни са 20.5 млн. лв. Средният ръст на приходите ни в страните, където оперираме, е 20% за тази година. А през 2016 г. прогнозираме увеличение на постъпленията с над 30%.

Какви са спецификите на българската електронна търговия и в частност в модния сегмент?

- Бих казал, че няма значителни разлики между пазарите в трите страни, където имаме присъствие. Разбира се, има минимални различия по отношение на популярните марки, но понеже продаваме огромно количество брандове, не се ангажирам да правя такива класации. В България преди пазарът беше ценово ориентиран и потребителите пазаруваха основно от намаленията. Имаше и друга група клиенти, които се интересуваха от марки, невнасяни в България досега. Сега пазарът е много по-зрял, много от марките, които преди не се предлагаха, сега са налични през няколко канала, не само през Fashion Days. Тези тенденции започнаха да се проявяват преди около две години и се запазват. Тъй като виждаме накъде върви трендът, искаме да останем пазарен лидер и да се докажем - затова сме се концентрирали върху оптимизиране на доставките, като се стремим да ги направим максимално бързи.

Какъв е делът на доставките ви за България?

- В момента около 30% от целия обем поръчки идва от българския сайт на компанията. България е вторият ни най-добър по представяне пазар и това ни кара да сме много оптимистични за бъдещия ръст.

Кои са най-големите предизвикателства пред е-търговията в България?

- Сегментът на електронната търговия в България все още е доста млад, както и в целия регион. Както вече споменах, по-малко от една четвърт от интернет потребителите пазаруват онлайн, като основната причина за това е ниското ниво на доверие, което все още е предизвикателство. Основните причини са две - потребителите не могат да пипнат продукта, който купуват, и не са сигурни, че той е такъв, какъвто е показан в сайта, и едновременно с това са скептични по отношение на електронното разплащане.

Другата сфера, в която имаме трудности, е регулацията и правната рамка за електронна търговия, която в България е доста нов сектор. Въпреки че местните регулатори наваксват с европейското правораздаване, все още има много голям потенциал за подобрение. Във всички случаи това, което е развито много добре тук, са правилата за връщане на стоките и защитата на потребителите. 

Какви са новите изменения в бизнес стратегията?

- Поставяме акцент върху доставките и достъпността. Обмисляме различни варианти на продажбите и получаването на продуктите - дори сме мислили и за физически магазини или автоматизирана система за доставки. Искаме да можем да предложим максимално много възможности следващата година. Скоростта също е много важна - намалили сме времето за доставка на няколко работни дни, а за догодина планираме да успяваме в рамките на следващия ден. Това важи и за България.

Планирали ли сте инвестиции?

- Ние постоянно инвестираме в маркетинг и в трите страни. На този етап обаче не планираме да влагаме в нещо друго освен нови складове например. Имаме 9 хил. кв.м складова и административна площ в Румъния и няма да се разрастваме. Това, което ни интересува в момента, е да запазим ръста на продажбите. След сливането с eMAG донякъде и стратегията ни се промени, вследствие на което сега имаме достатъчно съоръжения за използване. След като използваме тази база, ще се оглеждаме за нови.

Защо още не можете да формирате печалба от бизнеса си?

- Ние още не сме зрял бизнес. През тези години искахме да растем и да трупаме клиенти. Едва сега наближава моментът, когато ще берем плодовете на усилията си. Очакванията ни са да бъдем на печалба през 2016 г.

Казахте, че сменяте стратегията си и сега ще държите наличности на склад. В какво количество са те?

- Постоянно ще държим на склад около половин милион артикула за над 10 млн. евро.

Какви са очакванията ви от дискаунт кампанията Black Friday, която се проведе в края на миналата седмица?

- Само първия ден отчетохме 40% ръст спрямо миналата година и близо 10 пъти по-голям трафик към сайта в сравнение с обичайния. Общият обем реализирани отстъпки за трите пазара достига 8 млн. лв. в първите няколко часа, като компанията е подготвена за до 18 млн. евро в рамките на кампанията и сме се запасили с по-големи количества на склад. Стойностите на поръчките тази година са с около 20% по-високи, а потребителите купуват по два-три артикула. За трите дни очакваме да продадем между 80 и 100 хил. артикула. За цялата кампания на трите пазара бяха продадени общо 250 000 продукта с обща стойност на отстъпките 15,5 млн.лв.

Около една четвърт от българите с достъп до интернет пазаруват онлайн и затова пазарът е перспективен.

Fashion Days продава онлайн модни дрехи и аксесоари и е сред водещите електронни търговци в България. Компанията започва дейност преди шест години, като продава намалени стоки на големи модни марки в различни ценови сегменти, а отскоро предлага и нови колекции. Компанията заедно с други два големи онлайн портала за търговия - eMAG и OLX, е собственост на южноафриканския фонд Naspers. В момента се преструктурира, като смята да съсредоточи усилията си на пазарите в България, Румъния и Унгария, където резултатите ѝ са най-добри. В момента за нея работят около 500 служители, 25 от които в България. Изпълнителният директор Габор Чех очертава тенденциите в електронната търговия с мода и очакванията за развитие на българския пазар.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK